Acuzativ: frică, gen & cauză
https://www.ziarulmetropolis.ro/acuzativ-frica-gen-cauza/

Există multe tipuri de frici. Trăim cu ele şi alegem fie să le ascundem sub preş, fie să le anihilăm cu totul din subconştientul nostru. Dar ele tot există.

Un articol de Diana Parpalea|3 octombrie 2021

Frica de a nu fi iubit, frica pentru propria sănătate, frica pentru cei dragi de a nu păți ceva sau frica de a spune ce gândești. Dar poate că cea mai mare dintre toate este frica de a spune adevărul. Oare de ce? De ce să-ți fie frică să spui ceea ce s-a întâmplat, ceea ce crezi, ceea ce vrei și simți? E oare mai frumoasă o lume utopică în care se înțeleg cu toții, de teama de a spune un adevăr? Nu gândurile estompate sunt cele ce fac oamenii să se înțeleagă.

Spectacolul „Genul acuzativ” scris și regizat de Mimi Brănescu, de la Teatrul „Regina Maria” Oradea, acuză, ci nu scuză, relațiile disfuncționale dintre oameni folosindu-se de toate mecanismele unei tragicomedii. O serie de reproșuri ajunge să fie aruncată din gura unei mame ca un tanc, din motivul că toată viața s-a ascuns după masca fericirii și a faptelor bune făcute din obligație.

Textul scris de Mimi Brănescu este construit sub lupa comportamentului uman, respectiv a relațiilor dintre oameni. Ce poate să fie mai fascinant decât un subiect extrem de actual pentru oricine îl ascultă? O femeie, după moartea soțului său, merge împreună cu fiica la frați, surori, cumnate, unchi și verișori să le spună tot ce nu le-a spus de-a lungul vieții. Între dorința de a se descărca și presiunea unei boli(AVC), se nasc multe dialoguri la care râzi, pentru a nu plânge. Nimeni nu scapă de sub bagheta care relevă tot ce a fost ascuns în gânduri, pentru că și cele mai mici detalii deranjante, nespuse la timp, pot cauza efecte negative pe termen lung în relație cu cel de lângă tine. Iar pentru ca povestea să fie completă, este fascinant cum și după dispariția acesteia, gândurile sale nespuse tot ies la suprafața dintr-un caiet care era menit să coopteze tot ce se întâmpla în jur și stingherea.

Spectacolul este pe limbajul oricui și se adresează oricui vrea să petreacă o seară la teatru. Doar că după ce pleci de la el, chiar și cu lacrimi în ochi de atâta râs, nu ai cum să nu te gândești la temele pe care acesta le acoperă. Au murit oare albinele de la frig? M-am autosatifăcut pentru că așa fac toți bărbații? M-am căsătorit pentru că îl iubesc sau pentru că ar putea fi un bun tată pentru copilul care nu e al lui? M-am privit în oglindă și chiar am fost fericită? Sau îmi imaginez că viața mea, în viitor, o să fie cum e acum și cum e previzibil să fie? Mă feresc să spun adevărul pentru a-l apăra pe cel de lângă mine sau pentru a mă apăra eu? Sunt gânduri, frici, cuvinte și situații care ar trebui să ne aproprie, pentru că oricine a trecut prin ele.

Decorul este simplu – o ușă, o masă, scaune, o fereastră și un cuier, fără pic de personalitate, pentru a lăsa loc situaților dintre personaje să coloreze toată scena. Un decor unic pentru toată lumea.  El capătă sensuri și forme cu ajutorul prezențelor actorilor.

Privit din ansamblu este un spectacol care are ritm. Ceea ce este un lucru minunat. Relațiile dintre personaje sunt foarte complexe și ancorate în realitate. Este un text foarte bine scris, pe care actoria l-ar putea transforma într-un spectacol foarte bun, la care ai reveni de drag.

„Genul acuzativ” este dinamic, iar Mimi Brănescu a reușit, din nou, să creeze un spectacol mai puțin previzibil, cu replici care surprind și șochează publicul din sală, într-un sens bun al cuvântului. Spiritul tânăr al acestui spectacol constă tocmai în această întâlnire între generații, fiecare dorind altceva, iar când se întâlnesc, se ciocnesc niște energii ciudate foarte necesare.

Spectacolul a fost prezent și în Săptămâna Teatrului Tânăr de la Buzău, în cea de-a VIII-a ediție de festival.

18
/04
/24

Astăzi, la Sibiu, a avut loc conferința de presă care prezintă programul spectacolelor celei de-a 31-a ediții a Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu. În cadrul conferinței, Constantin Chiriac, președintele FITS şi directorul TNRS, a anunțat publicarea programului spectacolelor ediției din acest an și punerea în vânzare a biletelor, începând de mâine, 19 aprilie.

18
/04
/24

Cea de-a XII-a ediție a Săptămânii Haferland, cel mai îndrăgit festival cultural și etnologic al sașilor din Transilvania și din diaspora, va avea loc în perioada 8-11 august 2024 sub înaltul patronaj al Alteței Sale Serenissime Prințul Philipp von und zu Liechtenstein și sub auspiciile Familiei Regale a României. Este pentru prima oară când Familia Regală a României acordă în mod oficial susținere organizării acestui eveniment cultural.

17
/04
/24

După succesul recitalurilor din Iaşi, Suceava, Botoşani şi Neamţ, elevii bucureșteni vor avea ocazia întâlnirii directe cu muzica clasică interpretată de violonistul de talie internaţională Răzvan Stoica. Împreună cu vioara Stradivarius ex-Ernst din 1729 și acompaniat de pianista Andreea Stoica, Răzvan va fi prezent la Colegiul Sfântul Sava pe 22 aprilie şi la la Colegiul Național Gheorghe Lazăr, pe 25 aprilie, în cadrul programului „Muzica Inspiră”, inițiat de Fundația Culturală Gaudium Animae.

17
/04
/24

„Experiențele depresiei” de Sidney J. Blatt este o incursiune în lumea uneia dintre cele mai răspândite boli ale epocii noastre și oferă diverse perspective asupra diferitelor chipuri ale depresiei.

12
/04
/24

Asociația Interact Projects (Proiecte Interactive), în calitate de beneficiar, anunță începerea implementării proiectului Venus iese din retrograd, proiect co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național (AFCN).