ABSOLUT! Sau despre rânduiala din lume, povestită de Marcel Iureş
https://www.ziarulmetropolis.ro/absolut-sau-despre-randuiala-din-lume-povestita-de-marcel-iures/

Anul acesta se împlinesc cinci ani (chiar în luna a cincea a anului) de când ,,ABSOLUT!” se joacă la Teatrul Act din Bucureşti.  Spectacolul, un one-man show în care străluceşte Marcel Iureş, este regizat de Alexandru Dabija.

Un articol de Corina Dima|1 Februarie 2016

Care este secretul unui spectacol jucat ani la rând, cu sala plină?

Un actor care se metamorfozează în tot felul de personaje: este şi povestitorul, dar şi drac, Talpa Iadului, Moartea, dar şi Dumnezeu, Sfântu Petre sau Ivan. O poveste veche dar în acelaşi timp nouă, rostită în dulcele grai moldovenesc de către un aurolac ce stă printre cartoane şi îşi încălzeşte conserva de fasole la spirtieră. Un regizor ce îşi dă osteneala şi îl pune în centru pe marele actor Iureş, adică „îi dă nas lui Ivan să se suie pe divan’’ şi „să îşi facă mendrele’’. Un spectacol viu, care îşi trage seva din poveştile pline de tâlc ale lui Creangă.

Care este subiectul piesei?

„ABSOLUT!’’ ne povesteşte despre rânduielile din lume, în cuvinte simple şi pline de şagă. O poveste în care Ivan umblă prin lume, de teleleu-Tănase, şi bate drumul în rai şi în iad unde stă la taclale cu Dumnezeu, Moartea, dracii, Talpa Iadului și Sfântu Petre despre ce se petrece în lume.

O lume în care muzica e un leit-motiv, Ivan este însoţit mereu de cântec şi de voie-bună.  „Şi-am zis verde sălcioară, Mărie şi Mărioară, ia un par de mă omoară, parul să fie de plop, să nu mă omori de tot…’’. Învăţăm că „de drumeţul care cântă nu trebuie să ai teamă ’’, iar Moartea e lăsată cu o socoteală; şi, dacă Moartea  e chioară şi nu te vede o perioadă, tot ce poţi să faci e să te distrezi maximum.

Cum este spectacolul?

img_4441Plin de haz. Pentru că poveştile şi personajele lui Creangă sunt puse într-o formă nouă, povestite de către un om al străzii, un aurolac din zilele noastre.

Lui Ivan nu îi place în rai pentru că nu are de nici unele (nici distracţie, nici băutură, nici femei, nici muzică or ţigări) şi se duce în iad ca să se distreze. Iar atunci când îl supără cineva, foloseşte turbinca plină de puteri miraculoase primită de la Dumnezeu (în schimbul mărinimiei sale) şi îi face să dispară în ea pe toţi vrăjmaşii.

Cu un actor de zile mari, Marcel Iureş, care face un one-man-show aşa cum rar vezi pe o scenă, un spectacol care musai trebuie văzut. Întruchipează cu atâta uşurinţă personaje de sorginte diferită – surpinde detalii prin glas, inflexiuni ale vocii sau accente, postură a corpului, gesturi subtile, atitudine, poziţii, privire şi mişcare.

Un text special şi o povestire ticluită cu tâlc – o snoavă povestită, vorbită într-un grai dulce autentic moldovenesc, cu multe cuvinte şi expresii vechi care „nitam-nisam‘‘ te transpun într-o lume de poveste. O lume plină de sumedenie de personaje bune or rele, din rai sau iad, care dau la iveală însă, printre snoave, glume şi năzbâtii, principii simple despre bunul mers al vieţii şi al morţii.

Să faci haz de necaz, să îl cauţi pe Dumnezeu acolo unde şade – poate  în literele mici (dacă în alea mari nu l-ai găsit încă) -, să cânţi, să dansezi şi să te distrezi atâta timp cât ţi-e scris să trăieşti. Adicătelea există o chiverniseală, o rânduială în toate: toate au un început şi un sfârşit, toate sunt lăsate cu o socoteală.

 

,,ABSOLUT!”,  după Ivan Turbincă, de Ion Creangă, se joacă la Teatrul Act din Bucureşti. Actor: Marcel Iureş; regie: Alexandru Dabija; Durata: 90 minute (fără pauză). Cost bilete: 60 lei (preţ integral) şi 40 lei (pentru elevi, studenţi şi pensionari). În acest spectacol se fumează.
FOTO: Alexandru Iureș



14
/09
/19

Noua stagiune a Teatrului Național „Marin Sorescu” din Craiova 2019-2020 se deschide cu un spectacol care va testa limitele noastre actuale, ca si capacitatea de schimbare: putem coloniza planeta Marte sau o putem doar „proiecta” în datele tehnicii de azi? Cât este dorință și cât este pragmatism în acest deziderat?

12
/09
/19

INTERVIU Unul dintre cei mai apreciați regizori ai Noului Val, Corneliu Porumboiu vorbește despre cum și-a realizat cel mai nou film, „La Gomera”, acum în cinematografe, despre rolul Cannes-ului, despre tema limbajului, despre diversitatea cinematografiei române și despre importanța stilului.

11
/09
/19

Totul e light, totul e divertisment, „comicul e rege” și, din fața lui, intelectualul, acest personaj cu rol-cheie, se retrage. Democratizarea artelor a fost însoțită de banalizarea lor și de ridicarea divertismentului la rang de valoare supremă…

Page 1 of 82412345...102030...Last »