„Acasă la tata” de Mimi Brănescu, regia Claudiu Goga, în premieră la Teatrul Național Iași
https://www.ziarulmetropolis.ro/acasa-la-tata-de-mimi-branescu-regia-claudiu-goga-in-premiera-la-teatrul-national-iasi/

La sfârşitul săptămânii, pe 16 şi 17 noiembrie, pe scena Sălii Mari, ora 19:00, va avea loc cea de-a doua premieră a stagiunii Teatrului Naţional Iaşi, Acasă la tata de Mimi Brănescu, în regia lui Claudiu Goga, un spectacol de excepţie, dedicat Zilei Dramaturgiei Româneşti. Pe 15 noiembrie este programată avanpremiera, în cadrul unui eveniment caritabil de notorietate, Zâmbet în dar, gală organizată de Salvaţi Copiii Iaşi.

Un articol de Petre Ivan|15 noiembrie 2019

Claudiu Goga, revenit la Iași pentru cea de-a opta montare la Naționalul ieșean, îi are alături în acest proiect teatral provocator pe Lia Dogaru, scenografa spectacolului, Constantin Dimitriu pe partea video, și o excepțională distribuție care reunește actorii: Teodor Corban, Cosmin Maxim, Ionuț Cornilă, Ada Lupu, Petronela Grigorescu, Doina Deleanu, Adi Carauleanu, Constantin Avădanei, Dumitru Năstrușnicu, Radu Homiceanu, Andrei Sava.

Evenimentul marchează și două aniversări importante, emoționante, sărbătorite de întreaga echipă a Teatrului Național Iași: actorul Adi Carauleanu, societar al Teatrului Național Iași,  împlinește 35 de ani de teatru pe această scenă, iar actorul Teodor Corban, 30 de ani de când joacă la Naționalul ieșean. Ambii actori fac parte din distribuția noii producții.

Claudiu Goga, regizorul spectacolului:

„Există multă dragoste în Acasă la tata. Dragoste nespusă, ascunsă, trecută, prezentă, risipită, regăsită. Așa cum există și mult orgoliu, multă frustrare, multă mândrie și multă modestie, multă agresivitate și mult bun-simț. De aceea, atunci când este spus, adevărul doare. Și tot de aceea, minciuna doare la fel. Ca să-l parafrazez pe Elton John, te iubesc și îmi pare rău sunt cuvintele cel mai greu de spus de către personajele lui Mimi Brănescu.  Prin urmare, nici nu le spune nimeni în mod direct.

Acasă la tata este o piesă despre cei care nu câștigă. Nu despre cei învinși, ci despre cei care nu câștigă, sau, cum ar spune un personaj din piesă, despre cei care atunci când ajung la linia de start constată că „toți ceilalți au plecat deja”. Sunt oameni care au calități, au potențial, oameni care nu au făcut greșeli ireparabile. Nu sunt nici mai buni, nici mai răi ca alții care totuși au noroc în viață. Ratarea lor nu are nimic excepțional. Prin lipsa de cauze spectaculoase, ratarea lor este ea însăși ratată. De fapt, nici nu e sigur că este vorba despre ratare. Este mai degrabă altceva, ceva pentru care nu s-a inventat încă un cuvânt, pentru că oamenii din piesa lui Mimi Brănescu pot găsi oricând argumente valabile pentru a demonstra că le este și bine, și rău.”

Nicoleta Munteanu, critic de teatru:

„Piesa lui Mimi Brănescu vorbește despre singurătate, eșec și acceptarea a ceea ce sunt acești oameni mici, prinși în cenușiul propriilor existențe ca într-o capcană din care, oricât s-ar zbate, nu pot ieși. Doar întrezăresc diferența dintre ceea ce ar fi putut să fie și ceea ce este viața lor, iar reacțiile – indiferent că este vorba despre asumarea neputinței, despre dispreț, furie sau despre revoltă – sunt doar pulsiuni care le dau iluzia că încă nu s-a împotmolit totul, că încă pot ține la distanță umbra ratării. ”

Următoarele reprezentații vor avea loc pe 12 și 28 decembrie. Spectacolul nu este recomandat copiilor sub 12 ani. Durata: două ore, fără pauză.

autor: Mimi Brănescu

regia și ilustrația muzicală: Claudiu Goga

scenografia: Lia Dogaru

video: Constantin Dimitriu

distribuția: Teodor Corban, Cosmin Maxim, Ionuț Cornilă, Ada Lupu, Petronela Grigorescu, Doina Deleanu, Adi Carauleanu, Constantin Avădanei, Dumitru Năstrușnicu, Radu Homiceanu, Andrei Sava. 

14
/01
/21

Teatrul Național din București întâmpină Ziua Culturii Naționale atât cu un bilanț și o privire întoarsă către complicatul an recent încheiat, în care au existat, în pofida condițiilor impuse de pandemie, manifestări diverse (câteva premiere, expoziții, difuzări online, dar și spectacole la sediu), cât și orientat pe proiectele noului an 2021.

14
/01
/21

Teatrul de Animație Țăndărică va sărbători Ziua Culturii Naționale prin difuzarea a doua spectacole de colecție din repertoriu: „Capra cu trei iezi”, în regia lui Gabriel Apostol, și „Regele moare”, în regia Elizei Păuna.

13
/01
/21

Publicată pentru prima dată în Franța în 2020, cartea scrisă de Simone de Beauvoir în 1954, anul în care i se decerna Premiul Goncourt, și dedicată prietenei sale Zaza Lacoin, este disponibilă și în limba română, la Editura Litera. „Inseparabilele” este o nuvelă memorabilă despre prietenie și condiția femeii de-a lungul timpului.

13
/01
/21

Aflată în pregătire în colecția „musai” a Editurii Art, în traducerea lui Virgil Stanciu, „Anul fugarilor” semnată de britanicul Sunjeev Sahota este o carte despre migrație și lumea în care trăim, distinsă cu Premiul Uniunii Europene pentru Literatură și finalistă Booker Prize.

13
/01
/21

În această perioadă, atelierele MNAC se desfășoară online, într-o formulă interactivă. „Arta contemporană de la plancton la zbor intergalactic” este o serie de ateliere care ne ajută să înțelegem expoziția Colecției MNAC, „Văzând Istoria. 1947-2007”, dar și de unde vine și se hrănește arta contemporană, în general.

12
/01
/21

CRONICĂ DE FILM Lansat recent de HBO (care e şi unul dintre producători), cel mai nou film al regizorului Steven Soderbergh, „Let Them All Talk” (2020), vine într-un moment prost. Ce interes poate să stârnească acum povestea unei scriitoare în criză (Meryl Streep) care porneşte într-o călătorie transoceanică pe un vapor de lux alături de două prietene şi un nepot?

12
/01
/21

Scriitorul japonez Haruki Murakami s-a născut pe 12 ianuarie 1949, la Kyoto. Cartea sa pe care v-o propunem astăzi spre lectură este volumul de eseuri „Meseria de romanicer” (Editura Polirom, traducere din limba japoneză şi note de Andreea Sion).

Pagina 3 din 94212345...102030...Ultima »