„Amadeus” cu Radu Beligan și Răzvan Vasilescu, luni, la TVR 2
https://www.ziarulmetropolis.ro/amadeus-cu-radu-beligan-si-razvan-vasilescu-luni-la-tvr-2/

Rivalitatea muzicală, şi nu numai, din „Amadeus” de Peter Shaffer prilejuieşte întâlnirea efervescentă dintre doi mari actori – Radu Beligan şi Răzvan Vasilescu, luni, 19 octombrie, la ora 19.30, pe TVR 2.

Un articol de Petre Ivan|18 octombrie 2015

Piesa este propusă spre difuzare de Casa de producție a TVR cu ocazia aniversării regizorului Dinu Cernescu, care pe 18 octombrie împlinește 80 de ani și este cel care a montat-o prima oară în România în 1982, pentru a o relua în 1990 în platourile TVR, cu aceiași mari actori în rolurile principale.

„Amadeus” este o dramă despre ultimii ani de viață ai lui Wolfgang Amadeus Mozart, așa cum sunt povestiți de Salieri, un muzician complexat aflat, în ciuda diferenței de vârstă, într-o competiție – nu doar muzicală – cu genialul compozitor. Acțiunea se desfășoară la sfârșitul secolului al XVIII-lea cu precădere în Viena. Textul este structurat ca un flash back segmentat al lui Salieri care, la bătrânețe, este vizitat de un preot pentru a se spovedi, pretext pentru a derula în fața ochilor noștri viața plină de excese a lui Mozart, compozitorul pe care astăzi îl știe și admiră o lume întreagă.

Premiera mondială a piesei a avut loc la Londra în 1979, și trei ani mai târziu Dinu Cernescu o urca pe scena Teatrului Giulești. Peter Shaffer, dramaturgul, povestește într-un interviu despre geneza piesei: „Mi-a venit idea după ce am citit mult despre Mozart. M-a șocat contrastul dintre muzica sa sublimă și bufoneria vulgară din scrisorile sale. Sunt adesea criticat pentru că îl portretizez ca pe un imbecil, dar pentru mine e vorba despre partea copilăroasă a firii sale: scrisorile lui par scrise de un copil de opt ani. La micul dejun scria aceste rânduri puerile, obscene verișoarei lui; iar până seara termina o capodoperă în timp ce făcea conversație cu soția sa.” (The Guardian, 14 ianuarie 2013, interviu de Anna Tims)

Spectacolul de la Giulești avea să lanseze în atenția publicului un tânăr actor: Răzvan Vasilescu. Despre acesta scria, la premieră, Mira Iosif în revista „Teatru” : „dacă generatorul de idei al spectacolului este personajul Salieri, producătorul emoțiilor și purtătorul „tezei” (contrastul dintre Om și Operă) este firește Mozart. Genialitatea personajului o exprimă muzica (constituită într-un indispensabil și abil argument dramatic), iar „făptura” lui excentrică o compune cu foarte mult talent, în spiritul și intențiile piesei, tânărul Răzvan Vasilescu. În interpretarea sa sînt alternate cu tact regizoral și bună intuiție violențele de limbaj și atitudinile șocante, pentru a se da frîu liber vioiciunii, neastâmpărului, izbucnirilor unui „tînăr furios” avant la lettre, ale cărui purtări, fie ele sfidător cabotine sau cu inocență naturale, poartă, cu juvenilă grație, pecetea unei desăvârșite libertăți interioare.” (Revista „Teatru”, 1983, Nr. 2 februarie)

Cel care duce, însă, greutatea dramatică a spectacolului este Radu Beligan, interpretul compozitorului Salieri, cel care recunoște geniul mozartian și, cu toate acestea, nu se poate opri din a-i pregăti căderea. „luciditate și neputință, topite josnic, dar omenește, în invidie, iată culorile de bază ale portretului pe care ni-l pictează Radu Beligan. /…/ Artist în deplinătatea conscrării sociale și în totală decădere morală, Salieri e înfățișat în toată măreția mediocrității sale.”(Mira Iosif, Revista „Teatru”, 1983, Nr. 2 februarie

AMADEUS

de Peter Schaffer

Adaptare: Dinu Cernescu

Traducere: Beatrice Staicu

Distribuția: Radu Beligan, Răzvan Vasilescu, Irina Mazanitis, Paul Ioachim, Alfred Demetriu, Teodor Danetti, Nicolae Dinică, Mihai Stan, Jorj Voicu.

Momentul de operă realizat de Felicia Filip, Cristian Mihăilescu, Adriana Zagreanu.

Ilustrația  muzicală: Lucian Ionescu; Scenografia décor : Gheorghe Constantin ; Scenografie costume : Eugenia Botănescu ; Imaginea: George Grigorescu; Redactor: Alexandra Orban; Regia: Dinu Cernescu

Teatrul de televiziune este un proiect coordonat de CASA DE PRODUCŢIE TVR şi difuzat pe TVR 2 în fiecare seară de luni, producător coordonator – András Demeter.

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

25
/01
/24

Teatrul Mic anunță premiera oficială a spectacolului „Eu sunt propria mea soție” de Doug Wright, traducerea și regia Teodora Petre, scenografia Ioana Pashca, mișcare scenică Alina Petrică, muzică Cezar Antal. Evenimentul va avea loc pe 30 ianuarie 2024, ora 19:00, la Sala Studio – Str. Gabroveni nr. 57.

25
/01
/24

La iniţiativa revistei Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, apare în peisajul cultural românesc un nou proiect dedicat profesioniştilor din domeniul artelor spectacolului.

25
/01
/24

Marți, 30 ianuarie, începând cu ora 11:00, la Sala „Ileana Berlogea”, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale va sărbători Ziua Universității și a patronului său spiritual, Ion Luca Caragiale.

25
/01
/24

Duminică, 28 ianuarie (de la 17.00), primul concert al anului 2024 din stagiunea Orchestrei de Muzică Populară Radio îi este dedicat memoriei actriței NATAȘA RAAB, prezentatoare a nenumeroase concerte pe scena Sălii Radio.

25
/01
/24

Muzica și poveștile se întâlnesc la Teatrelli într-un nou concept de spectacol sonor, creat de Mădălina Pavăl și Alexei Țurcan, împreună cu alți 10 muzicieni talentați. GAZDA redefinește sonoritățile românești și propune spectatorilor un alt mod de a se bucura de muzică – umăr lângă umăr cu artiștii răspândiți prin sala transformată într-o sufragerie, pregătiți să dăruiască povești din culisele creației.

25
/01
/24

Festivalul DIPLOMA Show, un proiect The Institute, lansează seria de podcasturi Friends of the Arts, produsă de Black Rhino Radio și moderată de Artemisa Pascu. Friends of the Arts - A DIPLOMA Show Podcast continuă misiunea proiectului de a promova și susține tinerii artiști, designeri și arhitecți.

25
/01
/24

Gaep anunță reprezentarea lui Théo Massoulier. Artistul stabilit la Lyon este cunoscut pentru asamblaje în care coexistă elemente minerale, plante și artefacte și care fac trimitere la culturile biologice din laborator sau la mici matrice prebiotice. Recent, el a început să dezvolte o serie de picturi cu basoreliefuri inedite, acționate magnetic. Prima lui expoziție personală la Gaep – și prima din București – se va deschide la finalul lunii februarie.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.

23
/01
/24

ISTORIA ne ajută să călătorim în trecutul persoanelor, familiilor, comunităților, popoarelor, Lumii întregi. Ea ne învăţă să întelegem o hartă, o haină, o clădire, o ruină, o fotografie, o gravură, un document vechi, o piesă de muzeu sau chiar un tablou. Cine ştie Istorie, va înțelege mai bine comunitatea şi lumea în care trăieşte azi!