Aniversarea a 65 de ani de la înființarea UNATC, la TVR 2
https://www.ziarulmetropolis.ro/aniversarea-a-65-de-ani-de-la-infiintarea-unatc-la-tvr-2/

Luni, 6 iulie, de la ora 20:10, TVR 2 aniversează 65 de ani de la înfiinţarea UNATC cu un musical de absolvenţă – „Cadrilul”.

Un articol de Liliana Matei|5 iulie 2015

Ștefan Bănică Jr, Oana Ioachim, Erika Băieșu, Lamia Beligan, Adrian Ciobanu terminau, în urmă cu 25 de ani, Institutul de Artă Teatrală și Cinematografică I.L.Caragiala, București (acum UNATC) cu un spectacol care a cucerit cronicari și public deopotrivă: musicalul „Cadrilul”, adaptare după piesa lui Oscar Wilde „The importance of being Earnest”.

În piesă, încurcăturile se nasc de la un nume – Ernest (joc de cuvinte, adică Onest). Acţiunea se petrece la sfârşitul secolului al XIX-lea, în Anglia victoriană, în aşa-zisa înaltă societate londoneză.Tânărul John Worthing (cunoscut sub numele de Jack la ţară şi Ernest – Onest la oraş, Dan Profiroiu) vrea să se însoare cu Gwendolen Fairfax(Lamia Beligan), fiica teribilei Lady Bracknell(Ruxandra Enescu).

Dar, din cauza trecutului său obscur, fusese găsit într-o valiză uitată pe peronul Gării Victoria, Lady Bracknell se opune cu fermitate căsătoriei, în pofida prieteniei pretendentului cu nepotul ei, Algernon Montcrieff (Ștefan Bănică Jr). Acesta, pe urmele secretelor lui Jack, se îndrăgosteşte de tânăra pupilă a acestuia, Cecily Cardew (Oana Ioachim). După o serie de certuri şi împăcări, încurcături şi dezvăluiri, piesa are un triplu happy-end – nu mai puţin de trei căsătorii.

„Cadrilul” este, de fapt, musicalul „Bună seara, domnule Wilde!” (1971), musical cu libretul scris de Eugen Mirea, pe muzica lui Henri Mălineanu. Libretul respectă cu fidelitate litera şi, mai ales, spiritul piesei originale, subintitulată „A Trivial Comedy for Serious People” (O comedie minoră pentru oameni importanți). Verva tinerilor absolvenți este excelent slujită de schimbul de replici, de jocurile de cuvinte, de încurcăturile născute din re-botazarea protagoniștilor.

FOTO CADRILUL 10

„În pofida acestei aparente uşurătăţi a subiectului, comentată cu mult umor de personajul Oscar Wilde, comicul de limbaj şi situaţii este de o profunzime invers proporţională cu superficialitatea înaltei societăţi londoneze. Iar scriitorul Eugen Mirea îl speculează pe de-a-ntregul în libretul noului musical, la care se adaugă partitura lui Henri Mălineanu. Premiera absolută a musicalului a avut loc pe 28 noiembrie 1971, la Teatrul Nottara din București, în regia lui Alexandru Bocăneț și coregrafia lui Cornel Patrichi, cu o distribuție de excepție.

De-a lungul anilor, musicalul a cunoscut o serie de montări pe scenele româneşti şi a fost preferatul variilor generații de studenți ai facultăţilor de teatru din ţară. Alegerea pare întemeiată, căci comedia lui Mirea şi Mălineanu reface cu haz şi nerv, în termenii teatrului muzical modern, textul lui Oscar Wilde, oferind partituri generoase pentru fiecare interpret. Iar tinerii actori distribuiţi au posibilitatea de a se prezenta la public cu roluri convingătoare, prin care să îşi evidenţieze personalitatea artistică. Aşa s-a întâmplat şi la prima punere în scenă a musicalului la Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică “I.L. Caragiale” din Bucureşti, în anul 1984, la clasa prof. asoc. Sanda Manu, lect. univ. Geta Angheluţă, dar şi mai târziu, în 1989, sub titlul „Cadrilul”, la clasa prof.univ. Ion Cojar, prof. asoc. Leopoldina Bălănuţă.” (articol în Yorick)
CADRILUL

Comedie de Eugen Mirea dupa Oscar Wilde
Muzica Henri Malineanu
Durata 164’

Spectacol realizat de studenții anului IV al IATC

În distribuție: Ștefan Banică-Junior, Adrian Ciobanu, Dan Profiroiu, Adrian Vâlcu, Erika Baieșu, Lamia Beligan, Ruxandra Enescu, Oana Ioachim, Ștefan Velniciuc.

Scenografia: Diana Cupșa și Valeria Stoleru

Regia artistică TV: Constantin Dicu

15
/01
/24

Teatrul Maghiar de Stat Cluj își ia cu tristețe rămas bun de la actorul András Csíky, laureat al premiilor Kossuth și Jászai Mari, distins cu Premiul UNITER pentru întreaga activitate, care s-a stins din viață în data de 13 ianuarie 2024, la vârsta de 94 de ani

12
/01
/24

Proiectul „Narațiuni ale națiunii”, produs de PostModernism Museum cu ocazia Zilei Culturii Naționale 2024, abordează valorile naționale într-o perspectivă multidisciplinară, prin teme dedicate unor genuri și mijloace de exprimare atractive: bandă desenată, muzică rock și folk, literatură, arte vizuale, istoria artei, în care reprezentările naționale sunt înțelese ca valori democratice, dimensiune europeană, influențe creative specifice unui spațiu de spiritualitate și limbaj comun.

12
/01
/24

Luna ianuarie aduce în spațiile galeriei neconvenționale Celula de Artă două noi vernisaje: acumulare.colecție 3, expoziția-colecție de lucrări dăruite de prieteni artiști a co-fondatorului Celulei de Artă, Daniel Loagăr, la spațiul-vitrină din B-dul Carol nr. 53 și experimental I, expoziția de fotografie experimentală a artistului vizual Marius Adrian, la Pop Up Window de la Galeria Kulterra (str. Știrbey Vodă nr. 104 – 106).

12
/01
/24

Scrisoarea trimisă de către scriitorul Mircea Damian din închisoare, jurnalul intim al unei doamne de la curtea regală, un jurnal de front din cel de-al Doilea Război Mondial, catrenul dedicat de Lucian Blaga uneia dintre muzele sale și ultima scrisoare trimisă de Ion Antonescu către soție s-au numărat printre cele mai discutate obiecte de colecție licitate la finalul anului trecut.

11
/01
/24

Institutul Cultural Român anunță lansarea ediției din 2024 a Programului CANTEMIR*, program de finanțare pentru proiecte culturale destinate mediului internațional. ICR va acorda finanțare nerambursabilă pentru inițiative culturale din domeniile arte vizuale (arte plastice, arte decorative, știință/cercetare și arhitectură, design, noile media, fotografie, performance) și artele spectacolului (teatru, muzică, dans).