Alexandru Nagy, regizor: „East 15, cea mai importantă şcoală din Londra, vine la Teatrul Metropolis“
https://www.ziarulmetropolis.ro/alexandru-nagy-regizor-east-15-cea-mai-importanta-scoala-din-londra-vine-la-teatrul-metropolis/

East 15, aflată în topul şcolilor de teatru din Marea Britanie, îşi va aduce un reprezentant la Bucureşti, marţi, 4 martie, la Teatrul Metropolis, pentru a organiza audiţii în vederea admiterii la diferite programe academice.

Un articol de Dan Boicea|24 februarie 2014

East 15, aflată în topul şcolilor de teatru din Marea Britanie (cotată pe primul loc în cel mai recent Sondaj Naţional al Studenţilor) şi parte a Universităţii din Essex, îşi va aduce un reprezentant la Bucureşti, marţi, 4 martie 2014, pentru a organiza audiţii în vederea admiterii la diferite programe academice. Participarea este gratuită şi va avea loc la Teatrul Metropolis din Bucureşti ( Str. Mihai Eminescu nr. 89, sector 2) între orele 11.00 şi 16.00.

Cel mai aprig susţinător al acestor programe este tânărul regizor Alexandru Nagy, care şi-a propus să creeze o punte între şcoala românească şi şcoala britanică, prin promovarea unor întâlniri la vârf între mari profesori de la academii prestigioase din Marea Britanie şi studenţi, profesori, amatori de teatru din România.

E15 Acting School, fondată la Londra în urmă cu peste 50 de ani, oferă antrenament intensiv în regim de conservator sub egida Universităţii din Essex. Este o instituţie unică şi pregăteşte generaţii întregi de actori britanici, dar şi internaţionali, obţinând de-a lungul timpului numeroase premii.

Regizorul Alexandru Nagy vorbeşte despre importanţa acestor întâlniri, într-un interviu acordat Ziarului Metropolis.

Ziarul Metropolis: Ţi-ai asumat un rol activ în promovarea acestui eveniment. De unde a început totul?

Alexandru Nagy: În 2012, am mers la un Study Abroad Advising Center, un centru care te ghidează şi care te ajută să studiezi în străinătate, pentru a afla cum pot face un master în regie de teatru. Nici ei nu mai auziseră de această specializare pe care voiam eu s-o fac. Eram singurul care le ceruse vreodată aşa ceva. Dar nu s-au oprit acolo. Au căutat şi au găsit East 15 Acting School, un conservator privat, certificat de Universitatea din Essex, cel mai bun şi cel mai de încredere conservator pe care îl puteau găsi.

Ulterior, am aflat că cei de la East 15 organizaseră o audiţie, o selecţie doar pentru actori, chiar în România, în 2012, la Teatrul Masca. Dar foarte puţini colegi de-ai mei au ştiut că s-a întâmplat acest lucru. Colega mea, Ana Udroiu, care a făcut în acelaşi timp cu mine un master în actorie, a fost la audiţia respectivă, dar mie nu mi s-a părut deloc normal să aflu foarte greu sau chiar după ce a avut loc evenimentul că nişte profesionişti au făcut un efort să vină până în România. Prezenţa lor a trecut aproape neobservată. Mai ales că eu nu mai cunosc o altă şcoală din Londra, care să vină în România pentru a face audiţii.

Tocmai din acest motiv, am reuşit să-i conving pe cei de la E15 să organizeze audiţia mult mai central, la Teatrul Metropolis din Bucureşti. Mi-am asumat responsabilitatea pentru promovare, în parteneriat cu UNATC şi cu Teatrul Metropolis. Ar fi minunat ca aceşti oameni să nu vină până la Bucureşti pentru a vedea 3-4 candidaţi, ci să vadă cum entuziasmul candidaţilor „rupe uşile teatrului“. Nu glumesc, chiar cred că aşa va fi, pentru că East 15 Acting School a fost propulsată în vârful topului celor mai bune şcoli, în 2013, în urma analizei unor chestionare completate de studenţi.

E 15 este pe locul întâi în Marea Britanie, din punct de vedere al satisfacţiei studenţilor. Sunt şanse, deci, pentru cei care se înscriu la audiţii, să fie văzuţi de o comisie importantă şi să primească burse, care înseamnă o admitere pe loc, la E15. De obicei, procesul de admitere este foarte greu de parcurs pe cont propriu, trebuie să faci un dosar complex, dar prin audiţia de la Teatrul Metropolis poţi fi admis direct la East 15 Acting School, prin cele două burse pe care le oferă, pentru două persoane, la Actorie şi la Regie de teatru.

Poate participa oricine care a absolvit o facultate de profil, din Bucureşti sau din ţară, fără limită de vârstă.

Alexandru Nagy

Afişul evenimentului susţinut de regizorul Alexandru Nagy

În ce fel se poate înscrie cineva la audiţie?

Din comisie o să facă parte un profesor, Zois Pigadas. Pentru înscriere, pot cere informaţii pe adresa [email protected]. Cei interesaţi pot găsi mai multe informaţii despre procedura de auditie pe website-ul E15.

Pentru regizori, audiţia constă într-o discuţie în limba engleză şi un portofoliu. Oricine poate face o prezentare cât mai convingătoare, poţi veni cu recomandări, poţi face o proiecţie din laptop… E important că oamenii călătoresc de la Londra la Bucureşti, pentru a te vedea pe tine. Audiţia are loc doar o dată pe an, şi este pentru programul de Master, care durează un an sau pentru programul de Master of Fine Arts, care durează doi ani.

Nu eşti la prima iniţiativă de acest gen…

Asta mi-am propus să fac: proiecte care să contruiască o punte între şcoala de teatru londoneză şi cea românească.

Când am organizat prima ediţie a proiectului London Calling, în decembrie 2013, au venit de la Londra doi profesori de renume, regizorul David Gothard și actrița Tracy Collier, personalități marcante ale teatrului britanic. Ei au susţinut masterclass-uri cu sprijinul Universităţii Naționale de Artă Teatrală și Cinematografie „I.L. Caragiale“ şi cu sprijinul Institutului Cultural Român.

David Gothard a susţinut un masterclass cu tema Kantor/Beckett/New Writing, iar Tracy Collier un masterclass despre Tehnica Rudolph Laban.

Proiectul London Calling a constat într-o serie de întalniri, conferințe si workshop-uri susținute de către profesori și personalități ale teatrului londonez la București, găzduite de Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică și adresate tuturor studenților universității dar și profesioniștilor din afara ei.

În urma workshop-urilor, doi tineri studenți participă anul acesta la stagii de pregătire la Londra, coordonate de cele două personalități teatrale.

Mi-aş dori să pot aduce cel puţin doi profesori din Anglia, pe semestru, pentru că vreau să asigur un flux de informaţii. Avem foarte multe de învăţat de la şcoala lor. E o zonă care nu există în şcoala românească – noi avem tehnici mai restrictive, avem metodele Stanislavski sau Cojar, dar unui student poate că i-ar folosi alte metode prin care să se exprime – tehnica Rudolph Laban, de exemplu, pe care foarte puţini profesori din România o ştiu. Este un tabel de mişcări care te ajută să-ţi conştientizezi corpul şi îţi arată cum se poate orienta actorul în spaţiu.

Ce proiecte personale ai, ca regizor, la începutul acestui an?

Sunt implicat într-un proiect la Teatrul de Sufragerie, lucrez la o piesă care se numeşte: „Ne vom revedea în anul care a trecut“, de Ştefan Caraman – din nou, dramaturgie românească. Am făcut, ca regizor, foarte multe piese româneşti, pentru că am învățat un lucru de la Londra, unde am studiat: că trebuie să montezi foarte multă dramaturgie naţională.

Specificul naţional e foarte important, pentru că dramaturgia românească îşi are seva în nevoile şi în problemele noastre. Teatrul de Sufragerie va fi producătorul acestui spectacol, iar noi urmărim ca el să se joace într-un teatru profesionist. Distribuţia îi include pe Gelu Niţu, Cătălina Mustaţă, Meda Victor şi Mihai Smarandache. Scenografia este făcută de Ioana Pascha, iar premiera oficiala va fi după jumătatea lunii martie.

Teatrul de Sufragerie a reuşit să adune distribuţia mea de vis, într-o sală de 25 de locuri. Sunt numai roluri principale şi patru actori foarte buni, pe care nu prea îi vezi împreună.

Omul pubela

Ce urmăreşti tu, ca regizor, într-un spectacol?

Mă interesează ca spectacolul să fie adevărat, să mă preocupe, să mă facă să-mi pun probleme, să mă gândesc la mine şi la reacţiile mele, să mă determine să produc o schimbare la nivel personal. În banalitatea de zi cu zi nu mai am timp de reflecţie, iar teatrul asta îţi oferă: anumite tipuri de rezolvări. Îmi place să mă duc cu povestea, să fiu prins de ea.

Există vreun spectacol pe care l-ai făcut şi care îţi este foarte drag?

„Omul pubelă“ (foto sus). Mi-am propus să trăiesc senzaţii diferite cu acest spectacol în care publicul e mult mai implicat, chiar un pic agresat. E un teatru mult mai viu, un travelling performance, cu multe senzaţii şi cu trei actori foarte buni. Nu cred că poţi face o distribuţie mai bună decât cea pe care o am în „Omul pubelă“: Andrei Huţuleac, Alex Bogdan şi Ştefan Pavel. Sunt actorii generaţiei mele şi sunt cei mai buni, proaspeţi şi calzi actori, veniţi de pe băncile şcolii. E top, e “crema” generaţiei mele. Şi spectacolul nu are cum să dea greş.

Foto cu Alexandru Nagy – arhiva personală

21
/09
/12

Cel mai recent volum al scriitorului Salman Rushdie, „Joseph Anton. Memorii”, apărut în limba română în colecţia „Biblioteca Polirom”, va fi lansat oficial marţi, la Bucureşti. Cartea „Joseph Anton. Memorii” va fi lansată în cadrul unui eveniment organizat marţi, de la ora 19.00, la Librăria Adevărul din strada Doamnei, numărul 27-29 , potrivit unui comunicat […]

21
/09
/12

Teatrul Naţional din Bucureşti (TNB) anunţă premiera spectacolului „Scrisoarea”, după „O scrisoare pierdută”, de I. L. Caragiale, într-o citire personală, marca Horaţiu Mălăele, informează un comunicat transmis, vineri, de TNB. Această montare este prima premieră a stagiunii 2012-2013 şi face parte din integrala dedicată marelui dramaturg pe care Teatrul Naţional o susţine în cadrul Anului […]

21
/09
/12

Adrian Popovici, Dinu Lazăr şi Ilie Virgil Pascal vor face parte din juriul internaţional al celei de-a opta ediţii a Romania International Film Festival (Ro-IFF), care are loc între 27 septembrie şi 7 octombrie în Bucureşti. Festivalul, care se va desfăşura la Sala Union (Paul Călinescu) a Cinematecii Române, Muzeul Naţional al Ţăranului Român şi […]

21
/09
/12

Două expoziţii de fotografii numite ‘Biserici care plâng, biserici care vor surâde – schimbarea la faţă a bisericilor de lemn din Gheghie şi Hotar’ şi ‘Târgul meşterilor populari – retrospectivă după 19 ediţii’ au fost vernisate vineri, în holul mare al Bibliotecii Judeţene ‘Gheorghe Şincai’ din Oradea, cu ocazia ‘Zilelor Europene ale Patrimoniului’, ediţia a […]

21
/09
/12

Stagiunea 2012-2013 a Teatrului ‘Jean Bart’ din Tulcea va începe duminică, la ora 19.00, cu premiera spectacolului ‘Geometria iubirii’, de Alexandr Ostrovsky, în regia lui Igor Ravytskiy. Regizorul ucrainean Igor Ravytskiy a declarat vineri, în timpul unei conferinţe de presă, că piesa, o adaptare după ‘Logodnicele bogate’, nu este pusă în scenă foarte des de […]

21
/09
/12

Seara de film de la Institutul Cultural Român (ICR) propune joi, 27 septembrie, de la ora 18,00, o retrospectivă cu toate filmele premiate la recenta ediţie a Festivalului Internaţional de Film NexT. Potrivit Biroului de Presă al ICR, vor fi proiectate filmele: „Hello Kitty”, regia: Millo Simulov (Premiul publicului pentru film românesc), „De azi înainte”, […]

21
/09
/12

Preşedintele Traian Băsescu l-a decorat, vineri, pe campionul paralimpic Carol-Eduard Novak cu Ordinul Meritul Sportiv, precum şi pe artistul plastic Richard Demarco, cu Ordinul Meritul Cultural, pentru promovarea artei româneşti în Marea Britanie.   „În semn de înaltă apreciere pentru rezultatele remarcabile obţinute la Jocurile Paralimpice de la Londra, din perioada 29 august – 9 […]

21
/09
/12

Filmul regizorului român Radu Muntean, „Marţi, după Crăciun”, are vineri premiera în cinematografele spaniole, după ce la Festivalul de Film de la Gijon din 2010 a obţinut cele mai importante premii, pentru cel mai bun film şi pentru cei mai buni actori – Mimi Brănescu, Maria Popistaşu şi Mirela Oprişor – şi a fost proiectat […]

21
/09
/12

România nu-şi mai poate permite cantonarea instituţiei la nivelul secolului al XIX-lea, a afirmat vineri directorul Arhivelor Naţionale, dr. Ioan Drăgan, în deschiderea, la Biblioteca Naţională a României, a unei conferinţe internaţionale dedicate arhivelor, istoriei şi politicii României secolelor XIX-XXI. „România nu-şi mai poate permite cantonarea instituţiei la nivelul secolului al XIX-lea, impunându-se de urgenţă […]

21
/09
/12

Pianistul Lucian Ban şi alte şapte staruri internaţionale vor reinterpreta din perspectiva jazzului compoziţii ale lui George Enescu, pe 8 noiembrie, la Anvers, pe scena complexului DeSingel, cel mai reprezentativ centru dedicat artelor contemporane din Flandra, informează un comunicat al ICR. Muzician de jazz complet pianist, compozitor, aranjor), afirmat rapid în ultimii ani pe scenele […]

21
/09
/12

La data de 21 septembrie 1391 a încetat din viaţă Petru I Muşat, domn al Moldovei (1375-1391). În timpul domniei lui se bat primele monede moldoveneşti, groşii de argint, iar Suceava devine cetate de scaun. 1832    – A încetat din viaţă Walter Scott, poet şi scriitor, creator al romanului istoric englez (“Ivanhoe”, “Rob Roy”)  (n. […]

21
/09
/12

Cea de-a doua ediţie a „Balkanik festival” – primul eveniment de muzică şi cultură balcanică din România, va începe vineri, în Capitală, şi se va desfăşura până duminică. Potrivit organizatorului evenimentului – Asociaţia Culturală Metropolis, festivalul, care se va desfăşura într-unul dintre paradisurile uitate ale Bucureştiului, în str. Uranus 144, lângă Piaţa de flori George […]

20
/09
/12

România a confirmat prezenţa în calitate de invitat de onoare la Salonul Internaţional de Carte de la Paris (Salon du Livre), care se va desfăşura în perioada 22-25 martie 2013. Participarea României la cea de-a 33-a ediţie a Salon du Livre de la Paris, în 2013, care a fost pusă până acum sub semnul întrebării […]

20
/09
/12

Opt dintre cele mai cumpărate 10 titluri din România sunt cărţi care privesc transformarea personală, motivaţia şi resorturile psihologice, potrivit unei analize a datelor generate de librăria www.elefant.ro pentru primele opt luni ale acestui an. Printre titlurile preferate de cei care au achiziţionat cărţi de la librăria Elefant.ro se numără „Cele 50 de vicii ale […]

20
/09
/12

Publicistul şi editorul Alexandru Dobrescu a fost numit, joi, în funcţia de director al Institutului Cultural Român (ICR) de la Paris, înlocuind-o astfel din funcţie pe Katia Dănilă. „În vederea consolidării reţelei de institute din sfera Institutului Cultural Român, conducerea ICR l-a desemnat în funcţia de director al Institutului Cultural Român de la Paris pe […]

20
/09
/12

Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu”, dirijată de Horia Andreescu, şi pianista germană Magdalena Mullerperth vor susţine, joi, între orele 19.00 şi 21.00, la Ateneul Român din Bucureşti, un concert în memoria Mihaelei Ursuleasa, care a decedat pe 2 august, la vârsta de 33 de ani. Concertul simfonic „In Memoriam Mihaela Ursuleasa” va avea loc […]