,,Aici ați fi putut vedea Monștri. din 27 septembrie’’. O campanie despre dispariția cinematografelor din România
https://www.ziarulmetropolis.ro/aici-ati-fi-putut-vedea-monstri-din-27-septembrie-o-campanie-despre-disparitia-cinematografelor-din-romania/

Pentru a atrage atenţia asupra numărului tot mai mic de cinematografe în care pot fi proiectate filmele româneşti, Transilvania Film şi-a propus să marcheze spaţiile bucureştene care, până nu demult, atrăgeau zilnic sute de cinefili. ,,Aici aţi fi putut vedea Monştri. din 27 septembrie’’ este mesajul adresat publicului, prin intermediu afişelor amplasate pe frontispiciile cinematografelor Corso şi Studio.

Un articol de Petre Ivan|5 septembrie 2019

Prin această campanie de conștientizare, distribuitorul filmului readuce în atenția publică situația dramatică a infrastructurii cinematografice din țară, rezultat al abandonării, degradării și dispariției sălilor de proiecție.

Zece localități împart peste 70% din spectatori, iar în majoritatea orașelor nu mai funcționează niciun cinematograf, fapt ce îngreunează accesul publicului la filmele românești și europene. Cifrele demonstrează că suntem țara europeană cu cele mai puține ecrane raportate la numărul de locuitori. În mod paradoxal, deși tot mai multe titluri autohtone sunt recompensate anual cu distincții importante în marile festivaluri internaționale, numărul cinematografelor din România se află într-o continuă scădere.

Dacă, în 1990, infrastructura cinematografică de artă din țară includea aproximativ 450 de cinematografe, doar 90 de unități mai funcționează astăzi, cele mai multe dintre sălile  de proiecție fiind amplasate în centrele comerciale și aparținând sectorului privat.

Despre cinematografele Studio și Corso

Într-o clădire ridicată în anul 1940 după planurile arhitectului Jean Monda, a funcționat în centrul capitalei, până la finalul anului 2015, Cinema Studio, numit în trecut și Magheru sau Carpați. Aici aveau loc proiecțiile Cinematecii, înființată în 1964. În ultimii ani, cinematograful devenise gazda celor mai importante festivaluri de film din București, dar starea de degradare a clădirii a forțat închiderea lui, imediat după promulgarea legii care interzice activitatea în spațiile care prezintă risc seismic.

În 1934 se deschidea pe B-dul Regina Elisabeta 27 Cinematograful Corso, numit Victoria în perioada comunistă. Cu o capacitate de 273 de locuri, cinematograful a fost digitalizat în 2011, dar astăzi porțile lui sunt închise.

Pentru cele două cinematografe și pentru toate celelalte săli închise în ultimii 30 de ani, nu a existat o alternativă reală, iar șansele publicului a de urmări filme românești pe marele ecran au scăzut considerabil. În cele mai multe dintre cinematografele care funcționează astăzi în România, cinefilii sunt invitați, din 27 septembrie, să descopere Monștri., de Marius Olteanu.

Prezentat în premieră la Berlinală, filmul a câștigat Premiul Zilele Filmului Românesc pentru debut la cea de-a 18-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania, Golden Mimosa pentru Cel mai bun scenariu la Herceg Novi și Marele Premiu la Sofia.

O producţie a Parada Film şi Wearebasca, Monștri. prezintă o zi, posibil ultima, din viaţa unui cuplu. Dana (Judith State) şi Arthur (Cristian Popa) se află în fața celei mai importante decizii. Ea caută confirmări. El caută companie. Împart același pat de ani buni, dar de ceva vreme nu par să mai meargă pe același drum. Care sunt șansele de supraviețuire ale unei relații alimentate de compromisuri și presiuni sociale? Lipsa de asumare și probleme de comunicare pot distruge căsnicii, dar iubirea nu naște monștri.

Foto: Aici ați fi putut vedea Monștri. din 27 septembrie , cinematografe – facebook

 

19
/12
/22

Filmul de acțiune „Vulturul de Fier II/ Iron Eagle II”, regizat de Sidney J. Furie, va fi difuzat de Warner TV în prima lună a anului viitor. Lungmetrajul va putea fi urmărit la Warner TV pe 27 ianuarie, de la ora 21:00.

19
/12
/22

Bucurie, linişte în suflet, pace, colinde, daruri şi oameni dragi. Mai presus de toate, oameni dragi. Astfel ne dorim cu toţii să întâmpinăm Naşterea Domnului. Cel mai frumos Crăciun e întotdeauna petrecut împreună, în atmosfera caldă de acasă. De acest Crăciun, TVR 1 ne arată că şi cei mai Izolaţi în România au Oameni alături în zi de sărbătoare; că putem fi „diferiţi şi totuşi asumaţi întru Hristos" – ortodocşi şi catolici, în Bucuria credinţei; că generaţii diferite de artişti trăiesc, O dată-n viaţă, emoţia unor întâlniri inedite.

14
/12
/22

O carte fundamentală de teorie a filmului, "Ce este cinematograful?", de André Bazin, a apărut în sfârşit integral în limba română, într-un parteneriat între editurile Polirom şi UNATC Press şi sub coordonarea criticului şi profesorului Andrei Gorzo. O lectură obligatorie.

29
/11
/22

Cinematografia română se pregăteşte să celebreze în 2023 o sută de ani de la naşterea lui Ion Popescu Gopo, printr-o serie de retrospective cu filmele celebrului cineast, prin expoziţii cu desenele şi afişele operelor sale şi prin lansări de carte.

28
/11
/22

CRONICĂ DE FILM Sunt mari cineaşti la ale căror filme te uiţi pentru a vedea cu ce vin nou şi cum se reinventează (sau dacă reuşesc asta). Şi sunt mari cineaşti care nu mai au nimic de demonstrat şi pe ale căror noi filme le cauţi pentru a regăsi un stil şi un univers artistic care îţi sunt familiare şi în care ştii că te vei simţi confortabil.

15
/11
/22

Ambasada Republicii Cuba în România și Institutul Cervantes din București organizează „Zilele culturii cubaneze la București”, în perioada 21-25 noiembrie.

09
/11
/22

CRONICĂ DE FILM Cineastul suedez Ruben Östlund a râs dintotdeauna de ridicolul şi prostia oamenilor, pornind de la compatrioţii săi şi mai ales de la cei din clasele de sus. În “Triangle of Sadness” (2022), filmul care i-a adus în acest an un al doilea Palme d`Or la Cannes, satira e împinsă la extrem.