Alexandru Tomescu, în concert sub bagheta lui Gerd Schaller, pe 16 noiembrie, la Sala Radio
https://www.ziarulmetropolis.ro/alexandru-tomescu-in-concert-sub-bagheta-lui-gerd-schaller-pe-16-noiembrie-la-sala-radio/

Violonistul Alexandru Tomescu va cânta alături de Orchestra Naţională Radio, sub bagheta dirijorului Gerd Schaller, pe 16 noiembrie, la Sala Radio din Capitală. Programul concertului este centrat pe sonorităţile pline de vervă ale muzicii italiene – Gioachino Rossini, Niccolò Paganini şi creaţia lui Piotr Ilici Ceaikovski „Capriciu Italian”, informează un comunicat remis MEDIAFAX.  Uvertura operei […]

Un articol de Andrada Văsii|7 noiembrie 2012

Violonistul Alexandru Tomescu va cânta alături de Orchestra Naţională Radio, sub bagheta dirijorului Gerd Schaller, pe 16 noiembrie, la Sala Radio din Capitală.

Programul concertului este centrat pe sonorităţile pline de vervă ale muzicii italiene – Gioachino Rossini, Niccolò Paganini şi creaţia lui Piotr Ilici Ceaikovski „Capriciu Italian”, informează un comunicat remis MEDIAFAX.

 Uvertura operei „Wilhelm Tell”, cea dintâi partitură de care se va bucura publicul prezent la concert, face parte din ultima creaţie lui Rossini şi este unul dintre cel mai des interpretate fragmente de operă din lume, adesea utilizat în filme artistice – precum „Portocala mecanică” (regia: Stanley Kubrick) – şi în emisiuni de radio şi televiziune.

Uvertura operei bazate pe piesa scrisă de Friedrich Schiller (a cărei acţiune redă întâmplări ale eroului popular al Elveţiei secolului al XIV-lea) începe cu o descriere sonoră de peisaj elveţian, sugerează o spectaculoasă furtună, evocă apoi muzica Tirolului şi se încheie cu momentul care punctează sosirea armatei elveţiene salvatoare.

Programul va continua cu două concerte semnate de Niccolò Paganini: „Concertul nr. 1 în re major pentru vioară şi orchestră” şi „Concertul nr. 2 în si minor pentru vioară şi orchestră”. Paganini este un compozitor extrem de îndrăgit de violonişti de renume, întrucât determină atingerea unor deosebite performanţe de virtuozitate. Celebritatea „Concertului nr. 2” aparţine finalului, în care un joc de clopoţei invită solistul la veritabile îndrăzneli în demonstraţiile sale sonore, asemenea focurilor de artificii.

„Capriciul Italian”, creaţie a lui Ceaikovski, va încheia o seară de bucurie în lumea muzicii. Poemul orchestral compus în 1880, rezultat din impresii de călătorie ale compozitorului la Roma, este, aşa cum o mărturisea artistul într-o scrisoare adresată Nadejdei von Meck, născut dintr-un proiect care urmărea „realizarea unei lucrări pline de efect graţie înlănţuirii unor melodii pline de voie bună, pe care le-a recepţionat în memorie, unele găsite în culegeri, altele auzite chiar de-a lungul străzilor”.

O prezenţă deja constantă pe scena Sălii Radio, dirijorul Gerd Schaller şi-a început cariera colaborând cu Opera de Stat din Hanovra. Repertoriul său este extrem de bogat şi cuprinde atât lucrări din repertoriul simfonic, vocal-simfonic, cât şi de operă, incluzând o variată paletă stilistică.

Gerd Schaller a colaborat cu Orchestra de Stat şi Orchestra Filarmonică Radio din Hanovra, Orchestra Filarmonică de Cameră din Leipzig, Orchestra Filarmonicii „George Enescu”, Orchestra Filarmonică de Cameră din Bamberg, Orchestra Simfonică a Teatrului Naţional din Praga, Orchestrele Radio din München şi Budapesta, Orchestra Operei Naţionale din Varşovia, cu ansamblul Munich Bach Soloists, cu Opera de Stat din Braunschweig. A fost dirijor principal al Teatrului de Stat din Braunschweig, iar între anii 2003 – 2006 a fost director artistic al Teatrului din Magdeburg.

Gerd Schaller a dirijat „Wozzeck” de Alban Berg, „Hérodiade” de J. Massenet, „Die tote Stadt” de Erich Wolfgang Korngold, „Adriana Lecouvreur” de Francesco Cilea, „Fedra” de Johann Simon Mayr, iar înregistrarea „Merlin” de Carl Goldmark a primit premiul Echo Classic pentru cea mai bună înregistrare de operă a anului2010.

Cu o carieră impresionantă, ce se întinde pe patru continente şi peste 30 de ţări, Alexandru Tomescu este unul dintre cei mai mari muzicieni români. Pretutindeni publicul şi presa apreciază la superlativ personalitatea carismatică a artistului, profunzimea şi frumuseţea interpretărilor sale.

Palmaresul lui Alexandru Tomescu numără peste 100 de premii I naţionale şi nu mai puţin de 26 de distincţii internaţionale, la concursuri de prestigiu precum: Nicolo Paganini (Italia), Pablo Sarasate (Spania), Marguerite Long – Jacques Thibaud (Franţa) sau George Enescu (România). În ultimii ani, tânărul violonist a fost invitat să se alăture pedagogilor celebri ai viorii în juriile unor concursuri internaţionale din Italia, Franţa şi România.

Un rol deosebit de important în formarea sa ca artist l-au avut profesorii săi, cei care l-au îndrumat, sprijinit şi inspirat de-a lungul anilor: mama sa, Mihaela Tomescu, maestrul Ştefan Gheorghiu, profesorul Eduard Schmieder şi violonişti renumiţi, precum Ruggiero Ricci, Igor Oistrach şi Tibor Varga.

De-a lungul a peste 20 de ani de activitate concertistică, acordurile viorii tânărului român au răsunat în cele mai mari săli de concerte ale lumii: Carnegie Hall – New York, Concertgebouw – Amsterdam, Berliner Philarmoniker, Théâtre des Champs Élysées – Paris sau Metropolitan Arts Center – Tokyo, alături de orchestre de prestigiu dirijate de dirijori celebri – Kurt Masur, Valery Gergiev şi Christoph Eschenbach.

Solist concertist al Orchestrei Naţionale Radio Bucureşti, tânărul violonist are o intensă activitate muzicală la nivel naţional, concertând pe scenele tuturor filarmonicilor din ţară. În calitatea sa de preşedinte al fundaţiei culturale „Remember Enescu”, Alexandru Tomescu este implicat în numeroase proiecte muzicale, în special organizarea concursului internaţional de vioară „Remember Enescu”.

Tânărul artist cântă pe celebra vioară Stradivarius Elder – Voicu din 1702, un instrument de o inestimabilă valoare, ce face parte din patrimoniul naţional al României.

 

Sursa: Mediafax

15
/01
/24

Teatrul Maghiar de Stat Cluj își ia cu tristețe rămas bun de la actorul András Csíky, laureat al premiilor Kossuth și Jászai Mari, distins cu Premiul UNITER pentru întreaga activitate, care s-a stins din viață în data de 13 ianuarie 2024, la vârsta de 94 de ani

12
/01
/24

Proiectul „Narațiuni ale națiunii”, produs de PostModernism Museum cu ocazia Zilei Culturii Naționale 2024, abordează valorile naționale într-o perspectivă multidisciplinară, prin teme dedicate unor genuri și mijloace de exprimare atractive: bandă desenată, muzică rock și folk, literatură, arte vizuale, istoria artei, în care reprezentările naționale sunt înțelese ca valori democratice, dimensiune europeană, influențe creative specifice unui spațiu de spiritualitate și limbaj comun.

12
/01
/24

Luna ianuarie aduce în spațiile galeriei neconvenționale Celula de Artă două noi vernisaje: acumulare.colecție 3, expoziția-colecție de lucrări dăruite de prieteni artiști a co-fondatorului Celulei de Artă, Daniel Loagăr, la spațiul-vitrină din B-dul Carol nr. 53 și experimental I, expoziția de fotografie experimentală a artistului vizual Marius Adrian, la Pop Up Window de la Galeria Kulterra (str. Știrbey Vodă nr. 104 – 106).

12
/01
/24

Scrisoarea trimisă de către scriitorul Mircea Damian din închisoare, jurnalul intim al unei doamne de la curtea regală, un jurnal de front din cel de-al Doilea Război Mondial, catrenul dedicat de Lucian Blaga uneia dintre muzele sale și ultima scrisoare trimisă de Ion Antonescu către soție s-au numărat printre cele mai discutate obiecte de colecție licitate la finalul anului trecut.

11
/01
/24

Institutul Cultural Român anunță lansarea ediției din 2024 a Programului CANTEMIR*, program de finanțare pentru proiecte culturale destinate mediului internațional. ICR va acorda finanțare nerambursabilă pentru inițiative culturale din domeniile arte vizuale (arte plastice, arte decorative, știință/cercetare și arhitectură, design, noile media, fotografie, performance) și artele spectacolului (teatru, muzică, dans).