Agenda culturală a lunii noiembrie
https://www.ziarulmetropolis.ro/agenda-culturala-a-lunii-noiembrie/

Un film din Coreea de Sud premiat la Cannes, dar şi filme experimentale de top, noi expoziţii de artă contemporană, rafinamentul muzicii clasice şi un roman din literatura scandinavă a momentului – vă prezentăm cinci dintre atracţiile culturale ale lunii noiembrie.

Un articol de Alina Vîlcan|30 octombrie 2019

Filmul lunii

Câștigătorul Palme d’Or la Cannes 2019, PARASITE / PARAZIT (foto sus), semnat de regizorul fenomen Bong Joon-Ho, intră în cinematografele din România pe 8 noiembrie, distribuit de Independența Film. Centrat pe lupta de clasă din Coreea de Sud, acest film extrem de reprezentativ pentru noul val al cinematografiei sud-coreene este o incursiune deopotrivă în lumea bogaților și a săracilor, prin intermediul a două familii aflate la poli diferiți ai societății – o familie de șomeri, pe de o parte, și o familie cât se poate de înstărită care devine victimă. Suntem într-o tragicomedie în care umorul, satira și suspansul se întâlnesc la tot pasul, la fel și întrebări precum: până unde ai merge pentru a-ți schimba condiția, ce este condamnabil într-o societate inechitabilă și ce nu sau câtă naivitate poate fi fatală?

Sub semnul artei

În ultima zi a lunii octombrie, Muzeul Național de Artă Contemporană găzduiește vernisajul noului sezon expozițional. Printre noile expoziții care ne atrag în Aripa E4 a Palatului Parlamentului din strada Izvor 2-4, regăsim la parter DONAȚIA MARGARETA STERIAN (1897-1992). OPERE TÂRZII, expoziție rezultată din donația pictorului Mircea Barzuca, ce rămâne deschisă până pe 12 ianuarie 2020, dar și PEISAJ INFINIT. IOAN SBÂRCIU, expoziție prezentată în Sala Marmură, pe care o putem vedea până spre finalul lunii martie din anul viitor. Expoziția VĂZÂND ISTORIA – 1947-2007, cu care muzeul și-a obișnuit deja vizitatorii, rămâne deschisă la primul etaj, în timp ce METAMORFOZELE LUI JULIAN. O RETROSPECTIVĂ – LABORATOR IULIAN MEREUȚĂ va ocupa etajul trei. O noutate extrem de atrăgătoare o vom descoperi la etajul patru: o instalație multimedia a artistei cipriote, stabilite la Berlin – MARIANNA CHRISTOFIDES. DAYS IN BETWEEN. Mai multe noutăți, aici.

Credit imagine: Julian Mereuță, Tools [16], fotografie color, 2004 (© arhiva Julian Mereuță) / MNAC


Muzică pentru toamnă

Din 1 noiembrie, Festivalul SoNoRo își deschide cea de-a XIV-a ediție, la București, Sibiu și Cluj-Napoca. Intitulată DaDa, ediția de față aduce în fața publicului 30 de muzicieni pe val, din 25 de țări, incluzând nu mai puțin de 20 de concerte susținute de artiști apropiați ai festivalului, precum pianista britanică Diana Ketler (care este și directorul artistic al festivalului, pianistul canadian Louis Lortie, violoniștii ruși Alexander Sitkovetsky și Alina Pogostkina, chitaristul italian Alberto Mesirca sau bandoneonistul argentinian Marcelo Nisinman, dar și de muzicieni ce concertează pentru prima dată în cadrul SoNoRo, ca Enrico Pace (pian), Nicolas Dautricourt (vioară), Peter Langgartner și Yuval Gotlibovich (violă), Janne Thomsen (flaut), Torleif Thendéen (violoncel)… Până pe 17 noiembrie, așadar, cea mai bună muzică se aude în România!

Alberto Mesirca / SoNoRo

Timp pentru film experimental

Între 6 și 10 noiembrie, Festivalul Internațional de Film Experimental București (BIEFF), ajuns la a IX-a ediție, ne aduce scurtmetraje provocatoare, axate pe teme de interes ca migrația, memoria sau reprezentarea. Printre titlurile care ne atrag atenția e și Mum, I’m Sorry, al aristei vizuale Martina Melilli, care spune povești despre oameni prin intermediul obiectelor care le-au aparținut. Mum, I’m Sorry este o mărturie tăcută a naufragiilor din Lampedusa, din 13 octombrie 2013 și 15 mai 2015, iar în prim-plan sunt chiar acele câteva obiecte cu care victimele au ales să traverseze marea. Parsi (regia: Eduardo Williams), prezentat în premieră la Berlinale Forum Expanded, este un alt film așteptat la BIEFF, ca și Câștigătorul din acest an al Ursului de aur pentru scurtmetraj la Festivalul Internațional de Film de la Berlin, Umbra. Acestea și multe alte producții provocatoare ne așteaptă la BIEFF 2019, la Cinema Muzeul Țăranului, Institutul Cervantes, Cinemateca Union, POINT și Cinema PRO!

Parsi (regia: Eduardo Williams)

O carte musai

Pentru serile lungi de toamnă, vă propunem un roman apărut recent în colecția musai a editurii Art: Noi contra voastră, semnat de suedezul Fredrik Backman, autorul bestsellerului Un bărbat pe nume Ove. Publicat în original în 2017, Noi contra voastră se deschide astfel: „Ați văzut vreodată un oraș decăzând? Noi da. O să spunem că violența a ajuns la Bjȍrnstad în vara aceea, dar e o minciună. Violența era deja acolo. Pentru că, uneori, e atât de simplu să-i faci pe oameni să se urască, încât e de neînțeles de ce nu facem asta tot timpul”. Pe fundalul unei lumi scandinave cu aer sumbru, populată de politicieni „cu viziune”, Backman spune o poveste despre acceptare și umanitate, într-un stil deja recognoscibil prin lirism și eleganță.

09
/02
/24

mind-moving, programul de terapie prin artă inițiat și organizat de Indie Box, în parteneriat cu NOPA - Societatea Norvegiană a Compozitorilor și Textierilor, Asociația Entuziart și Profeti ART SRL, ajunge la finalul perioadei de implementare și își încheie călătoria cu un eveniment special, dedicat publicului larg, cu intrare liberă, pe 21 februarie, de la 18:30, la Arcub - Hanul Gabroveni (str. Lipscani, nr. 84 - 90).

05
/02
/24

La Centrul Național al Dansului București (CNDB), anul începe cu o rezidență și cu o serie de spectacole prezentate în cadrul stagiunii. 2024 este an aniversar la CNDB. Instituția împlinește 20 de ani și își propune să celebreze prin evenimente speciale cele două decenii de promovare a creației coregrafice.

05
/02
/24

Considerat, de critici, dar și de iubitorii de artă, poate cel mai cunoscut și mai bine cotat artist român contemporan la nivel internațional, Adrian Ghenie revine într-o licitație din România cu o lucrare amplă și expresivă.

02
/02
/24

Jurnalismul de investigație din Balcani, Europa Centrală, țările Parteneriatului Estic, precum și Cipru și Malta, a întâmpinat numeroase provocări în ultimii ani. În multe țări din regiune, peisajul media este plin de (auto-)cenzură, iar inițiativele independente și critice sunt insuficiente. Jurnaliștii se confruntă deseori cu amenințări, hărțuire și acțiuni legale, ceea ce le restricționează tot mai mult capacitatea de a documenta și raporta problemele acute din societatea actuală.