„Ahed’s Knee”. Cinema-ul furios al lui Nadav Lapid
https://www.ziarulmetropolis.ro/aheds-knee-cinma-ul-furios-al-lui-nadav-lapid/

Ce-mi place foarte mult la cinema-ul furios al lui Nadav Lapid este că nu ştii niciodată unde te va duce şi în ce fel te va învălui. Singurul lucru pe care poţi să îl anticipezi este că vei fi surprins. Nu-ţi rămâne decât să te laşi purtat de ideile sale neconvenţionale şi incomode.

Un articol de Ionuţ Mareş|4 noiembrie 2021

Aţi putea spune că sunt destui cineaşti fac asta şi că, până la urmă, nu e performanţă aşa de mare. Doar că cei care îi cunosc filmele regizorului israelian ştiu cu siguranţă că libertatea pe care şi-o asumă e o specie rară.

Însă despre ce îndrăzneală e vorba?

E dezinvoltura cu care face filme deopotrivă intime şi politice (mai exact, critice la adresa statului Israel), într-o formă care caută tot timpul să ne tragă preşul de sub picioare (în cazul meu, reuşeşte des).

Iar cel mai nou film al său, parţial autobiografic, „Ahed’s Knee”, câştigător al Premiului Juriului la Cannes în acest an, e cel mai bun exemplu.

Nu ni se cere în vreun moment să empatizăm cu protagonistul, numit doar Y – un regizor în doliu după pierderea mamei şi zbuciumat de lucrul la un film inspirat dintr-un caz real, despre o activistă palestiniană supusă unor rele tratamente de către autorităţile israeliene (un politician extremist a spus chiar că tânăra ar trebui împuşcată în genunchi – de aici şi titlul filmului).

Ca să se mai deconecteze, regizorul acceptă invitaţia unei biblioteci dintr-un orăşel de provincie de a-şi prezenta precedentul film şi de a discuta cu publicul. Doar că în acest loc situat în plin peisaj deşertic se confruntă cu cenzura pe care e nevoită să o impună o reprezentantă a Ministerului Culturii, venită să organizeze evenimentul şi să îi spună ce teme nu ar trebui vorbite cu spectatorii, iar ciocnirea lor în plin decor arid îi răscoleşte protagonistului şi nişte amintiri traumatizante din armată (obligatorie atât pentru bărbaţi, cât şi pentru femei, şi una din temele recurente din cinema-ul israelian).

Nici nu am putea să ne apropiem foarte mult de drama acestui personaj antipatic la suprafaţă, pentru că ne împiedică în permanenţă mizanscena destabilizatoare.

Schimbările de unghiuri ale camerei în câte o secvenţă sunt atât de dese şi de radicale, încât rezultatul e ca o operă cubistă. O melodie din căşti îl transpune pentru un moment pe Y înapoi pe străzile din Tel Aviv. Printre imaginile din armată se strecoară şi o scenă de dans al unui grup de femei soldat cu arme automate în mână. Iar aparatul îşi pierde uneori controlul într-atât de tare, încât mişcările sale spasmodice produc ameţeală. Şi astea sunt doar câteva exemple din arsenalul regizoral.

Sigur, s-ar putea invoca drept explicaţie pentru acest stil frenetic, pe alocuri teribilist, faptul că este o reflectare a minţii tulburate a protagonistului. Da, la fel ca personajul din „Synonymes”, precedentul film al cineastului, Y pare să ducă pe umerii săi povara de a trăi într-un stat căruia îi face un rechizitoriu nemilos, considerându-l inclusiv opresiv şi chiar fascist.Însă e ceva mai mult de atât – protagoniştii din ultimele două filme ale israelianului sunt nişte conştiinţe chinuite, incapabile parcă să îşi mai găsească liniştea într-o lume apăsătoare, aşezată prost, dar şi din cauza propriilor contradicţii şi frământări.

Cinema-ul lui Nadav Lapid destructurează felul nostru de a privi şi, atunci când se estompează strigătul său de disperare, devine un îndemn la luciditate critică.

06
/03
/13

Ilinca Goia împlineşte astăzi 44 de ani şi 20 de ani de carieră. Şi în fiecare zi îşi împlineşte visul de a fi pe scenă, chiar dacă joacă în teatrul instituţionalizat, la Teatrul Naţional din Bucureşti, la Teatrul Metropolis sau într-un teatru-cafenea din Centrul Vechi

01
/03
/13

Filmul „Toată lumea din familia noastră”, în regia lui Radu Jude, a fost nominalizat la nouă categorii ale Premiilor Gopo, cele care recompensează cele mai bune producții românești din anul precedent. Pelicula concurează pentru trofeul acordat Celui mai bun film, iar Radu Jude este nominalizat la Cel mai bun regizor. Actorul Șerban Pavlu a fost […]

01
/03
/13

Bucureştenii vor avea ocazia sã vizioneze într-o proiecṭie specialã filmele nominalizate la cea de-a şaptea ediṭie a Premiilor Gopo. Astfel, filmele de la Gopo vor poposi la Cinema Union în perioada 2-10 martie. Filmele anului 2012, nominalizate la Gopo vor putea fi revãzute timp de 8 zile alãturi de alte filme nominalizate la categoria Cel […]

26
/02
/13

Patru lungmetraje intră anul acesta în cursa pentru trofeul acordat Celui mai bun film, la Gala Premiilor Gopo:Toată lumea din familia noastră (r. Radu Jude), Despre oameni și melci (regia: Tudor Giurgiu), Visul lui Adalbert (r. Gabriel Achim) și Undeva la Palilula (r. Silviu Purcărete). Autorii celor patru filme – Radu Jude, Tudor Giurgiu, Gabriel Achim și Silviu Purcărete – concurează și pentru statueta care răsplătește Cea […]

26
/02
/13

BRITISH COUNCIL ROMÂNIA și Asociația K’ARTE prezintă cea de a doua ediţie a proiectului “British Documentary” la Targu Mureș, începând cu data de 2 martie 2013. Seria de filme documentare de anul acesta de la  “British Documentary”  include opt proiecții care vor avea loc  în perioada 02-24 martie, în zilele de sâmbătă și duminică, începând cu ora 18.30, la Cinematograful […]

25
/01
/13

Lungmetrajul „După dealuri”, de Cristian Mungiu, a fost marele câştigător al galei Best Film Fest, care a avut loc joi seară şi în cadrul căreia au fost premiate cele mai bune producţii cinematografice ale anului trecut, informează un comunicat al organizatorilor, Asociaţia Film România. Premiile au fost acordate în urma voturilor exprimate de jurnaliştii de […]

12
/11
/12

Filmul „După dealuri”, de Cristian Mungiu, a primit premiul publicului, acordat în cadrul secţiunii Balkan Survey de la Festivalul Internaţional de la Salonic (2 – 11 noiembrie), potrivit site-ului evenimentului. The Fischer Audience Award pentru un film din cadrul secţiunii Balkan Survey a fost acordat peliculei „După dealuri”. Distincţia a fost ridicată, în numele regizorului, […]

07
/11
/12

Festivalul Internaţional de la Salonic, care se desfăşoară în perioada 2-11 noiembrie, unul dintre cele mai mari evenimente de gen din regiune, îi dedică o retrospectivă integrală regizorului Cristian Mungiu. La Salonic sunt proiectate toate filmele cineastului român, de la scurtmetrajele de şcoală „Mariana” (1997) şi „Mâna lui Paulista” (1998) până la cel mai nou […]

05
/11
/12

Cineastul român Cristian Mungiu a fost nominalizat la premiile decernate de Academia de Film Europeană (EFA) pe anul 2012, la categoria „cel mai bun scenariu”, cu filmul „După dealuri”, pe care l-a şi regizat, informează site-ul instituţiei. Nominalizările pentru premiile Academiei de Film Europene au fost anunţate, sâmbătă, la Festivalul Filmului European de la Sevilla. Cea de-a […]

23
/10
/12

O mie cinci sute de spectatori entuziaşti au asistat la Bruxelles, Gent şi Liege la avanpremiera belgiană a filmului ‘După dealuri’, de Cristian Mungiu, în prezenţa regizorului român şi a actriţelor principale premiate la Cannes, Cosmina Stratan şi Cristina Flutur, informează luni un comunicat de presă al ICR Bruxelles.  Premiera de la Bruxelles a fost […]