Actorul Constantin Dinulescu și maestrul de lumini Ion Nica, omagiați la Gala Premiilor Gopo 2019
https://www.ziarulmetropolis.ro/actorul-constantin-dinulescu-si-maestrul-de-lumini-ion-nica-omagiati-la-gala-premiilor-gopo-2019/

În cadrul celei de-a 13-a ediţii a Galei Premiilor Gopo, actorul Constantin Dinulescu va fi omagiat cu Premiul pentru Întreaga Activitate, iar maestrul de lumini Ion Nica cu Premiul Special.

Un articol de Liliana Matei|13 martie 2019

Evenimentul va avea loc marți, 19 martie, de la ora 20.00, la Teatrul Național din București și va fi transmis în direct pe Film Now, începând cu ora 19.00, online pe premiilegopo.ro și înregistrat pe Digi 24, în 20 martie, ora 24.00.

Actor de teatru și film, Constantin Dinulescu (foto dreapta) s-a născut în 1933 în Alexandria și a absolvit

Institutul de Artă Teatrală și Cinematografică din București, în 1955, la clasa profesorului Alexandru Finți. Copilăria și-a petrecut-o la Călărași, unde a devenit pasionat de ceasuri și aeromodelism, câștigând chiar și un premiu național. Înainte de a se înscrie la Institutul de Artă Teatrală și Cinematografică, Constatin Dinulescu și-a încercat norocul la Arhitectură, unde a fost respins din cauza originii familiei sale, fiind considerată una de chiaburi de către regimul comunist.

În timpul studenției face figurație alături de Ștefan Bănică, iar la finalul facultății este repartizat la Teatrului National „Vasile Alecsandri” din Iași, unde își aduce contribuția alături de alți mari actori ai vremii la strălucirea teatrului românesc. La invitația lui Radu Beligan, director al Teatrului Național, Constantin Dinulescu se mută la București, unde va juca în zeci de spectacole memorabile și unde va începe o carieră de succes în cinematografie.

Printre cele mai importante roluri ale sale în teatru se regăsesc cele din “Anton Pann”, “Despot Vodă”, “Regele Lear”, “Hagi Tudose”, “Platonov”, “Eduard al III-lea” sau “Înșir’te mărgărite”.

Din bogata sa activitate cinematografică amintim: “Străzile au amintiri” (r. Manole Marcus, 1962), “Conspirația” (r. Manole Marcus, 1973), “Un comisar acuză” (r. Sergiu Nicolaescu, 1974), “Actorul și sălbaticii” (r. Manole Marcus, 1975), “Pe aici nu se trece” (r. Doru Năstase, 1975), “Drumul oaselor” (r. Doru Năstase, 1980), “Glissando” (r. Mircea Daneliuc, 1985), “A unsprezecea poruncă” (r. Mircea Daneliuc,1991), “Trenul vieții” / “Train de vie” (r. Radu Mihăileanu, 1998), “Maria” (Călin Peter Netzer, 2003), “Italiencele” (r. Nap Toader, 2004), “Calea Dunării” (r. Sabin Dorohoi, 2013), “Miracolul din Tekir” (r. Ruxandra Zenide, 2015) și “Ana, mon amour” (r. Călin Peter Netzer, 2017).

Constantin Dinulescu a activat ca profesor la Institutul de Artă Teatrală și Cinematografică din București în anii 1973-1977 și este căsătorit cu actrița Carmen Ionescu.

Premiul special va fi acordat la ediția 2019 a Galei Premiilor Gopo apreciatului maestru de lumini Ion Nica (foto sus), un profesionist cu o experiență de peste 45 de ani pe platourile de filmare. A colaborat de-a lungul timpului cu directori de imagine renumiți, cum sunt Călin Ghibu, Nicolae Mărgineanu, Marius Panduru și Vivi Drăgan Vasile, numele său regăsindu-se pe genericele a peste 70 de producții românești și străine, din care amintim: “Lumină de iulie” (r. Gheorghe Naghi, 1963), “Dincolo de pod” (r. Mircea Veroiu, 1976), “Râdeți ca-n viață” (r. Andrei Blaier, 1983), “Patul conjugal” (r. Mircea Daneliuc, 1993), “Senatorul melcilor” (r. Mircea Daneliuc, 1995), “Stare de fapt” (r. Stere Gulea, 1996), “Ryna” (r. Ruxandra Zenide, 2005), “Cum mi-am petrecut sfârșitul lumii” (r. Cătălin Mitulescu, 2006), “A fost sau n-a fost?” (r. Corneliu Porumboiu, 2006) sau “Lampa cu căciulă” (r. Radu Jude, 2007).

Gala Premiilor Gopo 2019 – ediția a 13-a este organizată de Asociaţia pentru Promovarea Filmului Românesc împreună cu Asociația Film și Cultură Urbană, cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei, DACIN SARA și Babel Communications.

Website: premiilegopo.ro

Facebook: https://www.facebook.com/PremiileGopo/

YouTube: https://bit.ly/2Ezgf2u

29
/09
/21

CRONICĂ DE FILM Pentru un film de debut al unui regizor de teatru care nu a mai făcut până acum cinema, „Câmp de maci” (2020), de Eugen Jebeleanu, are o rigoare estetică neaşteptată, dar şi o lipsă de încrâncenare demnă de salutat.

28
/09
/21

CRONICĂ DE FILM „Crai nou” (2021), debutul Alinei Grigore, recent câştigător la Festivalul de la San Sebastian, aduce un aer proaspăt în cinematografia română.

28
/09
/21

THE FRENCH DISPATCH, LAND, QUO VADIS, AIDA?, scurtmetraje românești și internaționale, cele mai apreciate filme românești ale momentului si filmele premiate la Festival se văd în cadrul Retrospectivei ANONIMUL 2021 la ARCUB, Cinema Elvire Popesco și Terasa Institutului Francez între 28 septembrie și 3 octombrie.

27
/09
/21

În ultima săptămână din septembrie, „Cinema sub clar de lună“ aduce pe ecranul din Grădina Muzeului Național al Literaturii Române două dintre cele mai noi filme românești, Câmp de maci și documentarul Spioni de ocazie, alături de producții străine care au avut un parcurs spectaculos: Night of the Kings, aflat pe lista scurtă la premiile Oscar, și Apples, co-produs de Cate Blanchett și propus anul trecut de Grecia la Oscarul pentru Cel mai bun film internațional.

27
/09
/21

Frumoasa și bestia întâlnește viitorul tehnologiei în Belle, producția-fenomen semnată de regizorul japonez Mamoru Hosoda, care va deschide cea de-a 16-a ediție Animest. Prezentat în premieră internațională la Cannes, anime-ul Sci-Fi în care o adolescentă devine cea mai bună versiune a sa într-un univers paralel, creat în mediul virtual, se va vedea pentru prima dată pe marele ecran din România vineri, pe 8 octombrie, de la orele 18:30 și 21:30, la Cinema Elvire Popesco. Filmul va putea fi urmărit în curând în cinematografele din întreaga țară, distribuit de Bad Unicorn.

27
/09
/21

OPINIE Subfinanţat de nişte autorităţi nepăsătoare, fără cinematografe care să îi fie dedicate şi cu un public larg pus mai degrabă pe miştouri, filmul românesc de autor face performanţă an de an la cel mai înalt nivel. Iar 2021 o dovedeşte din plin. Este unul din paradoxurile româneşti.

24
/09
/21

Festivalul KINOdiseea aduce pe marele ecran filme despre protejarea mediului, relațiile dintre copii și părinți, curaj și empatie, la Cinema Gloria și Cinema Eforie.