Alexandru Tomescu, în concert sub bagheta lui Gerd Schaller, pe 16 noiembrie, la Sala Radio
https://www.ziarulmetropolis.ro/alexandru-tomescu-in-concert-sub-bagheta-lui-gerd-schaller-pe-16-noiembrie-la-sala-radio/

Violonistul Alexandru Tomescu va cânta alături de Orchestra Naţională Radio, sub bagheta dirijorului Gerd Schaller, pe 16 noiembrie, la Sala Radio din Capitală. Programul concertului este centrat pe sonorităţile pline de vervă ale muzicii italiene – Gioachino Rossini, Niccolò Paganini şi creaţia lui Piotr Ilici Ceaikovski „Capriciu Italian”, informează un comunicat remis MEDIAFAX.  Uvertura operei […]

Un articol de Andrada Văsii|7 noiembrie 2012

Violonistul Alexandru Tomescu va cânta alături de Orchestra Naţională Radio, sub bagheta dirijorului Gerd Schaller, pe 16 noiembrie, la Sala Radio din Capitală.

Programul concertului este centrat pe sonorităţile pline de vervă ale muzicii italiene – Gioachino Rossini, Niccolò Paganini şi creaţia lui Piotr Ilici Ceaikovski „Capriciu Italian”, informează un comunicat remis MEDIAFAX.

 Uvertura operei „Wilhelm Tell”, cea dintâi partitură de care se va bucura publicul prezent la concert, face parte din ultima creaţie lui Rossini şi este unul dintre cel mai des interpretate fragmente de operă din lume, adesea utilizat în filme artistice – precum „Portocala mecanică” (regia: Stanley Kubrick) – şi în emisiuni de radio şi televiziune.

Uvertura operei bazate pe piesa scrisă de Friedrich Schiller (a cărei acţiune redă întâmplări ale eroului popular al Elveţiei secolului al XIV-lea) începe cu o descriere sonoră de peisaj elveţian, sugerează o spectaculoasă furtună, evocă apoi muzica Tirolului şi se încheie cu momentul care punctează sosirea armatei elveţiene salvatoare.

Programul va continua cu două concerte semnate de Niccolò Paganini: „Concertul nr. 1 în re major pentru vioară şi orchestră” şi „Concertul nr. 2 în si minor pentru vioară şi orchestră”. Paganini este un compozitor extrem de îndrăgit de violonişti de renume, întrucât determină atingerea unor deosebite performanţe de virtuozitate. Celebritatea „Concertului nr. 2” aparţine finalului, în care un joc de clopoţei invită solistul la veritabile îndrăzneli în demonstraţiile sale sonore, asemenea focurilor de artificii.

„Capriciul Italian”, creaţie a lui Ceaikovski, va încheia o seară de bucurie în lumea muzicii. Poemul orchestral compus în 1880, rezultat din impresii de călătorie ale compozitorului la Roma, este, aşa cum o mărturisea artistul într-o scrisoare adresată Nadejdei von Meck, născut dintr-un proiect care urmărea „realizarea unei lucrări pline de efect graţie înlănţuirii unor melodii pline de voie bună, pe care le-a recepţionat în memorie, unele găsite în culegeri, altele auzite chiar de-a lungul străzilor”.

O prezenţă deja constantă pe scena Sălii Radio, dirijorul Gerd Schaller şi-a început cariera colaborând cu Opera de Stat din Hanovra. Repertoriul său este extrem de bogat şi cuprinde atât lucrări din repertoriul simfonic, vocal-simfonic, cât şi de operă, incluzând o variată paletă stilistică.

Gerd Schaller a colaborat cu Orchestra de Stat şi Orchestra Filarmonică Radio din Hanovra, Orchestra Filarmonică de Cameră din Leipzig, Orchestra Filarmonicii „George Enescu”, Orchestra Filarmonică de Cameră din Bamberg, Orchestra Simfonică a Teatrului Naţional din Praga, Orchestrele Radio din München şi Budapesta, Orchestra Operei Naţionale din Varşovia, cu ansamblul Munich Bach Soloists, cu Opera de Stat din Braunschweig. A fost dirijor principal al Teatrului de Stat din Braunschweig, iar între anii 2003 – 2006 a fost director artistic al Teatrului din Magdeburg.

Gerd Schaller a dirijat „Wozzeck” de Alban Berg, „Hérodiade” de J. Massenet, „Die tote Stadt” de Erich Wolfgang Korngold, „Adriana Lecouvreur” de Francesco Cilea, „Fedra” de Johann Simon Mayr, iar înregistrarea „Merlin” de Carl Goldmark a primit premiul Echo Classic pentru cea mai bună înregistrare de operă a anului2010.

Cu o carieră impresionantă, ce se întinde pe patru continente şi peste 30 de ţări, Alexandru Tomescu este unul dintre cei mai mari muzicieni români. Pretutindeni publicul şi presa apreciază la superlativ personalitatea carismatică a artistului, profunzimea şi frumuseţea interpretărilor sale.

Palmaresul lui Alexandru Tomescu numără peste 100 de premii I naţionale şi nu mai puţin de 26 de distincţii internaţionale, la concursuri de prestigiu precum: Nicolo Paganini (Italia), Pablo Sarasate (Spania), Marguerite Long – Jacques Thibaud (Franţa) sau George Enescu (România). În ultimii ani, tânărul violonist a fost invitat să se alăture pedagogilor celebri ai viorii în juriile unor concursuri internaţionale din Italia, Franţa şi România.

Un rol deosebit de important în formarea sa ca artist l-au avut profesorii săi, cei care l-au îndrumat, sprijinit şi inspirat de-a lungul anilor: mama sa, Mihaela Tomescu, maestrul Ştefan Gheorghiu, profesorul Eduard Schmieder şi violonişti renumiţi, precum Ruggiero Ricci, Igor Oistrach şi Tibor Varga.

De-a lungul a peste 20 de ani de activitate concertistică, acordurile viorii tânărului român au răsunat în cele mai mari săli de concerte ale lumii: Carnegie Hall – New York, Concertgebouw – Amsterdam, Berliner Philarmoniker, Théâtre des Champs Élysées – Paris sau Metropolitan Arts Center – Tokyo, alături de orchestre de prestigiu dirijate de dirijori celebri – Kurt Masur, Valery Gergiev şi Christoph Eschenbach.

Solist concertist al Orchestrei Naţionale Radio Bucureşti, tânărul violonist are o intensă activitate muzicală la nivel naţional, concertând pe scenele tuturor filarmonicilor din ţară. În calitatea sa de preşedinte al fundaţiei culturale „Remember Enescu”, Alexandru Tomescu este implicat în numeroase proiecte muzicale, în special organizarea concursului internaţional de vioară „Remember Enescu”.

Tânărul artist cântă pe celebra vioară Stradivarius Elder – Voicu din 1702, un instrument de o inestimabilă valoare, ce face parte din patrimoniul naţional al României.

 

Sursa: Mediafax

03
/06
/14

Tablourile "Tătăroaică în cerdac", de Nicolae Tonitza, şi "În grădină la Beaucaire", de Samuel Mützner, evaluate fiecare la 40.000-60.000 de euro, se numără printre lucrările care vor fi scoase la vânzare la Licitaţia de vară a casei Artmark, pe 10 iunie, la Bucureşti şi Cluj-Napoca.

03
/06
/14

Cea de-a XXI-a ediţie a Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu (FITS) are un buget de aproape opt milioane de euro, anunţă directorul festivalului, Constantin Chiriac. Totodată, la ediţia din acest an, şapte personalităţi vor primi câte o stea pe Aleea Celebrităţilor din Sibiu.

02
/06
/14

Caravana Metropolis – Cinema în aer liber poposeşte vara aceasta, pentru al treilea an la rând, în Piaţa Sfatului din Braşov, în perioada 10 - 15 iunie. De marţi până duminică, începând cu ora 21.30, braşovenii vor putea viziona o selecţie de excepţie de filme europene şi de autor, sub cerul liber.

02
/06
/14

Prima și cea mai amplă campanie menită să responsabilizeze publicul și autoritățile și să găsească soluții pentru refacerea rețelei de cinematografe din România, „Salvați Marele Ecran!”, lansează un apel de strângere de fonduri pentru Depozitul de Filme.

02
/06
/14

Folia, Shakespeare & Co, Lecţia de violoncel, Scrisoarea, Şefele, Seuls/ Singuri, Funcţionarul destinului, Primăvara d-nei Stone la Roma, Avarul îndrăgostit şi multe alte spectacole, în această săptămână pe scenele teatrelor din Bucureşti

01
/06
/14

INTERVIU Într-un interviu acordat Ziarului Metropolis la Cluj, cu ocazia conferinței ”Salvați Marele Ecran” din cadrul Festivalului Internațional de Film Transilvania (30 mai-8 iunie), președintele TIFF și regizorul Tudor Giurgiu a explicat de ce trebuie salvate cinematografele din țară și cum vrea să facă acest lucru.

31
/05
/14

Ajung la Ploiești pentru Festivalul de Teatru „Toma Caragiu”. Dacă e să îi cred pe clasici, măcar într-un aspect, și anume că acasă e acolo unde locuiește mama ta, pot să scriu și că ajung acasă.

31
/05
/14

În ultimul episod al interviului cu Şerban Tomşa, veţi afla despre tabieturile de scriitor ale romancierului ( sau despre cum şi când scrie Ş. T. ) şi de ce acesta a stat mulţi ani departe de masa de lucru.

31
/05
/14

CRONICĂ DE FILM. „Walesa”, cel mai nou film al lui Andrzej Wajda, este un exercițiu de admirație care, prin amestecul său vioi de reconstituire istorică și imagini-document, încununează preocuparea de-o viață a consacratului cineast polonez de a cerceta trecutul țării sale.