Anna Szeles, 77
https://www.ziarulmetropolis.ro/anna-szeles-77/

Anna Szeles, una dintre cele mai fermecătoare actriţe din cinematografia românească, a împlinit 77 de ani. Actriţa de origine maghiară a fost omagiată la Festivalului Internaţional de Film Transilvania 2018, unde a primit Premiul pentru întreaga carieră.

Un articol de Petre Ivan|26 august 2019

Anna Szeles s-a născut la Oradea pe 24 august 1942. Blondă, de o frumuseţe răpitoare, actriţa de origine maghiară era studentă când Liviu Ciulei și-a dorit-o în distribuţia filmului „Pădurea spânzuraţilor” în rolul Ilonei.

„Pădurea spânzuraților” e filmul meu preferat (…). Aveam un accent specific ardelenesc, mai stâlceam unele cuvinte. Toate acestea au fost atuul meu.” – Anna Szeles

Ecranizarea romanului omonim al lui Liviu Rebreanu, „Pădurea spânzuraţilor” (1965), a rămas nu doar unul dintre cele mai bune filme româneşti din toate timpurile, ci şi vârful carierei actriței care a împlinit, zilele trecute, 77 de ani.

La primul examen dat la Academia de Teatru şi Film a fost respinsă din cauza fragilităţii şi tinereţii ei (motivul oficial). A fost nevoită să lucreze un an ca muncitoare, după care, în anul următor, a reușit să intre prima la Academie.

În anul următor, la vârsta de 23 de ani, pe când filma la „La vârsta dragostei” (1963) l-a cunoscut pe Florin Piersic, de care se îndrăgostește, dar care îi va deveni soț abia 9 ani mai târziu. Mariajul lor avea să se întindă pe durata a 10 ani, in perioada 1975-1985.

„Ne-am întâlnit prima dată când filmam „La vârsta dragostei”. Țin minte că Florin m-a invitat la un spectacol, iar regizorul Francisc Munteanu mi-a spus să nu mă duc, avertizându-mă că ma voi îndrăgosti de Piersic. După vreo noua ani s-a întâmplat…  ”

Anna Széles  a mai apărut, printre altele, în „Meandre” (1966), „Vin cicliştii” (1968), „Balul de sâmbătă seară” (1968) şi  „Tinereţe fără bătrâneţe” (1969). Împreună cu Florin Piersic, actriţa a jucat în filme ca „Ştefan cel Mare – Vaslui 1475” (1975), „Elixirul tinereţii” (1975) şi „Masca de argint” (1985).

În urmă cu un an, Anna Széles a fost omagiată la cea de-a 17-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania, unde a primit Premiul pentru întreaga carieră.

(sursa: clvfilm.wordpress.com)

Foto: Anna Szeles, Florin Piersic și Victor Rebengiuc – facebook

14
/12
/22

O carte fundamentală de teorie a filmului, "Ce este cinematograful?", de André Bazin, a apărut în sfârşit integral în limba română, într-un parteneriat între editurile Polirom şi UNATC Press şi sub coordonarea criticului şi profesorului Andrei Gorzo. O lectură obligatorie.

29
/11
/22

Cinematografia română se pregăteşte să celebreze în 2023 o sută de ani de la naşterea lui Ion Popescu Gopo, printr-o serie de retrospective cu filmele celebrului cineast, prin expoziţii cu desenele şi afişele operelor sale şi prin lansări de carte.

28
/11
/22

CRONICĂ DE FILM Sunt mari cineaşti la ale căror filme te uiţi pentru a vedea cu ce vin nou şi cum se reinventează (sau dacă reuşesc asta). Şi sunt mari cineaşti care nu mai au nimic de demonstrat şi pe ale căror noi filme le cauţi pentru a regăsi un stil şi un univers artistic care îţi sunt familiare şi în care ştii că te vei simţi confortabil.

15
/11
/22

Ambasada Republicii Cuba în România și Institutul Cervantes din București organizează „Zilele culturii cubaneze la București”, în perioada 21-25 noiembrie.

09
/11
/22

CRONICĂ DE FILM Cineastul suedez Ruben Östlund a râs dintotdeauna de ridicolul şi prostia oamenilor, pornind de la compatrioţii săi şi mai ales de la cei din clasele de sus. În “Triangle of Sadness” (2022), filmul care i-a adus în acest an un al doilea Palme d`Or la Cannes, satira e împinsă la extrem.