Aniversarea a 65 de ani de la înființarea UNATC, la TVR 2
https://www.ziarulmetropolis.ro/aniversarea-a-65-de-ani-de-la-infiintarea-unatc-la-tvr-2/

Luni, 6 iulie, de la ora 20:10, TVR 2 aniversează 65 de ani de la înfiinţarea UNATC cu un musical de absolvenţă – „Cadrilul”.

Un articol de Liliana Matei|5 iulie 2015

Ștefan Bănică Jr, Oana Ioachim, Erika Băieșu, Lamia Beligan, Adrian Ciobanu terminau, în urmă cu 25 de ani, Institutul de Artă Teatrală și Cinematografică I.L.Caragiala, București (acum UNATC) cu un spectacol care a cucerit cronicari și public deopotrivă: musicalul „Cadrilul”, adaptare după piesa lui Oscar Wilde „The importance of being Earnest”.

În piesă, încurcăturile se nasc de la un nume – Ernest (joc de cuvinte, adică Onest). Acţiunea se petrece la sfârşitul secolului al XIX-lea, în Anglia victoriană, în aşa-zisa înaltă societate londoneză.Tânărul John Worthing (cunoscut sub numele de Jack la ţară şi Ernest – Onest la oraş, Dan Profiroiu) vrea să se însoare cu Gwendolen Fairfax(Lamia Beligan), fiica teribilei Lady Bracknell(Ruxandra Enescu).

Dar, din cauza trecutului său obscur, fusese găsit într-o valiză uitată pe peronul Gării Victoria, Lady Bracknell se opune cu fermitate căsătoriei, în pofida prieteniei pretendentului cu nepotul ei, Algernon Montcrieff (Ștefan Bănică Jr). Acesta, pe urmele secretelor lui Jack, se îndrăgosteşte de tânăra pupilă a acestuia, Cecily Cardew (Oana Ioachim). După o serie de certuri şi împăcări, încurcături şi dezvăluiri, piesa are un triplu happy-end – nu mai puţin de trei căsătorii.

„Cadrilul” este, de fapt, musicalul „Bună seara, domnule Wilde!” (1971), musical cu libretul scris de Eugen Mirea, pe muzica lui Henri Mălineanu. Libretul respectă cu fidelitate litera şi, mai ales, spiritul piesei originale, subintitulată „A Trivial Comedy for Serious People” (O comedie minoră pentru oameni importanți). Verva tinerilor absolvenți este excelent slujită de schimbul de replici, de jocurile de cuvinte, de încurcăturile născute din re-botazarea protagoniștilor.

FOTO CADRILUL 10

„În pofida acestei aparente uşurătăţi a subiectului, comentată cu mult umor de personajul Oscar Wilde, comicul de limbaj şi situaţii este de o profunzime invers proporţională cu superficialitatea înaltei societăţi londoneze. Iar scriitorul Eugen Mirea îl speculează pe de-a-ntregul în libretul noului musical, la care se adaugă partitura lui Henri Mălineanu. Premiera absolută a musicalului a avut loc pe 28 noiembrie 1971, la Teatrul Nottara din București, în regia lui Alexandru Bocăneț și coregrafia lui Cornel Patrichi, cu o distribuție de excepție.

De-a lungul anilor, musicalul a cunoscut o serie de montări pe scenele româneşti şi a fost preferatul variilor generații de studenți ai facultăţilor de teatru din ţară. Alegerea pare întemeiată, căci comedia lui Mirea şi Mălineanu reface cu haz şi nerv, în termenii teatrului muzical modern, textul lui Oscar Wilde, oferind partituri generoase pentru fiecare interpret. Iar tinerii actori distribuiţi au posibilitatea de a se prezenta la public cu roluri convingătoare, prin care să îşi evidenţieze personalitatea artistică. Aşa s-a întâmplat şi la prima punere în scenă a musicalului la Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică “I.L. Caragiale” din Bucureşti, în anul 1984, la clasa prof. asoc. Sanda Manu, lect. univ. Geta Angheluţă, dar şi mai târziu, în 1989, sub titlul „Cadrilul”, la clasa prof.univ. Ion Cojar, prof. asoc. Leopoldina Bălănuţă.” (articol în Yorick)
CADRILUL

Comedie de Eugen Mirea dupa Oscar Wilde
Muzica Henri Malineanu
Durata 164’

Spectacol realizat de studenții anului IV al IATC

În distribuție: Ștefan Banică-Junior, Adrian Ciobanu, Dan Profiroiu, Adrian Vâlcu, Erika Baieșu, Lamia Beligan, Ruxandra Enescu, Oana Ioachim, Ștefan Velniciuc.

Scenografia: Diana Cupșa și Valeria Stoleru

Regia artistică TV: Constantin Dicu

22
/03
/24

Pe 23 martie 2021, la 93 de ani, după aproape un secol petrecut printre lumini, umbre și culori, a părăsit această lume, lăsând în urmă o istorie a costumului, zeci de volume, nenumărate expoziții, o mulțime de obiecte adunate într-o colecție de o valoare greu de estimat, care, poate, își va găsi în timp un spațiu pentru ca muzeul visat de ea să existe.

22
/03
/24

Cum poate râsul să fie terapeutic? Cum poate cufundarea în natură să ne aline? Cum ne poate ajuta arta mișcării să avem o relație mai bună, mai creativă cu procesul de înaintare în vârstă? În căutarea răspunsurilor la aceste întrebări, Asociația Developing Art lansează proiectul de cercetare artistică All Sorts of Care: o serie de rezidențe artistice dedicate explorării legăturilor complexe dintre corp și minte, în contextul râsului, al îmbătrânirii și al prezenței umane, ca un martor tăcut ce face parte din natură, toate privite prin filtrul ideii de grijă.

21
/03
/24

Cele mai noi filme cu Mads Mikkelsen și Sir Anthony Hopkins în rolurile principale și multipremiatul „All of Us Strangers” (foto) (r. Andrew Haigh) sunt doar câteva dintre titlurile incluse în programul celei de-a 23-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania, care va avea loc la Cluj-Napoca între 14 și 24 iunie.

21
/03
/24

Joi, 28 martie, de la ora 19.00, va avea loc la sediul Teatrului Masca (Bd. Uverturii, nr. 14) a șasea întâlnire din seria dezbaterilor performative moderate de Alex Tocilescu. Tema ediției este „Ăștia o să ne plătească nouă pensia?!”

20
/03
/24

Denisa Nicolae are multe nesiguranțe și incertitudini. Râde zgomotos și plânge cu sughițuri. Iubește. Lumea ei e mare și jucăușă, din când în când o prinde cu tandrețe, să nu fugă, și o face vizibilă, puțin câte puțin.

20
/03
/24

Sue Giles, președintele ASSITEJ, transmite mesajul de Ziua Internațională a Teatrului pentru Copii și Tineret. Scopul acestei campanii este de a facilita accesul la teatru și la spectacole pentru copii și tineri.

19
/03
/24

Nominalizat în acest an la Women's Prize for Fiction, romanul „Cele opt vieți ale unui trickster de-o vârstă cu veacul” de Mirinae Lee, o coreeancă mutată în SUA, spune povestea teribilă a unei femei evadate din Coreea de Nord.

18
/03
/24

Proiectul „Întâlnirile Teatrul azi la Masca” iniţiat de revista Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, continuă seria de discuții profesionale cu a doua masă rotundă dedicată, de această dată, dramaturgiei românești.

18
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie.