Aniversarea a 65 de ani de la înființarea UNATC, la TVR 2
https://www.ziarulmetropolis.ro/aniversarea-a-65-de-ani-de-la-infiintarea-unatc-la-tvr-2/

Luni, 6 iulie, de la ora 20:10, TVR 2 aniversează 65 de ani de la înfiinţarea UNATC cu un musical de absolvenţă – „Cadrilul”.

Un articol de Liliana Matei|5 iulie 2015

Ștefan Bănică Jr, Oana Ioachim, Erika Băieșu, Lamia Beligan, Adrian Ciobanu terminau, în urmă cu 25 de ani, Institutul de Artă Teatrală și Cinematografică I.L.Caragiala, București (acum UNATC) cu un spectacol care a cucerit cronicari și public deopotrivă: musicalul „Cadrilul”, adaptare după piesa lui Oscar Wilde „The importance of being Earnest”.

În piesă, încurcăturile se nasc de la un nume – Ernest (joc de cuvinte, adică Onest). Acţiunea se petrece la sfârşitul secolului al XIX-lea, în Anglia victoriană, în aşa-zisa înaltă societate londoneză.Tânărul John Worthing (cunoscut sub numele de Jack la ţară şi Ernest – Onest la oraş, Dan Profiroiu) vrea să se însoare cu Gwendolen Fairfax(Lamia Beligan), fiica teribilei Lady Bracknell(Ruxandra Enescu).

Dar, din cauza trecutului său obscur, fusese găsit într-o valiză uitată pe peronul Gării Victoria, Lady Bracknell se opune cu fermitate căsătoriei, în pofida prieteniei pretendentului cu nepotul ei, Algernon Montcrieff (Ștefan Bănică Jr). Acesta, pe urmele secretelor lui Jack, se îndrăgosteşte de tânăra pupilă a acestuia, Cecily Cardew (Oana Ioachim). După o serie de certuri şi împăcări, încurcături şi dezvăluiri, piesa are un triplu happy-end – nu mai puţin de trei căsătorii.

„Cadrilul” este, de fapt, musicalul „Bună seara, domnule Wilde!” (1971), musical cu libretul scris de Eugen Mirea, pe muzica lui Henri Mălineanu. Libretul respectă cu fidelitate litera şi, mai ales, spiritul piesei originale, subintitulată „A Trivial Comedy for Serious People” (O comedie minoră pentru oameni importanți). Verva tinerilor absolvenți este excelent slujită de schimbul de replici, de jocurile de cuvinte, de încurcăturile născute din re-botazarea protagoniștilor.

FOTO CADRILUL 10

„În pofida acestei aparente uşurătăţi a subiectului, comentată cu mult umor de personajul Oscar Wilde, comicul de limbaj şi situaţii este de o profunzime invers proporţională cu superficialitatea înaltei societăţi londoneze. Iar scriitorul Eugen Mirea îl speculează pe de-a-ntregul în libretul noului musical, la care se adaugă partitura lui Henri Mălineanu. Premiera absolută a musicalului a avut loc pe 28 noiembrie 1971, la Teatrul Nottara din București, în regia lui Alexandru Bocăneț și coregrafia lui Cornel Patrichi, cu o distribuție de excepție.

De-a lungul anilor, musicalul a cunoscut o serie de montări pe scenele româneşti şi a fost preferatul variilor generații de studenți ai facultăţilor de teatru din ţară. Alegerea pare întemeiată, căci comedia lui Mirea şi Mălineanu reface cu haz şi nerv, în termenii teatrului muzical modern, textul lui Oscar Wilde, oferind partituri generoase pentru fiecare interpret. Iar tinerii actori distribuiţi au posibilitatea de a se prezenta la public cu roluri convingătoare, prin care să îşi evidenţieze personalitatea artistică. Aşa s-a întâmplat şi la prima punere în scenă a musicalului la Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică “I.L. Caragiale” din Bucureşti, în anul 1984, la clasa prof. asoc. Sanda Manu, lect. univ. Geta Angheluţă, dar şi mai târziu, în 1989, sub titlul „Cadrilul”, la clasa prof.univ. Ion Cojar, prof. asoc. Leopoldina Bălănuţă.” (articol în Yorick)
CADRILUL

Comedie de Eugen Mirea dupa Oscar Wilde
Muzica Henri Malineanu
Durata 164’

Spectacol realizat de studenții anului IV al IATC

În distribuție: Ștefan Banică-Junior, Adrian Ciobanu, Dan Profiroiu, Adrian Vâlcu, Erika Baieșu, Lamia Beligan, Ruxandra Enescu, Oana Ioachim, Ștefan Velniciuc.

Scenografia: Diana Cupșa și Valeria Stoleru

Regia artistică TV: Constantin Dicu

25
/01
/24

Muzica și poveștile se întâlnesc la Teatrelli într-un nou concept de spectacol sonor, creat de Mădălina Pavăl și Alexei Țurcan, împreună cu alți 10 muzicieni talentați. GAZDA redefinește sonoritățile românești și propune spectatorilor un alt mod de a se bucura de muzică – umăr lângă umăr cu artiștii răspândiți prin sala transformată într-o sufragerie, pregătiți să dăruiască povești din culisele creației.

25
/01
/24

Festivalul DIPLOMA Show, un proiect The Institute, lansează seria de podcasturi Friends of the Arts, produsă de Black Rhino Radio și moderată de Artemisa Pascu. Friends of the Arts - A DIPLOMA Show Podcast continuă misiunea proiectului de a promova și susține tinerii artiști, designeri și arhitecți.

25
/01
/24

Gaep anunță reprezentarea lui Théo Massoulier. Artistul stabilit la Lyon este cunoscut pentru asamblaje în care coexistă elemente minerale, plante și artefacte și care fac trimitere la culturile biologice din laborator sau la mici matrice prebiotice. Recent, el a început să dezvolte o serie de picturi cu basoreliefuri inedite, acționate magnetic. Prima lui expoziție personală la Gaep – și prima din București – se va deschide la finalul lunii februarie.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.

23
/01
/24

ISTORIA ne ajută să călătorim în trecutul persoanelor, familiilor, comunităților, popoarelor, Lumii întregi. Ea ne învăţă să întelegem o hartă, o haină, o clădire, o ruină, o fotografie, o gravură, un document vechi, o piesă de muzeu sau chiar un tablou. Cine ştie Istorie, va înțelege mai bine comunitatea şi lumea în care trăieşte azi!

23
/01
/24

Miercuri, 24 ianuarie, ziua în care Unirea Principatelor Române este celebrată la nivel național prin numeroase festivități și manifestări culturale, ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București oferă publicului oportunitatea de a descoperi tainele limbajului universal al artei prin intermediul expoziției momentului, „Universul lui Salvador Dalí”, deschisă la Hanul Gabroveni din centrul Capitalei.

22
/01
/24

Teatrul Național „I.L. Caragiale” București își începe anul în Sala Mare, cu „Opera de trei parale” de Bertolt Brecht, această ars poetica și demonstrație practică a teatrului epic, acest punct de cotitură teatral, tablă de șah cu toți pionii murdari, busolă morală fără ac, și matrioșkă a răului.

22
/01
/24

Art Safari revine în această primăvară cu o ediție ce marchează un deceniu de existență. În prim plan, marii maeștri ai artei românești: Eustațiu Stoenescu, Grigorescu, Tonitza, Luchian, Pallady, Baba, Petrașcu, Mützner, Dărăscu, Ressu, Iser. Noul sezon prezintă 5 expoziții de artă, ce pot fi văzute în perioada 8 martie-28 iulie, la Palatul Dacia-România de pe Lipscani.

22
/01
/24

Anul acesta, Teatrul Tamási Áron celebrează Ziua Culturii Maghiare prin deschiderea a trei spaţii de întâlnire : luni, 22 ianuarie, de la ora 19, în Sala Mare a Teatrului, spectatorii din Sfântu Gheorghe pot urmări spectacolul "Voiam să mă revolt cu voi", o producţie a Teatrului Naţional din Târgu Mureş, în regia lui Aba Sebestyén; în aceeași zi, Trupa Tamási Áron joacă una dintre producţiile sale de succes, Floarea Soarelui, în regia lui Radu Afrim, pe scena Teatrului Naţional din Târgu Mureş; miercuri, 24 ianuarie, la Braşov, va fi lansată cartea despre viaţa actorului Nemes Levente, fostul director al Teatrului Tamási Áron.