Amatorii
https://www.ziarulmetropolis.ro/amatorii/

Îmi place să caut adevăraţii iubitori de teatru. Adevăraţii iubitori de teatru nu sunt de găsit doar în sălile de spectacole, printre spectatori. Uneori, ei sunt de găsit şi pe scene, ca actori-amatori. Teribilă specie!  

Un articol de Andrei Crăciun|14 Mai 2016

Actorii-amatori sunt, desigur, amatori, ceea ce nu îi face însă mai puţin profesionişti în pasiunea lor. Îmi plac oamenii pasionaţi. Cred că e o lună de când am văzut Ele…le la Teatrul de Artă, din Bucureşti, loc de care mă leagă de asemenea o pasiune, căci e în curtea cârciumii în care mi-am petrecut Facultatea de Ştiinţe Politice, pe Strada Sfântul Ştefan din Bucureşti, aşadar tinereţea.

Ele…le e o adaptare după Un cuplu ciudat de Neil Simon, mare dramaturg american. Nu e cel mai reuşit titlu adaptat, ba chiar m-aş pronunţa ferm în contra sa, dacă mi se permite. Însă, să nu judecăm o carte după copertă. Căci, ce se întâmplă pe scenă e altă poveste.

Iar povestea este aşa – oameni cu alte meserii la bază (Ana Bădilaş, Raluca Tone, Ana Maria Blândă, Mariana Burlacu, Cristina Cristea, Oana Negulescu, Alexandru Gârjoabă, Cristian Ioniţă – singurul care este student la actorie, în anul II) joacă teatru adevărat. E o bucurie în jocul lor, care demult s-a pierdut la atâţia actori de meserie din teatrele de stat, şi nu numai. Eu, unul, i-aş cam angaja. Îndrumător le-a fost actorul George Constantinescu, actor, sufletul Teatrului de Artă.

Amatori, amatori, dar sunt momente în corpul spectacolului în care nici nu se simte diferenţa faţă de profesionişti cât se poate de redutabili. Căci sunt sesizabile dăruirea, dorinţa teribilă de a nu greşi. Am remarcat în acest grup mult talent, am remarcat – de ce să vă mint – şi doar dorinţă. Dar, dat fiind că vorbim despre amatori, dorinţa e uneori suficientă.

Pe scenă se întâmplă aşa: un grupuscul de doamne se strâng să joace un joc de societate. Alunecă repede înspre bârfă şi small talk, se conturează, instant, tipologii clasice. Una dintre ele – Florence (Raluca Tone, avocat la bază, şi, după părerea mea, cea mai talentată dintre actriţele amatoare, dacă îmi e îngăduită o astfel de ierarhie) – este părăsită de bărbat şi se refugiază în casa prietenei-gazdă, Olive (jucată fără greşeală, foarte bine, de Ana Bădilaş). Se developează o tipologie îndelung cunoscută şi contestabilă – femeia-gospodină, de casă, abandonată brutal după o viaţă de muncă în slujba soţului şi copiilor. Ea nu se poate abţine să nu îţi facă lună în casă, de parcă ar fi Bubulina-Gospodina, ca să luăm un reper îndelung cunoscut.

Neil Simon şi-a scris piesa cu intenţia clară de a avea succes – şi are. Spectacolul de la Teatrul de Artă ia altitudine când în scenă intră băieţii (Gârjoabă şi Ioniţă), care joacă doi fraţi spanioli, si, si, claro, care tulbură ordinea preexistentă în gaşca femeilor.

Nu se relevă adevăruri fundamentale, nu are loc niciun catharsis, e o piesă de consun, care distrage şi nu de puţine ori distrează, dar cine spune că teatrul trebuie să fie doar altfel, foarte înalt, nu ştie ce vorbeşte, habar n-are.

Mergeţi la Teatrul de Artă să vedeţi acest spectacol, căci uneori pasiunea este cel mai important lucru care ne este dat. Ba mai mult, poate că aşa ar trebui să fie mereu.

Sunt pur şi simplu seri în care amatorii se ridică deasupra profesioniştilor. Mi-am dat, frumos, jos pălăria şi am ţinut-o pe genunchi două ore. Mi se întâmplă rar.



21
/02
/19

Omul cel bun din Seciuan de Bertolt Brecht, spectacolul montat de regizorul Andrei Şerban la Teatrul Bulandra, rămâne o parabolă grăitoare despre „omul nou”. I-am putea spune la fel de bine „omul contemporan” sau într-o formulă deja consacrată, „omul recent”.

21
/02
/19

CRONICĂ DE FILM Cu „The Favourite” (2018), grecul Yorgos Lanthimos se instalează confortabil în zona mainstream a cinema-ului de autor. Este cel mai puțin perturbator film al său și, probabil, cel mai relaxat, chiar dacă sunt prezente toate mărcile sale stilistice. O lejeritate și o lipsă de încrâncenare binevenite.

21
/02
/19

“Charleston” (regia Andrei Crețulescu), “Dragoste 1. Câine” (regia Florin Șerban), “Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari” (regia Radu Jude), “Moromeții 2” (regia Stere Gulea) și “Pororoca” (regia Constantin Popescu) intră oficial în cursa pentru trofeul Gopo la categoria Cel mai bun film. Câstigătorii vor fi anunțați în cadrul Galei Premiilor Gopo, care va avea loc marți, 19 martie, la Teatrul Național din București. Evenimentul va fi transmis live, începând cu ora 20.00, pe Film Now.

21
/02
/19

Muzeul Național de Istorie Naturală „Grigore Antipa” vă invită la vernisajul expoziției „UNArte la Antipa’’ care va avea loc vineri, 22 februarie de la ora 14.00, la sediul muzeului din Șoseaua Kiseleff nr. 1.

21
/02
/19

Violonistul LIVIU PRUNARU, concert-maestru al celei mai bine cotate orchestre simfonice din lume, Royal Concertgebouw Amsterdam, artistul care se bucură de dreptul de folosinţă asupra viorii de patrimoniu universal  Stradivarius „Pachoud” din 1694 – va putea fi aplaudat la Sala Radio, într-un concert extraordinar în care se va afla într-o dublă ipostază: de solist și... dirijor!

21
/02
/19

Apoi, lucrurile au luat o întorsătură nedorita. Tati a descoperit că durerile constante pe care le resimtise in ultimele zile in zona toracelui erau semnul unei boli grave, apărută pe fondul stresului și imunității scăzute.

21
/02
/19

De‑acum eram tot timpul împreună, titirelul, mama, tata şi cu mine, titirelul cu toanele lui, noi, ceilalţi trei, cu nelinistile și micile noastre bucurii.

19
/02
/19

SĂ NU UCIZI, filmul co-regizat de Gabi Virginia Șarga și Cătălin Rotaru și inspirat de scandalul media care a cutremurat sistemul sanitar din România acum câțiva ani, va avea pe 1 martie premiera în cinematografele din 29 de orașe din țară.

19
/02
/19

Se joacă la Green Hours spectacolul „Această Sonia” – un one-woman show cu Letiția Vlădescu, scris și regizat de Lia Bugnar.

18
/02
/19

Unul dintre cei mai mari dirijori români, CRISTIAN MANDEAL – care se bucură de peste 45 de ani de activitate, în care a dirijat sute de concerte pe 4 continente, în 35 de ţări – și tânărul violoncelist român ȘTEFAN CAZACU (25 de ani), care cântă pe un violoncel creat în urmă cu 101 ani, la Torino (Italia), de către lutierul Georg Ullman – își dau întâlnire pe scena Sălii Radio, într-un concert extraordinar prezentat vineri, 22 februarie (19.00), alături de ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO.

17
/02
/19

CRONICĂ DE FILM În „Marele Dictator” (1940), Chaplin îl parodia pe Hitler. Scena jocului macabru cu globul pământesc folosit ca balon a devenit cult. Un portret sarcastic al unui om diabolic care influenţează întreaga lume face şi regizorul Adam McKay în „Vice”, o satiră la adresa fostului vicepreşedinte american Dick Cheney.

Page 1 of 77712345...102030...Last »