A murit Alexandru Darie
https://www.ziarulmetropolis.ro/a-murit-regizorul%c2%a0alexandru%c2%a0darie/

“Pentru mine, teatrul e un mod de viaţă. Mă ţine în viaţă. Am făcut teatru din dragoste, nu din frică. Din bucuria şi norocul de a fi cunoscut o întreagă pleiadă de oameni de teatru adevăraţi. La vremea aceea.” – Alexandru Darie. Regizorul şi directorul Teatrului Bulandra din Bucureşti a murit astăzi, la vârsta de 60 de ani. Alexandru Darie suferea de ciroză şi era pe listele de transplant hepatic. La începutul lunii septembrie, el a fost internat la Institutul Clinic Fundeni, cu o complicaţie la plămâni.

Un articol de Petre Ivan|18 septembrie 2019

Alexandru Darie a absolvit în 1983 Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale“ Bucureşti. În 1984 a debutat ca asistent de regie la Teatrul de Stat din Oradea. Consacrarea internaţională s-a produs odată cu spectacolul „Visul unei nopţi de vară“ (1991), pe care ziarul „The Guardian“ l-a considerat a fi cea mai bună montare de la producţia cu acelaşi nume semnată de Peter Brook.

În anul următor, Alexandru Darie a fost invitat de Oxford Stage Company să regizeze „Mult zgomot pentru nimic“, de William Shakespeare, BBC apreciind montarea drept un „eveniment al stagiunii’“. A mai regizat în Statele Unite, la Performing Arts Centre, New-York „Mizantropul“, de Moliere şi „Cabala bigoţilor“, de Mihail Bulgakov.

Din 2002, Alexandru Darie a condus Teatrul Bulandra. În 2006 Alexandru Darie a fost ales preşedinte al Uniunii Teatrelor din Europa, avînd două mandate consecutive la conducerea acestui for.

*

Alexandru Darie: Cred în teatrul făcut cu sânge

(fragmente dintr-un interviu acordat Monicăi Andronescu pentru Ziarul Metropolis).

Dar ție, Alexandru Darie, de ce ți-e frică?

Întâi, mi-e frică să n-ajungem la război. Asta e frica cea mai mare… Apoi, al doilea lucru, legat de teatru, mi-e frică să nu dispară teatrul serios, cum zicea Dodin, teatrul făcut cu sânge, cu sudoare. Iar în al treilea rând, când ajungi la o vârstă, începe puțin să-ți fie frică de faptul că nu mai apuci să faci ce ți-ai propus. Știi că eu n-am făcut niciodată spectacole doar ca să le fac… Știi că n-am făcut niciodată teatru ca să câștig bani. N-am nimic cu colegii mei, care fac șase-opt spectacole pe an, trei săptămâni și premiera… dar eu nu pot așa. Mi se pare că totul e un haos.

N-ai făcut niciodată teatru pentru bani, spui. Dar pentru ce l-ai făcut?

Pentru mine e un mod de viață. Mă ține în viață. Am făcut teatru din dragoste, nu din frică. Din bucuria și norocul de a fi cunoscut o întreagă pleiadă de oameni de teatru adevărați. La vremea aceea.

Spui că faci teatru pentru că te umple, pentru că îți place. E un motiv ușor egoist…

Nu e neapărat egoist. Așa cum am spus mereu, teatrul este unica artă inventată de om, care arată ceea ce nu se vede. Ce poate fi mai formidabil pentru public? Nu poți să fii egoist într-o meserie în care scopul este să revelezi publicului lucruri pe care nu le știe. Vorbește despre interiorul omului. Adică, vin la teatru și, teoretic, trebuie să plec altfel decât cum am intrat.

Nu montezi prea des. Ba chiar s-a întâmplat rar în ultimii ani…

N-am montat niciodată decât atunci când am simțit nevoia să spun ceva.

Te secătuiește?

Evident. Te secătuiește, pentru că dai, dai foarte mult, din suflet. E și foarte multă muncă. Dar, pe de altă, parte mă și încarcă. Mă încarcă tot ce descopăr, mă încarcă nopțile în care nu dorm. Da, deși nu dorm, mă încarcă. Pentru mine, e ca și cum te duci într-un loc în care poți medita asupra existenței și încerci apoi să comunici ce descoperi acolo.

Te simți demiurg pe scenă?

Câteodată da. Când vezi că nu era nimic și din gândul tău se naște o lume… Sentimentul e foarte bun. Și mai ales cu venirea maturității, bătrâneții, capeți o și mai mare liniște. De-aia m-am și dus gratis să predau la UNATC. Că am zis: nu se poate să te duci la un moment dat de pe lumea asta și să nu lași nimic în urmă… Să nu încerci să le comunici ceva din adevărurile tale…

Te frământă asta, că nu lași nimic în urmă? Că teatrul e o artă efemeră? Că ridici o catedrală și ea se dărâmă?

Da, dar n-avem ce face… Câteodată mă sperie și mă angoasează. Odată, am zis să mă dau mare cu ce forță am eu și am asistat la demontarea decorului după ultimul spectacol ever. Și am zis că n-o s-o mai fac niciodată. Am stat acolo în sală. Și plângeam… în timp ce mașiniștii demontau. Într-un fel a fost benefic să realizez asta, în alt fel a fost de nesuportat, dar am realizat că da, teatrul e o artă efemeră. Și filmatul nu salvează cu nimic. Teatrul e ca oracolul din Delphi. Ceea ce se întâmplă pe scenă uneori se referă la un singur individ. Întreabă oracolul ceva, și răspunsul îi aparține în exclusivitate. În documentarea pe care am făcut-o despre „Coriolanus”, am ascultat un disc cu muzică rămasă pe piatră. E altă lume complet. E violentă, ciudată, sălbatică, karmică. Așa era și teatrul. Și s-a pierdut…

Tu în ce relație ești cu Dumnezeu?

Sunt un om care crede-n Dumnezeu. Cred că există un Dumnezeu unic, indiferent de cum îl numește omul. Toate religiile se întâlnesc în același punct. Iar teatrul e și el o ușă care se deschide spre… E o poartă prin care poți ajunge la Dumnezeu. E în natura lui să ducă la Dumnezeu. Pentru că cine are știința sufletul uman, cine știe mai bine decât Dumnezeu ce e în noi? Și noi încercăm, la rândul nostru, să descoperim ce e în noi și, ca să ajungem să descoperim ce e în noi, încercăm să ne apropiem de cine știe, adică de Dumnezeu. Teatrul e o formă în care se pune această întrebare.

Simți că te-ai născut într-o epocă nepotrivită?

Da! Mi-ar fi plăcut să mă nasc undeva în secolul 17. Sunt fascinat de baroc, de lumea aceea, până în clasicii gen Beethoven. Eu îl ador pe Mozart. Sunt și un bon viveur, ceea ce în epoca aia era minunat, le lua două ore să se îmbrace, veneau curtezanele… era minunat. Chiar dacă era o lume dură.

Ce te deranjează cel mai tare la lumea de-acum?

Multe. La noi mă deranjează cel mai rău o stranie neimplicare a implicării. Nu pot să nu văd că în 30 de ani nu s-a construit un teatru… N-avem drumuri, n-avem educație… Cultura a fost în ultimii 30 de ani subfinanțată. La noi e mult zgomot pentru nimic… Iar al doilea lucru care mă deranjează este această disperare de a avea tone de bani. Ce faci cu ei? Unii fac averi de sute de milioane de euro. Și stai și te întrebi ce fac cu ei? Își fac viloaie imense… Strângi, strângi, strângi și pe urmă se întâmplă ceva și peste două luni ai murit. Și la ce folosește?! Iar la lumea mare mă deranjează un lucru care probabil că e în natura noastră: uităm repede. Vorbim de război etc., dar uităm că în urmă cu foarte puțin timp au murit 60 de milioane de oameni pe tehnologia de acum 60 de ani. Păi ce se va întâmpla cu asta de-acum? Apocalipsa! De-asta mi-e frică mie. O apocalipsă care va fi ori foarte rapidă, ori enorm de lentă. Scoți arma nucleară și în 5 minute s-a terminat. Dar e și aia lentă, unde vom ajunge în peșteri și o luăm de la capăt… E un pericol mare. Lumea uită suferința. Uită lecția.

Interviul integral, aici.

Foto: Alexandru Darie – facebook

16
/11
/12

Filmul ‘După dealuri’, al regizorului român Cristian Mungiu, va fi proiectat vineri seară, la debutul celei de-a 50-a ediţii a Festivalului de la Gijon, urmând ca premiera peliculei în Spania să aibă loc la 18 ianuarie, informează cotidianul spaniol El Pais. În urmă cu două decenii a fost filmul chinez, apoi a venit vremea celui […]

16
/11
/12

Bibliotecile publice din Bucureşti şi din ţară vor da startul, sâmbătă, începând cu ora 18,00, unei campanii de activităţi culturale şi recreative pe timp de noapte. Bibliotecile se vor deschide în afara orelor obişnuite ale programului şi-şi vor primi oaspeţii cu evenimente speciale, experimente culturale în premieră, adevărate demonstraţii de bun gust, inovaţie şi creativitate. […]

16
/11
/12

Cele mai bune opt lungmetraje pentru marele ecran ale anului 2012, premiate la Festivalul Internaţional de Film de la Berlin sau la European Film Awards, vor putea fi urmărite în premieră naţională la cea de-a patra ediţie a Festivalului Internaţional de Film pentru Copii, Kinodiseea, ce se va desfăşura începând de vineri până pe 21 […]

16
/11
/12

“Vântureasa de plastic”, de Marius Chivu, şi “I. L. Caragiale şi caligrafia plăcerii”, de Dan C. Mihăilescu, se numără printre volumele nominalizate la ediţia de anul acesta a premiului pentru Cartea Anului, distincţie care va fi decernată pe 23 noiembrie.   Potrivit unui comunicat, volumele nominalizate pentru acest premiu sunt: “Vântureasa de plastic”, de Marius Chivu (editura […]

16
/11
/12

 “Noua Enciclopedie a României”, a cărei elaborare a început în urmă cu trei ani, va avea lansarea oficială marţi, de la ora 10.00, în Aula Academiei Române, în prezenţa preşedintelui instituţiei, Ionel Haiduc, şi a altor membri ai academiei şi personalităţi ale vieţii publice. Potrivit site-ului Academiei Române, “Noua Enciclopedie a României” este “un proiect deschis”, care […]

15
/11
/12

Biblioteca Naţională a României invită bucureştenii, în noaptea de 17 spre 18 noiembrie, la “Nocturna Bibliotecilor”, un eveniment în care numeroase biblioteci din Bucureşti şi din ţară propun o bogată agendă de activităţi. Vernisată pe 9 octombrie, expoziţia “Cu Caragiale de la Washington la Bucureşti” va putea fi vizitată de public cu ocazia Nocturnei Bibliotecilor […]

15
/11
/12

Săptămâna Artelor Spectacolului Muzical, o serie de manifestări având ca obiectiv promovarea spectacolelor de operă, operetă, musical şi balet, dar şi a personalităţilor care activează în domeniul artelor lirice, se va desfăşura, în perioada 19-25 noiembrie, la Bucureşti, Iaşi şi Timişoara. Un proiect cultural finanţat de Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional (MCPN), evenimentul este organizat […]

15
/11
/12

Lansare în premieră la Teatrul Odeon: volumul Teatru 7 de Radu F. Alexandru    „Adresîndu-se mai mult minţii decît inimii, piesele lui Radu F. Alexandru te încîntă în mod paradoxal tocmai datorită jubilaţiei sarcastice care însoţeşte fiecare situaţie, fiecare replică.” (Silviu Purcărete)   Vineri, 16 noiembrie, la ora 17.30, în Foaierul Teatrului Odeon, va avea […]

15
/11
/12

Muzeul Naţional al Satului “Dimitrie Gusti” din Capitală organizează, la fiecare sfârşit de săptămână, începând de sâmbătă şi până pe 19 decembrie, programul educativ “Cu mama la muzeu”, dedicat petrecerii timpului liber în mod creativ în ambianţa muzeului, informează un comunicat. Astfel, în această perioadă, copiii, împreună cu părinţii, vor putea să participe, sub coordonarea […]

15
/11
/12

4 Evenimente la Galeriile Phoenix Iași în săptămâna 12-18 noiembrie 2011 1. Vineri 16 noiembrie, ora 20.30 Recital KRIPTON după 18 ani din nou la Iași 2. Sâmbătă 17 noiembrie, ora 20.30 recital DRAGOȘ ANGHEL (Sid) 3. Duminică 18 noiembrie, ora 19.00 în cadrul Zilelor voluntarului ieșean – FOLKnIASI – finala concursului dedicat tinerilor elevi […]

15
/11
/12

Câştigătorul Leului de Aur la Veneţia 2012, PIETA de Kim Ki-duk, în deschiderea Festivalului Internaţional de Film Experimental BIEFF   Gala de deschidere BIEFF aduce în premieră în România câştigătorul Leului de Aur de la Veneţia, PIETA, semnat de controversatului regizor corean Kim Ki-duk și va avea loc la Cinema Scala, marti, 20 noiembrie. Filmul […]

14
/11
/12

Scriitorii Jonathan Coe, Will Self şi Andrew Cowan se numără printre invitaţii Festivalului Internaţional de Literatură Bucureşti (FILB), care se va desfăşura între 5 şi 8 decembrie la Clubul Ţăranului Român, informează organizatorii.   Potrivit organizatorilor, aceasta este cea mai importantă ediţie din istoria FILB, un eveniment care aduce la Bucureşti zece nume importante ale […]

14
/11
/12

Scriitorul francez Pascal Bruckner revine în România, la Târgul de carte Gaudeamus, care se va desfăşura între 21 şi 25 noiembrie la complexul Romexpo din Bucureşti, informează Institutul Cultural Francez. Institutul Francez sărbătoreşte cu ocazia Târgului de carte Gaudeamus cea de-a 20-a aniversare a programului de sprijin pentru publicare “Nicolae Iorga”, ocazie cu care va publica […]

14
/11
/12

„Adresîndu-se mai mult minţii decît inimii, piesele lui Radu F. Alexandru te încîntă în mod paradoxal tocmai datorită jubilaţiei sarcastice care însoţeşte fiecare situaţie, fiecare replică.” (Silviu Purcărete) Vineri, 16 noiembrie, la ora 17.30, în Foaierul Teatrului Odeon, va avea loc lansarea celui mai nou volum de teatru semnat de Radu F. Alexandru, Teatru 7, […]

14
/11
/12

Sâmbãtã, 17 noiembrie, la Godot Café va avea loc premiera piesei Colibri scrisã de cãtre Garret Jon Groenveld.   In regia lui Florin Piersic Jr. Piesa promite o experienṭã frumoasã pentru publicul amator de gen şi nu numai. Din distribuṭie fac parte Laurenṭiu Bãnescu (Unu) şi Daniel Popa (doi).

14
/11
/12

Pe cont-ul de Facebook, artista a declarat:   Eu, Claudia Măru Hanghiuc, declar pe propria răspundere că anul acesta activitatea mea solistică a împlinit 32 de ani (din care de 22 sunt în relații de mariaj liber-consimțit cu Teatrul Național de Operetă „Ion Dacian”)! Am cântat pe scene aflate la mari distanțe una de alta: […]

14
/11
/12

Teatrul Naṭional I.L.Caragiale a programat pentru sfârşitul lunii decembrie un regal de act artistic. Astfel, atât Dineu cu proşti de Francis Veber, cât şi Scrisoarea dupã ,,O scrisoare pierdutã’’. Ambele spectacole beneficiazã de regia unor mari actori : Ion Caramitru şi Horaṭiu Mãlãele.   Spectacolul Scrisoarea se va juca atât pe 27 decembrie, cât şi pe […]