Alexandru Repan, 75. La mulţi ani!
https://www.ziarulmetropolis.ro/alexandru-repan-75-la-multi-ani/

“Niciodată nu se ştie ce e aia “generaţia de aur”. Pentru George Vraca, de pildă, George Constantin nu făcea parte din nicio generaţie de aur, era un tânăr care juca şi el teatru binişor, dar pentru George Constantin generaţia de aur era Vraca, dar Vraca pentru Nottara nu era generaţie de aur, şi uite aşa, când actorul ajunge la vârsta maturităţii, nu a vieţii, a maturităţii sale artistice, conform destinului, putinţei, talentului (…) devine un actor important al teatrului unde este, al teatrului românesc, al locului unde este proţăpit de soartă şi devine şi el un metal preţios.” – Alexandru Repan

Un articol de Petre Ivan|26 februarie 2015

Actorul Alexandru Repan împlineşte astăzi vârsta de 75 de ani. În cei 55 de ani de carieră, acesta a jucat în peste 70 de spectacole şi peste 30 de filme, fiind distins cu numeroase premii. În anul 2002,  a fost decorat cu Ordinul Național Serviciul Credincios în Grad de Cavaler, “pentru devotamentul și harul artistic puse în slujba teatrului românesc”.

În această seară, Alexandru Repan îşi va sărbători cea de-a 75-a aniversare pe scena Teatrului Nottara, Sala Sala George Constantin, unde de la ora 19.30, este programat spectacolul Rapsodie-n roz după „Oscar și Tanti Roz” de Eric-Emmanuel Schmitt, în care maestrul Repan apare în dublă ipostază: alexandru_repande actor şi de regizor.

Oscar are zece ani, dar îmi este greu să cred că există un copil care să stea o oră şi jumătate pe scenă și să joace un rol atât de solicitant. În ceea ce o privește pe Tanti Roz, ea pretinde că vârsta sa este o cifră cu treisprezece zerouri, deci are miliarde de ani; e de vârsta cosmosului nostru, născut odată cu Big Bang-ul. Totuși, ca ea să poată avea miliarde de ani, există o singură șansă: să fie înger. Îngerii nu au vârstă.  Astfel, mi-a venit ideea să inversez distribuția. Eu nu am vrut să joc un copil, ci povestea lui, împreună cu un înger. De fapt, alături de o familie de îngeri, cu un pian și cu un violoncel; trei fiinţe spirituale, care acompaniază douăsprezece zile din eternitatea postumă a acestui băiat – Alexandru Repan

Foto: Alexandru Repan – Simion Buia, cinemagia

14
/05
/21

Până la 25 mai, cinci dintre documentarele de scurtmetraj din anii `30-`40 ale lui Jean Mihail, unul din pionierii cinematografiei române, pot fi vizionate gratuit pe platforma Cineclub Sahia Vintage, în cadrul Cineclubului One World Romania.

13
/05
/21

„Acasă” (r. Radu Ciorniciuc), „colectiv” (r. Alexander Nanau), „Ivana cea groaznică” (r. Ivana Mladenovic) și „Tipografic majuscul” (r. Radu Jude) sunt filmele care intră oficial în cursa pentru trofeul Gopo la categoria Cel mai bun film de lungmetraj.

06
/05
/21

Dintre zecile de filme româneşti disponibile Netflix, vă recomandăm trei documentare – poate mai puţin cunoscute, dar extrem de ofertante. Există mai multe filme de non-ficţiune româneşti pe platformă, însă cele trei propuneri sunt de neocolit.

22
/04
/21

CARTEA DE CINEMA A apărut recent, la Editura Universităţii din Bucureşti, o substanţială şi pasionantă carte: „Umorul între divertisment şi ideologie. O istorie culturală a filmelor de comedie din România comunistă (1948-1965)”. Volumul - lectură obligatorie - este teza de doctorat a tânărului istoric Eugen Ignat.

22
/04
/21

Pe lângă retrospectiva amplă Ulrike Ottinger, ediția a 14-a a festivalului One World România va cuprinde două focusuri pe colective cinematografice care s-au luptat cu armele specifice mediului pentru a sprijini cauza feministă, ambele învârtindu-se în jurul personalității lui Delphine Seyrig: Focus Delphine Seyrig și Focus Centrul Simone de Beauvoir.

21
/04
/21

CRONICĂ DE FILM Ar fi nedrept să nu i se recunoască regizoarei Chloé Zhao meritul pentru generozitatea faţă de marginali din spatele celui de-al treilea film al ei, „Nomadland” (2020), câştigător al Leului de Aur la Festivalul de la Veneţia şi favorit la Premiile Oscar.