Anca Damian: „În viaţă, şi comedia şi drama se duc de mână“
https://www.ziarulmetropolis.ro/anca-damian-in-viata-si-comedia-si-drama-se-duc-de-mana/

Regizoarea Anca Damian, al cărei film, ,,O vară foarte instabilă”, va avea premiera în cinematografele româneşti pe 1 noiembrie, a declarat că, pentru a beneficia de credibilitate, un lungmetraj trebuie să aibă atât complexitatea comediei, cât şi pe cea a dramei.

Un articol de Andrada Văsii|29 octombrie 2013

Regizoarea Anca Damian, al cărei film, „O vară foarte instabilă“, va avea premiera în cinematografele româneşti pe 1 noiembrie, a declarat că, pentru a beneficia de credibilitate, un lungmetraj trebuie să aibă atât complexitatea comediei, cât şi pe cea a dramei.

Filmul „O vară foarte instabilă“, vorbit aproape integral în limba engleză, spune povestea lui Daniel (Jamie Sives), un scoţian care, dintr-un joc de-a ficţiunea, se trezeşte prins între două femei (Diana Cavallioti şi Ana Ularu), între dragoste şi pasiune. Ziua foarte călduroasă şi perturbaţiile atmosferice violente din timpul nopţii marchează fundalul acestei poveşti urbane, plasată într-un oraş continental. Este un film despre viaţa pe care o trăim chiar în acest moment.

Despre filmul său, regizoarea Anca Damian a declarat pentru Mediafax – după proiecţia pentru presă a acestui lungmetraj, care a avut loc luni, la Cinema Elvira Popescu din Bucureşti – că reprezintă „întâlnirea comediei cu art house cinema“, pentru că o consideră totuşi o comedie neagră.

„În viaţă, şi comedia şi drama se duc de mână. Un film, ca să aibă credibilitate, trebuie să aibă atât complexitatea comediei, cât şi pe cea a dramei. Într-adevăr personajul se omoară, îşi omoară personajul virtual, crezând că astfel va putea personajul real să-şi găsească liniştea or, de fapt, jocul de-a ficţiunea şi minciuna alterează, dar ăsta e modul nostru de a trăi”, a mai spus Anca Damian.

O vară cu peripeţii, pusă în peliculă de Anca Damian

„Este un proiect scump pentru o peliculă care se filmează în platou, care are efecte speciale multe. Efectele speciale s-au făcut până la urmă în Suedia, s-a filmat în platou în Cehia, deci au fost nişte costuri pe care le-am făcut în alte ţări, pentru că nu am avut financiar posibilitatea în România, însă am rămas cu producătorul principal român, cu toate greutăţile şi responsabilităţile, fără sprijinul CNC (Centrul Naţional al Cinematografiei, n.r.). Am avut coproducător de la Ministerul Culturii, prin Editura Video”, a declarat regizoarea Anca Damian, după proiecţia filmului.

Citiţi şi: O vara foarte instabila, un nou film de Anca Damian, la cinema 

De asemenea, Anca Damian a relatat că scenariul a pornit de la povestea intitulată „O vară instabilă”, a lui Philip Ó Ceallaigh, un irlandez care locuieşte în România. „Română lui este aproximativă, chiar dacă el insistă să vorbească… Prima limbă în care s-a scris scenariul a fost limba engleză. Apoi, l-am tradus în limba română, pentru a aplica la CNC”, a spus aceasta.

Cu toate că traducerea în limba română a poveştii a fost realizată de traducătoarea cărţilor scriitorului irlandez, Ana-Maria Lişman, regizoarea a declarat că suna „foarte prost în română, devenea o glumă“.

Ana Ularu

Ana Ularu joacă în filmul regizat de Anca Damian

S-a încercat adaptarea dialogului, dar nu s-a reuşit, acela fiind momentul în care decizia a fost de a realiza un film bilingv. „Undeva, situaţia reală era de aşa natură încât în clipa în care o transformai într-o poveste la care nişte românii se joacă de-a trimisul poveştilor, nivelul pirandellian scădea la o glumiţă banală şi asta a fost decisiv în momentul în care am ales să folosesc actori străini pentru cele două personaje.

Nicio clipă nu mi-a trecut prin cap să folosesc un actor român care să vorbească engleză, pentru că ar fi fost o eroare totală de credibilitate a personajului”, a afirmat aceasta.

În privinţa actorilor, regizoarea a declarat că prima opţiune pentru Daniel a fost Michael Fassbender. Apoi, cariera acestuia a fost impulsionată de rolul pe care l-a avut în „Hunger”, de Steve McQueen, mergând spre un alt nivel, iar suma cerută de impresarul actorului a fost de trei ori mai mare decât bugetul lungmetrajului.

Povestea scrisă de O Ceallaigh are două personaje, scenariul realizat de Anca Damian prezentând patru. „Consider că este mult mai uşor să faci dintr-o povestire scurtă un film lung, pentru că adaugi. Povestirea era, de fapt, sâmburele scenariului, dar scenariul l-am dezvoltat introducând două personaje alter ego”, a povestit Damian.

Pe de altă parte, Anca Damian spune că, pentru ea, cinematografia reprezintă artă plastică şi artă vizuală, subliniind că încearcă să schimbe „un pic limbajul clasic”.

Prezentă la proiecţia filmului, actriţa Ana Ularu a spus că, probabil, pentru acest rol i se vor reproşa anumite chestiuni, având în vedere că până acum a fost criticată fie pentru că este mult prea androgină, fie mult prea agresivă.

„Sunt un om greu de distribuit, asta e clar. E foarte plăcut să ţi se acorde încredere într-un tip de rol la care nu te-ai fi aşteptat vreodată şi să construieşti cu atât mai mult cu cât îţi este foarte departe. În general, eu merg foarte mult pe ideea asta că îmi place ca un rol să fie cât mai departe de mine şi să pornesc la luptă încercând să-l îndepărtez şi mai tare şi să pornesc de la diferenţele dintre mine şi personaj”, a spus Ana Ularu.

Pe de altă parte, Diana Cavallioti a declarat că încearcă să acceseze punctele care fac parte din ea, apreciind că îi place să simtă personajul. „Dacă găsesc punctul acela exact, conexiunea dintre mine şi personaj, de acolo devine ceva frumos”, a spus actriţa.

Foto credit: Cinemagia, Anca Damian

28
/10
/20

CRONICĂ DE FILM „Mia își ratează răzbunarea” (2020), al doilea lungmetraj, realizat tot în regim independent, al regizorului Bogdan Theodor Olteanu, este o comedie care vorbește despre feminitate și are ca protagonistă o tânără actriță, jucată de Ioana Bugarin.

23
/10
/20

„Desigur, cel mai important în perioada aceasta este să fim sănătoși și să facem ca lucrurile să continue să meargă cât de cât într-o normalitate, de la școală și familiile noastre și până la joburi – care sunt în pericol, în special cele ale free-lancerilor din domeniul cultural și al organizării de evenimente. Altfel însă, e important și să încercăm să ne păstrăm pe cât se poate obiceiurile din viața noastră de dinainte – inclusiv cele care nu sunt necesare supraviețuirii imediate, cum sunt cele culturale în general și un festival de film în particular. Căci da, nu se oprea lumea în loc dacă nu organizam noi ediția a 11-a a Les Films de Cannes à Bucarest – însă ne-am încăpățânat tocmai pentru fărâma de normalitate pe care continuarea acestei tradiții o aduce în viața noastră” spune Cristian Mungiu, inițiatorul festivalului.

22
/10
/20

Săptămâna aceasta, marele regizor, scenarist și actor Nikita Mihalkov, laureat al premiului Oscar, a împlinit 75 de ani, iar TVR 2 îl aniversează programând două dintre filmele sale reprezentative. Bărbierul din Siberia”, cu Julia Ormond, Oleg Menşikov şi Richard Harris – sâmbătă, la Filmul săptămânii şi Ochi negri (OCI CIORNIE), cu inegalabilul actor Marcello Mastroianni - duminică, la Filmul de Artă.

21
/10
/20

CRONICĂ DE FILM Prezentat în premieră la Festivalul Astra de la Sibiu şi selectat la prestigiosul IDFA (International Documentary Film Festival Amsterdam), „Copii pierduţi pe plajă” (2020) este debutul în lungmetrajul documentar al tinerei regizoare Alina Manolache şi încearcă să facă un portret al generaţiei de 30 ani, născută imediat după Revoluţie.

20
/10
/20

Mai sunt doar câteva zile până la startul celei de-a 11-a ediții a Les Films de Cannes à Bucarest ce va avea loc între 23 octombrie și 1 noiembrie. Timp de zece zile spectatorii vor putea vedea cele mai noi titluri de la Cannes 2020 și din selecția celor mai importante festivaluri de film din lume la drive-in dar și outdoor.

19
/10
/20

„Spiral/ Spirala”, primul lungmetraj al regizoarei clujene Cecília Felméri, a fost recompensat cu Mențiunea Specială a Juriului în Competition 1-2 la Festivalul Internațional de Film de la Varșovia.

19
/10
/20

CRONICĂ DE FILM Programat să poată fi văzut la noua ediţie a Festivalului "Les Films de Cannes à Bucarest" (23 octombrie - 1 noiembrie), adaptată condiţiilor de pandemie, „Mandibules” (2020), cel mai recent film al excentricului regizor francez Quentin Dupieux, este o comedie absurdă a cărei lejeritate este şi marele său atu.

18
/10
/20

Asociația Arta în Dialog anunță cea de-a șaptea ediției a Festivalului de Film UrbanEye, care va avea loc în perioada 4 – 8 noiembrie online, dar și în mai multe birouri de arhitectură din România.

18
/10
/20

Cinema ARTA este, în prezent, cel mai vechi cinematograf din România care încă își păstrează funcțiunea. Istoria lui nu este doar istoria unui loc, ci el reflectă istoria ultimului secol în care se intersectează straturi din istoria orașului, a filmului, precum și straturi ale memoriei – straturi subiective, personale.

16
/10
/20

Festivalul Les Films de Cannes à Bucarest va continua să aducă în această toamnă cinefililor multe din filmele și evenimentele așteptate, însă se reorganizează, urmând ca în perioada preconizată, 23 octombrie – 1 noiembrie, sa pună accentul pe evenimente desfășurate online, în aer liber, dar și la drive-in, cu respectarea măsurilor de siguranță sanitară – care vor fi la momentul respectiv.

Pagina 1 din 27312345...102030...Ultima »