„American Buffalo”, textul care a revoluționat teatrul american, montat la TNRS
https://www.ziarulmetropolis.ro/american-buffalo-textul-care-a-revolutionat-teatrul-american-montat-la-tnrs/

Finalul de săptămână aduce la Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu o nouă producţie pentru publicul iubitor de teatru. Este vorba despre spectacolul cu piesa „American Buffalo”, de David Mamet, regia Eugen Gyemant, unul dintre textele care a revoluţionat teatrul american prin îndrăzneala limbajului său.

Un articol de Petre Ivan|31 ianuarie 2020

Spectacolul îi are în distribuție pe actorii TNRS Ciprian Scurtea, Cătălin Pătru și Florin Coșuleț și va fi prezentat în avanpremieră sâmbătă 1 februarie, premiera urmând a avea loc duminică 2 februarie 2020. Următoarele reprezentații vor avea loc luni 3 februarie 2020, miercuri, 4 martie 2020 și duminică 22 martie 2020, la TNRS – Sala Mare.

American Buffalo reconstruiește cu autenticitate un micro-univers tragicomic al antieroilor de cartier într-o interacțiune dialogală alertă și magnetică. Personajele create de David Mamet bifează tipologia rataților cu veleități de răufăcători, ori a pungașilor diletanți care își alimentează propriile vise cu aspirații mai mult sau mai puțin realiste, însă, dincolo de actele de cruzime (atât ale lor, cât și ale lumii în care trăiesc), textul lasă loc și unui strop de umanitate prin care transpar tarele unui destin nefericit ce a marcat o generație întreagă. Inspirându-se din imaginarul american cu inflexiuni de western post-apocaliptic, regizorul Eugen Gyemant orchestrează într-un magazin de vechituri, o „joacă de-a bandiții” a unor adulți-copii care ia o turnură neașteptată.

„American Buffalo este o poveste noir despre cum vorbesc, cum trăiesc, urăsc și se luptă să supraviețuiască trei băieți de cartier în care se amestecă toată inocența, blândețea, violența și umorul clocotitor de care sunt capabile niște ființe omenești și despre cum

într-o noapte ploioasă trebuie să se trezească la realitate și să accepte cine sunt ei cu adevărat. Sub aparența aproape cinematografică a unei întâmplări despre mafie, spectacolul ascunde o parabolă biblică. Trăim cu impresia că relațiile dintre noi sunt relativ stabile, credem că ne cunoaștem unii pe alții sau măcar pe noi înșine, dar lucrurile pot să se accelereze oricând și în câteva ore să descoperim adevărata poziție tragică în care ne aflăm unii față de ceilalți. Un ritm care devine nebunesc, ca un carusel din care nu te mai poți da jos, aduce prietenia a trei bărbați într-un punct critic, iar salvarea proprie nu mai poate fi decât acceptarea celuilalt.” – Eugen Gyemant, regizor

Eugen Gyemant a absolvit Universitatea de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” din București în 2008 și masteratul în regie în 2010. În 2017 a obținut titlul de doctor în artele spectacolului, în urma studiului în cadrul arhivei Liviu Ciulei. În prezent este lector al Departamentului de Artă Teatrală (Facultatea de Litere și Arte, Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu), în cadrul căruia a realizat spectacolele „Avioane de hârtie”, „Pisica verde” și „S-a întâmplat într-o joi”, de Elise Wilk. A fost asistentul de regie al lui Silviu Purcărete la spectacolul „Povestea prințesei deocheate” de la Teatrul Național Radu Stanca din Sibiu.

Din 2010 până în prezent a montat 30 de spectacole în teatrul independent și în teatre de stat, iar în 2015 a regizat la Teatrul Act spectacolul „Omul Pernă”, cu care a obținut 8 premii, dintre care unul la Festivalul Internațional de Teatru ArtOkraina de la Sankt Petersburg și un altul la Festivalul Internațional Martin McDonagh.

Printre cele mai recente titluri montate de el se numără „Zbor deasupra unui cuib de cuci”, după Ken Kesey, la Teatrul Andrei Mureșanu din Sfântu Gheorghe, „50 de secunde”, de Daniel Oltean, la Teatrul Național din București, „Leonce și Lena” de Georg Büchner, la Unteatru și „Nu regret nimic”, de Szekely Csaba, la Teatrul Act.

American Buffalo, de David Mamet

REGIA, TRADUCEREA ȘI SCENOGRAFIA: Eugen Gyemant

DISTRIBUȚIE: Ciprian Scurtea, Florin Coșuleț, Cătălin Pătru

MANAGER DE PROIECT: Claudia Maior

ASISTENT REGIE: Corina Predescu, ASISTENT PROIECT: Flavia Pătrășcoiu

Biletele pentru toate spectacolele TNRS pot fi cumpărate online, de pe site-ul oficial al teatrului (www.tnrs.ro/program), la aceleași prețuri ca în agenția teatrală – fără niciun comsion sau cost suplimentar.

07
/11
/13

The Bed is Broken, premiat la atelierul de film documentar Aristoteles Workshop 2012, a fost ales în selecţia oficială a uneia dintre cele mai importante competiții din lume: Festivalul Internaţional de Film Documentar de la Amsterdam (IDFA).

07
/11
/13

CRONICĂ DE FILM Film cu pretenţii, „O vară foarte instabilă“, noul lungmetraj al Ancăi Damian, este – prin formă şi conţinut - atipic în peisajul cinematografic românesc. Asta nu îl face un film redutabil, ci mai degrabă o experienţă insolită, incapabilă să depăşească însă unele convenţii.

07
/11
/13

Adele: Capitolele 1 și 2 (La Vie d'Adèle: titlul original, Blue Is The Warmest Color, titlul în limba engleză), câştigătorul Palme d’Or 2013, a stârnit o serie de controverse încă de la terminarea filmărilor, având în vedere subiectul, relaţia dintre două adolescente.

06
/11
/13

CRONICĂ DE TEATRU „Deseori neobservat” ne vorbeşte despre desfigurarea fiinţei sub apăsarea uneia dintre cele mai mari nedreptăţi din istoria umanităţii. Tragedia este pusă în scenă atent şi mascată cu tandreţe de o meditaţie asupra vieţii.