Agitație și propagandă cu fete superbe. MONDIALUL Metropolis – ep. 37
https://www.ziarulmetropolis.ro/agitatie-si-propaganda-cu-fete-superbe-mondialul-metropolis-ep-37/

Am un prieten care a văzut toate campionatele mondiale la televizor, de la 1966 încoace. Înainte să înceapă rusescul, am avut o discuţie în care fiecare a spus, cu jumătate de gură, pe cine pariază. Eu am spus Franţa, prietenul meu a spus Croaţia.

Un articol de Andrei Crăciun|15 iulie 2018

Duminică e finala. Joacă Franța și Croația. Între timp, am fost și la Sankt Petersburg să trăiesc nopțile albe și să văd ce înțeleg rușii din Mondialul lor. Iată.

Petersburgul a fost gândit să îi semene Amsterdamului. Nu îi seamănă. Râul Amstel nu are grandoarea Nevei, dar nici oamenii din Petersburg nu le seamănă oamenilor din Amsterdam, care par să reinventeze comerțul la fiecare nou răsărit al zorilor. Petersburgul e măreț, e imperial, dar dacă vreți să vă spun tot adevărul, văzut dinspre Moscova e doar un oraș vechi și provincial.

Chiar și așa, Petersburgul, cu muzeele și pictorii lui și scriitorii lui, ieșiți toți din mantaua lui Gogol, rămâne inima acestui continent îndepărtat și straniu care e Rusia.

Lecția care s-a uitat

În Rusia astăzi sunt vizibile toate semnele unei dictaturi sau, dacă preferați, ale unui regim autoritar. Putinismul tolerează opoziția, dar, de facto, nu o admite. Apoi, propaganda rusă e chemată în fiecare zi să înfiereze dușmanul de la granițele Rusiei (iar Rusia are graniță cu toată lumea).

Mondialul a fost gândit ca o demonstrație de forță a noii Rusii – o Rusie puternică economic, care a lăsat în urmă Uniunea Sovietică și e mai aproape de țarismul întrerupt acum o sută unu ani.

Mondialul a fost gândit ca o paradă a acestei Rusii noi, ca o demonstrație a înălțimii la care s-a înălțat. Demonstrația a reușit parțial. Mondialul rusesc a fost, strict financiar, un succes. Fotbalistic, s-a jucat mai degrabă modest, ca la sfârșitul încă unui sezon epuizant.

S-a uitat ceva important. Lecția tuturor regimurilor autoritare care au organizat evenimente de asemenea anvergură (chiar și a Uniunii Sovietice, care a avut Olimpiada de la Moscova din 1980) este aceeași: sunt obligate să se deschidă. Deschizându-se, sunt obligate să se schimbe sau, și mai des, pur și simplu se destramă.

Rusia nu se va destrăma doar dintr-un Mondial de fotbal, dar nu subestimați nici imensa descoperire a rusului de rând din ultima lună: străinul nu îi este dușman! L-a văzut pe străzile orașului său îmbrăcat în tricoul Spaniei sau al Germaniei sau al Mexicului sau al Senegalului sau al Japoniei.

Cât se va mai deschide Rusia?

Iar străinii care au trăit vara aceasta în Rusia pleacă de asemenea acasă cu o imagine mai clară (nu mai îmblânzită, atenție!) a Rusiei azi. Din această ciocnire a civilizațiilor, societatea deschisă este întotdeauna cea care câștigă. Cât se va mai deschide Rusia?

Ultima veste care ne vine dinspre Moscova e în spiritul secolului nostru. În căutarea permanentă a înfierării unui dușman, stângiștii timpului nostru ridicol au găsit noul țap ispășitor: transmisiunile de la Mondialul rusesc au fost prea sexiste, fiindcă au insistat cu cadre lungi în care se puteau admira tinere femei splendide.

Pregătind finala Franța-Croația, încercând să ajungem până la esența Mondialului rusesc, eu și prietenul meu aproape nonagenar am ajuns până la acest gând: în ultima lună am trăit o perioadă de agitație și propagandă cu fete superbe.

Să nu ni se pară, totuși, prea puțin, fiindcă alt Mondial în Rusia în viața asta oricum nu mai apucăm.

Ultima veste care ne vine dinspre Moscova e în spiritul secolului nostru. În căutarea permanentă a înfierării unui dușman, stângiștii timpului nostru ridicol au găsit noul țap ispășitor: transmisiunile de la Mondialul rusesc au fost prea sexiste, fiindcă au insistat cu cadre lungi în care se puteau admira tinere femei splendide.

Foto: Marie Claire France, Andrei Crăciun, China News



07
/01
/18

Piața de carte din România n-a fost deloc săracă în anul 2017, însă la fel ca în anii trecuți, puține dintre ele au fost reale evenimente editoriale. Ziarul Metropolis vă propune un top 10 al celor mai semnificative apariţii din anul care tocmai s-a încheiat.

05
/01
/18

Spectacolul „Stă să plouă” (după o piesă scrisă și regizată de Lia Bugnar), cu Irina Antonie, Ilona Brezoianu, Mădălina Craiu și Anghel Damian, se joacă la Teatrul Luni de la Green Hours.

30
/12
/17

SPECIAL Cinema-ul de autor nu a murit, aşa cum îl deplâng cinefilii nostalgici. Se fac în fiecare an multe filme foarte bune – o arată şi topul celor mai reuşite titluri de ficţiune văzute în 2017. Poate că se găsesc mai greu, dar ele există şi aşteaptă să fie descoperite.

19
/12
/17

M-am simțit întotdeauna un străin în România. Nu sunt patriot de ocazie, nu mă bat cu nicio cărămidă în piept, am văzut și munți mai înalți decât Carpații, și mări mai frumoase decât Neagra, și oameni mai luminoși și mai buni.

11
/12
/17

SPECIAL Anul 2017 nu a fost nici rău, dar nici extraordinar de bun pentru cinematografia română - nici un foarte mare film. 20 de filme de ficţiune lansate în săli, trei documentare bune, câteva prezenţe în festivaluri (însă fără Cannes), surprinzător de multe debuturi şi câţiva actori foarte tineri şi promiţători.

10
/12
/17

Anda Saltelechi a primit în acest an cele mai multe premii de interpretare feminină la diverse festivaluri importante din România, pentru rolul Francesca din one-woman show-ul „Pe jumătate cântec” de Crista Bilciu, care semnează și regia spectacolului.

22
/11
/17

Târgul de Carte Gaudeamus 2017 se află în plină desfășurare la Pavilionul Central de la Romexpo, până duminică, 26 noiembrie. Din sutele de cărți expuse – și unele reduse – am ales zece pe care merită să le luați acasă. Într-un peisaj editorial mai degrabă sărac, zece volume care vă vor face iarna mai frumoasă…

30
/10
/17

„Eu am sentimentul că mă mut. Într-un alt spațiu. Nu pot încă să-l definesc. E o nouă locuință. Toate amintirile strigă după mine să nu le uit.” Sunt cuvintele care încheie, ca un strigăt, volumul „Bricabrac” de Lucian Pintilie, pe coperta 4, ca o promisiune pentru universul nebun și genial cuprins în cele peste 700 de pagini.

08
/10
/17

Pe 6 octombrie, la Librăria Humanitas a avut loc o întâlnire deschisă cu actorul Victor Rebengiuc în cadrul Întâlnirilor Yorick. Într-o sală arhiplină, artistul a vorbit despre România de azi, despre motivele care l-au făcut să nu accepte să filmeze în „Moromeții 2” și despre „generația de aur”.

Pagina 10 din 15« Prima...89101112...Ultima »