Anca Damian: „În viaţă, şi comedia şi drama se duc de mână“
https://www.ziarulmetropolis.ro/anca-damian-in-viata-si-comedia-si-drama-se-duc-de-mana/

Regizoarea Anca Damian, al cărei film, ,,O vară foarte instabilă”, va avea premiera în cinematografele româneşti pe 1 noiembrie, a declarat că, pentru a beneficia de credibilitate, un lungmetraj trebuie să aibă atât complexitatea comediei, cât şi pe cea a dramei.

Un articol de Andrada Văsii|29 octombrie 2013

Regizoarea Anca Damian, al cărei film, „O vară foarte instabilă“, va avea premiera în cinematografele româneşti pe 1 noiembrie, a declarat că, pentru a beneficia de credibilitate, un lungmetraj trebuie să aibă atât complexitatea comediei, cât şi pe cea a dramei.

Filmul „O vară foarte instabilă“, vorbit aproape integral în limba engleză, spune povestea lui Daniel (Jamie Sives), un scoţian care, dintr-un joc de-a ficţiunea, se trezeşte prins între două femei (Diana Cavallioti şi Ana Ularu), între dragoste şi pasiune. Ziua foarte călduroasă şi perturbaţiile atmosferice violente din timpul nopţii marchează fundalul acestei poveşti urbane, plasată într-un oraş continental. Este un film despre viaţa pe care o trăim chiar în acest moment.

Despre filmul său, regizoarea Anca Damian a declarat pentru Mediafax – după proiecţia pentru presă a acestui lungmetraj, care a avut loc luni, la Cinema Elvira Popescu din Bucureşti – că reprezintă „întâlnirea comediei cu art house cinema“, pentru că o consideră totuşi o comedie neagră.

„În viaţă, şi comedia şi drama se duc de mână. Un film, ca să aibă credibilitate, trebuie să aibă atât complexitatea comediei, cât şi pe cea a dramei. Într-adevăr personajul se omoară, îşi omoară personajul virtual, crezând că astfel va putea personajul real să-şi găsească liniştea or, de fapt, jocul de-a ficţiunea şi minciuna alterează, dar ăsta e modul nostru de a trăi”, a mai spus Anca Damian.

O vară cu peripeţii, pusă în peliculă de Anca Damian

„Este un proiect scump pentru o peliculă care se filmează în platou, care are efecte speciale multe. Efectele speciale s-au făcut până la urmă în Suedia, s-a filmat în platou în Cehia, deci au fost nişte costuri pe care le-am făcut în alte ţări, pentru că nu am avut financiar posibilitatea în România, însă am rămas cu producătorul principal român, cu toate greutăţile şi responsabilităţile, fără sprijinul CNC (Centrul Naţional al Cinematografiei, n.r.). Am avut coproducător de la Ministerul Culturii, prin Editura Video”, a declarat regizoarea Anca Damian, după proiecţia filmului.

Citiţi şi: O vara foarte instabila, un nou film de Anca Damian, la cinema 

De asemenea, Anca Damian a relatat că scenariul a pornit de la povestea intitulată „O vară instabilă”, a lui Philip Ó Ceallaigh, un irlandez care locuieşte în România. „Română lui este aproximativă, chiar dacă el insistă să vorbească… Prima limbă în care s-a scris scenariul a fost limba engleză. Apoi, l-am tradus în limba română, pentru a aplica la CNC”, a spus aceasta.

Cu toate că traducerea în limba română a poveştii a fost realizată de traducătoarea cărţilor scriitorului irlandez, Ana-Maria Lişman, regizoarea a declarat că suna „foarte prost în română, devenea o glumă“.

Ana Ularu

Ana Ularu joacă în filmul regizat de Anca Damian

S-a încercat adaptarea dialogului, dar nu s-a reuşit, acela fiind momentul în care decizia a fost de a realiza un film bilingv. „Undeva, situaţia reală era de aşa natură încât în clipa în care o transformai într-o poveste la care nişte românii se joacă de-a trimisul poveştilor, nivelul pirandellian scădea la o glumiţă banală şi asta a fost decisiv în momentul în care am ales să folosesc actori străini pentru cele două personaje.

Nicio clipă nu mi-a trecut prin cap să folosesc un actor român care să vorbească engleză, pentru că ar fi fost o eroare totală de credibilitate a personajului”, a afirmat aceasta.

„Povestea este autobiografică, nu ştiu dacă o cunoaşteţi pe Ina Ilie, Ina Ilie este Maria (din film, n.r), ea i-a trimis lui Philip povestirea «Cum am devenit eu curvă» şi, de la această povestire, Philip a scris «O vară foarte instabilă». Povestea este reală, trăită cu personajul Philip, Philip era Daniel, şi Maria era Ina Ilie, deci o româncă, relaţia unui irlandez cu o româncă”, a spus Anca Damian.

În privinţa actorilor, regizoarea a declarat că prima opţiune pentru Daniel a fost Michael Fassbender. Apoi, cariera acestuia a fost impulsionată de rolul pe care l-a avut în „Hunger”, de Steve McQueen, mergând spre un alt nivel, iar suma cerută de impresarul actorului a fost de trei ori mai mare decât bugetul lungmetrajului.

Povestea scrisă de O Ceallaigh are două personaje, scenariul realizat de Anca Damian prezentând patru. „Consider că este mult mai uşor să faci dintr-o povestire scurtă un film lung, pentru că adaugi. Povestirea era, de fapt, sâmburele scenariului, dar scenariul l-am dezvoltat introducând două personaje alter ego”, a povestit Damian.

Pe de altă parte, Anca Damian spune că, pentru ea, cinematografia reprezintă artă plastică şi artă vizuală, subliniind că încearcă să schimbe „un pic limbajul clasic”.

Prezentă la proiecţia filmului, actriţa Ana Ularu a spus că, probabil, pentru acest rol i se vor reproşa anumite chestiuni, având în vedere că până acum a fost criticată fie pentru că este mult prea androgină, fie mult prea agresivă.

„Sunt un om greu de distribuit, asta e clar. E foarte plăcut să ţi se acorde încredere într-un tip de rol la care nu te-ai fi aşteptat vreodată şi să construieşti cu atât mai mult cu cât îţi este foarte departe. În general, eu merg foarte mult pe ideea asta că îmi place ca un rol să fie cât mai departe de mine şi să pornesc la luptă încercând să-l îndepărtez şi mai tare şi să pornesc de la diferenţele dintre mine şi personaj”, a spus Ana Ularu.

Pe de altă parte, Diana Cavallioti a declarat că încearcă să acceseze punctele care fac parte din ea, apreciind că îi place să simtă personajul. „Dacă găsesc punctul acela exact, conexiunea dintre mine şi personaj, de acolo devine ceva frumos”, a spus actriţa.

Foto credit: Cinemagia, Anca Damian

23
/10
/19

Ce e de făcut în fiecare seară de luni și marți, de la ora 20:00? Se merge la film la Centrul Ceh, desigur. Documentary Mondays și Fiction Tuesdays reîncep în ultima săptămână din octombrie, așa că serile mohorâte de toamnă pot fi petrecute la un film, alături de o bere cehă.

22
/10
/19

Anul acesta, în iulie, s-au împlinit 100 de ani de la nașterea lui Lino Ventura, unul dintre cei mai iubiti actori din ultimele decenii. Angiolino Joseph Pascal Ventura, pe numele său real, a venit pe lume la 14 iulie 1919, la Parma, în Italia și s-a stins din viață într-o zi de 22 octombrie (1987), la Saint-Cloud, în Franța.

22
/10
/19

Am văzut în cadrul festivalului peliculelor de la Cannes la București filmul artistic de cinema „It Must Be Heaven” (câștigător al premiului special al juriului la Cannes în acest an), regizat de palestinianul Elia Suleiman. Cu Elia Suleiman în rolul principal. O scurtă, definitivă recenzie: e superb.

21
/10
/19

Seria invitaţilor de marcă la ediţie a X-a a Les Films de Cannes à Bucarest continuă cu unul dintre cele mai promiţătoare talente ale cinematografiei braziliene: Juliano Dornelles, regizorul filmului „Bacurau”, pe care îl semnează împreună cu Kleber Mendonça Filho, peliculă câștigătoare a Premiului Juriului la Cannes 2019.

18
/10
/19

CRONICĂ DE FILM În documentarul „Jurnalul familiei -escu” (2018), regizorul Șerban Georgescu discută pe un ton jucăuș, ironic, ce (mai) înseamnă a fi român, la 100 de ani de la apariția României moderne, perioadă în care țara a trecut prin multe șocuri și transformări.

18
/10
/19

În Bucureşti, gala de deschidere a Les Films de Cannes à Bucarest este programată vineri, de la ora 19:00 la Cinema PRO, în prezența sărbătoritului ediţiei, Vlad Ivanov şi a cineastului Claude Lelouch.

15
/10
/19

CRONICĂ DE FILM Disponibil în unele cinematografe, documentarul „Emigrant Blues: un road movie în 2 ½ capitole”, de Mihai Mincan şi Claudiu Mitcu, discută subiectul migrației românilor în străinătate din câteva unghiuri inedite.

Page 10 of 259« First...89101112...203040...Last »