„Another Round”. Pentru toată lumea
https://www.ziarulmetropolis.ro/another-round-pentru-toata-lumea/

CRONICĂ DE FILM E ceva ciudat în legătură cu „Another Round” („Încă un rând, 2020), noul film multipremiat al danezului Thomas Vinterberg. Îi simţi lucrătura la fiecare pas, mai ales pe scenariu, dar până la final, cu ajutorul unui moment muzical salvator şi al jocului mereu la înălţime al lui Mads Mikkelsen, reuşeşte să înfrângă o eventuală rezistenţă.

Un articol de Ionuţ Mareş|13 aprilie 2021

„Another Round” este exemplul tipic de film european de autor care cere imperios unanimitate şi nu acceptă un refuz. Un produs care străluceşte, bine şlefuit, făcut cu precizie după o reţetă certificată. Un feel-good movie, care ştie să amestece însă în dozaje perfecte dulcele cu amarul şi să livreze nişte adevăruri universale despre viaţă.

În fond, ce spectator nu s-ar regăsi în cel puţin unele din problemele celor patru protagonişti, chiar dacă e vorba de profesori de liceu blazaţi, bărbaţi care se dedau unui experiment cu alcool pentru a ieşi din amorţeala existenţială?

Desigur că succesul său poate fi explicat şi prin faptul că surprinde spleen-ul europeanului fără griji materiale (de dinainte de pandemie, că între timp sursele de angoasă poate s-au schimbat puţin), o temă veche şi dragă cinema-ului de artă de pe continent, cam din perioada sa de glorie modernistă, postbelică, atunci când astfel de subiecte erau monedă curentă.

E un paradox. Îţi dai seama în orice moment unde te va duce scenariul semnat de Thomas Vinterberg şi Tobias Lindholm, vechi colaboratori. Bineînţeles că fiecare personaj central va primi partea sa de atenţie, chiar dacă în prim-plan e protagonistul jucat de Mads Mikkelsen, şi îşi va arăta deopotrivă latura luminoasă şi zonele întunecate.

Iar pe aceste trasee emoţionale, pe care fiecare dintre noi a mers deseori în explorările sale cinefile, sunt presărate mici surprize de moment şi obstacole mereu surmontabile.

Totul e croit după acea şcoală de scenaristică potrivit căreia un film trebuie să se prezinte în lume în haine de gală, pentru a face o impresie frumoasă şi a nu deranja pe nimeni. Şi, dacă se poate, să fie şi cool.

Totuşi, e ceva ce scapă standardizării (care afectează în primul rând scriitura, dar atinge pe alocuri şi regia, ajunsă un avatar domesticit al unei viziuni altădată radicale, neconcesive, obraznice, la care Lars von Trier, colegul de mişcare artistică al lui Thomas Vinterberg, nu a renunţat nici acum).

E vorba de o anume melancolie care se acumulează de la o scenă la alta, până la explozia finală, şi asta cred că e rezultatul stilului direct şi cald, lipsit de preţiozitate, în care Vinterberg îşi priveşte personajele, în ciuda limitelor evidente pe care le impun firele narative.

Apoi, bineînţeles, e chipul unic, atât de expresiv şi de cinematografic, al lui Mads Mikkelsen, care face unul din marile sale roluri, într-o carieră ce nu a dus lipsă de interpretări uşor de ţinut minte.

E printre puţinii actori care pot face credibilă o scenă de dans apărută de nicăieri, lăsând senzaţia că e cel mai firesc lucru din lume.

„Another Round” este distribuit în România de Ban Unicorn.



19
/09
/22

Bazat pe cazul real al fostului șef francez al agenției antinarcotice, acuzat în 2017 de contrabandă cu droguri la scară largă, Ancheta unui scandal de stat / Enquête sur un scandale d'etat explorează o captivantă poveste despre corupție la cel mai înalt nivel și chestionează formele de discurs public în contextul traficului de droguri. Filmul lui Thierry de Peretti, cu Roschdy Zem, Pio Marmaï și Vincent Lindon este distribuit în cinematografe din 30 septembrie de Independența Film.

19
/09
/22

Iubirea, sub toate formele ei, este tema ediției cu numărul 17 a Festivalului Internațional de Film de Animație Animest. Între 7 și 16 octombrie, o vom celebra în sălile de cinema din București, urmărind peste 340 de filme sosite din întreaga lume. Printre acestea, 48 de povești cu și despre iubire, vor fi prezentate sub umbrela Animate the Love – temă ilustrată în posterul ediției de artista ucraineană Oksana Kurmaz.

19
/09
/22

Fairytale, cel mai recent film al regizorului Alexander Sokurov, și ultimul din tetralogia inspirată de cele mai controversate personaje politice ale secolului XX, va deschide cea de-a 12-a ediție a Festivalului Internațional de Film Experimental București. Luni, pe 26 septembrie, în anticiparea debutului oficial al festivalului, pelicula va avea parte de o primă întâlnire cu publicul din România, de la ora 18:30, la Cinemateca Eforie.

15
/09
/22

„Om Câine / Man and Dog”, primul lungmetraj regizat de Ștefan Constantinescu, cu Bogdan Dumitrache și Ofelia Popii în rolurile principale, intră în cinematografe din 16 septembrie, filmul fiind distribuit pe marile ecrane de microMULTILATERAL.

09
/09
/22

Experimente audiovizuale inovatoare care abordează în maniere adesea surprinzătoare problematici relevante pentru lumea contemporană, scurtmetrajele incluse anul acesta în Competiția Internațională BIEFF propun noi perspective asupra stării de echilibru fragil – definitorie pentru momentul istoric pe care îl traversăm.

08
/09
/22

Programat în perioada 7-16 octombrie la Bucureşti, Festivalul Internațional de Film de Animație Animest, singurul eveniment cinematografic din România care califică filme pe lista candidaților eligibili la Oscaruri, şi-a anunţat selecția de titluri din competiția oficială.

06
/09
/22

"Metronom", debutul în lungmetraj de ficțiune al regizorului Alexandru Belc, distins anul acesta la Cannes cu Premiul pentru regie al secțiunii Un Certain Regard, va avea premiera în cinematografe pe 4 noiembrie, prezentat de Strada Film.