Anghel Damian: „Subfinanțarea cronică și moartea lentă a instituțiilor de cultură din România“
https://www.ziarulmetropolis.ro/anghel-damian-subfinantarea-cronica-si-moartea-lenta-a-institutiilor-de-cultura-din-romania/

Într-o postare pe pagina lui de Facebook, Anghel Damian, unul dintre cei mai talentaţi tineri actori români ai momentului, aduce în dezbatere faptul că „toate teatrele din Bucureşti au avut în ultimii doi ani cele mai mici finanţări publice din ultimii 20 de ani“.

Un articol de Ziarul Metropolis|29 martie 2022

„Realitatea trista a acestui scandal in legatura cu Teatrul National Bucuresti este ca deturnează atenția de la ceva mult mai grav care se intampla in lumea teatrului si a culturii in general – subfinanțarea cronica si moartea lenta a institutiilor de cultura din Romania. Sa va dau cateva exemple:

Stiati ca Teatrul Metropolis (unul dintre putinele teatre de proiect din Romania) nu a primit finantarea aprobata in bugetul de anul trecut si din cauza PMB si a lui Nicușor Dan are restante la plata artistilor de peste 6 luni?

Stiati ca toate teatrele din Bucuresti au avut in ultimii 2 ani cele mai mici finantari publice din ultimii 20 de ani?

Stiati ca la nivel legislativ si administrativ nu s-a făcut nicio schimbare/imbunatatire si ca teatrele inca functioneaza ca niste intreprinderi care produc suruburi si piulite, nu cultura?

Si lista de „stiati ca” poate continua cat sa umple paginile unui roman de Tolstoi (sic!). M-as bucura sa vad ca lumea teatrala se scandalizeaza si se coalizeaza in primul rand in aceasta directie. Dar asa cum s-a intamplat mai tot timpul in cultura romaneasca, lumea se concentrează pe persoane fizice si mai puțin pe principii sistemice. Sa am pardon de impresie!“, scrie Anghel Damian pe pagina sa de Facebook.

lia bugnar

Lia Bugnar, actriță și dramaturg, completează, în mai multe comentarii la postarea lui Anghel Damian: „Noi jucam de 6 luni gratis la Metropolis doar ca sa nu se inchida teatrul ala, fara caldura si cu anunturi de „stingeti lumina dupa ce va machiati” puse pe oglinzi. Doar ca n-am facut (inca) circ, scriem depese peste depese la primarie (degeaba). (…) la Metropolis 80% dintre actorii colaboratori nu sunt angajati nicaieri. Metropolis era principala lor sursa de venit (…) Ne afecteaza ce ni se intampla. Si se intampla ca se pune lacatul pe un teatru care avea si 3 spectacole pe zi sapte zile din sapte. Si care mai si ofera scena tinerilor absolventi UNATC ca sa poata fi vazuti de public inca dinainte sa iasa din facultate. Cu intrare gratuita. …(directorul Metropolis nu este membru al niciunui partid si n-a fost vreodata. Iar ca director de teatru (si infiintator de teatru, ca el a facut Metropolisul) a facut o treaba impecabila“.

Foto cu Anghel Damian – Lucien Samaha

25
/05
/18

Dacă viaţa mă plasează de cele mai multe ori în contexte plăcute, eu am grijă să fac pe dos. Să stai în autobuz lângă o femeie, nici urâtă nici frumoasă, nici tânără dar nici foarte matură, care vorbeşte la telefon nu pare să reprezinte o alegere greşită. Doar că femeia vorbeşte şi nu pare deranjată că toată lumea din autobuz află cum viaţa ei sentimentală, socială, sexuală, a fost distrusă de un terchea-berchea de bărbat.

23
/05
/18

Am dorit totdeauna să am în curte cireşi şi m-am străduit ani în şir să-mi realizez visul. Cei mai mulţi s-au uscat. A rămas primul pe care l-am sădit. Fiind bolnav, anul acesta nu m-am putut bucura de florile sale. Nu le-am văzut.

22
/05
/18

Nu mai e cu noi Lucian Pintilie! Mă feresc să folosesc alt cuvânt, altă formulă. Zic doar „nu mai e cu noi Lucian Pintilie!”, pentru că nimic din exprimările comune n-ar fi compatibil cu cel care a fost reperul esențial, sine qua non, de la primul la cel mai recent „val” al cinematografiei românești.

16
/05
/18

Regizorul de teatru și film Lucian Pintilie a murit miercuri, la vârsta de 84 de ani, la Spitalul Elias din București. El lasă în urmă o serie de spectacole de teatru, în țară și străinătate, care au făcut istorie, iar opera sa cinematografică a fost una din cele mai importante din estul Europei.

15
/05
/18

Moto: „Nu se termină niciodată, fiule, nu se mai termină…”

09
/05
/18

ANALIZĂ În afară de prezența în competiția de la Cannes în 2017, ce au în comun filme precum „The Square”, „Loveless”, „The Killing of a Sacred Deer”, „You Were Never Really Here” și „Happy End”? Reprezintă un cinema cinic, sentențios și intimidant cu spectatorul.

03
/05
/18

“Onorabili concetățeni, fraților, iertați-mă fraților, dacă sunt mișcat, dacă emoțiunea m-a tulburat așa de tare, suindu-mă la această tribună, pentru a vă spsune și eu, ca orice român, ca orice fiu al țării sale, în aceste momente solemne că mă gândesc la țărișoara mea, la România, la fericirea ei, la progresul ei, la viitorul ei... (...)” – Cațavencu, O scrisoare pierdută.

03
/05
/18

Astăzi, 3 mai, este celebrată Ziua mondială a libertăţii presei. Pare și un bun prilej pentru a ne aminti câteva dintre bancurile, scenetele și „șopârlele” de altădată.

25
/04
/18

Întrucât azi a fost ziua de naștere a nefamilistului Andy Bell și, posibil, va fi ultima zi la postul public (dacă nu cumva a fost chiar aseară!) pentru simpaticului 4ru (Dragoș Pătraru, pentru generația care a cântat în Piață, în urmă cu 28 de ani, Imnul Golanilor), susțin cu tărie de caracter, dar fără argumente irefutabile, că mult așteptatul miting pentru susținerea familiei tradiționale ar merita un imn oficial cu titlul Oh L'Amour.

12
/04
/18

OPINIE Competiția ediției din 2018 a Festivalului de la Cannes combină câteva nume consacrate și obișnuiți mai noi sau mai vechi ai Croazetei cu cineaști care concurează pentru prima dată pentru Palme d'Or sau chiar aflați la debut. Niciun lungmetraj românesc în selecția din acest an.

28
/03
/18

OPINIE Dominată de filmul „Un pas în urma serafimilor” și afectată în desfășurarea sa de rigorile transmisiei în direct la televiziune, cea de-a 12-a ediție a Galei Premiilor Gopo a reflectat ceva din situația de moment a cinematografiei române.

05
/03
/18

OPINIE Sincer, nu înțeleg snobismul multor cinefili sau prieteni cunoscători de cinema, exprimat în special pe Facebook, față de Oscaruri. Premiile Oscar sunt ceea ce sunt, și asta de mulți ani, dacă nu dintotdeauna.