Anonimul 10. Filmele bune vin de la Răsărit
https://www.ziarulmetropolis.ro/anonimul-10-filmele-bune-vin-de-la-rasarit/

Anonimul 10, retrospectiva de la Cinema Studio din Bucureşti (30 august – 1 septembrie), a propus câteva filme remarcabile, printre care un mediumetraj românesc, o docuficţiune afgană, un thriller rusesc şi o capodoperă din… Kazahstan.

Un articol de Ionuţ Mareş|3 septembrie 2013

Anonimul 10, retrospectiva de la Cinema Studio din Bucureşti (30 august – 1 septembrie), a propus câteva filme remarcabile, printre care un mediumetraj românesc, o docuficţiune afgană, un thriller rusesc şi o capodoperă din… Kazahstan.

Regizat de kazahul de doar 29 de ani Emir Baigazin, „Lecţii de armonie” („Harmony Lessons”, foto sus) a câştigat în februarie Ursul de Argint la Berlin pentru contribuţie artistică deosebită în domeniul imaginii. Şi poate că tocmai îndrăzneala şi radicalitatea discursului cinematografic l-a oprit din a depăşi „Poziţia copilului” în preferinţele juriului condus de Wong Kar-wai pentru marele trofeu Ursul de Aur.

Lungmetrajul, o coproducţie Kazahstan-Germania-Franţa, oferă, în cuvinte puţine şi prin cadre fixe de o compoziţie seducătoare, o meditaţie despre violenţa din societatea kazahă post-sovietică, insuportabila greutate a vieţii la adolescenţă şi căutarea armoniei interioare, prin depăşirea spaimelor produse de propriul corp, de cei din jur şi de natura însăşi.

Fiecare cadru este un tablou vivant, o lecţie despre cum se articulează un limbaj cinematografic capabil să incite prin fiecare detaliu, prin simetrie sau prin jocul contrastelor.

Anonimul 10

Anonimul 10. Imagini din filmul „Harmony Lessons“

Filmul „Maiorul” („The Major”), al rusului Iuri Bîkov, a câştigat, în Deltă, trofeul Anonimul (stabilit prin votul publicului), şi a închis, la Bucureşti, retrospectiva Anonimul 10 de la cinema Studio.

Thriller în tradiţia unui „Serpico”, lungmetrajul demască impunitatea oamenilor legii din Rusia şi portretizează poliţia ca pe o organizaţie mafiotă dispusă la crime pentru ca şefii să-şi menţină privilegiile.

Citiţi şi: VIDEO Lungmetrajul „Maiorul/ The Major“, regizat de Yuri Bykov, a câştigat trofeul Anonimul

În ciuda unor fisuri la nivelul scenariului, care forţează pe alocuri credibilitatea, filmul se remarcă prin intesitate, ritm alert, interpretări actoriceşti puternice şi tentativa reuşită a Iuri Bîkov de a da un suflu proaspăt unor convenţii de gen.

Suferinţa femeii afgane

O surpriză plăcută a fost şi „Wajma” („An Afghan Love Story”), deşi premiul pentru scenariu primit la începutul anului la Sundance de regizorul şi scenaristul Barmak Akram, cineast afgan instruit în Franţa, ar fi trebuit să fie un suficient indiciu al excelenţei.

„Wajma” este un film de autor prin definiţie: Barmak Akram s-a ocupat de regie, scenariu, muzică, imagine şi montaj.

Dincolo de poveste – o fată din Kabul rămâne însărcinată în afara căsătoriei şi ajunge să sufere consecinţe aproape tragice -, „Wajma” impresionează prin naturaleţea actorilor, prin realismul frust, prin evitarea melodramei, prin apelul la nuanţe, prin povestea solid construită, prin semnalul de alarmă pe care îl trage faţă de problema violenţei asupra femeilor.

Radu Jude recidivează

După ce lungmetrajul său „Toată lumea din familia noastră” câştiga la începutul anului cele mai importante premii la Gopo (în lipsa filmului „După dealuri”), Radu Jude a revenit cu un mediumetraj, prezentat în mai la Cannes, în secţiunea Quinzaine des Realisateurs, şi inclus în retrospectiva Anonimul 10.

„O umbră de nor” vorbeşte depre boală, moarte şi raportarea la credinţă, Dumnezeu şi slujitorii Lui (protagonistul, interpretat de regizorul de teatru Alexandru Dabija, este un preot chemat la căpătâiul unei muribunde într-un apartament bucureştean).

Jude continuă realismul din precedentele sale filme, pe care îl condimentează cu tuşe de umor negru, atenuând astfel dramatismul unei situaţii apăsătoare.



05
/07
/20

CRONICĂ DE FILM Scris și regizat de Nicolas Bedos, „La Belle Époque” (2019), prezentat anul trecut la Cannes în afara competiției și programat să deschidă ediția amânată din acest a TIFF-ului clujean, este o comedie tipic franceză cu vedete. Eternul subiect al cuplurilor în criză este ambalat puțin diferit, însă fără nimic memorabil.

04
/07
/20

S-a deschis Grădina cu Filme – Cinema & More: film românesc, documentare despre mari coregrafi, muzicieni sau creatori de modă, concerte, teatru, spectacole de improvizație și dezbateri, într-un program special în aer liber.

01
/07
/20

O incursiune în lumea lui Ingmar Bergman, creionată de scriitoarea norvegiană Linn Ullmann, fiica regizorului, în romanul „Neliniște”, publicat în 2015 și apărut recent și în limba română, la Editura Polirom.

30
/06
/20

OPINIE Desfăşurată în aer liber, după o amânare de trei luni din cauza pandemiei, gala Premiilor Gopo a avut câştigători previzibili. Deşi inevitabil mai puţin spectaculos ca de obicei, evenimentul a fost important prin simplul fapt că s-a desfăşurat şi că le-a permis câtorva sute de cineaşti să se reîntâlnească, într-un context dificil pentru filmul românesc.

30
/06
/20

Drama suedeză „Beartown/Scandalul” va avea premiera în toate teritoriile HBO Europe, în această toamnă. Serialul, bazat pe romanul bestseller al lui Fredrik Backman, este regizat de Peter Grönlund și îi are în rolurile principale pe Ulf Stenberg, Aliette Opheim, Tobias Zilliacus, Miriam Benthe și Oliver Dufaker.

29
/06
/20

Cele mai noi filme distribuite pe ecranele din România de către Independența Film se văd la TIFF (31 iulie - 9 august, Cluj), în timp ce contul de Vimeo al casei de distribuție primește titluri de referință, producții prezentate și premiate la Cannes.

25
/06
/20

”Grilele, genurile, toate categoriile fixate sunt inamicii criticului” şi ”Libertatea criticului este de a nu se supune ierarhiilor gata făcute”. Sunt doar două dintre numeroasele idei stimulante despre critica de film dintr-un dosar din revista franceză „Cahiers du cinéma” pe aprilie, în ultimul număr înainte de schimbarea echipei editoriale.

Pagina 1 din 26412345...102030...Ultima »