„Acid Rain” câștigă Trofeul Animest 2019
https://www.ziarulmetropolis.ro/acid-rain-castiga-trofeul-animest-2019/

„Acid Rain” (foto), o călătorie psihedelică poloneză în regia lui Tomek Popakul, câştigă Trofeul Animest la cea de-a 14-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film de Animaţie.

Un articol de Liliana Matei|14 octombrie 2019

Premiul este oferit de Institutul Cultural Român, iar odată cu această distincție, scurtmetrajul lansat anul acesta la Sundance se va înscrie automat pe lista lungă de nominalizări la premiul Oscar, votată de membrii Academiei Americane de Film. Animest este singurul festival de film din România care propune filme pentru Oscar, începând din 2017.

Juriul format din artistul canadian Robert Valley, invitat special al ediției, cineasta Sara Koppel, cunoscută pentru animațiile erotice pe care le desenează manual, și producătorul Richard Van Den Boom, co-fondator al studioului de animație Papy 3D, a fost cucerit de capacitatea filmului de ,,a-i însoți pe spectatori în mai multe călătorii simultane, într-o manieră hiper-artistică și într-un ritm remarcabil’’.

Aceiași trei jurați au desemnat și filmul câștigător al competiției de Film Studențesc. Scurtmetrajul francez Hors de l’eau, semnat de Simon Duong Van Huyen, Joël Durand, Thibault Leclercq, Valentin Lucas și Andrei Sitari i-a impresionat prin ,,îmbinarea perspectivei subiective cu stilul sofisticat al animației’’.

Robert Valley, Sara Koppel, Richard Van Den Boom, juriul secțiunii de Scurtmetraj la Animest.14

O Mențiune Specială i-a fost acordată regizoarei Barbora Halířová, creatoarea scurtmetrajului Hide N Seek, o poveste despre curgerea şi percepţia timpului, deghizată într-un joc de-a v-aţi ascunselea. ,,Am urmărit 92 de filme și multe dintre ele au fost absolut uimitoare. A fost greu să alegem un singur câștigător, așa că am decis să oferim o mențiune pentru design-ul extraordinar al filmului și pentru modul în care ilustrează tinerețea.’’, a subliniat juriul prezent sâmbătă seară la Ceremonia de decernare a premiilor, găzduită de Cinemateca Eforie.

Away, realizat în întregime de Gints Zilbalodis, un artist lituanian în vârstă de numai 25 de ani, a fost desemnat Cel mai bun Lungmetraj al acestei ediții. Juriul format din Jürgen Hagler, directorul festivalului Ars Electronica, artista Sarah Van Den Boom, recent nominalizată la premiile César și Janno Põldma, un reprezentant de top al animației estoniene, a apreciat ,,echilibrul de forțe dintre estetica filmului și povestea evocată’’, afirmându-și totodată intenția de a încuraja cineaștii să ,,împingă granițele convenționalului și să-și înfrângă teama de obstacole’’. Același juriu a acordat și Premiul pentru Cel mai bun scurtmetraj românesc de animație filmului Opinci, semnat de Anton și Damian Groves. Inspirată din călătoria fabuloasă a unui român în jurul Pământului, povestea s-a remarcat prin ,,stilul vizual original și prin subiectul impresionant’’. Ambele premii au fost oferite de Uniunea Cineaștilor din România.

„Opinci”, cel mai bun scurtmetraj românesc la Animest.14

Memorable a fost desemnat Cel mai popular film al ediției, în urma voturilor exprimate de spectatorii Animest. O fermecătoare metaforă despre dizolvarea memoriei cauzată de înaintarea în vârstă, producția franceză regizată de Bruno Collet a fost distinsă cu Premiul Publicului la cea de-a 14-a ediție Animest. Unul dintre spectatorii care au votat a câștigat, prin tragere la sorți, un abonament la ediția din 2020 a festivalului.

În secțiunea Music Video, jurizată de artista mexicană Aria Covamonas, artistul muzical Alexandru Burcea (Golan) și Gilda Comârzan –realizatoare și producătoare Radio Guerrilla, premiul i-a fost oferit videoclipului Your Eyes, Will I Ever, în regia francezului Félicien Colmet Daâge.

Premiul secțiunii Minimest, oferit de Cartoon Network, îi revine filmului Zoo, în regia Ninei Heckel, în care protagonista trăiește cea mai mare aventură a copilăriei într-o grădină zoologică. ,,Ne-a plăcut umorul personajului, pentru că aceasta este o calitate pe care nu toate persoanele o au’’, și-au motivat micuții cinefili alegerea.

Noua secțiune competițională Animest, cea dedicată filmelor de animație VR, și-a stabilit la rândul său marele câștigător. Premiul oferit de Loop Virtual Solutions, partenerii secțiunii tematice Yesterday Will Be Tomorrow, a ajuns în Danemarca, la Lucy Greenwell, Michelle Kranot și Uri Kranot, realizatorii Songbird. Filmul propune o experiență fantastică pe insula Kauai în 1984, în mijlocul unei luxuriante jungle acoperite de ceţuri, în căutarea ultimei ʻōʻō, o pasăre cu un viers minunat a cărei existenţă a fost ameninţată până la extincţie.

Decernarea premiilor Animest. Foto: Cosmin Tita

Pitch, please!, concursul de proiecte dedicat creatorilor de film de animație din România și Republica Moldova, a reunit la această ediție câteva dintre cele mai importante nume ale tinerei generații de artiști animatori autohtoni. Premiul oferit de Uniunea Cineaștilor din România și CEE Animation Forum, le-a fost înmânat de către Laurențiu Damian artiștilor Bogdan Benea și Andra Berilă, pentru proiectul Glenda, The Devil-Blessed. O mențiune specială i-a fost oferită lui Oleg Contrea, animatorul moldovean care lucrează în acest moment la Time Guardians.

Cea de-a paisprezecea ediţie a Festivalului Internaţional de Film de Animaţie Animest a avut loc în perioada 4 octombrie – 13 octombrie 2019 la Cinemateca Eforie, Cinema Elvire Popesco, Cinema City, Opera Comică pentru Copii, AWE – Adaptive Work Environment, Muzeul de Artă Recentă, Institutul Cervantes, KUBE Musette și Club Control.

Festivalul Internaţional de Film de Animaţie Animest este organizat de Asociaţia ANIMEST.

Trofeul Animest.14. Foto: Cosmin Tita

Cofinanțat prin: programul Europa Creativă al Uniunii Europene

Finanțatori: Centrul Naţional al Cinematografiei, Administraţia Fondului Cultural Naţional, Uniunea Cineaştilor din România și Institutul Cultural Român

Parteneri: Vlad Cazino, Groupama, Cartoon Network, 5 To Go, Green Hours, KUBE Musette, MARe, CINETic, Jerry’s Pizza, Dorna

Parteneri instituționali: Institutul Francez, Institutul Cervantes, Forumul Cultural Austriac, British Council, Institutul Balassi – Institutul Maghiar din București, Ambasada Republicii Estonia în București, Estonian Film Institute, MARe/Muzeul de Artă Recentă

Parteneri Minimest: PlaYouth, Editura Arthur, MiniGrafic, Vlad și cartea cu Genius, Green Sugar, Radio Itsy Bitsy, CinEmil

Parteneri media: Radio Guerrilla, IQads, Observator Cultural, Radio România Cultural, Vice, Agerpres, Ziarul Metropolis, Films In Frame, The Institute, Cartierul Creativ, MovieNews, Cinefilia, AaRC.ro, IQool, ProAnimație.ro, Modernism.ro, Munteanu

Parteneri de monitorizare: MediaTrust

29
/10
/20

PORTRET Cunoscuta regizoare japoneză Naomi Kawase, o obişnuită a Festivalului de la Cannes, va susţine sâmbătă, de la ora 17.00, un masterclass online pentru publicul din România, în cadrul "Les Films de Cannes à Bucarest", unde este invitat special. Prilej de a vă propune un scurt portret al acestei cineaste inclasabile.

28
/10
/20

CRONICĂ DE FILM „Mia își ratează răzbunarea” (2020), al doilea lungmetraj, realizat tot în regim independent, al regizorului Bogdan Theodor Olteanu, este o comedie care vorbește despre feminitate și are ca protagonistă o tânără actriță, jucată de Ioana Bugarin.

23
/10
/20

„Desigur, cel mai important în perioada aceasta este să fim sănătoși și să facem ca lucrurile să continue să meargă cât de cât într-o normalitate, de la școală și familiile noastre și până la joburi – care sunt în pericol, în special cele ale free-lancerilor din domeniul cultural și al organizării de evenimente. Altfel însă, e important și să încercăm să ne păstrăm pe cât se poate obiceiurile din viața noastră de dinainte – inclusiv cele care nu sunt necesare supraviețuirii imediate, cum sunt cele culturale în general și un festival de film în particular. Căci da, nu se oprea lumea în loc dacă nu organizam noi ediția a 11-a a Les Films de Cannes à Bucarest – însă ne-am încăpățânat tocmai pentru fărâma de normalitate pe care continuarea acestei tradiții o aduce în viața noastră” spune Cristian Mungiu, inițiatorul festivalului.

22
/10
/20

Săptămâna aceasta, marele regizor, scenarist și actor Nikita Mihalkov, laureat al premiului Oscar, a împlinit 75 de ani, iar TVR 2 îl aniversează programând două dintre filmele sale reprezentative. Bărbierul din Siberia”, cu Julia Ormond, Oleg Menşikov şi Richard Harris – sâmbătă, la Filmul săptămânii şi Ochi negri (OCI CIORNIE), cu inegalabilul actor Marcello Mastroianni - duminică, la Filmul de Artă.

21
/10
/20

CRONICĂ DE FILM Prezentat în premieră la Festivalul Astra de la Sibiu şi selectat la prestigiosul IDFA (International Documentary Film Festival Amsterdam), „Copii pierduţi pe plajă” (2020) este debutul în lungmetrajul documentar al tinerei regizoare Alina Manolache şi încearcă să facă un portret al generaţiei de 30 ani, născută imediat după Revoluţie.

20
/10
/20

Mai sunt doar câteva zile până la startul celei de-a 11-a ediții a Les Films de Cannes à Bucarest ce va avea loc între 23 octombrie și 1 noiembrie. Timp de zece zile spectatorii vor putea vedea cele mai noi titluri de la Cannes 2020 și din selecția celor mai importante festivaluri de film din lume la drive-in dar și outdoor.

19
/10
/20

„Spiral/ Spirala”, primul lungmetraj al regizoarei clujene Cecília Felméri, a fost recompensat cu Mențiunea Specială a Juriului în Competition 1-2 la Festivalul Internațional de Film de la Varșovia.

19
/10
/20

CRONICĂ DE FILM Programat să poată fi văzut la noua ediţie a Festivalului "Les Films de Cannes à Bucarest" (23 octombrie - 1 noiembrie), adaptată condiţiilor de pandemie, „Mandibules” (2020), cel mai recent film al excentricului regizor francez Quentin Dupieux, este o comedie absurdă a cărei lejeritate este şi marele său atu.

18
/10
/20

Asociația Arta în Dialog anunță cea de-a șaptea ediției a Festivalului de Film UrbanEye, care va avea loc în perioada 4 – 8 noiembrie online, dar și în mai multe birouri de arhitectură din România.

18
/10
/20

Cinema ARTA este, în prezent, cel mai vechi cinematograf din România care încă își păstrează funcțiunea. Istoria lui nu este doar istoria unui loc, ci el reflectă istoria ultimului secol în care se intersectează straturi din istoria orașului, a filmului, precum și straturi ale memoriei – straturi subiective, personale.