Andrei Măjeri, cel mai bun regizor la Gala UNITER
https://www.ziarulmetropolis.ro/andrei-majeri-cel-mai-bun-regizor-la-gala-uniter/

Teatrul românesc şi-a desemnat aseară premiile, în cadrul Galei UNITER, ajunsă la cea de-a 32-a ediţie, care a avut loc la Teatrul Naţional din Bucureşti.

Un articol de Monica Andronescu|28 mai 2024

Unul dintre cele mai importante premii, la categoria Cel mai bun regizor, Premiul „Lucian Pintilie”, l-a primit Andrei Măjeri, pentru spectacolul „Cine l-a ucis pe tata?” de la Teatrul Metropolis, o dramatizare de Mihaela Michailov după romanul omonim de Édouard Louis.

Alături de el, Teatrul Metropolis a avut patru nominalizări în acest an: Adelin Tudorache pentru rolul din „Cine l-a ucis pe tata?”, la categoria Cel mai bun  debut; Sorin Miron pentru rolul Charlie din spectacolul „Balena” de Samuel D. Hunter, regia Andrei Huțuleac, la categoria Cel mai bun actor în rol principal și „Lumea lui Frank” de Alexandru Popa, regia Vlad Zamfirescu, la categoria Cel mai bun text românesc montat în premieră absolută.

„Tema de bază e relația tată-fiu, iar ea se află sub umbrela contextului politic din Franța, potențată și de condiția sexualității autorului, care e pregnantă în toate romanele sale. Mi s-a părut importantă, pentru că m-am gândit mult pe de-o parte la tinerii queer subreprezentați, care își văd povești pe scenă – și mă refer la astfel de povești umane, de familie – mult prea rar”, spunea Andrei Măjeri într-un interviu acordat Ziarului Metropolis. „Mi s-a părut o poveste emoționantă și cred că, și dacă nu te interesează temele astea, tot îți găsești niște ancore în ea. M-a intrigat ideea de a sparge textul, de a face o monodramă în șase și am simțit că e o formulă potentă pentru spectatori. M-a interesat ideea de a lucra într-un meta-spațiu, în care ne și aflăm, într-o sală de sport, care nu are legătură aparent cu povestea. Deci m-a interesat cum creezi lumi, un periplu prin mai multe spații într-un spațiu care nu există în niciunul dintre ele, totuși fiind un spațiu care te duce spre zona asta a corpurilor obsedate de cum arată. Iar povestea te duce mai departe, către un corp bolnav al tatălui care suferă un accident… Da, sunt multe povești despre corp. Și, așa cum spuneam, am vrut să revin la tema aceasta a familiei care face parte din obsesiile mele”, a mai spus el despre spectacolul care i-a adus cel mai râvnit premiu din teatrul românesc.

„Cred că trăiesc în ziua de azi și sunt conectat la ce se întâmplă acum”, mai spune Andrei Măjeri, căruia premiul i-a fost înmânat de actrița Mariana Mihuț, care a deschis plicul câștigător. „Conexiunea mea cu modernitatea, cu clipa, e mai degrabă în afara teatrului. Adică mă uit mult la ce se întâmplă în fashion, în artele contemporane, în muzica contemporană. Mă încarc mai mult din afara teatrului, pentru că mi se pare un pericol atunci când te încarci din ce fac alții în teatru. Oricum, trăim în teatru, vorbim numai despre teatru și devine o morișcă așa, care macină în gol. Devine extrem de autoreferențial. Iar mie mi-e frică de asta. Nu am pretenția originalității, dar cred în originalitate. Pentru că am fost învățați la facultate: nu, originalitatea nu există, totul s-a mai făcut și noi, în postmodernism, doar le recombinăm. Păi, eu nu m-aș ridica dimineața din pat dacă e așa, mi se pare extrem de trist. Eu, ca să mă duc la lucru, ca să încep să construiesc o scenă, trebuie să cred că măcar o replică, o intenție, ceva, e doar al nostru. Acolo. Chiar dacă mă mint în clipa aia. Altfel nu înțeleg scopul.”

„Cine l-a ucis pe tata?”, după romanul lui Édouard Louis, un scriitor aflat în acest moment în mare vogă în toată lumea, este unul dintre hiturile Teatrului Metropolis în acest moment, iar următoarele reprezentații sunt programate pe 9, 10, 11, 12, 13 și 14 iunie.

Juriul Galei Premiilor UNITER 2024, care a decis câștigătorii din acest an, pe baza nominalizărilor a fost format din: Richard Balint (actor), Alexandru Berceanu (regizor de teatru și film), Doru Mareș (critic de teatru), Viorica Petrovici (scenograf) și Maria Zărnescu (critic de teatru).

PREMIILE GALEI UNITER 2024

Cel mai bun debut

Ramona Niculae pentru rolul Crina din spectacolul „10 lucruri pe care le-am pierdut la festivalul de la Mamaia” de Gabriel Sandu, regia Elena Morar și Gabriel Sandu, scenografia, video, lighting design Miruna Croitoru, Teatrul de Stat Constanţa

Nominalizați

Ármin Ricz pentru regia spectacolului „Deşteptarea primăverii” de Frank Wedekind, scenografia Luna Salamon, Teatrul Naţional Târgu-Mureş – Compania „Tompa Miklós”

Adelin Tudorache pentru rolul din „Cine l-a ucis pe tata?”, dramatizare de Mihaela Michailov după romanul omonim de Édouard Louis, regia Andrei Măjeri, scenografia Adrian Balcău, Teatrul Metropolis Bucureşti

Cel mai bun spectacol de teatru radiofonic

„Vara în care mama a avut ochii verzi” după romanul omonim de Tatiana Ţibuleac, dramatizarea și adaptarea radiofonică Magda Duțu, regia artistică Diana Mihailopol, Societatea Română de Radiodifuziune

Nominalizări

„No worries, Cătălinicika!” de Adelina Toma, Radio Guerrilla

„Numai pentru totdeauna” de Ana Creţu, Radio Guerrilla

„Orbis” de Alina Pietrăreanu, George Ciucă și Adrian Ionescu, regia Alina Pietrăreanu, Asociația Șangri-La Artistic Ground și Teatrul Național Radiofonic

„Paralelipiped” de Cosmin Teodor Pană, Radio Guerrilla

Cea mai bună scenografie

Velica Panduru pentru decorul spectacolului „Nelinişte” de Ivan Vîrîpaev, regia Theodor-Cristian Popescu, Teatrul Naţional Târgu-Mureş – Compania „Liviu Rebreanu”

Nominalizări

Branko Hojnik pentru decorul spectacolului „1978” de Simona Semenič, regia și lighting designul Tomi Janežič, costumele Marina Sremac, Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” Timişoara

Marianna Syska pentru costumele spectacolului „Anomalia” de Natasza Sołtanowicz și Joanna Kowalska, regia Natasza Sołtanowicz, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova

Cel mai bun actor în rol secundar

Miklós Bács pentru rolurile Primarul / Secretar al primarului din spectacolul „Rubedeniile”, după Móricz Zsigmond, regia László Bocsárdi, decorul József Bartha, costumele Zsuzsanna cs. Kiss, Teatrul Maghiar de Stat Cluj

Nominalizări

Ştefan Mihai pentru rolul Cristi din spectacolul „10 lucruri pe care le-am pierdut la festivalul de la Mamaia” de Gabriel Sandu, regia Elena Morar și Gabriel Sandu, scenografia, video, lighting design Miruna Croitoru, Teatrul de Stat Constanţa

Emilian Oprea pentru rolul Travelin din spectacolul „Falsa servitoare” de Marivaux, regia Alexandru Mâzgăreanu, scenografia Andreea Săndulescu, Teatrul „Maria Filotti” Brăila

Gabriel Răuţă pentru rolul Sganarel, valetul lui Don Juan din spectacolul „Don Juan” de Molière, regia și versiunea scenică a textului Cristi Juncu, scenografia Carmencita Brojboiu, Teatrul „Nottara” Bucureşti

Cea mai bună actriţă în rol secundar

Mălina Lazăr pentru rolurile Copil, Fetiță, Ileana, Sabina, Daisy Johnson, Nina copil din spectacolul „Antologia dispariţiei”, după proză feminină contemporană de Ștefania Mihalache, Anca Vieru, Lorina Bălteanu, Ruxandra Burcescu, Lavinica Mitu, Simona Popescu, scenariul, regia, universul sonor, filmările Radu Afrim, scenografia Cosmin Florea, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi

Nominalizări

Crenguţa Hariton pentru rolul Stareța Miriam din spectacolul „Agnes, aleasa lui Dumnezeu” de John Pielmeier, regia Sânziana Stoican, scenografia Valentin Vârlan, Teatrul „Nottara” Bucureşti

Mădălina Muşat pentru rolul Melania din spectacolul „Mobilă şi durere” de Teodor Mazilu, regia Cristian Ban, scenografia Irina Chirilă, Teatrul „Andrei Mureşanu” Sfântu Gheorghe

Cel mai bun actor în rol principal

Tudor Cucu Dumitrescu pentru rolul Hedwig din spectacolul „Hedwig and the angry inch”, text de John Cameron Mitchell, muzica și versurile Stephen Task, regia, coregrafia și costumele Răzvan Mazilu, decorul Adriana Grand, Teatrul „Stela Popescu” Bucureşti

Nominalizări

Şerban Gomoi pentru rolul titular din spectacolul „Don Juan” de Molière, regia și versiunea scenică a textului Cristi Juncu, scenografia Carmencita Brojboiu, Teatrul „Nottara” Bucureşti

Marin Lupanciuc pentru rolul Ben Ivănescu din spectacolul „Exod” de Marius Ivaškevičius, regia Oskaras Koršunovas, decorurile Gintaras Makarevičius, costumele Corina Grămoșteanu, Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” din Timişoara

Sorin Miron pentru rolul Charlie din spectacolul „Balena” de Samuel D. Hunter, regia Andrei Huțuleac, scenografia Maria Nicola, Teatrul Metropolis Bucureşti

Cea mai bună actriţă în rol principal

Cerasela Iosifescu pentru rolul Iocasta din spectacolul „Oedip” de Robert Icke după Sofocle, regia Andrei Șerban, scenografia Carmencita Brojboiu, Teatrul Bulandra Bucureşti

Nominalizări

Ioana Calotă pentru rolul din „Decameron 135666”, un spectacol de Alexander Hausvater, decorul Mirela Trăistaru, costumele Ioana Colceag, Teatrul Dramaturgilor Români Bucureşti

Erzsébet B. Fülöp pentru rolul Márta Kovács din spectacolul „Lumânările dreptăţii” de Csaba Székely, regia Aba Sebestyén, decorul Beáta Sós, costumele Rebeka Hatházi, Teatrul Naţional Târgu Mureş – Compania „Tompa Miklós”

Cristina Juncu pentru rolul Agnes din spectacolul „Agnes, aleasa lui Dumnezeu”  de John Pielmeier, regia Sânziana Stoican, scenografia Valentin Vârlan, Teatrul „Nottara” Bucureşti

Ana Bianca Popescu pentru rolul Sibylle din spectacolul „Ex” Marius von Mayenburg, regia Theodor-Cristian Popescu, decorul Theodor-Cristian Niculae, costumele Sabina Reus, Teatrul Mic București

Cea mai bună regie (Premiul „Lucian Pintilie”)

Andrei Măjeri pentru regia spectacolului „Cine l-a ucis pe tata?”, dramatizare de Mihaela Michailov după romanul omonim de Édouard Louis, scenografia Adrian Balcău, Teatrul Metropolis Bucureşti

Nominalizări

Hunor Horváth și Edith Buttingsrud Pedersen pentru regia spectacolului „Woyzeck” de Georg Büchner, scenografia Előd Golicza, costumele Zsofia Gabor, Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu – Secţia Germană

Irisz Kovacs pentru regia spectacolului „TSCHICK. De ce am furat maşina”, dramaturgia Rudolf Herbert, scenografia Clara Ștefana, Teatrul German de Stat Timișoara

Botond Nagy pentru regia spectacolului „Elektra”, adaptare scenică de Ágnes Kali și Botond Nagy după tragedia lui Sofocle, scenografia Dragoș Buhagiar, Teatrul Maghiar de Stat Cluj

Natasza Sołtanowicz pentru regia spectacolului „Anomalia” de Natasza Sołtanowicz si Joanna Kowalska, scenografia Marianna Syska, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova

Cel mai bun spectacol

„Antologia dispariţiei”, după proză feminină contemporană de Ștefania Mihalache, Anca Vieru, Lorina Bălteanu, Ruxandra Burcescu, Lavinica Mitu, Simona Popescu, scenariul, regia, universul sonor, filmările Radu Afrim, scenografia Cosmin Florea, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi

Nominalizări

„1978” de Simona Semenič, regia și lighting designul Tomi Janežič, costumele Marina Sremac, Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” Timişoara

„Conferinţa iraniană” de Ivan Vîrîpaev, regia László Bocsárdi, decorul József Bartha, costumele Zsuzsanna Szőke, Teatrul „Tamási Áron” Sfântu Gheorghe

„Oedip” de Robert Icke după Sofocle, regia Andrei Șerban, scenografia Carmencita Brojboiu, Teatrul Bulandra Bucureşti

Cel mai bun critic de teatru (Premiul „George Banu”)

Oltiţa Cîntec

Nominalizări

Mirella Patureau

Irina Wolf

Cel mai bun text românesc montat în premieră absolută

„Lumânările dreptăţii” de Csaba Székely, regia Aba Sebestyén, decorul Beáta Sós, costumele Rebeka Hatházi, Teatrul Naţional Târgu Mureş – Compania „Tompa Miklós”

Nominalizări

„Cum s-a îndrăgostit domnul Gherase de Clara Smith” de Cosmin Stănilă, regia Doru Vatavului, scenografia Adrian Balcău, Teatrul Naţional „Lucian Blaga” Cluj-Napoca

„Lumea lui Frank” de Alexandru Popa, regia Vlad Zamfirescu, scenografia Mădălina Marinescu, Teatrul Metropolis Bucureşti

Cel mai bun spectacol de teatru de animaţie / teatru pentru copii

„Poveşti invizibile” de Mihaela Michailov, direcția de scenă Selma Dragoș, spațiul și instalația tactilă Gabi Albu, Teatrul pentru Copii şi Tineret GONG Sibiu şi Centrul de Teatru Educaţional Replika Bucureşti

Nominalizări

„Alice in Wonderland”, regia Ana Crăciun Lambru, scenografia Elena Iorga, conceptul păpușilor și costumele Alexandra Budianu, Teatrul pentru Copii şi Tineret „Gulliver” Galaţi

„Elixirul dragostei”, operă comică în două acte de Gaetano Donizetti, libretul de Felice Romani după un libret de Eugène Scribe pentru opera „Le philtre” de Daniel – François Auber, regia Cristian Mihăilescu, costumele Iolanda Mutu, decorurile Adrian Damian, Opera Comică pentru Copii Bucureşti

Cea mai bună muzică originală şi sound design

Tibor Cári pentru muzica originală din spectacolul „Lumânările dreptăţii” de Csaba Székely, regia Aba Sebestyén, decorul Beáta Sós, costumele Rebeka Hatházi, Teatrul Naţional Târgu Mureş – Compania „Tompa Miklós”

Nominalizări

Grzegorz Bieńko pentru aranjamentele muzicale și sound designul din „Anomalia” de Natasza Sołtanowicz și Joanna Kowalska, regia Natasza Sołtanowicz, scenografia Marianna Syska, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova

Adrian Piciorea pentru muzica și sound designul din spectacolul „(R)evoluţie”. Ghid de supraviețuire în secolul XXI” de Yael Ronen și Dimitrij Schaad, regia Radu Nica, scenografia Theodor-Cristian Niculae, Teatrul Excelsior Bucureşti

The Bandits pentru muzica originală din spectacolul „Exod” de Marius Ivaškevičius, regia Oskaras Koršunovas, decorurile Gintaras Makarevičius, costumele Corina Grămoșteanu,  Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” din Timişoara

Cel mai bun video design

Mihai Nistor pentru video-proiecţiile, filmările și mappingul din spectacolul „Antologia dispariţiei”, după proză feminină contemporană de Ștefania Mihalache, Anca Vieru, Lorina Bălteanu, Ruxandra Burcescu, Lavinica Mitu, Simona Popescu, scenariul, regia, universul sonor, filmările Radu Afrim, scenografia Cosmin Florea, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi

Nominalizări

Andrei Cozlac pentru video mappingul din spectacolul „Alice în Wonderland”, regia Ana Crăciun Lambru, scenografia Elena Iorga, conceptul păpușilor și costumele Alexandra Budianu, Teatrul pentru Copii şi Tineret „Gulliver” Galaţi

Cosmin Stancu pentru video din spectacolul „Cum s-a măritat maimuţa, şi-a luat casă şi a găsit fericirea în Orlando”, bazat pe povestiri de Chuck Palahniuk, regia Dragoș Alexandru Mușoiu, costumele Șteff Chelaru, Teatrul „Andrei Mureşanu” Sfântu Gheorghe

Cel mai bun lighting design

Michael Bischoff pentru lighting designul spectacolului „Woyzeck” de Georg Büchner, regia Hunor Horváth și Edith Buttingsrud Pedersen, scenografia Előd Golicza, costumele Zsofia Gabor, Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu – Secţia Germană

Nominalizări

Cristian Niculescu pentru lighting designul spectacolului „Nelinişte” de Ivan Vîrîpaev, regia Theodor-Cristian Popescu, scenografia Velica Panduru, Teatrul Naţional Târgu-Mureş – Compania „Liviu Rebreanu”

Botond Nagy pentru lighting designul spectacolului „Elektra”, adaptare scenică de Ágnes Kali și Botond Nagy după tragedia lui Sofocle, scenografia Dragoș Buhagiar, Teatrul Maghiar de Stat Cluj



25
/09
/24

Pe 22 septembrie s-a încheiat cea de a 14-a Ediție a Festivalului Bucharest Fringe – Maratonul teatrului independent, care anul acesta a cuprins o selecție de 20 de spectacole de teatru, însemnând 3 premiere teatrale și 17 spectacole aflate în competiție, deopotrivă spectacole ale unor companii independente și spectacole studențești din București, Iași, Brașov, Cluj-Napoca și Timișoara.

24
/09
/24

Astăzi, 24 septembrie, cea de-a 14-a ediție a Festivalului Internațional de Film Experimental București – BIEFF debutează cu două avanpremiere ale filmului TWST / Things We Said Today, cel mai recent film al regizorului Andrei Ujică, în cadrul Galei de deschidere, de la ora 19.00, la Cinemateca Eforie, dar și de la ora 20.00, la Cinema Elvire Popesco. Proiecția de la Cinemateca Eforie va fi urmată de o discuție cu regizorul Andrei Ujică.

24
/09
/24

Teodora Brody este o interpretă vocală capabilă să vrăjească publicul din întreaga lume prin arta sa, care cuprinde și depășește jazz-ul, muzica clasică și muzica rădăcinii ei românești. Pentru cel mai recent album al său, „Rhapsody”, Teodora Brody și-a unit forțele cu una dintre cele mai formidabile orchestre ale lumii – London Symphony Orchestra – pentru a scrie un nou și incitant capitol al călătoriei sale prin repertoriul muzicii clasice, reimaginând lucrări binecunoscute de Beethoven, Bartók, Enescu și alți compozitori, în noi și curajoase interpretări vocale.

23
/09
/24

Spectacolul „Weekend Comedy” se joacă pe scena Teatrului Metropolis cu mult succes. Povestea e simplă și savuroasă. Două cupluri, două generații diferite, același weekend și aceeași cabană închiriată din greșeală. Frank și Peggy, un cuplu trecut de prima tinerețe, hotărăsc să petreacă împreună câteva zile într-o casă de vacanță, doar ei doi după mult timp, […]