Amatorii
https://www.ziarulmetropolis.ro/amatorii/

Îmi place să caut adevăraţii iubitori de teatru. Adevăraţii iubitori de teatru nu sunt de găsit doar în sălile de spectacole, printre spectatori. Uneori, ei sunt de găsit şi pe scene, ca actori-amatori. Teribilă specie!  

Un articol de Andrei Crăciun|14 mai 2016

Actorii-amatori sunt, desigur, amatori, ceea ce nu îi face însă mai puţin profesionişti în pasiunea lor. Îmi plac oamenii pasionaţi. Cred că e o lună de când am văzut Ele…le la Teatrul de Artă, din Bucureşti, loc de care mă leagă de asemenea o pasiune, căci e în curtea cârciumii în care mi-am petrecut Facultatea de Ştiinţe Politice, pe Strada Sfântul Ştefan din Bucureşti, aşadar tinereţea.

Ele…le e o adaptare după Un cuplu ciudat de Neil Simon, mare dramaturg american. Nu e cel mai reuşit titlu adaptat, ba chiar m-aş pronunţa ferm în contra sa, dacă mi se permite. Însă, să nu judecăm o carte după copertă. Căci, ce se întâmplă pe scenă e altă poveste.

Iar povestea este aşa – oameni cu alte meserii la bază (Ana Bădilaş, Raluca Tone, Ana Maria Blândă, Mariana Burlacu, Cristina Cristea, Oana Negulescu, Alexandru Gârjoabă, Cristian Ioniţă – singurul care este student la actorie, în anul II) joacă teatru adevărat. E o bucurie în jocul lor, care demult s-a pierdut la atâţia actori de meserie din teatrele de stat, şi nu numai. Eu, unul, i-aş cam angaja. Îndrumător le-a fost actorul George Constantinescu, actor, sufletul Teatrului de Artă.

Amatori, amatori, dar sunt momente în corpul spectacolului în care nici nu se simte diferenţa faţă de profesionişti cât se poate de redutabili. Căci sunt sesizabile dăruirea, dorinţa teribilă de a nu greşi. Am remarcat în acest grup mult talent, am remarcat – de ce să vă mint – şi doar dorinţă. Dar, dat fiind că vorbim despre amatori, dorinţa e uneori suficientă.

Pe scenă se întâmplă aşa: un grupuscul de doamne se strâng să joace un joc de societate. Alunecă repede înspre bârfă şi small talk, se conturează, instant, tipologii clasice. Una dintre ele – Florence (Raluca Tone, avocat la bază, şi, după părerea mea, cea mai talentată dintre actriţele amatoare, dacă îmi e îngăduită o astfel de ierarhie) – este părăsită de bărbat şi se refugiază în casa prietenei-gazdă, Olive (jucată fără greşeală, foarte bine, de Ana Bădilaş). Se developează o tipologie îndelung cunoscută şi contestabilă – femeia-gospodină, de casă, abandonată brutal după o viaţă de muncă în slujba soţului şi copiilor. Ea nu se poate abţine să nu îţi facă lună în casă, de parcă ar fi Bubulina-Gospodina, ca să luăm un reper îndelung cunoscut.

Neil Simon şi-a scris piesa cu intenţia clară de a avea succes – şi are. Spectacolul de la Teatrul de Artă ia altitudine când în scenă intră băieţii (Gârjoabă şi Ioniţă), care joacă doi fraţi spanioli, si, si, claro, care tulbură ordinea preexistentă în gaşca femeilor.

Nu se relevă adevăruri fundamentale, nu are loc niciun catharsis, e o piesă de consun, care distrage şi nu de puţine ori distrează, dar cine spune că teatrul trebuie să fie doar altfel, foarte înalt, nu ştie ce vorbeşte, habar n-are.

Mergeţi la Teatrul de Artă să vedeţi acest spectacol, căci uneori pasiunea este cel mai important lucru care ne este dat. Ba mai mult, poate că aşa ar trebui să fie mereu.

Sunt pur şi simplu seri în care amatorii se ridică deasupra profesioniştilor. Mi-am dat, frumos, jos pălăria şi am ţinut-o pe genunchi două ore. Mi se întâmplă rar.



02
/04
/24

Institutul Cultural Român participă în premieră, prin ICR Bruxelles și Centrul Național al Cărții, cu un stand propriu la „Foire du livre de Bruxelles / Târgul Internațional de Carte de la Bruxelles”, care se va desfășura în perioada 4-7 aprilie 2024, la Centrul de expoziții Tour et Taxis din capitala Belgiei.

02
/04
/24

Mobius & The Institute transformă centrul Bucureștiului într-un hotspot al culturii Hip-hop. Cea mai mare expoziție a artistului Saddo ocupă Piața Amzei.

29
/03
/24

Romanian Design Week, un festival multidisciplinar dedicat industriilor creative ce promovează designul, arhitectura, creativitatea și inovația, lansează în colaborare cu UniCredit Bank un concurs destinat tinerilor ilustratori și designeri grafici din România, cu vârste cuprinse între 18 și 25 de ani. Scopul competiției este crearea colecției oficiale de obiecte de merchandising pentru festival, având ca temă "Unlock the City".

29
/03
/24

Una din trei femei se confruntă cu pierderea sarcinii de-a lungul vieții. Una din șase femei se confruntă cu infertilitatea. Una din două femei trece prin depresie și/sau anxietate, în urma pierderii unei sarcini, sau în contextul problemelor de infertilitate. În pofida frecvenței lor, aceste experiențe sunt totuși unele dintre cele mai stigmatizante și izolante din societate.

28
/03
/24

O nouă lună într-un șir aparent nesfârșit plasat sub semnul „vremurilor interesante” este o nouă invitație la oglindire prin artă. De la criza de mediu la traume transmise de-a lungul generațiilor, de la apăsarea cu care ne zdrobesc rolurile de gen în societate, la dificultățile în comunicare, spectacolele Vanner Collective vorbesc despre probleme cu care ne confruntăm zi de zi, conștienți sau nu, abordate cu empatie și cu inteligență, cu un amestec dezarmant de onestitate și teatralitate.