Andrei Măjeri, cel mai bun regizor la Gala UNITER
https://www.ziarulmetropolis.ro/andrei-majeri-cel-mai-bun-regizor-la-gala-uniter/

Teatrul românesc şi-a desemnat aseară premiile, în cadrul Galei UNITER, ajunsă la cea de-a 32-a ediţie, care a avut loc la Teatrul Naţional din Bucureşti.

Un articol de Monica Andronescu|28 mai 2024

Unul dintre cele mai importante premii, la categoria Cel mai bun regizor, Premiul „Lucian Pintilie”, l-a primit Andrei Măjeri, pentru spectacolul „Cine l-a ucis pe tata?” de la Teatrul Metropolis, o dramatizare de Mihaela Michailov după romanul omonim de Édouard Louis.

Alături de el, Teatrul Metropolis a avut patru nominalizări în acest an: Adelin Tudorache pentru rolul din „Cine l-a ucis pe tata?”, la categoria Cel mai bun  debut; Sorin Miron pentru rolul Charlie din spectacolul „Balena” de Samuel D. Hunter, regia Andrei Huțuleac, la categoria Cel mai bun actor în rol principal și „Lumea lui Frank” de Alexandru Popa, regia Vlad Zamfirescu, la categoria Cel mai bun text românesc montat în premieră absolută.

„Tema de bază e relația tată-fiu, iar ea se află sub umbrela contextului politic din Franța, potențată și de condiția sexualității autorului, care e pregnantă în toate romanele sale. Mi s-a părut importantă, pentru că m-am gândit mult pe de-o parte la tinerii queer subreprezentați, care își văd povești pe scenă – și mă refer la astfel de povești umane, de familie – mult prea rar”, spunea Andrei Măjeri într-un interviu acordat Ziarului Metropolis. „Mi s-a părut o poveste emoționantă și cred că, și dacă nu te interesează temele astea, tot îți găsești niște ancore în ea. M-a intrigat ideea de a sparge textul, de a face o monodramă în șase și am simțit că e o formulă potentă pentru spectatori. M-a interesat ideea de a lucra într-un meta-spațiu, în care ne și aflăm, într-o sală de sport, care nu are legătură aparent cu povestea. Deci m-a interesat cum creezi lumi, un periplu prin mai multe spații într-un spațiu care nu există în niciunul dintre ele, totuși fiind un spațiu care te duce spre zona asta a corpurilor obsedate de cum arată. Iar povestea te duce mai departe, către un corp bolnav al tatălui care suferă un accident… Da, sunt multe povești despre corp. Și, așa cum spuneam, am vrut să revin la tema aceasta a familiei care face parte din obsesiile mele”, a mai spus el despre spectacolul care i-a adus cel mai râvnit premiu din teatrul românesc.

„Cred că trăiesc în ziua de azi și sunt conectat la ce se întâmplă acum”, mai spune Andrei Măjeri, căruia premiul i-a fost înmânat de actrița Mariana Mihuț, care a deschis plicul câștigător. „Conexiunea mea cu modernitatea, cu clipa, e mai degrabă în afara teatrului. Adică mă uit mult la ce se întâmplă în fashion, în artele contemporane, în muzica contemporană. Mă încarc mai mult din afara teatrului, pentru că mi se pare un pericol atunci când te încarci din ce fac alții în teatru. Oricum, trăim în teatru, vorbim numai despre teatru și devine o morișcă așa, care macină în gol. Devine extrem de autoreferențial. Iar mie mi-e frică de asta. Nu am pretenția originalității, dar cred în originalitate. Pentru că am fost învățați la facultate: nu, originalitatea nu există, totul s-a mai făcut și noi, în postmodernism, doar le recombinăm. Păi, eu nu m-aș ridica dimineața din pat dacă e așa, mi se pare extrem de trist. Eu, ca să mă duc la lucru, ca să încep să construiesc o scenă, trebuie să cred că măcar o replică, o intenție, ceva, e doar al nostru. Acolo. Chiar dacă mă mint în clipa aia. Altfel nu înțeleg scopul.”

„Cine l-a ucis pe tata?”, după romanul lui Édouard Louis, un scriitor aflat în acest moment în mare vogă în toată lumea, este unul dintre hiturile Teatrului Metropolis în acest moment, iar următoarele reprezentații sunt programate pe 9, 10, 11, 12, 13 și 14 iunie.

Juriul Galei Premiilor UNITER 2024, care a decis câștigătorii din acest an, pe baza nominalizărilor a fost format din: Richard Balint (actor), Alexandru Berceanu (regizor de teatru și film), Doru Mareș (critic de teatru), Viorica Petrovici (scenograf) și Maria Zărnescu (critic de teatru).

PREMIILE GALEI UNITER 2024

Cel mai bun debut

Ramona Niculae pentru rolul Crina din spectacolul „10 lucruri pe care le-am pierdut la festivalul de la Mamaia” de Gabriel Sandu, regia Elena Morar și Gabriel Sandu, scenografia, video, lighting design Miruna Croitoru, Teatrul de Stat Constanţa

Nominalizați

Ármin Ricz pentru regia spectacolului „Deşteptarea primăverii” de Frank Wedekind, scenografia Luna Salamon, Teatrul Naţional Târgu-Mureş – Compania „Tompa Miklós”

Adelin Tudorache pentru rolul din „Cine l-a ucis pe tata?”, dramatizare de Mihaela Michailov după romanul omonim de Édouard Louis, regia Andrei Măjeri, scenografia Adrian Balcău, Teatrul Metropolis Bucureşti

Cel mai bun spectacol de teatru radiofonic

„Vara în care mama a avut ochii verzi” după romanul omonim de Tatiana Ţibuleac, dramatizarea și adaptarea radiofonică Magda Duțu, regia artistică Diana Mihailopol, Societatea Română de Radiodifuziune

Nominalizări

„No worries, Cătălinicika!” de Adelina Toma, Radio Guerrilla

„Numai pentru totdeauna” de Ana Creţu, Radio Guerrilla

„Orbis” de Alina Pietrăreanu, George Ciucă și Adrian Ionescu, regia Alina Pietrăreanu, Asociația Șangri-La Artistic Ground și Teatrul Național Radiofonic

„Paralelipiped” de Cosmin Teodor Pană, Radio Guerrilla

Cea mai bună scenografie

Velica Panduru pentru decorul spectacolului „Nelinişte” de Ivan Vîrîpaev, regia Theodor-Cristian Popescu, Teatrul Naţional Târgu-Mureş – Compania „Liviu Rebreanu”

Nominalizări

Branko Hojnik pentru decorul spectacolului „1978” de Simona Semenič, regia și lighting designul Tomi Janežič, costumele Marina Sremac, Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” Timişoara

Marianna Syska pentru costumele spectacolului „Anomalia” de Natasza Sołtanowicz și Joanna Kowalska, regia Natasza Sołtanowicz, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova

Cel mai bun actor în rol secundar

Miklós Bács pentru rolurile Primarul / Secretar al primarului din spectacolul „Rubedeniile”, după Móricz Zsigmond, regia László Bocsárdi, decorul József Bartha, costumele Zsuzsanna cs. Kiss, Teatrul Maghiar de Stat Cluj

Nominalizări

Ştefan Mihai pentru rolul Cristi din spectacolul „10 lucruri pe care le-am pierdut la festivalul de la Mamaia” de Gabriel Sandu, regia Elena Morar și Gabriel Sandu, scenografia, video, lighting design Miruna Croitoru, Teatrul de Stat Constanţa

Emilian Oprea pentru rolul Travelin din spectacolul „Falsa servitoare” de Marivaux, regia Alexandru Mâzgăreanu, scenografia Andreea Săndulescu, Teatrul „Maria Filotti” Brăila

Gabriel Răuţă pentru rolul Sganarel, valetul lui Don Juan din spectacolul „Don Juan” de Molière, regia și versiunea scenică a textului Cristi Juncu, scenografia Carmencita Brojboiu, Teatrul „Nottara” Bucureşti

Cea mai bună actriţă în rol secundar

Mălina Lazăr pentru rolurile Copil, Fetiță, Ileana, Sabina, Daisy Johnson, Nina copil din spectacolul „Antologia dispariţiei”, după proză feminină contemporană de Ștefania Mihalache, Anca Vieru, Lorina Bălteanu, Ruxandra Burcescu, Lavinica Mitu, Simona Popescu, scenariul, regia, universul sonor, filmările Radu Afrim, scenografia Cosmin Florea, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi

Nominalizări

Crenguţa Hariton pentru rolul Stareța Miriam din spectacolul „Agnes, aleasa lui Dumnezeu” de John Pielmeier, regia Sânziana Stoican, scenografia Valentin Vârlan, Teatrul „Nottara” Bucureşti

Mădălina Muşat pentru rolul Melania din spectacolul „Mobilă şi durere” de Teodor Mazilu, regia Cristian Ban, scenografia Irina Chirilă, Teatrul „Andrei Mureşanu” Sfântu Gheorghe

Cel mai bun actor în rol principal

Tudor Cucu Dumitrescu pentru rolul Hedwig din spectacolul „Hedwig and the angry inch”, text de John Cameron Mitchell, muzica și versurile Stephen Task, regia, coregrafia și costumele Răzvan Mazilu, decorul Adriana Grand, Teatrul „Stela Popescu” Bucureşti

Nominalizări

Şerban Gomoi pentru rolul titular din spectacolul „Don Juan” de Molière, regia și versiunea scenică a textului Cristi Juncu, scenografia Carmencita Brojboiu, Teatrul „Nottara” Bucureşti

Marin Lupanciuc pentru rolul Ben Ivănescu din spectacolul „Exod” de Marius Ivaškevičius, regia Oskaras Koršunovas, decorurile Gintaras Makarevičius, costumele Corina Grămoșteanu, Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” din Timişoara

Sorin Miron pentru rolul Charlie din spectacolul „Balena” de Samuel D. Hunter, regia Andrei Huțuleac, scenografia Maria Nicola, Teatrul Metropolis Bucureşti

Cea mai bună actriţă în rol principal

Cerasela Iosifescu pentru rolul Iocasta din spectacolul „Oedip” de Robert Icke după Sofocle, regia Andrei Șerban, scenografia Carmencita Brojboiu, Teatrul Bulandra Bucureşti

Nominalizări

Ioana Calotă pentru rolul din „Decameron 135666”, un spectacol de Alexander Hausvater, decorul Mirela Trăistaru, costumele Ioana Colceag, Teatrul Dramaturgilor Români Bucureşti

Erzsébet B. Fülöp pentru rolul Márta Kovács din spectacolul „Lumânările dreptăţii” de Csaba Székely, regia Aba Sebestyén, decorul Beáta Sós, costumele Rebeka Hatházi, Teatrul Naţional Târgu Mureş – Compania „Tompa Miklós”

Cristina Juncu pentru rolul Agnes din spectacolul „Agnes, aleasa lui Dumnezeu”  de John Pielmeier, regia Sânziana Stoican, scenografia Valentin Vârlan, Teatrul „Nottara” Bucureşti

Ana Bianca Popescu pentru rolul Sibylle din spectacolul „Ex” Marius von Mayenburg, regia Theodor-Cristian Popescu, decorul Theodor-Cristian Niculae, costumele Sabina Reus, Teatrul Mic București

Cea mai bună regie (Premiul „Lucian Pintilie”)

Andrei Măjeri pentru regia spectacolului „Cine l-a ucis pe tata?”, dramatizare de Mihaela Michailov după romanul omonim de Édouard Louis, scenografia Adrian Balcău, Teatrul Metropolis Bucureşti

Nominalizări

Hunor Horváth și Edith Buttingsrud Pedersen pentru regia spectacolului „Woyzeck” de Georg Büchner, scenografia Előd Golicza, costumele Zsofia Gabor, Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu – Secţia Germană

Irisz Kovacs pentru regia spectacolului „TSCHICK. De ce am furat maşina”, dramaturgia Rudolf Herbert, scenografia Clara Ștefana, Teatrul German de Stat Timișoara

Botond Nagy pentru regia spectacolului „Elektra”, adaptare scenică de Ágnes Kali și Botond Nagy după tragedia lui Sofocle, scenografia Dragoș Buhagiar, Teatrul Maghiar de Stat Cluj

Natasza Sołtanowicz pentru regia spectacolului „Anomalia” de Natasza Sołtanowicz si Joanna Kowalska, scenografia Marianna Syska, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova

Cel mai bun spectacol

„Antologia dispariţiei”, după proză feminină contemporană de Ștefania Mihalache, Anca Vieru, Lorina Bălteanu, Ruxandra Burcescu, Lavinica Mitu, Simona Popescu, scenariul, regia, universul sonor, filmările Radu Afrim, scenografia Cosmin Florea, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi

Nominalizări

„1978” de Simona Semenič, regia și lighting designul Tomi Janežič, costumele Marina Sremac, Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” Timişoara

„Conferinţa iraniană” de Ivan Vîrîpaev, regia László Bocsárdi, decorul József Bartha, costumele Zsuzsanna Szőke, Teatrul „Tamási Áron” Sfântu Gheorghe

„Oedip” de Robert Icke după Sofocle, regia Andrei Șerban, scenografia Carmencita Brojboiu, Teatrul Bulandra Bucureşti

Cel mai bun critic de teatru (Premiul „George Banu”)

Oltiţa Cîntec

Nominalizări

Mirella Patureau

Irina Wolf

Cel mai bun text românesc montat în premieră absolută

„Lumânările dreptăţii” de Csaba Székely, regia Aba Sebestyén, decorul Beáta Sós, costumele Rebeka Hatházi, Teatrul Naţional Târgu Mureş – Compania „Tompa Miklós”

Nominalizări

„Cum s-a îndrăgostit domnul Gherase de Clara Smith” de Cosmin Stănilă, regia Doru Vatavului, scenografia Adrian Balcău, Teatrul Naţional „Lucian Blaga” Cluj-Napoca

„Lumea lui Frank” de Alexandru Popa, regia Vlad Zamfirescu, scenografia Mădălina Marinescu, Teatrul Metropolis Bucureşti

Cel mai bun spectacol de teatru de animaţie / teatru pentru copii

„Poveşti invizibile” de Mihaela Michailov, direcția de scenă Selma Dragoș, spațiul și instalația tactilă Gabi Albu, Teatrul pentru Copii şi Tineret GONG Sibiu şi Centrul de Teatru Educaţional Replika Bucureşti

Nominalizări

„Alice in Wonderland”, regia Ana Crăciun Lambru, scenografia Elena Iorga, conceptul păpușilor și costumele Alexandra Budianu, Teatrul pentru Copii şi Tineret „Gulliver” Galaţi

„Elixirul dragostei”, operă comică în două acte de Gaetano Donizetti, libretul de Felice Romani după un libret de Eugène Scribe pentru opera „Le philtre” de Daniel – François Auber, regia Cristian Mihăilescu, costumele Iolanda Mutu, decorurile Adrian Damian, Opera Comică pentru Copii Bucureşti

Cea mai bună muzică originală şi sound design

Tibor Cári pentru muzica originală din spectacolul „Lumânările dreptăţii” de Csaba Székely, regia Aba Sebestyén, decorul Beáta Sós, costumele Rebeka Hatházi, Teatrul Naţional Târgu Mureş – Compania „Tompa Miklós”

Nominalizări

Grzegorz Bieńko pentru aranjamentele muzicale și sound designul din „Anomalia” de Natasza Sołtanowicz și Joanna Kowalska, regia Natasza Sołtanowicz, scenografia Marianna Syska, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova

Adrian Piciorea pentru muzica și sound designul din spectacolul „(R)evoluţie”. Ghid de supraviețuire în secolul XXI” de Yael Ronen și Dimitrij Schaad, regia Radu Nica, scenografia Theodor-Cristian Niculae, Teatrul Excelsior Bucureşti

The Bandits pentru muzica originală din spectacolul „Exod” de Marius Ivaškevičius, regia Oskaras Koršunovas, decorurile Gintaras Makarevičius, costumele Corina Grămoșteanu,  Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” din Timişoara

Cel mai bun video design

Mihai Nistor pentru video-proiecţiile, filmările și mappingul din spectacolul „Antologia dispariţiei”, după proză feminină contemporană de Ștefania Mihalache, Anca Vieru, Lorina Bălteanu, Ruxandra Burcescu, Lavinica Mitu, Simona Popescu, scenariul, regia, universul sonor, filmările Radu Afrim, scenografia Cosmin Florea, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi

Nominalizări

Andrei Cozlac pentru video mappingul din spectacolul „Alice în Wonderland”, regia Ana Crăciun Lambru, scenografia Elena Iorga, conceptul păpușilor și costumele Alexandra Budianu, Teatrul pentru Copii şi Tineret „Gulliver” Galaţi

Cosmin Stancu pentru video din spectacolul „Cum s-a măritat maimuţa, şi-a luat casă şi a găsit fericirea în Orlando”, bazat pe povestiri de Chuck Palahniuk, regia Dragoș Alexandru Mușoiu, costumele Șteff Chelaru, Teatrul „Andrei Mureşanu” Sfântu Gheorghe

Cel mai bun lighting design

Michael Bischoff pentru lighting designul spectacolului „Woyzeck” de Georg Büchner, regia Hunor Horváth și Edith Buttingsrud Pedersen, scenografia Előd Golicza, costumele Zsofia Gabor, Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu – Secţia Germană

Nominalizări

Cristian Niculescu pentru lighting designul spectacolului „Nelinişte” de Ivan Vîrîpaev, regia Theodor-Cristian Popescu, scenografia Velica Panduru, Teatrul Naţional Târgu-Mureş – Compania „Liviu Rebreanu”

Botond Nagy pentru lighting designul spectacolului „Elektra”, adaptare scenică de Ágnes Kali și Botond Nagy după tragedia lui Sofocle, scenografia Dragoș Buhagiar, Teatrul Maghiar de Stat Cluj



11
/11
/24

Duminică, 17 noiembrie, la ora 16.00, Muzeul Național al Literaturii Române organizează, la sediul său din strada Nicolae Crețulescu nr.8, evenimentul intitulat „Jurnale de călătorie în literatura română: de la Dinicu Golescu până astăzi”, la care vor participa cunoscuții oameni de litere și scriitori Ioan Cristescu, Paul Cernat și Cosmin Ciotloș. La 200 de ani de […]

10
/11
/24

PROTEST Joi, 7 noiembrie, cea mai importantă instituție de spectacol din Bulgaria a avut „o noapte furtunoasă”, în urma conflictului iscat chiar înainte de premiera spectacolului regizat de actorul britanic John Malkovich, conflict ajuns în presa internațională.

06
/11
/24

Miercuri, 13 noiembrie, ora 19:30, la sala Mică a Teatrului Metropolis, are loc conferința aniversară „Caragiale. Scrisori regăsite”. La 140 de ani distanță de la prima reprezentație pe o scenă de teatru a piesei O scrisoare pierdută, criticul literar Cosmin Ciotloș revizitează, într-un scenariu investigativ, bine-cunoscutul text al dramaturgiei românești. Conferința va fi deschisă de teatrologul Tiana Alexe.

06
/11
/24

New Draft #3, rezidența de dezvoltare de scenarii de lungă durată din România, și-a încheiat și ultima etapă. Sesiunea de pitch în care au fost prezentate proiectele a avut loc la Apollo 111, în fața unor producători, regizori și alți profesioniști din lumea filmului.

06
/11
/24

Fundația Culturală „Camil Petrescu” îşi continuă demersul de promovare și susţinere a literaturii de teatru. În prezent, oferta sa editorială însumează peste o sută de titluri atât pe gustul profesioniștilor, cât şi al spectatorilor pasionați, acoperind genuri precum: monografia, dramaturgia, analiza teoretică, eseistica, exegeza critică.

05
/11
/24

În urma documentării unui fenomen social în expansiune în România: migrația inversă către sat, explorând motivele personale și contextul care au condus la această schimbare, Patrupetrei prezintă o primă concluzie a „În căutarea paradisului pierdut” prin proiecțiile filmului documentar realizate în etapa de cercetare și vernisajul unei expoziții foto-video.

05
/11
/24

Născută în România și stabilită în Elveția, Teodora Brody a reușit să se facă remarcată în jazzul clasic alături de celebrul pianist Johnny Răducanu la sfârșitul anilor 90, devenind pionieră în fuziunea dintre jazz și doina românească.

05
/11
/24

Asociația Designers Thinkers Makers a lansat proiectul „Culture & Cultures. Connecting the dots”, o inițiativă dedicată valorificării patrimoniului cultural din colinele Transilvaniei, cu accent pe satele Biertan și Chirpăr. Proiectul urmărește să evidențieze moștenirea culturală valoroasă a regiunii, în special prin promovarea siturilor UNESCO și a valoroasei moşteniri locale aproape necunoscută publicului larg.

05
/11
/24

Institutul Național pentru Cercetare și Formare Culturală (INCFC) lansează marți, 12 noiembrie 2024, ora 14:00, „Barometrul de Consum Cultural 2023. Comunități de consum în contextul schimbărilor societale”, cel mai amplu studiu care analizează practicile consumatorilor de cultură, la nivel național.

04
/11
/24

Miercuri, 6 noiembrie, de la ora 18.30, la Cinema Elvire Popesco are loc deschiderea oficială a celei de-a XI-a ediții a UrbanEye Film Festival București, evenimentul anual care promovează, prin intermediul filmului, dialogul despre oraș și viața urbană și creează un cadru de întâlnire pentru cei preocupați de aceste subiecte.

04
/11
/24

Centrul de Excelenţă în Arhitectură, Arte şi Audiovizual (C.E.A.A.A.), împreună cu Muzeul Național al Literaturii Române din Bucureşti, Ordinul Arhitecților din România – Filiala Teritorială București şi alte instituţii culturale partenere, prezintă proiectul expozițional, educațional și creativ intitulat „Bauhaus în linii de arhitectură”.