A murit actorul Mircea Anca
https://www.ziarulmetropolis.ro/a-murit-actorul-mircea-anca/

Teatrul Naţional ”I.L.Caragiale” din Bucureşti anunţă cu imensă tristeţe despărţirea prematură, după o lungă şi curajoasă luptă cu o boală necruţătoare, de colegul MIRCEA ANCA, actor de teatru, de film şi televiziune, regizor şi profesor.

Un articol de Petre Ivan|29 noiembrie 2015

„A iubit și a fost iubit. Om luminos, mereu plin de speranțe, va fi mereu un exemplu. Suntem alături de soție, colega noastră Iuliana Moise și de fiul lor, tânărul regizor Mircea Anca Jr. Dumnezeu să-l odihnească în pace!“, se precizează într-un comunicat al TNB.

Mircea Anca s-a născut la 10.06.1960, în comuna Fărcaşa.

La Teatrul Naţional din Bucureşti a interpretat rolurile:

· Duncan, regele Scoţiei – „Macbeth” de William Shakespeare, regia Radu Penciulescu, 2011
· Contele de Salisbury – „Eduard al III-lea” de William Shakespeare, regia Alexandru Tocilescu, 2008
· Grigore Ruscanu – „Jocul ielelor” de Camil Petrescu, regia Claudiu Goga, 2007
· Moş Neagu – „Apus de Soare” de Barbu Ştefănescu Delavrancea, regia Dan Piţa, 2004
· Sangoro – „Amanţii însângeraţi” de Chikamatsu Monzaemon, regia Alexandru Tocilescu, 2001
· Doctorul – „Ţăranul Baron” de Ludwig Holberg, regia Lucian Giurchescu, 2000
· Ulise – „Filoctet” de Sofocle, regia Andreea Vulpe, 2000
· Funcţionarul – „Machinal” de Sophie Treadwell, regia Alexander Hausvater, 2000
· Regele Poloniei – „Regele şi cadavrul” de Vlad Zografi, regia Andreea Vulpe, 1999
· Inspectorul – „Roberto Zucco” de Bernard Marie Koltes, regia Felix Alexa, 1995
· Regele din Basra – „Tamerlan cel Mare” de Christopher Marlowe, regia Victor Ioan Frunză, 1995
· Montague – „Romeo şi Julieta” de William Shakespeare, regia Beatrice Bleonţ, 1994
· Ion Amaru – „Morişca” de Ion Luca, regia George Motoi, 1991 – 1992
· XX – „Emigranţii” de Slawomir Mrozek, regia Vlad Stănescu, 1992 – 1993
· Michel – „Părinţii teribili” de Jean Cocteau, regia Andreea Vulpe, 1992 – 1993
· Harap-Alb – „Harap-Alb” de Radu Iţcus după Ion Creangă, regia Grigore Gonţa, 1991 – 1992
· Locotenent Gratze – „Avram Iancu” de Lucian Blaga, regia Horea Popescu, 1991
· Toffolo – „Gâlcevile din Chioggia” de Carlo Goldoni, regia Dana Dima
· Chiriţa, Un străin – „Patrihoţii” după Vasile Alecsandri, regia Mihai Manolescu, 1991
· Bărbat şezând lângă femeia în picioare – „Maşinăria Hamlet” de Heiner Müller, regia Robert Wilson, Ann-Christin Rommen, 1991
· Harry Brewer – „Cine are nevoie de teatru?” de Timberlake Wertenbaker, regia Andrei Şerban, 1991
· Oreste – „O Trilogia Antică” după Euripide şi Seneca, regia Andrei Şerban, 1990
· Toni – „Un anotimp fără nume” de Sorana Coroamă Stanca, regia Sanda Manu 1987

Ca regizor a pus în scenă numeroase piese, între care:
· „Plicul” de Liviu Rebreanu, spectacol independent găzduit de Teatrul Național București, 2014
· „Cu uşile închise” de Jean Paul Sartre, Teatrul Național București, 2007
· „Prâslea cel Voinic şi Merele de Aur” – dramatizare proprie, Teatrul Excelsior
· „În luptă cu Ta-Ga-Ta” de Ion Lucian, Teatrul Excelsior
· „Don Juan” de J.B.P. Molière, Teatrul Tineretului Piatra Neamţ
· „Emigranţii” de Slawomir Mrozek, Teatrul Tineretului Piatra Neamţ
· „Regele Lear” de William Shakespeare, Teatrul Tineretului Piatra Neamţ
· „Adunarea femeilor” de Aristofan, Teatrul Tineretului Piatra Neamţ
· „Straniu interludiu” de Eugene O`Neill (Spectacol realizat în colaborare cu actorii TNB)
· „Cocoşul negru” de Victor Eftimiu, Teatrul Tony Bulandra, Târgovişte
· „Visul unei nopţi de vară” de William Shakespeare, Teatrul Valah Giurgiu
· „Conu Leonida faţă cu reacţiunea” de I.L. Caragiale, Teatrul Valah Giurgiu
· „Fluturii sunt liberi” de Leonard Gershe, Teatrul Municipal Suceava

Roluri în film
· „Dragoste pierdută”, regia Petre Năstase, 2008
· Dl. Sturdza – „Iubire ca-n filme”, regia Iura Iuncașu, serial TV, 2006
· Francezul – „Băieţi buni”, regia Bogdan Bărbulescu, 2005
· Bărbatul Ionescu – „Poveste neterminată”, regia Alexandru Cristian, 2003
· „Patul lui Procust”, regia Sergiu Prodan, 2001
· Cpl. Girard – „Capitaine Conan”, regia Bertrand Tavernier, 1996Mr. Vogel – „Passion Mortelle”, regia Claude-Michel Rome, 1996
· „Polul Sud”, regia Radu Nicoara, 1993
· „Balanţa”, regia Lucian Pintilie, 1992
· „Hotel de lux”, regia Dan Piţa, 1992
· „Kilometrul 36”, regia Anghel Mora, 1989
· „Maria şi marea”, regia Mircea Mureşan, 1988
· „Moromeţii”, regia Stere Gulea, 1988
· „Rezervă la start”, regia Anghel Mora, 1988
· „Cale Liberă”, regia Nicu Stan, 1986

Studii:
A absolvit Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică I.L. Caragiale, Bucureşti, specializarea Actorie, promoţia 1989, clasa profesor Sanda Manu, Adriana Popovici, asistent Geta Angheluţă, iar în 2003, specializarea Regie de Teatru a aceleiaşi Academii de Artă, la clasa profesor Cătălina Buzoianu, asistent Felix Alexa.

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

25
/01
/24

Teatrul Mic anunță premiera oficială a spectacolului „Eu sunt propria mea soție” de Doug Wright, traducerea și regia Teodora Petre, scenografia Ioana Pashca, mișcare scenică Alina Petrică, muzică Cezar Antal. Evenimentul va avea loc pe 30 ianuarie 2024, ora 19:00, la Sala Studio – Str. Gabroveni nr. 57.

25
/01
/24

La iniţiativa revistei Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, apare în peisajul cultural românesc un nou proiect dedicat profesioniştilor din domeniul artelor spectacolului.

25
/01
/24

Marți, 30 ianuarie, începând cu ora 11:00, la Sala „Ileana Berlogea”, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale va sărbători Ziua Universității și a patronului său spiritual, Ion Luca Caragiale.

25
/01
/24

Duminică, 28 ianuarie (de la 17.00), primul concert al anului 2024 din stagiunea Orchestrei de Muzică Populară Radio îi este dedicat memoriei actriței NATAȘA RAAB, prezentatoare a nenumeroase concerte pe scena Sălii Radio.

25
/01
/24

Muzica și poveștile se întâlnesc la Teatrelli într-un nou concept de spectacol sonor, creat de Mădălina Pavăl și Alexei Țurcan, împreună cu alți 10 muzicieni talentați. GAZDA redefinește sonoritățile românești și propune spectatorilor un alt mod de a se bucura de muzică – umăr lângă umăr cu artiștii răspândiți prin sala transformată într-o sufragerie, pregătiți să dăruiască povești din culisele creației.

25
/01
/24

Festivalul DIPLOMA Show, un proiect The Institute, lansează seria de podcasturi Friends of the Arts, produsă de Black Rhino Radio și moderată de Artemisa Pascu. Friends of the Arts - A DIPLOMA Show Podcast continuă misiunea proiectului de a promova și susține tinerii artiști, designeri și arhitecți.

25
/01
/24

Gaep anunță reprezentarea lui Théo Massoulier. Artistul stabilit la Lyon este cunoscut pentru asamblaje în care coexistă elemente minerale, plante și artefacte și care fac trimitere la culturile biologice din laborator sau la mici matrice prebiotice. Recent, el a început să dezvolte o serie de picturi cu basoreliefuri inedite, acționate magnetic. Prima lui expoziție personală la Gaep – și prima din București – se va deschide la finalul lunii februarie.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.

23
/01
/24

ISTORIA ne ajută să călătorim în trecutul persoanelor, familiilor, comunităților, popoarelor, Lumii întregi. Ea ne învăţă să întelegem o hartă, o haină, o clădire, o ruină, o fotografie, o gravură, un document vechi, o piesă de muzeu sau chiar un tablou. Cine ştie Istorie, va înțelege mai bine comunitatea şi lumea în care trăieşte azi!