A murit Alexandru Darie
https://www.ziarulmetropolis.ro/a-murit-regizorul%c2%a0alexandru%c2%a0darie/

“Pentru mine, teatrul e un mod de viaţă. Mă ţine în viaţă. Am făcut teatru din dragoste, nu din frică. Din bucuria şi norocul de a fi cunoscut o întreagă pleiadă de oameni de teatru adevăraţi. La vremea aceea.” – Alexandru Darie. Regizorul şi directorul Teatrului Bulandra din Bucureşti a murit astăzi, la vârsta de 60 de ani. Alexandru Darie suferea de ciroză şi era pe listele de transplant hepatic. La începutul lunii septembrie, el a fost internat la Institutul Clinic Fundeni, cu o complicaţie la plămâni.

Un articol de Petre Ivan|18 septembrie 2019

Alexandru Darie a absolvit în 1983 Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale“ Bucureşti. În 1984 a debutat ca asistent de regie la Teatrul de Stat din Oradea. Consacrarea internaţională s-a produs odată cu spectacolul „Visul unei nopţi de vară“ (1991), pe care ziarul „The Guardian“ l-a considerat a fi cea mai bună montare de la producţia cu acelaşi nume semnată de Peter Brook.

În anul următor, Alexandru Darie a fost invitat de Oxford Stage Company să regizeze „Mult zgomot pentru nimic“, de William Shakespeare, BBC apreciind montarea drept un „eveniment al stagiunii’“. A mai regizat în Statele Unite, la Performing Arts Centre, New-York „Mizantropul“, de Moliere şi „Cabala bigoţilor“, de Mihail Bulgakov.

Din 2002, Alexandru Darie a condus Teatrul Bulandra. În 2006 Alexandru Darie a fost ales preşedinte al Uniunii Teatrelor din Europa, avînd două mandate consecutive la conducerea acestui for.

*

Alexandru Darie: Cred în teatrul făcut cu sânge

(fragmente dintr-un interviu acordat Monicăi Andronescu pentru Ziarul Metropolis).

Dar ție, Alexandru Darie, de ce ți-e frică?

Întâi, mi-e frică să n-ajungem la război. Asta e frica cea mai mare… Apoi, al doilea lucru, legat de teatru, mi-e frică să nu dispară teatrul serios, cum zicea Dodin, teatrul făcut cu sânge, cu sudoare. Iar în al treilea rând, când ajungi la o vârstă, începe puțin să-ți fie frică de faptul că nu mai apuci să faci ce ți-ai propus. Știi că eu n-am făcut niciodată spectacole doar ca să le fac… Știi că n-am făcut niciodată teatru ca să câștig bani. N-am nimic cu colegii mei, care fac șase-opt spectacole pe an, trei săptămâni și premiera… dar eu nu pot așa. Mi se pare că totul e un haos.

N-ai făcut niciodată teatru pentru bani, spui. Dar pentru ce l-ai făcut?

Pentru mine e un mod de viață. Mă ține în viață. Am făcut teatru din dragoste, nu din frică. Din bucuria și norocul de a fi cunoscut o întreagă pleiadă de oameni de teatru adevărați. La vremea aceea.

Spui că faci teatru pentru că te umple, pentru că îți place. E un motiv ușor egoist…

Nu e neapărat egoist. Așa cum am spus mereu, teatrul este unica artă inventată de om, care arată ceea ce nu se vede. Ce poate fi mai formidabil pentru public? Nu poți să fii egoist într-o meserie în care scopul este să revelezi publicului lucruri pe care nu le știe. Vorbește despre interiorul omului. Adică, vin la teatru și, teoretic, trebuie să plec altfel decât cum am intrat.

Nu montezi prea des. Ba chiar s-a întâmplat rar în ultimii ani…

N-am montat niciodată decât atunci când am simțit nevoia să spun ceva.

Te secătuiește?

Evident. Te secătuiește, pentru că dai, dai foarte mult, din suflet. E și foarte multă muncă. Dar, pe de altă, parte mă și încarcă. Mă încarcă tot ce descopăr, mă încarcă nopțile în care nu dorm. Da, deși nu dorm, mă încarcă. Pentru mine, e ca și cum te duci într-un loc în care poți medita asupra existenței și încerci apoi să comunici ce descoperi acolo.

Te simți demiurg pe scenă?

Câteodată da. Când vezi că nu era nimic și din gândul tău se naște o lume… Sentimentul e foarte bun. Și mai ales cu venirea maturității, bătrâneții, capeți o și mai mare liniște. De-aia m-am și dus gratis să predau la UNATC. Că am zis: nu se poate să te duci la un moment dat de pe lumea asta și să nu lași nimic în urmă… Să nu încerci să le comunici ceva din adevărurile tale…

Te frământă asta, că nu lași nimic în urmă? Că teatrul e o artă efemeră? Că ridici o catedrală și ea se dărâmă?

Da, dar n-avem ce face… Câteodată mă sperie și mă angoasează. Odată, am zis să mă dau mare cu ce forță am eu și am asistat la demontarea decorului după ultimul spectacol ever. Și am zis că n-o s-o mai fac niciodată. Am stat acolo în sală. Și plângeam… în timp ce mașiniștii demontau. Într-un fel a fost benefic să realizez asta, în alt fel a fost de nesuportat, dar am realizat că da, teatrul e o artă efemeră. Și filmatul nu salvează cu nimic. Teatrul e ca oracolul din Delphi. Ceea ce se întâmplă pe scenă uneori se referă la un singur individ. Întreabă oracolul ceva, și răspunsul îi aparține în exclusivitate. În documentarea pe care am făcut-o despre „Coriolanus”, am ascultat un disc cu muzică rămasă pe piatră. E altă lume complet. E violentă, ciudată, sălbatică, karmică. Așa era și teatrul. Și s-a pierdut…

Tu în ce relație ești cu Dumnezeu?

Sunt un om care crede-n Dumnezeu. Cred că există un Dumnezeu unic, indiferent de cum îl numește omul. Toate religiile se întâlnesc în același punct. Iar teatrul e și el o ușă care se deschide spre… E o poartă prin care poți ajunge la Dumnezeu. E în natura lui să ducă la Dumnezeu. Pentru că cine are știința sufletul uman, cine știe mai bine decât Dumnezeu ce e în noi? Și noi încercăm, la rândul nostru, să descoperim ce e în noi și, ca să ajungem să descoperim ce e în noi, încercăm să ne apropiem de cine știe, adică de Dumnezeu. Teatrul e o formă în care se pune această întrebare.

Simți că te-ai născut într-o epocă nepotrivită?

Da! Mi-ar fi plăcut să mă nasc undeva în secolul 17. Sunt fascinat de baroc, de lumea aceea, până în clasicii gen Beethoven. Eu îl ador pe Mozart. Sunt și un bon viveur, ceea ce în epoca aia era minunat, le lua două ore să se îmbrace, veneau curtezanele… era minunat. Chiar dacă era o lume dură.

Ce te deranjează cel mai tare la lumea de-acum?

Multe. La noi mă deranjează cel mai rău o stranie neimplicare a implicării. Nu pot să nu văd că în 30 de ani nu s-a construit un teatru… N-avem drumuri, n-avem educație… Cultura a fost în ultimii 30 de ani subfinanțată. La noi e mult zgomot pentru nimic… Iar al doilea lucru care mă deranjează este această disperare de a avea tone de bani. Ce faci cu ei? Unii fac averi de sute de milioane de euro. Și stai și te întrebi ce fac cu ei? Își fac viloaie imense… Strângi, strângi, strângi și pe urmă se întâmplă ceva și peste două luni ai murit. Și la ce folosește?! Iar la lumea mare mă deranjează un lucru care probabil că e în natura noastră: uităm repede. Vorbim de război etc., dar uităm că în urmă cu foarte puțin timp au murit 60 de milioane de oameni pe tehnologia de acum 60 de ani. Păi ce se va întâmpla cu asta de-acum? Apocalipsa! De-asta mi-e frică mie. O apocalipsă care va fi ori foarte rapidă, ori enorm de lentă. Scoți arma nucleară și în 5 minute s-a terminat. Dar e și aia lentă, unde vom ajunge în peșteri și o luăm de la capăt… E un pericol mare. Lumea uită suferința. Uită lecția.

Interviul integral, aici.

Foto: Alexandru Darie – facebook

21
/11
/12

Tenorul spaniol Placido Domingo a fost numit ambasador al bunăvoinţei pentru Organizaţia Naţiunilor Unite (ONU).   Artistul spaniol va fi prezent miercuri la Paris, unde va participa la ceremonia oficială care va fi organizată pentru a marca numirea sa în această funcţie onorifică, informează contactmusic.com. Placido Domingo va primi acest titlu prestigios pentru “dedicaţia sa dovedită […]

21
/11
/12

Sâmbãtã, 24 noiembrie, teatrul Masca va fi locul în care îngerii vin degeaba. Sau ṭara. Povestea piesei vorbeşte despre America Latinã, mai exact despre un sat populat cu personaje parcã rupte din cãrṭile consacrate ale scriitorilor latini. Acesta este toposul în care un înger alege sã poposeascã. Contextul ? Dictatorul local îşi exercita puterea prin decrete […]

21
/11
/12

Pe data de 15 Decembrie 2012, Scoala de Muzica Boem Club va organiza la sala ArCub concertul intitulat „Lumea Magica a Muzicii”, eveniment in cadrul caruia cursantii scolii vor face o demonstratie a talentului lor si vor arata tuturor celor prezenti ca muzica reprezinta o lume  magica. Scoala de Muzica Boem Club este prima scoala […]

21
/11
/12

PROGRAMUL SPECTACOLELOR 21 – 30 noiembrie 2012   Spectacole la Sala Teatrului EXCELSIOR, str. Academiei nr. 28           Miercuri 21 noiembrie      ora 10.00                         ZÂNA ZORILOR   Joi 22 noiembrie               ora 10.00                            ZÂNA ZORILOR           […]

21
/11
/12

VINERI, 23 NOIEMBRIE 2012 ORA 19.30 TEATRUL ODEON – SALA STUDIO Sub Înaltul Patronaj al Ambasadei Italiei şi al Institutului Italian de Cultură, Asociaţia culturală “Amicii lui Pavese” în parteneriat cu Teatrul Odeon organizează o serată muzicală italiană în care versurile poeţilor Pessoa şi Pavese devin muzică. Vă invităm să-l ascultaţi pe cantautorul Mariano Deidda (Premiul […]

21
/11
/12

Scriitorul rus Boris Strugaţki, coautor, alături de fratele său Arkadi, al unor romane ştiinţifico-fantastice care au fost cenzurate în epoca sovietică, a murit luni, la vârsta de 79 de ani, au anunţat reprezentanţii fundaţiei sale.   Născut în 1933, la Leningrad (numele din perioada sovietică a oraşului Sankt Petersburg), Boris Strugaţki a studiat matematica şi […]

21
/11
/12

Dictionary.com, cel mai mare dicţionar gratuit online din lume, a ales cuvântul în limba engleză al anului 2012, având drept criteriu căutările utilizatorilor efectuate pe site-ul respectiv, dar şi consultarea mai multor lexicografi. “Bluster” (“zgomot”, “zarvă”, “mugete ale furtunii”) este, potrivit site-ului Dictionary.com, cuvântul anului 2012 în limba engleză. Site-ul Dictionary.com  defineşte acest cuvânt astfel: 1. mugete […]

21
/11
/12

Sub titluri ca ‘+După dealuri+: Cristian Mungiu exorcizează România’ (Le Monde), ‘Cristian Mungiu, un geniu al Carpaţilor’ (Le Figaro), ‘Exorcism în stil românesc’ (20minutes) sau ‘Cristian Mungiu oferă o anumită idee despre cinema’ (La Croix), presa franceză scrie în termeni elogioşi despre cel mai recent film al regizorului Cristian Mungiu, ‘După dealuri’. Pelicula a câştigat […]

21
/11
/12

Opera Naţională Română din Timişoara a triumfat la Gala Premiilor VIP pentru Artele Spectacolului Muzical, unde producţia cu opera ‘Faust’, de Charles Gounod, a cucerit cele mai importante trofee. Operei Naţionale Române din Timişoara i-au fost decernate cele mai râvnite patru premii: Premiul pentru cel mai bun spectacol – ‘Faust’; Premiul pentru cea mai bună […]

21
/11
/12

Un număr de 28 de tineri artişti sprijiniţi pe parcursul acestui an de Fundaţia Principesa Margareta a României (FPMR ) au evoluat, luni seară, în cadrul Galei “Tinere talente 2012”, la Biblioteca Naţională a României.  În cadrul galei, principesa Margareta a înmânat diplomele “Tinere talente” celor 28 de artişti din domeniile artelor plastice şi muzicii […]

21
/11
/12

Solişti de operă, operetă şi musical, dar şi regizorii unor spectacole care au făcut senzaţie în ţară şi în străinătate, au fost premiaţi luni seara, pe scena Operei Naţionale, în cadrul Galei Premiilor VIP pentru Artele Spectacolului Muzical. Printre câştigătorii secţiunii “Operă” se numără Cristian Mogoşan, solistul Operei Naţionale din Bucureşti şi al Operei din […]

20
/11
/12

Don Quijote va poposi pe data de 23 noiembrie pe scena Teatrului Naṭional Bucureşti. In regia şi adaptarea lui Dan Puric, piesa promite o experienṭã ineditã pentru publicul amator de frumos şi nu numai. Unicitatea actului cultural rezidã din combinaṭia ineditã dintre costumele asigurate de cãtre Doina Levintza şi viziunea actorilor. Astfel, din distribuṭie fac […]

20
/11
/12

  Premiera Operei Brasov care incheie  cu  2 spectacole, cea  de-a 10 editie a FESTIVALULUI 2012 , in 24 si 25 Noiembrie, este una cu adevarat remarcabila : MADAMA BUTTERFLY –prestigioasa opera a lui Puccini , spune totul numai prin simpla rostire a titlului.   Un” love story” dramatic, o poveste fără „happy end” dintre […]

20
/11
/12

Programul este: Marti 20 noiembrie, orele 19.00 ( OFERTA!!! 2 bilete la pret de unul. ATENTIE! Locurile sunt limitate!) AUTOBAHN dupa Neil LaBute Regia: Andreea si Andrei GROSU cu: Corina MOISE, Bogdan COTLET, Alexandra MURARUS, Cristi BALINT, Iulia SAMSON, Vlad LOGIGAN/ Alexandru GATSTRAMB O comedie actuala, 3 povesti / 3 masini / 6 oameni, toate propunând acelasi spatiu: Masina.. Intr-un spatiu mic si […]

20
/11
/12

Danaartgallery şi Galeria Odeon vă invită să vizitaţi în perioada 20 noiembrie – 3 decembrie 2012 expoziţia Alte Lumi. Vernisajul va avea loc marţi, 20 noiembrie, începând cu ora 18.30, la Galeria Odeon situată în foaierul Sălii Studio a teatrului. Lucrările propuse de Anca Maria Ciubotariu surprind ipostazele feminitǎţii în mai multe forme de exprimare: femeia […]

20
/11
/12

Preşedintele Grupului pentru Reformă şi Alternativă Universitară (GRAUR), prof. univ. dr. Dorin Isoc, îşi va lansa, miercuri, 21 noiembrie, la Târgul Internaţional de Carte “Gaudeamus” de la Bucureşti, volumul intitulat “Ghid de acţiune contra plagiatului: buna conduită, prevenire, combatere”, apărut recent la Editura “Ecou Transilvan” din Cluj-Napoca. Autorul anunţă că volumul va fi însoţit, la […]

20
/11
/12

Teatrul Dramatic ‘Fani Tardini’ găzduieşte, începând de luni, timp de cinci zile, cea de-a XX-a ediţie a Festivalului Internaţional de Animaţie ‘Gulliver’. Potrivit directorului adjunct al teatrului, Stelian Stancu, festivalul marchează 60 de ani de la înfiinţarea, la Galaţi, a Teatrului de Păpuşi – Teatrul de Stat, cum se numea în 1952. Vor fi prezentate […]

20
/11
/12

Filmul ”Poppies of Bolero” (”Maci de Bolero”), în regia lui Gabriel Boholţ, a câştigat premiul pentru cel mai bun film străin, la secţiunea ”Silent Film”, în cadrul celei de-a X-a ediţii a Festivalului Internaţional de Film Studenţesc Hollywood. Pelicula a fost singurul film românesc din cadrul festivalului şi a fost selecţionată din peste 200 de […]