A murit regizorul Petre Bokor
https://www.ziarulmetropolis.ro/a-murit-regizorul-petre-bokor/

Sâmbătă, 26 aprilie 2014, regizorul şi scriitorul Petre Bokor a pornit spre alte lumi, lăsând în urmă oameni dragi, care îl vor păstra pentru totdeauna în inimile lor.

Un articol de Petre Ivan|27 aprilie 2014

Coleg şi prieten preţuit, Petre Bokor (n. 24 mai 1940 – d. 25 aprilie 2014) va rămâne în amintirea tuturor, atât prin realizările profesionale şi artistice, cât şi prin personalitatea sa caldă – un regizor delicat în lucrul cu actorii, un profesionist perseverent, cu o inteligenţă remarcabilă, un artist cu o tandră pasiune pentru comedie, un om diplomat, cu un dezvoltat simţ al umorului.

A iubit literatura, filmul şi teatrul. A fost creator în toate aceste domenii şi a împărtăşit din cunoştinţele sale în calitate de profesor de teatru în Edmonton, Canada. Nu a încetat nici o clipă să se dedice publicului şi oamenilor de teatru.

Deşi stabilit în urmă cu mulţi ani în Canada, nu a fost niciodată cu adevărat departe de ţară, profitând de orice prilej să revină în România, pentru a lucra împreună cu artiştii din ţară.

În urma unor astfel de colaborări s-au născut spectacole de succes pe scenele teatrelor din Bucureşti, cum ar fi: Leul în iarnă de James Goldman (2001, Teatrul Naţional I.L. Caragiale), Cumetrele de Michel Tremblay (1994, Teatrul Odeon), A fi sau ce va fi… de Lyle Victor Albert (Teatrul Metropolis), Nebunia regelui George de Alan Bennett (Teatrul L.S. Bulandra), Vrăjitorul din Oz, după basmul lui L. Frank Baum (Teatrul Excelsior).

Petre Bokor, prietenul Teatrului Nottara

De Teatrul Nottara l-a legat o prietenie îndelungată, un ataşament generos ce l-a determinat adesea să revină. Aici, a realizat montări memorabile, precum: Scandal la operă! de Ken Ludwig, Ultimul Don Juan de Neil Simon, 39 de trepte după un film de Alfred Hitchcock – producţii care bucură şi în prezent publicul -, Blues de Arthur Miller (2008), Război şi pace adaptare după romanul lui Lev Tolstoi (2003), Miresele căpitanului de Larry Gelbart (2002) sau Operele complet prescuratate ale lui WLM ŞXPR de J. Borgeson, A. Long şi D. Singer (2001) – un spectacol care şi-a atras succesul, poate şi datorită aurei de fantezie pe care Petre Bokor a aprins-o în jurul celor trei actori apropiaţi sufletului său: Mircea Diaconu, Emil Hossu şi Constantin Cotimanis, Două femei celebre (“Conferinţă la nivel înalt”) de M. Donald şi R. David (1996).

petre bokor

Regizorul Petre Bokor (n. 24 mai 1940 – d. 25 aprilie 2014)

Dintre montările sale în teatrele din ţară, amintim: Linişte în culise! de Michael Frayn (2008, Teatrul Maghiar de Stat, Cluj), Cyrano de Buffalo de Ken Ludwig (2007, Teatrul Naţional Mihai Eminescu, Timişoara), Aţi auzit ce s-a întâmplat în drum spre forum? de Plaut (2006, Teatrul Naţional Târgu Mureş), Cumetrele de Michel Tremblay (2001, Teatrul Naţional Marin Sorescu, Craiova), Jack şi femeile lui de Neil Simon (Teatrul Sică Alexandrescu, Braşov).

Petre Bokor a scris: Tumbe în plină stradă (schiţe, 1971); Opriţi secolul, cobor! (umoristice, 1974); Micii mei toreadori (schiţe, 1979); Toma Caragiu (1982); Carte despre Toma Caragiu (1996); Pe cuvânt de cineast (schiţe, 1995); Planeta Silvestru (1998); Ieşirea la pagina 2681 (2000) şi a semnat regia unor filme ca: Tufă de Veneţia şi Apa ca un bivol negru – documentar pe l-a lucrat alături de prietenii săi: Mircea Veroiu, Dan Piţa, Andrei Cătălin Băleanu şi Youssouff Aidaby.

„Teatrul românesc a mai pierdut un artist. Teatrul „Nottara” a pierdut şi un mare prieten. Petre Bokor rămâne, pentru noi, acel regizor care a ştiut să ne propună texte de mare succes, să facă distribuţii impecabile şi spectacole care s-au jucat sau se joacă ani de zile cu casa închisă. Atmosfera, la repetiţiile sale, era în armonie cu întreaga sa fiinţă, plină de umor, de tandreţe, de entuziasm“.

Marinela Ţepuş, directoarea Teatrului Nottara

 

Montările sale din București – la Teatrul Național a dat viață piesei “Leul în iarnă”, un mare succes de public, la Teatrul Nottara, mulți își amintesc de spectacolele “Război și Pace”, “Scandal la operă”, “Operele complete ale lui WLM ȘXPR” și “Ultimul Don Juan” – sau cele din provincie au fost întotdeauna foarte bine primite, atât de critica de specialitate, cât și de împătimiții artei scenice.

Omagiat la Teatrul Excelsior

De Teatrul Excelsior l-a legat o prietenie aparte. A fost unul dintre prietenii de suflet ai maestrului Ion Lucian, fiind foarte atașat de colectivul Teatrului Excelsior.

Practic, inaugurarea noului sediu al Teatrului Excelsior, în seara de 4 mai 2011, a fost marcată de premiera “Vrăjitorul din Oz”, o comedie muzicală plină de fantezie, culoare și dinamism, imaginată și reinterpretată de Petre Bokor, după romanul omonim al lui Lyman Frank Baum.

A reușit o performanță extraordinară, utilizând muzica originară a lui Harold Arlen, prelucrată de George Marcu. O minune de spectacol, care se joacă mereu cu sălile pline, fiind una dintre piesele de rezistență din repertoriul Teatrului Excelsior.

Sute de copii și adulți cu suflet de copil au vizionat acest spectacol, iar în actuala stagiune, ori de câte ori este programat “Vrăjitorul din Oz”, biletele se epuizează cu multe săptămâni înainte de reperezentație.

Miercuri, 30 aprilie, la ora 10.00, când se va juca “Vrăjitorul din Oz”, toți cei care alcătuiesc echipa Teatrului Excelsior vor păstra un moment de tăcere. O reverență în fața celui care a fost Petre Bokor. Dacă o să fiți atenți, veți vedea o lacrimă în formă de inimă, care-l va învălui pe “Vrăjitorul din Oz”.

Petre Bokor va rămâne veșnic în Casa Poveștilor din strada Academiei nr. 28.

Foto cu Petre Bokor – Teatrul Nottara

02
/04
/24

Mobius & The Institute transformă centrul Bucureștiului într-un hotspot al culturii Hip-hop. Cea mai mare expoziție a artistului Saddo ocupă Piața Amzei.

29
/03
/24

Romanian Design Week, un festival multidisciplinar dedicat industriilor creative ce promovează designul, arhitectura, creativitatea și inovația, lansează în colaborare cu UniCredit Bank un concurs destinat tinerilor ilustratori și designeri grafici din România, cu vârste cuprinse între 18 și 25 de ani. Scopul competiției este crearea colecției oficiale de obiecte de merchandising pentru festival, având ca temă "Unlock the City".

29
/03
/24

Una din trei femei se confruntă cu pierderea sarcinii de-a lungul vieții. Una din șase femei se confruntă cu infertilitatea. Una din două femei trece prin depresie și/sau anxietate, în urma pierderii unei sarcini, sau în contextul problemelor de infertilitate. În pofida frecvenței lor, aceste experiențe sunt totuși unele dintre cele mai stigmatizante și izolante din societate.

28
/03
/24

O nouă lună într-un șir aparent nesfârșit plasat sub semnul „vremurilor interesante” este o nouă invitație la oglindire prin artă. De la criza de mediu la traume transmise de-a lungul generațiilor, de la apăsarea cu care ne zdrobesc rolurile de gen în societate, la dificultățile în comunicare, spectacolele Vanner Collective vorbesc despre probleme cu care ne confruntăm zi de zi, conștienți sau nu, abordate cu empatie și cu inteligență, cu un amestec dezarmant de onestitate și teatralitate.

26
/03
/24

Cum se poate găsi un echilibru între stăpânirea strategiilor de comunicare, acumularea cunoștințelor de SEO și duelul cu algoritmii opaci ai tuturor platformelor de social media, de la Instagram la Facebook, de la Tik-Tok la Reddit, toate acestea fiind necesare pentru a ajunge la public, și activitatea propriu-zisă de a crea un concept sau un produs?

22
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie. Astfel, spectatorii vor avea ocazia să vizioneze spectacole de dans internaționale prezentate în premieră în România, producții coregrafice naționale, dar și să participe la discuții cu artiștii.