Anghel Damian: „Subfinanțarea cronică și moartea lentă a instituțiilor de cultură din România“
https://www.ziarulmetropolis.ro/anghel-damian-subfinantarea-cronica-si-moartea-lenta-a-institutiilor-de-cultura-din-romania/

Într-o postare pe pagina lui de Facebook, Anghel Damian, unul dintre cei mai talentaţi tineri actori români ai momentului, aduce în dezbatere faptul că „toate teatrele din Bucureşti au avut în ultimii doi ani cele mai mici finanţări publice din ultimii 20 de ani“.

Un articol de Ziarul Metropolis|29 martie 2022

„Realitatea trista a acestui scandal in legatura cu Teatrul National Bucuresti este ca deturnează atenția de la ceva mult mai grav care se intampla in lumea teatrului si a culturii in general – subfinanțarea cronica si moartea lenta a institutiilor de cultura din Romania. Sa va dau cateva exemple:

Stiati ca Teatrul Metropolis (unul dintre putinele teatre de proiect din Romania) nu a primit finantarea aprobata in bugetul de anul trecut si din cauza PMB si a lui Nicușor Dan are restante la plata artistilor de peste 6 luni?

Stiati ca toate teatrele din Bucuresti au avut in ultimii 2 ani cele mai mici finantari publice din ultimii 20 de ani?

Stiati ca la nivel legislativ si administrativ nu s-a făcut nicio schimbare/imbunatatire si ca teatrele inca functioneaza ca niste intreprinderi care produc suruburi si piulite, nu cultura?

Si lista de „stiati ca” poate continua cat sa umple paginile unui roman de Tolstoi (sic!). M-as bucura sa vad ca lumea teatrala se scandalizeaza si se coalizeaza in primul rand in aceasta directie. Dar asa cum s-a intamplat mai tot timpul in cultura romaneasca, lumea se concentrează pe persoane fizice si mai puțin pe principii sistemice. Sa am pardon de impresie!“, scrie Anghel Damian pe pagina sa de Facebook.

lia bugnar

Lia Bugnar, actriță și dramaturg, completează, în mai multe comentarii la postarea lui Anghel Damian: „Noi jucam de 6 luni gratis la Metropolis doar ca sa nu se inchida teatrul ala, fara caldura si cu anunturi de „stingeti lumina dupa ce va machiati” puse pe oglinzi. Doar ca n-am facut (inca) circ, scriem depese peste depese la primarie (degeaba). (…) la Metropolis 80% dintre actorii colaboratori nu sunt angajati nicaieri. Metropolis era principala lor sursa de venit (…) Ne afecteaza ce ni se intampla. Si se intampla ca se pune lacatul pe un teatru care avea si 3 spectacole pe zi sapte zile din sapte. Si care mai si ofera scena tinerilor absolventi UNATC ca sa poata fi vazuti de public inca dinainte sa iasa din facultate. Cu intrare gratuita. …(directorul Metropolis nu este membru al niciunui partid si n-a fost vreodata. Iar ca director de teatru (si infiintator de teatru, ca el a facut Metropolisul) a facut o treaba impecabila“.

Foto cu Anghel Damian – Lucien Samaha

16
/02
/18

Inspirat de o însemnare a criticului literar Paul Cernat, Răzvan Petrescu, unul dintre cei mai valoroși scriitori contemporani români, și-a amintit de “colosala” echipă redacțională care popula editura Cartea Românească în anii 80 și, prin ricoșeu, de rolul... purificator al dublei cenzuri din acele vremuri. Un articol savuros pe care nu-l puteam lăsa să se topească în negura subsolurilor rețelelor de socializare.

24
/01
/18

Un vecin a trăit 92 de ani şi sărbătorea Ziua Naţională, invitându-şi megieşii la o ţuică fiartă. Nu era băutor. Fusese, la viaţa lui, un jandarm şi un miliţian de legendă, un fel de Wyatt Earp local. Provenea din zona Argeşului şi citea fără ochelari la peste 90 de ani.

23
/01
/18

Sunt campion mondial la şanse ratate. Să vă povestesc una. O şansă, ratată. De altfel, pentru asta ne-au fost destinate, să le povestim. Ca orice tip dur, mă cunoașteți, mă întorceam acasă de la …piață. În fond e și asta tot un fel de „sală”.

09
/01
/18

Până ieri aveam o părere destul de bună în legătură cu gradul de civilizație pe care îl posed. Un post TV de largă respiraţie, cel mai urmărit și în 2017, mi-a făcut-o țăndări.

19
/12
/17

M-am simțit întotdeauna un străin în România. Nu sunt patriot de ocazie, nu mă bat cu nicio cărămidă în piept, am văzut și munți mai înalți decât Carpații, și mări mai frumoase decât Neagra, și oameni mai luminoși și mai buni.

19
/12
/17

Multe ne plăceau la final de an, dar ca mersul cu uratul nu era nimic. Pluguşorul era temelia uratului, mai ales când erai mai mititel. Cei mici urau, adulţii urau, toată lumea ura ceva/pe cineva în acele vremuri, iar tradiţia a rămas. După ce mai creşteai, puteai să încerci  ”buhaiul” şi ”capra”. Nu duc mai departe comparația cu adulții. Nu e momentul. Nici locul.

17
/12
/17

Sincer, când v-a plăcut ultima dată de România? Sau mai degrabă ”România e o țară grozavă, păcat că e locuită”? Când v-ați simțit foarte „împreună“ cu alți români? (Nu la sentimentul colectiv de ”vai de noi” mă refer).

29
/08
/17

Calul era unicul motiv de mândrie al lui Florea. Căruţa nu, pentru că în zilele geroase de iarnă din ea mai rămâneau doar osiile și roțile, restul intra pe foc.

25
/08
/17

Un necaz nu vine niciodată singur. La mine au obiceiul să se așeze la coadă, asta e pretenția mea, să fie ordonate și să-și aștepte rândul, ar fi păcat să vină necazul peste mine și eu din cauza îmbulzelii să nu-l observ.

24
/08
/17

Driblând pe cât îmi permite talentul balonul de săpun al misoginismului, la ceas de dimineaţă răcoroasă am ajuns la concluzia că între bărbați și femei este o diferență uriașă, primii fiind adevărați campioni în materie de bun gust, cel puțin la nivel de teorie, atunci când vor să-și aleagă partenera pentru o viață, o noapte, o oră, două minute…

23
/08
/17

Coadă la supermarket, o domnă îşi închipuie că dacă se urcă în spinarea mea va plăti mai repede. În mână are o pungă de ficăţei de pasăre, din ei se scurge un lichid dubios și rece direct pe piciorul meu, mă feresc, o privesc, se face că nu mă vede.

26
/05
/17

“Un înger se îndreaptă către un spital bucureştean, prin ploaia cenuşie de iarnă. Vrea să vadă cu ochii săi supraceleşti dacă nu s-a împuţinat lumina în ochii şi în sufletele chirurgilor. Omul de la volan zări îngerul, îi ghici şi aripile pe sub pardesiul subţire şi se gândi că un asemenea trofeu nu avea nimeni.”. Scriitorul Șerban Tomşa a lansat de curând „SUPRAVEGHETORUL şi alte povestiri”, volum din care vă vom prezenta câteva povestiri, pe parcursul acestei luni.

24
/05
/17

“Când se trezi, soarele era aruncat departe, pe cer. Se foi puțin în pat și încercă să aţipească din nou. Aerul rece, din camera înaltă, nezugrăvită de mulți ani, îl pătrundea până la piele și îl înfiora. Ar mai fi dormit, dar îl treziseră țipetele păunilor flămânzi și cântecele triumfale ale cocoșilor. (...)”. Scriitorul Șerban Tomşa a lansat de curând „SUPRAVEGHETORUL şi alte povestiri”, volum din care vă vom prezenta câteva povestiri, pe parcursul acestei luni.