Alexandru Tomescu, în concert sub bagheta lui Gerd Schaller, pe 16 noiembrie, la Sala Radio
https://www.ziarulmetropolis.ro/alexandru-tomescu-in-concert-sub-bagheta-lui-gerd-schaller-pe-16-noiembrie-la-sala-radio/

Violonistul Alexandru Tomescu va cânta alături de Orchestra Naţională Radio, sub bagheta dirijorului Gerd Schaller, pe 16 noiembrie, la Sala Radio din Capitală. Programul concertului este centrat pe sonorităţile pline de vervă ale muzicii italiene – Gioachino Rossini, Niccolò Paganini şi creaţia lui Piotr Ilici Ceaikovski „Capriciu Italian”, informează un comunicat remis MEDIAFAX.  Uvertura operei […]

Un articol de Andrada Văsii|7 noiembrie 2012

Violonistul Alexandru Tomescu va cânta alături de Orchestra Naţională Radio, sub bagheta dirijorului Gerd Schaller, pe 16 noiembrie, la Sala Radio din Capitală.

Programul concertului este centrat pe sonorităţile pline de vervă ale muzicii italiene – Gioachino Rossini, Niccolò Paganini şi creaţia lui Piotr Ilici Ceaikovski „Capriciu Italian”, informează un comunicat remis MEDIAFAX.

 Uvertura operei „Wilhelm Tell”, cea dintâi partitură de care se va bucura publicul prezent la concert, face parte din ultima creaţie lui Rossini şi este unul dintre cel mai des interpretate fragmente de operă din lume, adesea utilizat în filme artistice – precum „Portocala mecanică” (regia: Stanley Kubrick) – şi în emisiuni de radio şi televiziune.

Uvertura operei bazate pe piesa scrisă de Friedrich Schiller (a cărei acţiune redă întâmplări ale eroului popular al Elveţiei secolului al XIV-lea) începe cu o descriere sonoră de peisaj elveţian, sugerează o spectaculoasă furtună, evocă apoi muzica Tirolului şi se încheie cu momentul care punctează sosirea armatei elveţiene salvatoare.

Programul va continua cu două concerte semnate de Niccolò Paganini: „Concertul nr. 1 în re major pentru vioară şi orchestră” şi „Concertul nr. 2 în si minor pentru vioară şi orchestră”. Paganini este un compozitor extrem de îndrăgit de violonişti de renume, întrucât determină atingerea unor deosebite performanţe de virtuozitate. Celebritatea „Concertului nr. 2” aparţine finalului, în care un joc de clopoţei invită solistul la veritabile îndrăzneli în demonstraţiile sale sonore, asemenea focurilor de artificii.

„Capriciul Italian”, creaţie a lui Ceaikovski, va încheia o seară de bucurie în lumea muzicii. Poemul orchestral compus în 1880, rezultat din impresii de călătorie ale compozitorului la Roma, este, aşa cum o mărturisea artistul într-o scrisoare adresată Nadejdei von Meck, născut dintr-un proiect care urmărea „realizarea unei lucrări pline de efect graţie înlănţuirii unor melodii pline de voie bună, pe care le-a recepţionat în memorie, unele găsite în culegeri, altele auzite chiar de-a lungul străzilor”.

O prezenţă deja constantă pe scena Sălii Radio, dirijorul Gerd Schaller şi-a început cariera colaborând cu Opera de Stat din Hanovra. Repertoriul său este extrem de bogat şi cuprinde atât lucrări din repertoriul simfonic, vocal-simfonic, cât şi de operă, incluzând o variată paletă stilistică.

Gerd Schaller a colaborat cu Orchestra de Stat şi Orchestra Filarmonică Radio din Hanovra, Orchestra Filarmonică de Cameră din Leipzig, Orchestra Filarmonicii „George Enescu”, Orchestra Filarmonică de Cameră din Bamberg, Orchestra Simfonică a Teatrului Naţional din Praga, Orchestrele Radio din München şi Budapesta, Orchestra Operei Naţionale din Varşovia, cu ansamblul Munich Bach Soloists, cu Opera de Stat din Braunschweig. A fost dirijor principal al Teatrului de Stat din Braunschweig, iar între anii 2003 – 2006 a fost director artistic al Teatrului din Magdeburg.

Gerd Schaller a dirijat „Wozzeck” de Alban Berg, „Hérodiade” de J. Massenet, „Die tote Stadt” de Erich Wolfgang Korngold, „Adriana Lecouvreur” de Francesco Cilea, „Fedra” de Johann Simon Mayr, iar înregistrarea „Merlin” de Carl Goldmark a primit premiul Echo Classic pentru cea mai bună înregistrare de operă a anului2010.

Cu o carieră impresionantă, ce se întinde pe patru continente şi peste 30 de ţări, Alexandru Tomescu este unul dintre cei mai mari muzicieni români. Pretutindeni publicul şi presa apreciază la superlativ personalitatea carismatică a artistului, profunzimea şi frumuseţea interpretărilor sale.

Palmaresul lui Alexandru Tomescu numără peste 100 de premii I naţionale şi nu mai puţin de 26 de distincţii internaţionale, la concursuri de prestigiu precum: Nicolo Paganini (Italia), Pablo Sarasate (Spania), Marguerite Long – Jacques Thibaud (Franţa) sau George Enescu (România). În ultimii ani, tânărul violonist a fost invitat să se alăture pedagogilor celebri ai viorii în juriile unor concursuri internaţionale din Italia, Franţa şi România.

Un rol deosebit de important în formarea sa ca artist l-au avut profesorii săi, cei care l-au îndrumat, sprijinit şi inspirat de-a lungul anilor: mama sa, Mihaela Tomescu, maestrul Ştefan Gheorghiu, profesorul Eduard Schmieder şi violonişti renumiţi, precum Ruggiero Ricci, Igor Oistrach şi Tibor Varga.

De-a lungul a peste 20 de ani de activitate concertistică, acordurile viorii tânărului român au răsunat în cele mai mari săli de concerte ale lumii: Carnegie Hall – New York, Concertgebouw – Amsterdam, Berliner Philarmoniker, Théâtre des Champs Élysées – Paris sau Metropolitan Arts Center – Tokyo, alături de orchestre de prestigiu dirijate de dirijori celebri – Kurt Masur, Valery Gergiev şi Christoph Eschenbach.

Solist concertist al Orchestrei Naţionale Radio Bucureşti, tânărul violonist are o intensă activitate muzicală la nivel naţional, concertând pe scenele tuturor filarmonicilor din ţară. În calitatea sa de preşedinte al fundaţiei culturale „Remember Enescu”, Alexandru Tomescu este implicat în numeroase proiecte muzicale, în special organizarea concursului internaţional de vioară „Remember Enescu”.

Tânărul artist cântă pe celebra vioară Stradivarius Elder – Voicu din 1702, un instrument de o inestimabilă valoare, ce face parte din patrimoniul naţional al României.

 

Sursa: Mediafax

02
/02
/24

„Apropo de poveste” este despre poveste, poveștile în care credem cu toții și pe care ne place să le ascultăm. Dar povești reale, din socialul imediat. Proiectul propune un laborator de teatru dedicat tinerilor absolvenți, care combină ateliere pe estetici teatrale neconvenționale (măști, teatru-dans, teatru de animație) cu tematici sociale pentru a produce două producții noi de teatru, inovatoare.

31
/01
/24

RECOMANDĂRI Ziarul Metropolis vă recomandă, în prima lună din an, o întoarcere în fabuloasa lume a cărților. Biblioteci, obsesii, mistere, personaje și o pasiune salvatoare, în 3 cărți despre cărți, care fac deliciul oricărui iubitor de literatură.

31
/01
/24

Povestea din Ivona, Principesa Burgundiei de Witold Gombrowicz, cel mai mare dramaturg polonez, este adusă în contemporaneitate de Andrei și Andreea Grosu, la Teatrul Nottara, într-o montare inedită, tulburătoare, care îi va oferi spectatorului ocazia să se privească într-o oglindă a adevărului frust, neîndulcit. Premiera oficială are loc pe 9 februarie, la Sala „George Constantin”, de la ora 19:30.

31
/01
/24

În februarie, pe HBO Max ai conținut nou de urmărit în fiecare zi a lunii! Cu 29 de titluri noi, este la alegerea ta dacă vrei să urmărești cele mai noi filme, seriale, documentare, animații de pe HBO Max sau, de ce nu, să te pui la curent cu altele dintre sutele de titluri care sunt deja pe platformă.

30
/01
/24

În luna februarie, „Noaptea Albă a Filmului Românesc” este dedicată unui apreciat cineast, reprezentant al Noului Val în cinematografie: Cătălin Mitulescu regizor, scenarist şi producător. TVR Cultural, TVR Internațional și TVR Moldova invită telespectatorii în noaptea de sâmbătă, 3 spre 4 februarie, la un maraton cinematografic alături cele mai reprezentative şi premiate creaţii semnate de Cătălin Mitulescu.

30
/01
/24

Într-un spectacol-colaj mod portret, „Caracatița“, care marchează și prima întâlnire artistică a Catincăi Drăgănescu cu Teatrul Masca, regizoarea stratifică familia disfuncțională contemporană, în care părintele se cunoaște prin „Copilul meu, niciodată!”, iar copilul pare mai degrabă nevoit să se crească singur și, deloc întâmplător, să-și găsească refugiul în abuzul de substanțe.

30
/01
/24

Pentru pasionații de muzică cultă, apare o noutate pe segmentul evenimentelor live: o nouă serie de concerte va avea loc periodic, la Sala Dalles din Capitală, sub titulatura Musical Extravaganza: evenimentele aduc intensitatea şi culoarea operei și operetei într-un cadru mai personal, prin concerte cu repertoriu specific dar şi alte tipuri de sonorităţi, în adaptare clasică şi interpretarea unor nume consacrate ale scenei lirice.