Aproape. Palimpsest despre iubire
https://www.ziarulmetropolis.ro/aproape-palimpsest-despre-iubire/

Nouă povestioare în câte două sau trei personaje (plus un prolog şi un epilog de grup), despre căutările, nesiguranţele şi ratările iubirii, dar şi despre micile ei mari victorii.

Un articol de Cristina Enescu Aky|31 mai 2017

Un soi de realism magic în mijlocul zăpezilor unui orășel imaginar cu nume de potențial: Almost (Aproape). Din statul american Maine. Încă nu oraș dar nici chiar sălbăticie. ”Aproape” este tărâmul întâlnirilor prin iubire și emoție, o zonă a ezitărilor dar și un tărâm al curajului de a îl întâlni, totuși, pe Celălalt. Locul celor mai (inițial) neverosimile, suprarealiste întâlniri, uneori vai-de-noi de jenante, apăsătoare sau neîndemânatice, dar mereu autentice în emoția pe care o transmit. Peste toate aceste povești, Aurora Boreală a Nordului presară o cvasi-palpabilă magie. Sau poate e pur și simplu magia celei mai mari descoperiri din istoria umanității: capacitatea de a iubi. Două câte două, cuplurile de ”mirări că ești, fericiri că sunt” descoperă în acest Macondo înghețat că unul singur este focul care dezgheață singurătățile: iubirea.

”Aproape” de John Cariani, Teatrul Tinereului, Piatra Neamț. Festivalul ”Buzău Iubește Teatrul”. Absurd este doar ceea ce surzii nu pot auzi.

”Almost, Maine” este cel mai cunoscut text al actorului de teatru și film John Cariani, cunoscut publicului larg mai ales datorită rolului Julian Beck din serialul ”Law & Order” (Lege&Ordine). Textul s-a născut practic din punerea laolaltă a mai multor scurte povești de dragoste și din ideea unui regizor că ”astea aproape că sunt o piesă”. După ce montarea Off-Broadway din 2006 a fost suspendată la o lună de la premieră din motiv de vânzări foarte slabe, textul a cunoscut o ascensiune fulminantă în preferințele creatorilor de teatru profesioniști și amatori. În SUA, în 2014 a fost textul cel mai des montat în licee, surclasând chiar ”Visul unei nopți de vară” a lui Shakespeare, spre marea surprindere a lui Cariani însuși.

  • John Cariani este originar din statul american Maine. El a declarat că o inspirație majoră pentru  ”Aproape” a fost serialul ”Zona Crepusculară”.

În România, textul a fost montat în premieră de Teatrul Anton Pann din Râmnicu Vâlcea, în 2012, în traducerea și regia lui Cristian Juncu. Spectacolul prezentat în cadrul Festivalului Buzău Iubește Teatrul 2017, în regia și scenografia lui Vlad Cristache, a fost montat la Teatrul Tineretului de la Piatra Neamț în 2015.

O Ea poartă cu sine punguța de hârtie maro în care se află cele exact 19 bucățele ale inimii ei frânte. Un alt cuplu își ține iubirea dăruită celuilalt în saci roșii (sau, după caz, o punguță miiică mică), iar când locul de depozitare al numitei iubiri devine insuficient, ea este păstrată într-un inel. În altă scenă, doi foarte buni prieteni concurează în a-și povesti cele mai jenante pățanii amoroase, pentru a realiza apoi că de fapt cel mai bun lucru din viața fiecăruia e celălalt, partenerul de povești penibile. O altă povestioară pune problema care ar fi șansele ca, la o spălătorie, o Ea să îl pocnească în cap cu o masă de călcat pe un El care suferă de insensibilitate congenitală la durere – deocamdată? Despărțirea unui alt cuplu generează un penibil tatuaj greșit, făcut la necaz, care devine însă scânteia unei noi povești de iubire cu o fată care poartă exact numele tatuat pe brațul Lui. Un alt El se chinuie să o facă pe Ea, buna lui prietenă, să descifreze ceea ce este, de fapt, un extrem de clar și simplu tablou cu mesaj. Situații complet verosimile – exceptând pentru cei care chiar nu înțeleg absolut nimic nici când viața (care bate atât de ușor filmele) le dă bobârnace peste nas.

Regizorul și scenograful Vlad Cristache exploatează flexibilitatea textului lui Cariani, distribuind actorii în mai multe dintre scenete, uneori consecutiv. Rocada adaugă o dulceață tandră tuturor scenelor, indiferent în ce măsură vorbesc ele pe limba spectatorului: oricine poate ajunge în rolul celorlalți în acest joc al vieții și al iubirii. Fiecare din povești aduce câteva elemente de decor mobile, însă toate se desfășoară într-un cadru fix, delimitat: un pătrat format din stive de cărți suprapuse, în interiorul căruia ninge și ninge…. Cărțile sunt, în general, materializarea vizibilă a poveștilor, iar coperțile lor despart poveștile de realitate. Aici, toate cărțile sunt deschise în sus, stivuite unele pe peste celelalte, cu paginile deseori întrepătrunse, ca o imagine plastică a modului în care Viața întrepătrunde istoriile tuturor într-o mare, cuprinzătoare Poveste despre iubire și întâlniri.

aproape

Regizorul Vlad Cristache pare un ludic foarte serios și meticulos și în acest spectacol. Un regizor înainte de toate foarte tandru cu sufletul uman, curios cu meandrele sale și iertător prin umor. Se joacă cu situații ca și cum ar roti un cub Rubik, le sucește pe toate părțile până joaca devine serioasă, dulce, provocatoare și hrănitoare pentru gânduri. Food for thought, adică. O ironie fin dozată în umor și un fel de a spune povești foarte uman sunt caracteristici ale montărilor lui Vlad Cristache mereu confirmate, mereu transpuse altfel. De fapt, el vorbea într-un interviu despre ideea că regizorul de teatru trebuie să fie, la bază, un foarte pasionat privitor de teatru, precum și un suflet care să rezoneze cu vibrația celorlalte suflete care îl înconjoară, de pe scenă și din sală. În ”Aproape”, regizorul creează un palimpsest holografic despre iubire, ale cărei unice constanțe sunt frumusețea și multiplicitatea posibilelor interpretări, în funcție de lentila celui care le trăiește și a celui care le privește. Ca urmare, actorii conduși de el nu sunt interpreți ci oameni care trăiesc intens. În momentele surprinzătoare ale spectacolului (ciocnirea repetată a capului Lui cu masa Ei de călcat, sau revelația de iubire în fapt homosexuală dintre cei doi cei mai bun prieteni”, dozată atât de delicat și amuzant încât nu e indigestă chiar și pentru publicul mai conservator), urzeala regizorală se împletește fin cu firescul interpretărilor..

La Piatra Neamț m-au prins într-o perioadă optimistă”, spunea Vlad Cristache despre această montare. John Cariani declara că detestă montările acestui text în care predomină accentul comic sau cel dulceag. Montarea lui Vlad Cristache are, foarte probabil, datele de a îi fi pe plac autorului. Acum câțiva ani, piesa a declanșat un mic scandal când o montare făcută de elevi la un liceu din SUA a fost anulată de conducerea școlii din cauza mesajelor prea explicit sexuale și chiar homosexuale. Spectacolul de la Teatrul din Piatra Neamț reușește să fie candid fără a fi dulceag, romantic fără stridențe erotice greu de digerat de către publicul pudibond, simplu fără a fi simplist și luminos în fiecare din momentele sale. E aici un fel de a spune povești care validează simplitatea vieții în detrimentul complicatelor scenarii pe care le creează oamenii, cei din viața reală sau chiar și creatorii de teatru.

Pe scurt: o piesă jucată cu atâta bucurie senină, atâta drag de dragoste, încât publicul din sala Teatrului Geoge Ciprian din Buzău s-a molipsit de starea actorilor chiar și numai privindu-le fețele și corpurile.

Regizor aflat în al șaptelea an de regizorat matur, Vlad Cristache este și directorul artistic al noii Săli a Teatrului de Comedie, unde și-a propus să creeze un laborator de susținere a tinerilor regizori și actori români, o șansă de a își manifesta și dezvolta competențele și personalitatea.

”Aproape” de John Cariani este o producție a Teatrului Tineretului din Piatra Neamț

Traducerea: Cristian Juncu
Regia şi scenografia: Vlad Cristache
Executare decor: Crina Şandru
Fotografii: Ciprian Iorgu
Premiera: 28 și 29 noiembrie 2015

Distribuția:

PROLOG
Pete: Florin Hrițcu
Ginette: Cristina Mihăilescu
Povestitori: Valentin FloreaSabina BrândușeNora CovaliCorina Grigoraș,
Dragoș IonescuMircea Postelnicu

INIMA
East: Valentin Florea 
Glory: Sabina Brândușe

TRIST ŞI VESEL
Jimmy: Mircea Postelnicu
Sandrine: Cristina Mihăilescu
Chelneriţa: Corina Grigoraș

ŢI-AM DAT UN INEL
Gayle: Sabina Brândușe
Lendall: Mircea Postelnicu

INTERLOG
Pete: Florin Hrițcu
Povestitori: Valentin FloreaSabina BrândușeNora CovaliCorina Grigoraș,
Dragoș IonescuMircea Postelnicu

TRONC
Randy: Mircea Postelnicu
Chad: Dragoș Ionescu 

ASTA DOARE
Marvalyn: Nora Covali
Steve: Florin Hrițcu

CHESTIA DIN TABLOU
Rhonda: Corina Grigoraș
Dave: Dragoș Ionescu

EPILOG
Pete: Florin Hrițcu
Ginette: Cristina Mihăilescu
Povestitori: Valentin FloreaSabina Brândușe, Nora CovaliCorina Grigoraș,
Dragoș Ionescu, Mircea Postelnicu

28
/02
/24

Asociația Tangent, în parteneriat cu Teatrul Excelsior, Teatrul Național „I.L. Caragiale”, Casa Kerim și LiterNet, a lansat miercuri, 21 februarie, un open call pentru actori și actrițe din București, cu vârste cuprinse între 20 și 30 de ani, pentru formarea distribuției spectacolului EMAUS, după romanul omonim al scriitorului italian Alessandro Baricco.

28
/02
/24

Primăvara sosește la Sala Radio cu abonamente și bilete pentru ultimele 3 luni ale stagiunii cu numărul 95 pe scena Radio România! Abonamentele pentru perioada aprilie - iunie 2024 vor fi disponibile la vânzare în perioada 28 februarie – 5 martie 2024. Biletele individuale vor fi puse în vânzare începând din data de miercuri, 6 martie 2024.

28
/02
/24

Luna martie aduce un nou spectacol în repertoriul Teatrului Ion Creangă. „Amintiri din copilărie“ are avanpremiera și premiera vineri, 1 martie, de la ora 10:00, respectiv 18:00, la Sala Mare din Piața Amzei nr. 13. Spectacolul marchează, în același timp, începutul celei de-a doua ediții a evenimentului „Luna lui Ion Creangă – Povești și Amintiri din copilărie“.

28
/02
/24

“Lacul Lebedelor”, cel mai faimos spectacol de balet al tuturor timpurilor, revine în acest weekend pe scena Sălii Palatului din București, având în rolurile principale pe balerinii Rin Okuno și Robert Enache, alături de ansamblul Operei Naționale București. Reprezentația de la începutul lunii decembrie a fost primită cu entuziasm de către publicul prezent, aceasta fiind sold-out.

28
/02
/24

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă miercuri, 28 februarie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Numărul 2 de David Foenkinos – recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea Iulianei Glăvan – ce aduce în prim-plan povestea unui destin atipic, a celui care a pierdut rolul lui Harry Potter în una dintre cele mai celebre ecranizări din toate timpurile. Este posibil ca un eșec să devină o sursă de putere? Romanul scriitorului francez oferă în locul unui răspuns o minunată parabolă despre virtuțile reconstruirii sinelui.

28
/02
/24

“Mamma Mia!”, cel mai faimos musical din România, revine weekend-ul acesta pe scena Sălii Palatului din Capitală, într-o nouă reprezentație de zile mari, asta după ce în ultimii cinci ani spectacolul a fost văzut de peste 80.000 de români. Până acum producția a avut nu mai puțin de 33 de reprezentanții în țara noastră, în nouă orașe, dintre care doar 20 în București, unde fiecare spectacol a fost sold-out de fiecare dată.

27
/02
/24

Scriitorul francez Édouard Louis, autor al cărții „Cine l-a ucis pe tata?”, a fost spectator al producției cu același nume, pusă în scenă de Andrei Măjeri la Teatrul Metropolis, în seara de vineri, 23 februarie 2024. În urma vizionării, publicul și oamenii de teatru prezenți în sală s-au bucurat de o conferință cu acesta, moderată de Mihaela Michailov, autoarea dramatizării.

27
/02
/24

Prima zi a primăverii aduce pe scena Sălii Radio un mărțișor muzical ! Vineri, 1 martie 2024 (de la 19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va interpreta Simfonia nr. 1 - Simfonia primăverii, semnată de ROBERT SCHUMANN, un tablou muzical al anotimpului revenirii la viață.

27
/02
/24

Admiratorii lui Nicolae Corjos vor putea vedea sau revedea la Cinemaraton pe 27 februarie filmele Ora zero, Pădurea nebună, Un studio în căutarea unei vedete, Declaraţie de dragoste, Liceenii, Extemporal la dirigenţie, Liceenii Rock’n Roll, Alo aterizează străbunica, documentarul Sergiu Celibidache.

27
/02
/24

Luna martie vine mereu cu provocarea de a găsi mărțișorul perfect și cadoul ideal pentru femeile din viața noastră. Pe lângă flori și darurile – simbol, Vanner Collective propune și cadoul – experiență, cu un program de cinci mărțișoare teatrale cu cinci perspective feminine, care vor putea fi văzute între 3 și 17 martie, în diferite spații din București: „Cassandra”, „Tot ce e minunat în lume”, „Komorebi. Lumina care se filtrează printre copaci”, „Lemons. Lemons. Lemons. Lemons. Lemons.” și „Lungs”.