Andronicus, o provocare expresionistă la Pleshoo Contemporary
https://www.ziarulmetropolis.ro/andronicus-o-provocare-expresionista-la-pleshoo-contemporary/

Andronicus., persona artistică a lui Bogdan Andronic, îşi aduce în faţa publicului întregul arsenal de simboluri şi codificări miercuri, 22 octombrie 2014, la Pleshoo Contemporary, de la obişnuita oră 19.30.

Un articol de Ştefania Dumbravă|21 octombrie 2014

Ușor de expediat de o privire superficială ca având o imagistică sexuală frustă vecină cu pornografia, pictura lui Andronicus. ascunde sub aparenta bruschețe a pozelor modelelor și a tușelor agresive un univers a cărui atmosferă nu e cu nimic mai prejos de delirul bacanalelor, punctat cu surprinzătoare simboluri asimilate de artist din inventarul ritualic arhaic, primitiv, și puse în slujba propriului discurs.

Personajele hermafrodite, formele zoomorfe cu atribuții falice, personajele hibride cu măști în loc de capete ce trimit la delirul indus al ritualurilor magice.

Relația artistului cu lumea în care abundă personajele sale este inechivocă: sursă (de multe ori înțeleasă și reprezentată în sensul literal, arhaic, seminal) a ordinii unice a acestui univers, artistul se inserează deseori fățiș în mijlocul adunărilor fantastice pe care le prezidează.

Acest control absolut al autorului asupra universului creat de el ia forma inserării propriei ființe în scenă, sub forma autoportretului. Acesta este nu doar o temă Andronicusautonomă în creația lui Andronicus., ci și o prezență constantă în majoritatea lucrărilor lui, care includ cel puțin o reprezentare a artistului.

Omniprezent și omnipotent, el dirijează scena din interior, personajele jucând după cum el le cântă (în unele cazuri, la modul figurativ). Artistul își manifestă voința ordonatoare nu doar reprezentându-se cântând la violoncel într-un colț de scenă, apărând discret în textura suprafețelor sau regizând pozele și gesturile personajelor pe care le manevrează, ci și prin strategii compoziționale.

Tușe de culoare care circulă prin întreaga scenă și gesturi indicatoare evidențiază prezența auctorială, subliniată încă și mai autoritar de prezența consecventă a semnăturii, transformată practic în logo.

Finalizată invariabil de punctul intenționat de Andronicus. ca omagiu adus pictorului Magath, mentor și prieten, semnătura își depășește justificarea anecdotică și reiterează ferm identitatea alter ego-ului.Andronicus

Simbolistica de origine primitivă, arhaică, în care reprezentările sexualizate sunt un element de coerență a voinței artistice, găsește în pictura lui Andronicus. forma unui Expresionism tributar celui de tip german care, în tușe agresive și cu o paletă cromatică minimală, construiește un univers cu reguli dictate de umorul particular și subversiv al artistului.

Descifrarea acestui inventar de simboluri împrumutate și personalizate pentru a corespunde propriilor intenții face din înțelegerea lucrărilor lui Andronicus. o provocare adresată fiecărui privitor.

Foto: Andronicus, Pleshoo Contemporary – pleshoocontemporary.blogspot.ro/



09
/02
/24

mind-moving, programul de terapie prin artă inițiat și organizat de Indie Box, în parteneriat cu NOPA - Societatea Norvegiană a Compozitorilor și Textierilor, Asociația Entuziart și Profeti ART SRL, ajunge la finalul perioadei de implementare și își încheie călătoria cu un eveniment special, dedicat publicului larg, cu intrare liberă, pe 21 februarie, de la 18:30, la Arcub - Hanul Gabroveni (str. Lipscani, nr. 84 - 90).

05
/02
/24

La Centrul Național al Dansului București (CNDB), anul începe cu o rezidență și cu o serie de spectacole prezentate în cadrul stagiunii. 2024 este an aniversar la CNDB. Instituția împlinește 20 de ani și își propune să celebreze prin evenimente speciale cele două decenii de promovare a creației coregrafice.

05
/02
/24

Considerat, de critici, dar și de iubitorii de artă, poate cel mai cunoscut și mai bine cotat artist român contemporan la nivel internațional, Adrian Ghenie revine într-o licitație din România cu o lucrare amplă și expresivă.

02
/02
/24

Jurnalismul de investigație din Balcani, Europa Centrală, țările Parteneriatului Estic, precum și Cipru și Malta, a întâmpinat numeroase provocări în ultimii ani. În multe țări din regiune, peisajul media este plin de (auto-)cenzură, iar inițiativele independente și critice sunt insuficiente. Jurnaliștii se confruntă deseori cu amenințări, hărțuire și acțiuni legale, ceea ce le restricționează tot mai mult capacitatea de a documenta și raporta problemele acute din societatea actuală.