„Moartea şi viaţa lui Bulă” sau mitul identitar român este o producţie ce-şi propune să vorbească în alt fel despre apocalipsa unei lumi.
Un articol de Liliana Matei|1 aprilie 2024
Pe 1, 2 și 4 aprilie, la Teatrul Masca vor avea loc primele reprezentații ale co-producției laborator Asociația IOTA și Teatrul Masca, un spectacol-laborator, „Moartea și viața lui Bulă” sau mitul identitar român de Alexandru Ivănoiu. Spectacolele vor începe la ora 20.00.
„Moartea și viața lui Bulă” sau mitul identitar român de Alexandru Ivănoiu este o reîntoarcere către cultura bancurilor românești cu intenția de a aduce un ultim omagiu acestei lumi, aflată în declin în urma apariției umorului de pe internet, a memelor și a corectitudinii politice. Astfel, prinși într-un purgatoriu al bancurilor în buclă și al aproape-uitării, protagoniștii arhetipali Bulă, Alinuța, Iepurașul și Ștrul pun sub semnul întrebării și deconstruiesc clișeele care stârneau cândva râsul.
Îndrăzneață, caricaturală, dură și cu tușe absurde, co-producția laborator marca Asociația IOTA și Teatrul Masca dezbate implicațiile sociale și politice ale teatrului, tezismul și relația dintre artist și arta sa, într-un colaj de elemente constitutive pentru cultura pop de-a lungul timpului. În formula sa de laborator teatral, acest proiect se află în prima sa etapă de lucru.
În ce măsură poate violența să devină o unealtă de alinare comică? Ce a însemnat această istorie a umorului negru exacerbat, care își are bazele în stereotip și în agresivitate, pentru poporul român? Este grotescul o sursă de umor viabilă – și până la ce punct? Putem schimba conștiința colectivă? Dar gustul colectiv pentru glume? O Românie fără Bulă este un tărâm de frontieră între utopie și distopie?
Autorii spectacolului „Moartea și viața lui Bulă” sunt Alexandru Ivănoiu (text) și Alin Uberti (regie). Din distribuție fac parte actorii Vlad Pânzaru (Bulă), Maria Moroșan (Alinuța), Bogdan Iancu (Iepurașul) și Tiberius Zavelea (Ștrul), iar echipa artistică este completată de Cosmin Stancu (scenografie), Vlad Furtună (coregrafie și mișcare scenică), Corina Sîrghi (pregătire muzicală) și Diana Török (montaj video).
Spectacolul este interzis persoanelor sub 18 ani.
Trigger Warning: Spectacolul, la fel ca bancurile românești, conține vulgaritate excesivă, momente de violență și abuz fizic, verbal, emoțional, sexual, tentative de suicid, revenge porn, gesturi cu tentă sexuală, stereotipuri, forme de discriminare diverse și, în general, o bătaie de joc la adresa a tot ce ar fi sfânt.