Amat Escalante, regizorul care a şocat Cannes, vine în România
https://www.ziarulmetropolis.ro/amat-escalante-regizorul-care-a-socat-cannes-vine-in-romania/

Amat Escalante, unul dintre cei mai provocatori cineaşti contemporani, distins anul acesta cu Premiul pentru regie la Cannes, vine pentru prima dată în România, la cea de-a patra ediţie a Les Films de Cannes à Bucarest.

Un articol de Andrada Văsii|23 septembrie 2013

Unul dintre cei mai provocatori cineaști contemporani, distins anul acesta cu Premiul pentru regie la Cannes, Amat Escalante vine pentru prima dată în România la cea de-a patra ediție a Les Films de Cannes à Bucarest.

Les Films de Cannes à Bucarest va avea loc între 25 – 31 octombrie, la Cinema Studio, Cinema Elvira Popescu și CinemaPRO din București. Controversatul „Heli” va deschide Les Films de Cannes à Bucarest pe 25 octombrie

Cineastul mexican Amat Escalante, câștigătorul Premiului pentru regie la Festivalul de la Cannes cu unul dintre cele mai controversate filme ale ediției, „Heli“, vine pentru prima dată în România, în deschiderea Les Films de Cannes à Bucarest. Regizorul este unul dintre invitații speciali ai ediției, alături de Abdellatif Kechiche, câștigătorul Palme d’Or, care își va prezenta în premieră filmul „La Vie d’Adèle: Chapitres 1 & 2/ Adele: Capitolele 1 și 2”.

Escalante, un autodidact remarcat de la primul său film, realizat la doar 26 de ani, va avea o discuție cu studenții de la școlile de cinema, se va întâlni cu jurnaliștii români și va răspunde întrebărilor spectatorilor la proiecțiile filmelor sale.

Cum a şocat la Cannes Amat Escalante

„Heli”, un film cu o imagine impresionantă și cu scene de violență extremă, a tulburat audiența de la Cannes. Mexicul de azi, o țară a contrastelor și paradoxurilor, e ca un câmp de luptă pe care cad victime familii întregi – circa 70.000 de oameni prinși în războaiele duse de mafia drogurilor au murit în ultimii șapte ani.

„Cu siguranță, este filmul cel mai explicit și mai realist în violența lui din tot ce am văzut la Cannes din 2009 încoace, de la „Kinatay” al lui Brillante Mendoza”, scria „Variety”.

Estella are 12 ani și locuiește cu tatăl, cu fratele ei, Heli, cu soția acestuia și cu copilul lor. Nici prezentul și nici viitorul nu par să le rezerve mare lucru. Un tânăr cadet de 17 ani se hotărăște s-o ia de soție și să fugă împreună, însă are nevoie de bani. Drogurile confiscate de superiorii săi din poliție și oficial distruse i-ar putea aduce bani buni, așa că tânărul decide să le fure. Consecințele vor fi dramatice. 

Regizorul care a învățat de unul singur

A părăsit școala la 15 ani și a intrat în lumea filmului, învățând pe cont propriu. Amat Escalante (34 de ani) a trăit în Barcelona, Los Angeles, Austin, iar acum locuiește în Guanajuato (Mexic). A fost asistent de regie al renumitului regizor mexican Carlos Reygadas (Premiul pentru regie la Cannes 2012 cu Post Tenebras Lux).

Amat Escalante

Amat Escalante vine pentru prima dată în România, la cea de-a patra ediție a Les Films de Cannes à Bucarest.

Celelalte două lungmetraje ale sale, ambele premiate în numeroase festivaluri, au surprins audiența de la Cannes. Debutul „Sangre” (2005), distins cu Premiul criticii internaționale – FIPRESCI în secțiunea Un Certain Regard, este povestea unui tată a cărui rutină de cuplu e întreruptă de venirea fiicei sale dintr-o căsătorie anterioară; „Los Bastardos”, inclus în aceeași secțiune a Festivalului de la Cannes, trei ani mai târziu, urmărește doi imigranți mexicani în Los Angeles care primesc într-o zi o sarcină suspect de bine plătită. „Los Bastardos” va fi proiectat și pentru spectatorii de la București, în prezența regizorului.

Dacă v-a plăcut articolul, urmăriți-ne și pe Facebook!

Info:

„Heli” este distribuit în România de Asociația Macondo și va putea fi văzut  în cinematografele din România din luna noiembrie.

Foto credit: Les Films de Cannes à Bucarest (foto sus – filmul ,,Heli” realizat de Amat Escalante)

25
/01
/21

CARTE DE CINEMA Diversele evoluţii ale tehnologiei audiovizuale din ultimii ani au adus o formă inedită de comentariu despre cinema – eseul-video. Criticul Irina Trocan i-a dedicat o substanţială carte, „Audiovizualul în opoziţie” (2020), în care discută de asemenea şi cinema-ul eseu.

12
/01
/21

CRONICĂ DE FILM Lansat recent de HBO (care e şi unul dintre producători), cel mai nou film al regizorului Steven Soderbergh, „Let Them All Talk” (2020), vine într-un moment prost. Ce interes poate să stârnească acum povestea unei scriitoare în criză (Meryl Streep) care porneşte într-o călătorie transoceanică pe un vapor de lux alături de două prietene şi un nepot?

11
/01
/21

CRONICĂ DE FILM Premiat în competiţia Festivalului de la Veneţia pentru cea mai bună actriţă (Vanessa Kirby) şi lansat recent de Netflix, „Pieces of a Woman” (2020) este primul titlu în limba engleză al regizorului maghiar Kornél Mundruczó – un film demn de respect pentru forţa emoţională a câtorva momente, dar nu şi foarte rafinat.

07
/01
/21

CARTEA DE CINEMA Dialogul dintre literatură și cinema e vechi cât istoria filmului, însă nu a fost niciodată studiat pe cât ar fi meritat. O contribuție importantă la înțelegerea complexității acestei relații este volumul nou apărut „Adaptarea cinematografică a operelor literare”, de Anda Ionaș.

05
/01
/21

PREVIEW Deși sunt riscante previziunile pentru anul care tocmai a început, există totuși speranțe că situația va fi mai bună decât în 2020. Inclusiv în privința cinematografiei. Prin urmare, încercăm să anticipăm cele mai așteptate filme românești din 2021 – de la noi titluri de Radu Jude sau Daniel Sandu, la debuturi promițătoare.

21
/12
/20

Câștigătorul Trofeului Transilvania și a Premiului Publicului la TIFF aduce pe același ecran actori din Game Of Thrones, Animal Kingdom și The Dark Knight Rises, alături de starul seriei HBO Sharp Objects. Din 18 decembrie, „Babyteeth: Prima iubire” este disponibil online.

16
/12
/20

CRONICĂ DE FILM Cu premiera la TIFF şi disponibil online, pe Vimeo, documentarul (de aproape 30 de minute) „Totul pentru Riana”, realizat de Mihai Dragolea, jurnalist devenit şi regizor, este portretul unui tânăr prins între dorinţa de a trăi liber şi obligaţia de a avea grijă de familie.

15
/12
/20

TOP Ce filme româneşti de ficţiune merită reţinute din acest an 2020 în care cinematografia a fost dată peste cap? Cu ce mai rămânem în afară de două încercări radicale ale unor regizori consacraţi, precum „Tipografic Majuscul”, de Radu Jude, şi „Malmkrog”, de Cristi Puiu?

12
/12
/20

Festivalul Internațional de Film Studențesc CineMAiubit, ajuns anul acesta la cea de-a 24-a ediție, își va deschide porțile virtuale unui public foarte concret, de pe întregul mapamond, în data de marți, 15 decembrie.