Alcool, de Măniuţiu, ca un pahar de roze bine răcit
https://www.ziarulmetropolis.ro/alcool-de-maniutiu-ca-un-pahar-de-roze-bine-racit/

După ce a dat jos bulina roşie de pe clădire, transformându-se în „Teatrul Nottara, excelenţă fără risc” teatrul de pe bulevardul Magheru vine în această toamnă cu haine noi, cu spectacole noi… Luna trecută, aici a avut loc premiera piesei „Alcool“. Un spectacol amuzant, viu, cu multă muzică, poezie şi dans. Mihai Măniuţiu, Ada Milea, Vava Ştefănescu, Adrian Damian, Ion Mureşan.

Un articol de Corina Dima|21 noiembrie 2016

Plecând de la poeziile clujeanului Ion Mureşan din „Cartea Alcool (premiat ca cel mai bun volum de poezie în anul 2010), sub condeiul reputatului regizor Mihai Măniuţiu, cu vocea şi chitara inconfundabilei Ada Milea, cu paşii inspiraţi ai dansatoarei şi coregrafei Vava Ştefănescu, spectacolul „Alcool surprinde prin prospeţime, dinamism, ton zburdalnic şi umor, este o piesă „altfel.

În aburii Alcoolului nu se desluşesc personaje principale sau secundare, există un singur personaj, cel colectiv, reprezentativ pentru şleahta  alcoolicilor anonimi. Gaşca, formată din tineri, bătrâni, femei şi bărbaţi deopotrivă, este adunată la sfat într-un soi de birt (atemporal, aspațial, poate fi oriunde în lumea largă) – un spaţiu cu 8 uşi laterale, cu mese şi scaune de restaurant de grădină, lustre cu ventilator, 8 telefoane publice şi un vitraliu pe fundal. Şi multe sticle. Pline, goale, mici, mari, ascunse prin unghere, îngropate în pământ sau aruncate de-a valma peste tot.

Spectacolul are un fel de laitmotiv care deschide şi se perindă prin toată piesa, versuri ce se repetă obsesiv şi îţi rămân înfipte în auz; parcă auzi un beţiv împleticindu-se şi repetând, cântând ca o flaşnetă: „A fost seară. A fost dimineaţă. Dar asta a fost demult. Asta a fost demult”. Muzica live însoţeşte de altfel tot parcursul alcoolicilor fără frontieră (baterie, chitări, percuţie/trianglu şi vocal).

Timpul, cu ale sale alternări – anotimpuri, zile şi nopţi, minute sau secunde nu mai are nicio relevanţă, totul arată la fel, se scurge aidoma pentru persoanele turmentate… cu licăriri de speranţe alcoolizate şi în somn:­  „Patru-cinci mii de chelneriţe coboară cu cincizeci de vodcă în mâna dreaptă, e ca o bandă rulantă.

Beţivii sunt empatici şi se compătimesc: „Vai săracii, săracii alcoolici, nimeni nu le spune-o vorbă bună! Mai ales dimineaţa, cînd merg clătinîndu-se și cad pe lîngă ziduri, ca nişte litere. Dar Dumnezeu e bun, e plin de iubire și apropie de ei câte-o cîrciumă […] Şi pân’ la amiază… de trei ori se face toamnă, de trei ori pleacă şi vin păsări din ţările calde. Iar ei vorbesc… vorbesc despre viaţă.’’ Sau descriu imagini amuzante: ’’Când îşi smulge faţa de pe faţa mesei, Ce-arată el omenirii? Gulerul de spumă din jurul gurii.’’

Un element aparte este reprezentat de scenografie (Adrian Damian) şi lumini (Cristian Şimon), extrem de dinamice, iau parte activ la discursul artistic: telefoane publice care sună pe rând sau împreună (dar nu răspunde nimeni niciodată!), uşi multiplicate care se deschid şi dezvăluie ziduri, lustre cu ventilator care pornesc când şi când, jocuri candide de păpuşi care se mişcă pe perete, pământul care susţine toate dezechilibrele protagoniştilor şi ascunde sticlele, radiouri care cântă neîncetat (repetă refrenul succesiv, similar tehnicii imitaţiei polifonice).

Vava Ştefănescu descrie extrem de plastic unduirile, contorsionările şi toate dezechilibrele posturii omului cherchelit. Iar Ada Milea dă tonul întregii partituri în stilul ei inconfundabil, amuzant şi ludic, cu accente, repetiţii şi inflexiuni pe cuvinte cheie. Jocul actorilor formează un tot, schimbă replici, continuă gesturi, înţeleg cuvinte nespuse, într-o armonie eternă a căutătorilor de adevăr, în fundul paharului.

Piesa nu aşază pe tapet poveşti cu substrat educativ or replici moralizatoare. Nu, nicidecum. Măniuţiu ne arată de departe o panoramă  a adoratorilor lui Bachus… zărim aburii doldora de alcool şi auzim strunele muzicii ce răzbate de acolo – cu veselie şi amăreală, cu tânguieli şi lamentări dar şi bucurii trecătoare (stârnite de apariţia unei noi sticle pline) sau cu luat la mişto (’’Totul a fost băut… cărţile s-au băut. S-au băut geografia şi pictura şi sculptura şi poezia, s-au dizolvat şi s-au băut. Dumnezeule, totul a fost băut! …Şi tot mai trece noaptea pe drum un om cu o distilerie mică pe umăr.’’).

Spectacolul îţi lasă întipărit gustul, senzaţia unei petreceri. O petrecere ușoară de scurtă durată unde toată lumea e abţiguită bine, se spun glume cu tâlc dar şi poveşti amare, se râde degajat, toată lumea de toată lumea şi se bea un vin roze răcit bine, de vară…

Alcool – INFO

pe versurile lui Ion Mureșan

Regia: Mihai Măniuțiu

Distribuția:

Ada Milea / Vava Ștefănescu / Ada Navrot / Crenguţa Hariton / Ioana Calotă / Gabriel Răuţă / Alexandru Jitea / Bobo Burlăcianu / Alexandru Neagu / Vladimir Ivanov

Muzica: Ada Milea

Scenografia: Adrian Damian

Coregrafia: Vava Ștefănescu

Light-design: Cristi Șimon

Durată: 1h 10min

Foto: Alcool – Ciprian Duică.

31
/05
/22

Vara începe cu o veste bună – sau, mai degrabă, două! Centrul Ceh vă invită din nou la proiecții de film pe strada Ion Ghica 11. Documentary Mondays și Fiction Tuesdays reîncep pe 6 și 7 iunie, după ce timp de 2 ani s-au desfășurat în format online. Iubitorii de filme cehe și de documentare pot vizita din nou unul dintre cele mai îndrăgite institute culturale din București, unde sunt așteptați cu bere cehă și o atmosferă prietenoasă.

31
/05
/22

Leo Hussain, dirijor-principal invitat al Filarmonicii „George Enescu”, rămâne la pupitrul Orchestrei simfonice a Filarmonicii „George Enescu” , în zilele de  joi  și vineri, 2 și 3 iunie 2022, pentru alte  două concerte cu public, desfășurate de la ora 19.00, în Sala mare a Ateneului Român.

30
/05
/22

UNATC PRESS, editura Universității de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” (UNATC), participă în perioada 1-5 iunie 2022 pentru prima dată la Salonul Internațional de Carte Bookfest. Prezența UNATC PRESS de-a lungul celor cinci zile la cunoscutul eveniment dedicat cărții și autorilor de la Romexpo este un exercițiu de conectare la lumea publishingului de carte autohton, dar mai ales o excelentă ocazie de a se adresa în mod nemijlocit cititorilor.

30
/05
/22

Câștigătorul uneia dintre cele mai prestigioase competiții muzicale din Europa - Concursul Malko pentru tineri dirijori (organizat la Copenhaga de Orchestra Simfonică Radio Daneză) este invitat special pe scena Sălii Radio! DMITRI MATVIENKO (născut în Belarus) a fost distins în 2021 cu premiul I și premiul publicului și se va afla vineri, 3 iunie 2022 (de la 19.00) la pupitrul ORCHESTREI NAŢIONALE RADIO.

30
/05
/22

Să presupunem că o sticlă de plastic, un pet, și-ar dori să plece dintr-un sat din Transilvania și ar vrea călătorească până la Marea Neagră, ori poate și mai departe. Credeţi că ar putea? La această întrebare și-au dorit să găsească răspunsul un grup de voluntari din România. Realizată într-un proiect inedit tip experiment, "Călătoria mea spre mare" este de fapt o poveste despre oameni, mentalităţi și educaţie.

30
/05
/22

Ediția a XV-a a Festivalului de Teatru Independent UNDERCLOUD, ce se va desfășura între 13-19 iunie 2022, se extinde pe Calea Griviței, în 7 spații creative și culturale, plus trotuarele dintre UNArte și MNLR (Muzeul Național al Literaturii Române din București).