Alexandra Gulea: „Alexandru a apărut printr-un miracol, cu foarte scurt timp înainte de filmare“
https://www.ziarulmetropolis.ro/alexandra-gulea-alexandru-a-aparut-printr-un-miracol-cu-foarte-scurt-timp-inainte-de-filmare/

Regizoarea Alexandra Gulea a declarat, joi seară, la premiera lungmetrajului său ,,Matei, copil miner”, că pelicula conţine elemente de documentar, afirmând că a simţit că în Valea Jiului putea să povestească ,,într-un mod concentrat” o stare a societăţii româneşti.

Un articol de |22 noiembrie 2013

Regizoarea Alexandra Gulea a declarat, joi seară, la premiera lungmetrajului său, „Matei, copil miner“, că pelicula conţine elemente de documentar, afirmând că a simţit că în Valea Jiului putea să povestească „într-un mod concentrat“ o stare a societăţii româneşti.

Regizoarea Alexandra Gulea (foto dreapta), care a fost prezentă joi seară la premiera lungmetrajului „Matei, copil miner” de la Cinema Studio din Bucureşti, alături de echipa filmului, a mulţumit persoanelor cu care a lucrat la realizarea peliculei, dar şi tatălui său, Stere Gulea, şi lui Vlad Niţescu, care au susţinut-o pe parcursul creării acestui proiect cinematografic.

„Eu m-am născut puţin în cinema, având un tată cineast, deci, pentru mine, ficţiunea a fost undeva aproape. În schimb, cred că în filmul acesta, deşi nu pare, sunt elemente de documentar care joacă un rol important. În alegerea copilului era pentru mine clar că personalitatea lui o să intervină în personalitatea copilului din film, aşa că am preluat foarte mult de el. Ne-am întâlnit undeva la mijloc şi, de asemenea, locul era esenţial pentru mine, pentru că povestea se petrece la Uricani. Am lucrat în decoruri reale, am lucrat şi cu oameni de acolo”, a spus Alexandra Gulea.

Alexandra Gulea l-a întâlnit pe Alexandru Czuli, cel care îl interpretează pe Matei, după ce a văzut toţi copiii din Valea Jiului. „Ne-am dus în absolut toate şcolile, în vreo 30-40 de şcoli şi ne-am uitat în fiecare clasă la copiii de vârsta respectivă. I-am chemat pe mulţi la un casting, în faţa camerei, şi Alexandru a apărut printr-un miracol, cu foarte scurt timp înainte de filmare, el dând o probă de fapt pentru un copil care trebuia să cânte în film”, a spus aceasta.

Regizoarea a completat că, în momentul în care l-a auzit cântând, „au început să curgă lacrimile” şi şi-a spus că el este cel care trebuie să interpreteze personajul principal.

Alexandra Gulea şi semnele unui film bun

„Locul mineritului a fost un factor special, deci ştim în timpul comunismului ce forţă reprezentau minerii, dar şi după revoluţie”, a mai spus aceasta.
„Mi se părea că în Valea Jiului pot să povestesc într-un mod concentrat o stare a societăţii româneşti, datorită acestui contrast extraordinar care este acolo, între un peisaj absolut sublim şi ce au făcut oamenii. Mă refer la cum arată intervenţia umană şi de asemenea la epocile în arhitectură – pentru că e arhitectura aceasta stalinistă, cu blocurile lui Ceauşescu.
Vizual, mi se părea că se povesteşte foarte bine starea pe care eu voiam să o povestesc. Văzând filmul, este destul de lesne de înţeles de ce oamenii aceştia trebuie să plece să caute de muncă în străinătate”, a declarat Alexandra Gulea.
Alexandra Gulea Matei copil miner
Alexandru Czuli – Matei, copil miner
Pe de altă parte, regizoarea a relatat că proiectul a durat cinci ani, de la primele călătorii de documentare şi până la premiera de la Rotterdam. Alexandra Gulea a precizat că săptămâna viitoare filmul va rula la Petroşani şi la Uricani.
Matei (Alexandru Czuli) are 11 ani şi este pasionat de ştiinţele naturii. El locuieşte împreună cu bunicul lui (Remus Mărginean) în Valea Jiului. Pentru că părinţii lui sunt plecaţi la muncă în Italia, între copil şi bunic se dezvoltă o relaţie de profundă complicitate. În urma unui incident, Matei este exmatriculat din şcoală, spre disperarea bunicului care reacţionează violent.
Copilul fuge de acasă, iar peregrinările se transformă într-un traseu iniţiatic. Filmul tematizează pierderea înainte de vreme a copilăriei şi confruntarea lui Matei cu duritatea vârstei adulte, notează Mediafax.
Alexandra Gulea este regizoare, monteuză şi scenaristă. A absolvit Ecole Nationale Supérieure des Beaux Arts la Paris şi a studiat filmul documentar la Munich Film School. Documentarul Alexandrei Gulea „Dumnezeu la Saxofon, Dracu’ la Vioară/ God Plays Sax, the Devil Violin” a câştigat opt premii internaţionale, printre care renumitul German Short Film Prize.
Foto credit: Cinemagia, Alexandra Gulea
15
/05
/14

CRONICĂ DE FILM Era inevitabil ca un monstru spectaculos vizual precum Godzilla să fie adaptat la 3D. Numai că, în aparenta dorinţă de a livra ceva memorabil, realizatorii par să fi pierdut simţul măsurii, oferind un Godzilla gigantesc pentru standardele modelului, însă umbrit de două creaturi nuclearofage cu apucături exterminatoare.

15
/05
/14

Ziarul Metropolis şi MediaPro Distribution te trimit la cinema! Participă la concurs şi poţi câştiga 3 invitaţii duble pentru filmul „#selfie”, la Cinema City Sun Plaza din Bucureşti.

15
/05
/14

Filmul "Grace of Monaco", cu Nicole Kidman, a fost proiectat în deschiderea Festivalului de la Cannes, în afara competiţiei oficiale, şi a fost primit cu râsete, ironii şi critici de jurnaliştii din presa de specialitate, prezenţi la proiecţia care a avut loc miercuri.

14
/05
/14

10 actori talentați din teatrele din România vor avea parte de expunere, de întâlniri cu publicul, presa și specialiștii din industria filmului la Festivalul Internaţional de Film Transilvania (30 mai – 8 iunie), în cea de-a treia ediție a programului 10 pentru FILM.

13
/05
/14

Cu ocazia celei de 67-a ediții a Festivalului Internațional de Film de la Cannes (14 – 25 mai 2014), TV5MONDE va avea un program special, pe toată durata prestigiosului eveniment cinematografic.

12
/05
/14

22 de povești românești, 14 lungmetraje și 8 scurtmetraje, unele prezentate în premieră absolută, se regăsesc în mult-așteptata secțiune Zilele Filmului Românesc, la cea de-a 13-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (30 mai – 8 iunie).

12
/05
/14

Borgman este un thriller horror cu tentă de umor negru, regizat de olandezul Alex van Warmerdam (The Northerners, The Dress), despre un vagabond care intră în viaţa unei familii din partea superioară a societăţii, transformând-o imediat într-un adevărat coşmar.

12
/05
/14

CRONICĂ DE FILM. Documentarul ”Bucureşti, unde eşti?”, al fotografului şi cineastului Vlad Petri, surprinde protestele din 2012 din Capitală, oferind nu doar o perspectivă empatică şi cu o certă valoare sociologică şi istorică, dar şi o încercare, mai subtilă, de chestionare a realităţii.

09
/05
/14

Ar fi putut concura cu marile actriţe de la Hollywood, dar a ales să uimească Parisul. A devenit o stea în cinematografia franceză a anilor ’30. „Cea mai aristocratică dintre actriţe“, „regina teatrului din Paris“, „unica“, „extraordinara“, „inimitabila Elvira“, aşa cum o alinta presa, Elvira Popescu a cucerit publicul francez, îmblânzindu-i pe cei mai exigenţi critici. Cei mai renumiţi dramaturgi ai vremii au scris pentru ea.

09
/05
/14

Ioana Flora a primit Premiul pentru interpretare feminină din partea Uniunii Cineaștilor din România, pentru rolul Tania din Déjà Vu (2013), producție independentă în regia lui Dan Chișu.

08
/05
/14

CRONICĂ DE FILM „#Selfie”, debutul în lungmetraj al Cristinei Iacob, este ca o postare stridentă pe Facebook care se vrea spiritual-amuzantă şi ţipă din toţi rărunchii după like-uri, deşi e superficială şi nepăsătoare că ar putea fi considerată pueril-banală.

07
/05
/14

Sâmbătă, 10 mai și duminică, 11 mai, la Noul Cinematograf Al Regizorului Român, sunteţi invitaţi la un eveniment de marcă: proiecția trilogiei "Paradise" - semnată de austriacul Ulrich Seidl -, deliciul criticii internaționale