ABSOLUT! Sau despre rânduiala din lume, povestită de Marcel Iureş
https://www.ziarulmetropolis.ro/absolut-sau-despre-randuiala-din-lume-povestita-de-marcel-iures/

Anul acesta se împlinesc cinci ani (chiar în luna a cincea a anului) de când ,,ABSOLUT!” se joacă la Teatrul Act din Bucureşti.  Spectacolul, un one-man show în care străluceşte Marcel Iureş, este regizat de Alexandru Dabija.

Un articol de Corina Dima|1 februarie 2016

Care este secretul unui spectacol jucat ani la rând, cu sala plină?

Un actor care se metamorfozează în tot felul de personaje: este şi povestitorul, dar şi drac, Talpa Iadului, Moartea, dar şi Dumnezeu, Sfântu Petre sau Ivan. O poveste veche dar în acelaşi timp nouă, rostită în dulcele grai moldovenesc de către un aurolac ce stă printre cartoane şi îşi încălzeşte conserva de fasole la spirtieră. Un regizor ce îşi dă osteneala şi îl pune în centru pe marele actor Iureş, adică „îi dă nas lui Ivan să se suie pe divan’’ şi „să îşi facă mendrele’’. Un spectacol viu, care îşi trage seva din poveştile pline de tâlc ale lui Creangă.

Care este subiectul piesei?

„ABSOLUT!’’ ne povesteşte despre rânduielile din lume, în cuvinte simple şi pline de şagă. O poveste în care Ivan umblă prin lume, de teleleu-Tănase, şi bate drumul în rai şi în iad unde stă la taclale cu Dumnezeu, Moartea, dracii, Talpa Iadului și Sfântu Petre despre ce se petrece în lume.

O lume în care muzica e un leit-motiv, Ivan este însoţit mereu de cântec şi de voie-bună.  „Şi-am zis verde sălcioară, Mărie şi Mărioară, ia un par de mă omoară, parul să fie de plop, să nu mă omori de tot…’’. Învăţăm că „de drumeţul care cântă nu trebuie să ai teamă ’’, iar Moartea e lăsată cu o socoteală; şi, dacă Moartea  e chioară şi nu te vede o perioadă, tot ce poţi să faci e să te distrezi maximum.

Cum este spectacolul?

img_4441Plin de haz. Pentru că poveştile şi personajele lui Creangă sunt puse într-o formă nouă, povestite de către un om al străzii, un aurolac din zilele noastre.

Lui Ivan nu îi place în rai pentru că nu are de nici unele (nici distracţie, nici băutură, nici femei, nici muzică or ţigări) şi se duce în iad ca să se distreze. Iar atunci când îl supără cineva, foloseşte turbinca plină de puteri miraculoase primită de la Dumnezeu (în schimbul mărinimiei sale) şi îi face să dispară în ea pe toţi vrăjmaşii.

Cu un actor de zile mari, Marcel Iureş, care face un one-man-show aşa cum rar vezi pe o scenă, un spectacol care musai trebuie văzut. Întruchipează cu atâta uşurinţă personaje de sorginte diferită – surpinde detalii prin glas, inflexiuni ale vocii sau accente, postură a corpului, gesturi subtile, atitudine, poziţii, privire şi mişcare.

Un text special şi o povestire ticluită cu tâlc – o snoavă povestită, vorbită într-un grai dulce autentic moldovenesc, cu multe cuvinte şi expresii vechi care „nitam-nisam‘‘ te transpun într-o lume de poveste. O lume plină de sumedenie de personaje bune or rele, din rai sau iad, care dau la iveală însă, printre snoave, glume şi năzbâtii, principii simple despre bunul mers al vieţii şi al morţii.

Să faci haz de necaz, să îl cauţi pe Dumnezeu acolo unde şade – poate  în literele mici (dacă în alea mari nu l-ai găsit încă) -, să cânţi, să dansezi şi să te distrezi atâta timp cât ţi-e scris să trăieşti. Adicătelea există o chiverniseală, o rânduială în toate: toate au un început şi un sfârşit, toate sunt lăsate cu o socoteală.

 

,,ABSOLUT!”,  după Ivan Turbincă, de Ion Creangă, se joacă la Teatrul Act din Bucureşti. Actor: Marcel Iureş; regie: Alexandru Dabija; Durata: 90 minute (fără pauză). Cost bilete: 60 lei (preţ integral) şi 40 lei (pentru elevi, studenţi şi pensionari). În acest spectacol se fumează.
FOTO: Alexandru Iureș



19
/03
/24

Nominalizat în acest an la Women's Prize for Fiction, romanul „Cele opt vieți ale unui trickster de-o vârstă cu veacul” de Mirinae Lee, o coreeancă mutată în SUA, spune povestea teribilă a unei femei evadate din Coreea de Nord.

18
/03
/24

Proiectul „Întâlnirile Teatrul azi la Masca” iniţiat de revista Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, continuă seria de discuții profesionale cu a doua masă rotundă dedicată, de această dată, dramaturgiei românești.

18
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie.

15
/03
/24

Cea de-a cincea ediție a Festivalului Filmului Palestinian, organizată de Centrul Cultural Mahmoud Darwish, sub patronajul Ministerului Culturii din Palestina și al Ambasadei Statului Palestina în România, se va desfășura între 18 și 21 aprilie la București și pe 28 aprilie la Cluj-Napoca, cu o nouă direcție artistică și o prezentare a cinematografiei palestiniene ca un Cinema of Existence.

14
/03
/24

Unul dintre cei mai importanți regizori europeni, cunoscut pentru abordarea sa contemporană a pieselor clasice și montările provocatoare din punct de vedere politic și social, Thomas Ostermeier montează pentru prima dată un spectacol în România.

14
/03
/24

Astăzi, pe 14 martie, se împlinesc trei ani de la moartea ei, la Paris, în 2021, atunci când Covidul făcea ravagii și oprise lumea în loc. Avea aproape 90 de ani.

13
/03
/24

În perioada 12-15 martie 2024, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale” din București organizează cea de-a XXV-a ediție a Ușilor Deschise, în cele două sedii ale sale, din Str. Matei Voievod nr. 75-77 și Str. Tudor Arghezi nr. 3b.

13
/03
/24

Gabriel Bebeșelea, unul dintre cei mai bine cotați dirijori români peste hotare, aplaudat în prestigioase săli de concerte ale lumii, ca Auditorium-ul din Barcelona, Musikverein – Viena sau Sala Ceaikovski – Moscova, apreciatul violonist Alexandru Tomescu și vioara Stradivarius Elder-Voicu pe care are privilegiul de a interpreta, și un program dedicat integral lui Mozart definesc un eveniment de neratat la Sala Radio.