Alexandra Gulea: „Alexandru a apărut printr-un miracol, cu foarte scurt timp înainte de filmare“
https://www.ziarulmetropolis.ro/alexandra-gulea-alexandru-a-aparut-printr-un-miracol-cu-foarte-scurt-timp-inainte-de-filmare/

Regizoarea Alexandra Gulea a declarat, joi seară, la premiera lungmetrajului său ,,Matei, copil miner”, că pelicula conţine elemente de documentar, afirmând că a simţit că în Valea Jiului putea să povestească ,,într-un mod concentrat” o stare a societăţii româneşti.

Un articol de |22 noiembrie 2013

Regizoarea Alexandra Gulea a declarat, joi seară, la premiera lungmetrajului său, „Matei, copil miner“, că pelicula conţine elemente de documentar, afirmând că a simţit că în Valea Jiului putea să povestească „într-un mod concentrat“ o stare a societăţii româneşti.

Regizoarea Alexandra Gulea (foto dreapta), care a fost prezentă joi seară la premiera lungmetrajului „Matei, copil miner” de la Cinema Studio din Bucureşti, alături de echipa filmului, a mulţumit persoanelor cu care a lucrat la realizarea peliculei, dar şi tatălui său, Stere Gulea, şi lui Vlad Niţescu, care au susţinut-o pe parcursul creării acestui proiect cinematografic.

„Eu m-am născut puţin în cinema, având un tată cineast, deci, pentru mine, ficţiunea a fost undeva aproape. În schimb, cred că în filmul acesta, deşi nu pare, sunt elemente de documentar care joacă un rol important. În alegerea copilului era pentru mine clar că personalitatea lui o să intervină în personalitatea copilului din film, aşa că am preluat foarte mult de el. Ne-am întâlnit undeva la mijloc şi, de asemenea, locul era esenţial pentru mine, pentru că povestea se petrece la Uricani. Am lucrat în decoruri reale, am lucrat şi cu oameni de acolo”, a spus Alexandra Gulea.

Alexandra Gulea l-a întâlnit pe Alexandru Czuli, cel care îl interpretează pe Matei, după ce a văzut toţi copiii din Valea Jiului. „Ne-am dus în absolut toate şcolile, în vreo 30-40 de şcoli şi ne-am uitat în fiecare clasă la copiii de vârsta respectivă. I-am chemat pe mulţi la un casting, în faţa camerei, şi Alexandru a apărut printr-un miracol, cu foarte scurt timp înainte de filmare, el dând o probă de fapt pentru un copil care trebuia să cânte în film”, a spus aceasta.

Regizoarea a completat că, în momentul în care l-a auzit cântând, „au început să curgă lacrimile” şi şi-a spus că el este cel care trebuie să interpreteze personajul principal.

Alexandra Gulea şi semnele unui film bun

„Locul mineritului a fost un factor special, deci ştim în timpul comunismului ce forţă reprezentau minerii, dar şi după revoluţie”, a mai spus aceasta.
„Mi se părea că în Valea Jiului pot să povestesc într-un mod concentrat o stare a societăţii româneşti, datorită acestui contrast extraordinar care este acolo, între un peisaj absolut sublim şi ce au făcut oamenii. Mă refer la cum arată intervenţia umană şi de asemenea la epocile în arhitectură – pentru că e arhitectura aceasta stalinistă, cu blocurile lui Ceauşescu.
Vizual, mi se părea că se povesteşte foarte bine starea pe care eu voiam să o povestesc. Văzând filmul, este destul de lesne de înţeles de ce oamenii aceştia trebuie să plece să caute de muncă în străinătate”, a declarat Alexandra Gulea.
Alexandra Gulea Matei copil miner
Alexandru Czuli – Matei, copil miner
Pe de altă parte, regizoarea a relatat că proiectul a durat cinci ani, de la primele călătorii de documentare şi până la premiera de la Rotterdam. Alexandra Gulea a precizat că săptămâna viitoare filmul va rula la Petroşani şi la Uricani.
Matei (Alexandru Czuli) are 11 ani şi este pasionat de ştiinţele naturii. El locuieşte împreună cu bunicul lui (Remus Mărginean) în Valea Jiului. Pentru că părinţii lui sunt plecaţi la muncă în Italia, între copil şi bunic se dezvoltă o relaţie de profundă complicitate. În urma unui incident, Matei este exmatriculat din şcoală, spre disperarea bunicului care reacţionează violent.
Copilul fuge de acasă, iar peregrinările se transformă într-un traseu iniţiatic. Filmul tematizează pierderea înainte de vreme a copilăriei şi confruntarea lui Matei cu duritatea vârstei adulte, notează Mediafax.
Alexandra Gulea este regizoare, monteuză şi scenaristă. A absolvit Ecole Nationale Supérieure des Beaux Arts la Paris şi a studiat filmul documentar la Munich Film School. Documentarul Alexandrei Gulea „Dumnezeu la Saxofon, Dracu’ la Vioară/ God Plays Sax, the Devil Violin” a câştigat opt premii internaţionale, printre care renumitul German Short Film Prize.
Foto credit: Cinemagia, Alexandra Gulea
09
/10
/23

Ediţia în română a unei cărţi despre legendarul regizor Martin Scorsese şi un volum în engleză scris de Andrei Gorzo şi Veronica Lazăr despre cinemaul lui Radu Jude sunt două recomandări de lectură pentru această toamnă, pentru cei pasionaţi şi de discursul despre filme, nu doar de vizionarea lor.

09
/10
/23

Les Films de Cannes à Bucarest (20 - 29 octombrie) le-a pregătit bucureștenilor un maraton de cinema de 10 zile cu 43 de lungmetraje, 15 scurtmetraje și mai mult de 65 de proiecții ale unor autoare și autori care au un cuvânt greu de spus în cinematografia momentului.

04
/10
/23

Bizară şi explozivă apariţie e acest “Nu aştepta prea mult de la sfârşitul lumii” (2023), cel mai nou film al lui Radu Jude. El adună într-o structură inedită, inconfortabilă şi surprinzătoare la fiecare pas, cam toate preocupările formale de până acum ale regizorului, care le pune de această dată în slujba unei critici virulente a capitalismului deopotrivă românesc şi european.

04
/10
/23

Descris de Variety ca fiind un film „bogat în detalii și foarte specific în descrierea familiei de clasă mijlocie pe care o observă” și care „oferă libertatea publicului de a-și alege punctele de vedere cu care se identifică cel mai mult în imaginea de ansamblu.”, TÓTEM a cucerit simpatia spectatorilor prezenți la cele două proiecții din programul competițional al celei de-a 19-a ediții Bucharest International Film Festival (BIFF), unde a obținut Premiul Juriului. Filmul se va lansa în cinema din 13 octombrie, distribuit de August Film.