„Apa Vie” cu magie, de Ştefan Lupu
https://www.ziarulmetropolis.ro/apa-vie-cu-magie-de-stefan-lupu/

„Apa Vie” de la Teatrul Mic din Bucureşti este un spectacol de teatru-dans contemporan amuzant, alert, fresh, în regia lui Ștefan Lupu, pe un scenariu de Daniel Chirilă.

Un articol de Corina Dima|28 noiembrie 2017

Pornind de la basmul „Apa Vie”  după Frații Grimm, cu un scenariu inedit semnat de Daniel Chirilă, regizorul Ștefan Lupu construieşte un basm al zilelor noastre cu surprize la tot pasul, cu poftă de râs şi poftă de viaţă. Un spectacol dinamic, cald, cu umor de calitate, cu un vibe nou, proaspăt.

Reţeta sună aşa: se iau personajele din basm – Regele, cei trei Prinţi, se alătură apoi Bufon, Tradu-Călăul, babe-bârfitoare de la palat, Paji, Baba-Cloanţa şi bineînţeles, două făpturi speciale, Prinţesa Ne-bună şi Prinţesa Bună.

Se adaugă apoi intriga: obţinerea miraculoasei Apei Vii (leacul vindecător pentru Rege) şi ticluirea probelor prin care trebuie să treacă Prinţii ca să obţină licoarea fermecată. Urmează complotul fraţilor mari şi aplanarea tuturor conflictelor cu ingredientul secret, iubirea.

Regizorul Ștefan Lupu preia elementele principale ale basmului şi le introduce în lumea sa specială (amuzantă, ghiduşă, creativă, fluidă, plină de culoare şi mişcare). Limbajul verbal şi non-verbal capătă valenţe noi, cu alăturări neaşteptate (gestică, mimică, rimă, sunete, pantomimă, dans, cântec etc.).

Limbajul rostit însemnă alăturări de cuvinte în rime cu tâlc, onomatopee, sunete rostite ori cântate, grupuri de silabe (fără sens dar cu accente, intonaţie şi  frazare), expresii din vorbirea curentă, prescurtări din engleză, fraze participative (’’Aşa-i povestea’’), alăturări şugubeţe (’’Fraţii Petreuş, Grimm, Karamazov sau Fraţii Jderi’’) etc.

O lume feerică a zilelor noastre, dar totuşi în basm. Cu bine şi rău, cu probe de foc, cu mirare, cu trădare, cu dor, cu speranţă, cu încredere şi iubire.

Scenariul semnat de Daniel Chirilă punctează momentele în versuri, păstrând o dinamică alertă, spumoasă, într-o notă de ironii şi glume rafinate. Un umor jucăuş, spontan şi sprinţar asezonat pe alocuri cu expresii şi cuvinte din limbajul cotidian urban.

Cadrul scenografic este minimalist. Luminile şi proiecţiile/ video-mapping-ul, create de sătmăreanul Eranio Petruska, au un rol aparte, ca structură integrantă din spectacol. Proiecţiile îmbracă actorii, prelungesc cadrele sau le înglobează într-un mod dinamic, participativ. Nu sunt proiecţii doar de dragul proiecţiilor, acestea au întotdeauna un rol bine definit. Elemente din natură, desene geometrice (ca parte din pattern-ul cu care sunt îmbrăcate personajele sau dimpotrivă, care le singularizează), elemente grafice mişcătoare cu care actorii interacţionează etc.

Muzica originală este semnată de Mihai Dobre, ţine isonul personajelor şi punctează întâmplările, se mulează de minune pe celelalte elemente ale spectacolului.

Iar machiajul (Diana Ionescu, Raluca Ochiană) întregește cu vârf şi îndesat atmosfera feerică, de basm. Parcă-ar fi un melanj de fragmente din filmul Alice în Ţara Minunilor sau personaje aborigine Na’vi din filmul Avatar ori poate nişte minions sau poate poveşti neaoşe de Ion Creangă or Petre Ispirescu.

Spectacolul ţine treze atenţia şi participarea spectatorilor prin elementele surpriză (de facturi diferite):  prezenţa unui scuter electric tip hover board, Prinţul mic care îşi pierde un pantof (asemenea Cenuşăreasei), cântece pe ritm de beatbox, ceaţă învăluitoare care te trece pe meleagul poveştii etc.

Actorii interpretează (majoritatea) mai multe roluri. Toţi actorii trebuie să recite, să danseze sau să cânte, precum într-un teatru tip musical sau de revistă (fără să fie vorba aici nici de musical nici revistă). Şi surprinzi în ochii lor (în special în scena de la final) bucuria de a face parte din acest spectacol.

Gabi Costin face un rol duplicitar, cu mult umor (Regele şi Piticul); sunt savuroase actriţele (au şi un duet împreună) Ana Bianca Popescu şi Alina Petrică (Prinţesa Ne-Bună/Sfânta Miercuri şi Prinţesa Bună/Sfânta Vineri); Oana Pușcatu în Baba Cloanţa ori Fantoma Mamei; Cezar Grumăzescu foarte sugestiv în rolurile deBătrân/Bufon/Tradu-Călău; cei trei prinţi Marian Olteanu, Florin Crăciun, Rareș Florin Stoica.

Un moment hilar şi surpinzător este cel al pajilor (Alina Rotaru şi Andreea Alexandrescu) care au o conversaţie într-o limbă necunoscută, o limbă inventată, ludică (asemenea limbii păsăreşti) şi o apariţie originală, ’’de neuitat’’.

Elementele de coregrafie şi mişcare construiesc fluenţa şi cadenţa spectacolului, conferindu-i unicitate şi prospeţime, în contact cu elementele de vorbire.

Regizorul Ștefan Lupu (care semnează şi coregrafia), a creat din ’’Apa vie’’ un basm surprinzător al zilelor noastre. Are poveste, are umor, are spectacol, are culoare, are surpriză, este alert, viu, feeric, te binedispune, este nou, este altfel.

Se simte şi în public munca la fiecare detaliu a unei echipe tinere şi unite, ce a pus mult suflet.

Ar fi interesant de filmat publicul pe parcursul acestui spectacol (să vezi mirarea, bucuria, surpriza, curiozitatea, amuzamentul adulţilor care sunt ca nişte copii).

’’Apa vie’’ învie magia.

*

Spectacolul ‘’Apa vie’’ de la Teatrul Micse joacă în 2 variante: una pentru adulţi şi o varianta adaptare pentru copii (se joacă la matineu).

APA VIE dupăFrații Grimm

Regia/Coregrafia: ȘtefanLupu
Scenariul: Daniel Chirilă
Compoziție muzicală: Mihai Dobre
Light design/video mapping: EranioPetruska
Concept machiaj: Diana Ionescu
Make-up: Diana Ionescu, RalucaOchiană
Asistențăregie: Daniel Chirilă

Distribuție:

Regele/Piticul – Gabi Costin
Prinţul Mare – Rareș Florin Stoica
Bătrânul/Bufonul/Tradu-Călăul – Cezar Grumăzescu
Prinţul Mic – Marian Olteanu
Prinţesa Ne_Bună/SfântaMiercuri – Ana Bianca Popescu
Prinţesa Bună/SfântaVineri – Alina Petrică
Gloria/Paji – Alina Rotaru
Baba Cloanţa/FantomaMamei – OanaPușcatu
Bogăţia/Paji – AndreeaAlexandrescu
Prinţul Mijlociu – Florin Crăciun

Durată: 1h 30′

Fotografii: Apa Vie – Teatrul Mic (Facebook)

17
/12
/15

Trebuie spus din start şi fără ocolişuri: noul „Star Wars”, varianta 2015, adică inevitabil 3D şi IMAX, este un triumf al genului SF. Nu doar raportat la direcţia pe care a trasat-o întreaga serie (de altfel, uşor supraevaluată), începând din 1977, ci pentru tot ceea ce înseamnă blockbuster în prezent.

17
/12
/15

Un tablou de Henri Matisse, "Deux femmes dans la verdure avec un chien", datând din 1938, a fost adjudecat pentru suma de 4,2 milioane de euro, fără taxe (25%), în cadrul unei licitații organizate la Yacht Club din Monaco.

17
/12
/15

Regizorul şi scenaristul american Quentin Tarantino va fi recompensat la sfârşitul lunii decembrie cu o stea pe Walk of Fame din Hollywood. Steaua lui Tarantino va fi inaugurată pe 21 decembrie, cu doar 4 zile înainte de lansarea noului său film "The Hateful Eight".

16
/12
/15

În urmă cu aproape două secole și jumătate se năştea la Bonn, în Germania, Ludwig van Beethoven, unul dintre cei mai mari compozitori ai lumii. Ziua de 16 decembrie este considerată data de naştere a lui Beethoven, deoarece se ştie că el a fost botezat pe 17 decembrie, ori la vremea respectivă copiii erau botezaţi la o zi după naştere.

16
/12
/15

„Oameni de unică folosință” este o poveste despre drama unui bolnav de Alzheimer, un „film” derulat fotogramă cu fotogramă, care, dincolo de problemele psihologice complexe pe care le pune, transmite o puternică emoţie. Romanul grafic cu acest nume, scris și ilustrat de Elena Ciolacu, se lansează oficial joi, 17 decembrie, de la ora 18.30, la Casa cu Rost (Calea Victoriei, nr. 155).

16
/12
/15

Soprana spaniolă Montserrat Caballe a fost condamnată la şase luni de închisoare cu suspendare, după ce a fost găsită vinovată de evaziune fiscală. Conform procurorilor, renumita interpretă de operă datorează fiscului spaniol suma de 508.468 de euro, reprezentând taxele aferente veniturilor obţinute de artistă.

16
/12
/15

Numele meu este Radu Popescu. Am absolvit Regie Teatru la UNATC în 2007 și Masterul de Dramaturgie al aceleiași Facultăți în 2009. Cum n-am avut norocul să mă număr printre puținii norocoși care s-au făcut remarcați la absolvire, n-am reușit să intru în „circuit” prin teatrele de stat, iar o a doua șansă nu mi s-a dat niciodată. Așa că singura cale posibilă a fost teatrul independent, pentru că am vrut cu orice preț să fac Teatru.

16
/12
/15

Nu mai puţin de 150 de cărţi având autograful lui Jeff Kinney, autorul bestsellerului „Jurnalul unui puşti”, îşi aşteaptă cititorii. Editura Arthur va pune la dispoziția fanilor, prin concursuri și prin intermediul partenerilor, cele 150 de exemplare din volumul 10 al seriei „Jurnalul unui puști”, Ca pe vremuri (ediţia în limba română, traducere de Andra Matzal), semnate de autor.

16
/12
/15

Teatrul Metropolis vă așteaptă sâmbătă, 19 decembrie, și duminică, 20 decembrie, de la orele 16:00 și 20:00, la spectacolul PAGANINI, în regia lui Mick Davis. Un spectacol fascinant despre viaţa marelui muzician italian Niccolò Paganini care include episodul tensionat dintre celebrul violonist şi biserica de rit catolic.

15
/12
/15

„Tăiam cuvinte, dar nu tăiam niciodată ideea“ - Sanda Manu. „Cenzura mai mult ne-a ajutat, pentru că noi inventasem un mic pachet periculos format din ideile zilelor noastre, din idei care deranjau” - Artan. „Cenzura a avut mai multe etape, dar nu a început în comunism, atunci doar i s-a schimbat semnul şi sensul” - Cristian Tudor Popescu.

15
/12
/15

Acum trei ani, niște actori sibieni s-au decis să pună bazele unui proiect care să îmbine teatrul cu muzica, performance-ul și poezia. Germenele aventurii se regăsește în Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu, când în primăvara anului 2012, Bogdan Sărătean a regizat un spectacol-lectură (Camera Isabelei) în prezența autorului, Jan Lauwers de la NeedCompany.

15
/12
/15

Dorel Vişan a debutat târziu în cinema, după vârsta de 35 de ani, însă a devenit rapid unul dintre cei mai distribuiţi actori români, activ şi astăzi. În patru decenii de carieră cinematografică, a făcut zeci de roluri în filme şi a lucrat cu mari regizori din generaţii diferite.

15
/12
/15

Joi, 17 decembrie, și vineri, 18 decembrie, de la ora 19:00, Teatrul Național de Operetă și Musical „Ion Dacian” susține, în sala de spectacole a Teatrului Metropolis (adresa: Str. Mihai Eminescu nr.89, sector 2, București), două noi reprezentații ale spectacolului-colaj „Paris, mon amour” – regia: Răzvan Ioan Dincă.

15
/12
/15

Asociaţia Cluster Economie şi Asistenţă Socială în parteneriat cu Direcţia Generală de Asistenţă Socială a Municipiului Bucureşti, organizează marţi, 15 decembrie 2015, începând cu orele 16.30, la sediul Structurii de economie sociala -  Cogito Educaţional SRL din str. Lamaiţei nr 7, sector 4, Bucuresti, conferinţa de inchidere a proiectului „VALORificarea oportunităţilor de insertie pe piaţa muncii pentru grupurile vulnerabile, prin integrarea în Intreprinderi Sociale VALORIS”(ID:144616).