American Hustle. Farsă în stil hollywoodian
https://www.ziarulmetropolis.ro/american-hustle-farsa-in-stil-hollywoodian/

CRONICĂ DE FILM Garnisit cu o mână de staruri şi cu nenumărate nominalizări şi premii, „American Hustle“ este o farsă cu trimiteri la un stil hollywoodian uşor kitsch, practicat în anii ’70. Aproape nimic memorabil în această comedie, totuşi, agreabilă a lui David O. Russell.

Un articol de Ionuţ Mareş|21 ianuarie 2014

CRONICA DE FILM Garnisit cu o mână de staruri şi cu nenumărate nominalizări şi premii, „American Hustle“ este o farsă cu trimiteri la un stil hollywoodian uşor kitsch, practicat în anii ’70. Aproape nimic memorabil în această comedie, totuşi, agreabilă a lui David O. Russell.

Nominalizat sau premiat la Globurile de Aur, BAFTA şi Oscaruri, printre altele, cu un cvartet de actori – Christian Bale şi Amy Adams, în rolurile principale, Bradley Cooper şi Jennifer Lawrence, în rolurile secundare -, „American Hustle” („Ţeapă în stil american”) confirmă că David O. Russell este unul din cei mai în vogă regizori de la Hollywood.

La fel ca în cazurile precedentelor două succese, „The Fighter” (2010) şi „Silver Linings Playbook” (2012), „American Hustle” are parte de o faimă care îi depăşeşte calităţile reale. Calităţi care presupun în primul rând o regie solidă, dar lipsită de strălucire (ancorată în clasicul câmp-contracâmp şi asezonată cu unele travellinguri scurte); dirijarea inspirată a unei distribuţii de vedete în roluri de compoziţie, atât de dragi actorilor şi Academiei; capacitatea de a recupera ficţional, fără preţiozitate, dar cu ceva umor (în principal de situaţie), un subiect din istoria recentă a SUA.

Mai exact, o operaţiune a FBI din 1978, în care un agent ambiţios, însă nu foarte versat, Richie DiMaso (Bradley Cooper, tot mai dezinvolt), forţează doi escroci cu ştaif, Irving Rosenfeld (Christian Bale, aşa cum ne-a obişnuit – aproape de nerecunoscut) şi Sydney Prosser (Amy Adams, în rochiile sale cu tăieturi îndrăzneţe domină fiecare cadru în care apare), să pună la cale o capcană în care ar urma să cadă oficiali corupţi şi mafioţi.

Şi, ca în orice farsă de manual (de la ale cărei reguli „American Hustle” nu se abate prea departe), lucrurile se complică şi iau diverse întorsături (mai mult sau mai puţin aşteptate), cu „ajutorul” soţiei isterice şi cam prostuţe a lui Irving Rosenfeld, interpretată de cea mai promovată tânără actriţă de la Hollywood, megastarul Jennifer Lawrence.

Spre deosebire de „Argo” (2012), unde regizorul Ben Affleck şi echipa sa au încercat (şi au reuşit) să reconstituie cât mai fidel şi realist o epocă similară, David O. Russell pare interesat, la fel ca Steven Soderbergh în „Behind the Candelabra” (2013), doar de câteva mărci (stridente) ale perioadei, pe care le scoate în evidenţă, ridiculizându-le uşor – cele mai vizibile fiind coafurile, hainele şi accesoriile, dar şi un anume tip de comportament.

Însă Russell nu se mulţumeşte cu atât. Deşi nu este propriu-zis un omagiu, „American Hustle” conţine câteva trimiteri la o anumită lejeritate, la tuşele kitsch care fac deliciul unor comedii din anii ’70 (o referinţă la îndemână este un film celebru ca „Shamboo”, de Hal Ashby).

„American Hustle”, inspirat tradus „Ţeapă în stil american”, este un fals thriller politic, o comedie în care acţiunile şi identităţile personajelor par de asemenea contrafăcute, o butaforie a sentimentelor.

„American Hustle” („Ţeapă în stil american”) a intrat la 17 ianuarie în cinematografele din România, fiind distribuit de InterComFilm Distribution.

Dacă v-a plăcut articolul, urmăriţi-ne și pe Facebook!

INFO

American Hustle (Ţeapă în stil american, SUA, 2013)

Regia: David O. Russell

Cu: Christian Bale, Amy Adams, Bradley Cooper, Jennifer Lawrence

Rating: ●●●○○

Ionuţ Mareş, autorul cronicii,
este şi colaborator al blogului
de film şi cultură cinematografică

Marele Ecran

Foto din American Hustle – capturi film

09
/10
/23

Ediţia în română a unei cărţi despre legendarul regizor Martin Scorsese şi un volum în engleză scris de Andrei Gorzo şi Veronica Lazăr despre cinemaul lui Radu Jude sunt două recomandări de lectură pentru această toamnă, pentru cei pasionaţi şi de discursul despre filme, nu doar de vizionarea lor.

09
/10
/23

Les Films de Cannes à Bucarest (20 - 29 octombrie) le-a pregătit bucureștenilor un maraton de cinema de 10 zile cu 43 de lungmetraje, 15 scurtmetraje și mai mult de 65 de proiecții ale unor autoare și autori care au un cuvânt greu de spus în cinematografia momentului.

04
/10
/23

Bizară şi explozivă apariţie e acest “Nu aştepta prea mult de la sfârşitul lumii” (2023), cel mai nou film al lui Radu Jude. El adună într-o structură inedită, inconfortabilă şi surprinzătoare la fiecare pas, cam toate preocupările formale de până acum ale regizorului, care le pune de această dată în slujba unei critici virulente a capitalismului deopotrivă românesc şi european.

04
/10
/23

Descris de Variety ca fiind un film „bogat în detalii și foarte specific în descrierea familiei de clasă mijlocie pe care o observă” și care „oferă libertatea publicului de a-și alege punctele de vedere cu care se identifică cel mai mult în imaginea de ansamblu.”, TÓTEM a cucerit simpatia spectatorilor prezenți la cele două proiecții din programul competițional al celei de-a 19-a ediții Bucharest International Film Festival (BIFF), unde a obținut Premiul Juriului. Filmul se va lansa în cinema din 13 octombrie, distribuit de August Film.