AIFF București, parteneriat cu AIFF Kiev – anulat din cauza războiului
https://www.ziarulmetropolis.ro/aiff-bucuresti-parteneriat-cu-aiff-kiev-anulat-din-cauza-razboiului/

S-au pus în vânzare biletele pentru AIFF.6 – încasările vor fi donate către refugiaţii ucraineni

Un articol de Petre Ivan|6 aprilie 2022

Între 10 și 16 martie ar fi trebuit să aibă loc la Kiev cea de-a 11-a ediție a American Independent Film Festival Kiev care a avut prima ediție în noiembrie 2011 sub patronajul Ambasadei Statelor Unite ale Americii în Ucraina. Un tribut al cinemaului american, festivalul prezenta în fiecare an un mix dinamic de lungmetraje și filme documentare ce vorbesc despre valori, diversitate și, mai presus de orice, puterea cugetului liber. Din cauza invaziei armatei ruse în teritoriul ucrainean, festivalul nu a mai avut loc, iar AIFF.6 a decis să includă în programul său de la București o parte din selecția festivalului ucrainian: filmul C’mon C’mon precum și o serie de documentare ucrainene grupate sub titlul AIFF Kyiv Indie Lab vor putea fi văzute de spectatorii din București. Echipa festivalului AIFF Kiev va face o introducere acestor filme și va fi prezentă online pentru o discuție cu publicul bucureștean. Spectatorii ucraineni vor avea acces liber la cele două proiecții, iar filmele vor fi subtitrate în ucraineană.

Joaquin Phoenix continuă seria rolurilor de Oscar livrând unul dintre cele mai delicate și sensibile roluri din cariera sa în C’MON C’MON de Mike Mills, în care actorul joacă un jurnalist care călătorește prin țară pentru un nou proiect alături de tânărul său nepot. „Acest film profund onest despre copii într-o lume a adulților este condus cu extrem de multă grijă” (The Guardian) și „te va lăsa cu un strop de speranță în plus” (The Nev York Times) la finalul proiecției.

INDIE LAB este un laborator de film pentru artiștii tineri ucraineni care lucrează la primul sau al doilea proiect de film documentar. În timpul sesiunilor ce durează două săptămâni, participanți din diferite regiuni ale Ucrainei lucrează și editează scurtmetrajul lor. În ciuda faptului că pentru unii participanți este prima lor experiență în regie și montaj, munca lor în cadrul laboratorului a rezultat în crearea a 10 scurtmetraje documentare în fiecare an, cu sprijinul unor regizori din Ucraina și Statele Unite ale Americii. În cadrul programului spectatorii de la București vor putea vedea următoarele documentare de scurtmetraj: FOMO, BIRTHMARK, IN THE FIELDS, DIARY 1937, THE WONDERFUL YEARS și SAVE ME DOCTOR.

La cea de-a 6-a ediție, American Independent Film Festival își arată solidaritatea față de poporul ucrainean donând toate încasările ce-i revin din bilete către ONG-uri care sprijină refugiați ucraineni și totodată preluarea și salvarea și a animalelor lor de companie. Biletele sunt disponibile online, începând de astăzi, pe Eventbook.ro !

Un mare autor al cinematografiei europene ne ajută să înţelegem mai bine turbulenta perioadă istorică pe care o traversăm. Ucraineanul Sergei Loznitsa a realizat, din 1996 și până în acest moment, 11 documentare care au primit numeroase premii internaționale și naționale. Blockade (2005), documentarul său de montaj, este bazat pe imagini de arhivă din Leningradul asediat în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial. În 2010, primul său lungmetraj de ficțiune, My Joy, a fost prezentat în competiția oficială de la Cannes, unde a primit premiul pentru cel mai bun regizor. Cea de-a doua ficțiune a sa, In the Fog (cu sublima imagine a operatorului Oleg Mutu), a fost și ea selecționată tot în competiția oficială. În 2014 se reîntoarce la documentar cu aclamatul MAIDAN, despre lupta pentru libertate a poporului său, iar 2018, docu-ficțiunea Donbass e selecționată în Un Certain Regard. Prin filmografia sa, regizorul a reușit să examineze multe momente dificile și conflictuale din istoria sovietică și post-sovietică a statelor baltice. „Fie că e vorba de ficțiune, documentar observațional sau de colaj cu materiale de arhivă, opera sa e preocupată de felul în care individualitatea e uzurpată de mase sau de felul în care aceste organisme colective sunt manevrate de-a lungul istoriei. În documentarele sale, Loznitsa reiterează teza că evenimentele înregistrate vor rezista mereu unei narațiuni liniare” – Mubi.com.

Maidan Nezalezhnosti este piaţa centrală din Kiev care a dat numele masivelor demonstraţii antiguvernamentale din 2013 şi 2014 ce au sfârşit prin a răsturna, în cele din urmă, regimul politic ucrainian. „Cu MAIDAN, Loznitsa oferă ceva ce, în zilele de azi, e rar şi preţios: o redare a istoriei în prim-plan care nu are eticheta de breaking news postată peste tot”, scrie The Observer, în timp ce The Times îl descrie ca fiind „profund impresionant, atmosferic şi, uneori, chiar straniu de frumos”. Bucuria libertăţii pe care regizorul o documentează a fost repede umbrită de ceea ce e urmat: anexarea Crimeei de către Rusia, măcelul din est, ciocnirile de la Odessa unde au murit zeci de oameni, războiul perfid condus de Putin care a culminat cu recenta invazie. Într-un fel sau altul, toate aceste evenimente au fost declanşate de demonstraţiile pasionale din piaţa Maidan. Un documentar important de revăzut acum, la 8 ani după lansare, pentru că reuşeşte să confere o faţă umană conflictului de astăzi ce devastează nu numai Ucraina, ci şi lumea întreagă. Proiecţia filmului va fi urmată de o discuție moderată de Sorin Ioniță (Asociația Expert Forum) despre situația curentă din Ucraina.

O combinaţie neaşteptată de film profund personal şi de documentar experimental, THE CATHEDRAL, în regia lui Ricky D’Ambrose, recompensat recent cu prestigiosul premiu al presei străine de la Hollywood, este povestea meditativă, impresionistă, a unui copil singur la părinţi ce observă ascensiunea şi decăderea familiei sale americane pe parcursul a două decenii. „The Cathedral”, spune Vox, „este un film ca o cutie de bijuterii aparent modestă, însă cu un conţinut uimitor, plină de imagini care formează amintirile personajului principal, Jesse (interpretat de diverși actori în copilărie și tinerețe)”, în timp ce site-ul Roger Ebert subliniază că „D’Ambrose are în mod clar o voce regizorală încrezătoare şi reuşeşte să creeze o dramă de familie care se desfăşoară în faţa ochilor noştri aproape ca o amintire”.

În DOWN WITH THE KING (regia Diego Ongaro), film care a luat Marele Premiu Special al Festivalului de la Deauville, starul rap Money Merc este trimis de Paul, managerul său, într-o casă rurală din Berkshires pentru a se concentra la următorul album. Dezamăgit de cariera sa de rap și de ceea ce înseamnă faima modernă, Merc nu are niciun chef să scrie sau să înregistreze muzică. În schimb, își petrece cea mai mare parte a timpului la ferma vecinului său învățând despre agricultură și bucurându-se de simplitatea vieții la țară. După ce Merc își anunță brusc retragerea de pe Twitter, Paul îşi propune să-l atragă înapoi în industria muzicală. „Armonia de emoţii şi de imagini e ceea ce face din Down with the King un circuit complet. Fiecare dintre părţile filmului o complimentează pe cealaltă. Dar, la final, pelicula rămâne la fel de smerită ca personajul său principal”, consideră The Playlist, în timp ce site-ul Ioncinema.com scrie că pelicula e o „o poveste originală despre tranzițiile incomode de pe terenul artistic și al maturizării. Gibbs strălucește în acest portret fierbinte al unui muzician defensiv care nu este sigur că vrea să continue să facă gangsta rap şi se retrage în sălbăticie pentru a-și recăpăta calmul”.

Multi-premiatul scriitor/regizor Justin Chon este autorul lui BLUE BAYOU, o poveste emoționantă și extrem de actuală despre o familie unică americană care luptă pentru viitorul său. Antonio LeBlanc (Chon), un coreean adoptat, crescut într-un orășel din Bayou, Louisiana, este căsătorit cu Kathy (interpretat de cunoscuta actriță Alicia Vikander, premiată cu Oscar în 2016), iubirea vieții sale și este tată vitreg pentru Jessie. În timp ce încearcă să le asigure o viaţă mai bună celor dragi, el trebuie să se confrunte cu fantomele trecutului atunci când descoperă că ar putea fi deportat din singura țară pe care a numit-o vreodată „acasă”. Despre această peliculă, selecţionată în secţiunea Un Certain Regard a Festivalului de la Cannes din 2021, RealTalk.inc spune că ar fi „musai de văzut. Este o perspectivă extrem de bine ancorată în realitate asupra stării actuale a sistemului de imigrație din această țară”. „Ceea ce Blue Bayou reuşeşte superb în momentele sale subtile este să ilustreze că a fi asiatic nu e o identitate unică, ci o vastă tapiţerie de culturi diferite” au scris cei de la The Playlist.

I WAS A SIMPLE MAN (regizat de Christopher Makoto Yogi) spune istoria chintesenţială a unui om confruntat cu propria-i mortalitate, a cărei abordare înșelător de simplă ne aduce recompense bogate şi melancolice. Criticii americani au jubilat, considerându-l „un portret crepuscular, tulburător, al unui patriarh bătrân şi bolnav” (LA Times) sau „o vrajă de 100 de minute de frumuseţe şi melancolie, în aceeaşi măsură intimă şi grandioasă” (Roger Ebert).

Pentru că descrie experienţa de refugiat cu ajutorul unei animaţii vii, FLEE (semnat de Jonas Poher Rasmussen) forţează graniţele documentarului ca să ne prezinte o călătorie către autodescoperire. Motivul pentru care a fost nominalizat la premiile Oscar pentru „cel mai bun documentar” este, potrivit publicaţiei Sydney Morning Herald, faptul că izbuteşte o realizare remarcabilă: „abordează un subiect dificil şi-l spune într-o manieră foarte captivantă”. „Uneori, un film este atât de puternic, încât te trezeşti spunându-le tuturor să se ducă să-l vadă. E exact ce am simţit să fac după proiecţia cu Flee”, scrie şi Jerusalem Post.

De prea multe ori, cinema-ul devine sinonim cu marele spectacol, cu blockbusterele lucioase şi zgomotoase, cu maşinile de făcut bani pentru marele public. Se uită des că filmul de public nu e doar maximalist şi bombastic, ci şi intimist şi profund, atunci când vorbeşte despre teme cu care rezonăm cu toţii. Ce altceva este E.T. EXTRATERESTRUL, capodoperă care împlineşte anul acesta 40 de ani, decât o mică mare poveste despre un băieţel și prietenul său ciudat dintr-o altă lume? Însă fără mitica creatură extraterestră scornită de Steven Spielberg, lumea ar fi fost puţin mai tristă şi mai cinică. În mijlocul unei realităţi atât de zbuciumate, American Independent Film Festival .6 vă invită la o pauză de inocenţă: vom redescoperi împreună cât de importantă e prietenia şi acceptarea diferenţelor. E.T, care a încapsulat magia cinematografică pentru generaţii întregi, merită văzut şi revăzut, pentru că de fiecare dată e ca şi cum l-am privi pentru prima oară: brusc, suntem din nou mici, în faţa ecranului, încercând, cu maturitate, să ne reţinem lacrimile, până când zărim una şi în ochii părinţilor. De-a lungul timpului, pelicula şi-a păstrat intact acel sentiment pur de mirare, dar şi puterea imaginației și sinceritatea răvăşitoare. O fabulă fantastică despre durerea creşterii şi a deciziei de a renunţa la ce iubeşti, filmul lui Spielberg este la fel de marcant astăzi, ca şi acum patru decenii, pentru că vorbeşte despre ceea ce pierdem cu toţii: candoarea copilăriei.

Programul singurului festival din România care privilegiază arta cinematografică independentă americană, realizată în afara marilor studiouri, include filme care au marcat istoria, filme inspirate din istorie şi filme ce vor face istorie. Pe toate le veți putea vedea pe marele ecrane de la Cinema Elvire Popesco și Cinema Muzeul Țăranului între 15 și 21 aprilie. Biletele sunt disponibile de astăzi, online, pe Eventbook.ro.

Toate încasările ce revin organizatorilor din vânzarea biletelor pentru AIFF.6 vor fi donate Asociației Save the Dogs and Other Animals condusă de Sara Turetta. Asociația este primul ONG de acest fel din sectorul protecției animalelor în România și este implicată activ în sprijinirea familiilor de refugiați ucraineni care trec în România prin punctul de frontieră Isaccea. Pe lângă strânsa cooperare cu ONG-urile locale pentru a-i primi pe refugiați și a asigura proviziile de primă necesitate, asociația îi ajută să găsească cazare care să permită ca aceștia să fie însoțiți de animalele de companie, oferind hrană pentru acestea, provizii și logistică de transport.

25
/04
/24

Asociația Culturală Control N dă startul înscrierilor la a treia ediție a New Draft. Rezidența de dezvoltare de scenarii dedicată proiectelor din România și Republica Moldova se adresează regizorilor și scenariștilor, proaspeților absolvenți de facultăți de profil și autorilor din medii conexe, cu proiecte în faza de început.

12
/04
/24

„Guvernul Copiilor 2”, filmul vizionar regizat de Ioana Mischie, vine în cinematografe din 26 aprilie și prezintă publicului o lume imaginată de copiii români, cu vârste cuprinse între 7 și 12 ani, din diverse categorii sociale, care au fost intervievați cu privire la societatea ideală pe care ar clădi-o dacă ar deveni lideri.

05
/04
/24

Festivalul Filmului Palestinian, organizat de Centrul Cultural Mahmoud Darwish sub patronajul Ministerului Culturii din Palestina și al Ambasadei Statului Palestina în România, va avea loc între 18 și 21 aprilie la București și pe 28 aprilie în Cluj-Napoca iar programul detaliat și biletele sunt acum disponibile.

21
/03
/24

Cele mai noi filme cu Mads Mikkelsen și Sir Anthony Hopkins în rolurile principale și multipremiatul „All of Us Strangers” (foto) (r. Andrew Haigh) sunt doar câteva dintre titlurile incluse în programul celei de-a 23-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania, care va avea loc la Cluj-Napoca între 14 și 24 iunie.

12
/03
/24

Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF) anunță prelungirea perioadei de desfășurare a ediției din 2024 cu o zi față de datele comunicate inițial.

01
/03
/24

Happy Cinema redifuzează filmul Oppenheimer, favorit la Oscar, în perioada 7-10 martie, în toate cinematografele din țară. Oppenheimer este un thriller epic filmat în IMAX® care aruncă publicul în paradoxul palpitant al omului enigmatic care trebuie să riște să distrugă lumea pentru a o salva. Pelicula spune povestea fizicianului J. Robert Oppenheimer și a rolului pe care l-a avut în dezvoltarea bombei atomice.