„Aproape”  şi “Revanşa” – două excelente comedii despre multipele feţe ale dragostei
https://www.ziarulmetropolis.ro/aproape-si-revansa-doua-excelente-comedii-despre-multipele-fete-ale-dragostei/

„Aproape” şi „Revanşa”, de la Teatrul Tineretului din Piatra Neamţ, sunt două comedii despre cum se poate distruge sau consolida o relaţie umană, despre singurătatea în doi şi misterioasele feţe ale dragostei.

Un articol de Monica Andrei|7 martie 2016

Piatra Neamţ e orăşelul situat undeva în inima Moldovei, cu un teatru situat chiar în centru, care arată ca o veche casă boierească. Privindu-l din exterior, parcă te invită discret într-o poveste neştiută ce vrea să iasă la iveală, cu vechi familii boireşti moldovene. Pe scena teatrului amintit, au jucat la începutul carierei lor nume devenite emblematice în teatrul românesc, precum: Leopoldina Bălănuţă, Florin Piersic, George Motoi, Atena Zahariade, Ica Matache şi mulţi alţii.

Pentru repertoriul acestui teatru, regizorul Vlad Cristache propune două spectacole, de altfel reuşite, “Revanşa” de Michele Santeramo şi „Aproape” de John Cariani, cu o tema comună: dragostea cu toate feţele ei, gravitând între problemele ce frământă familiile actuale, nevoia de dragoste și lipsa comunicării în relaţiile de cuplu, erotismul ce mocneşte ca un vulcan gata gata să marcheze cu lava lui realitatea cuplului. Bună ideea de a fi prezentate în două seri consecutive,  în cursul sau la finalul săptămânii!

Vlad Cristache este regizorul tânăr care are deja destule spectacole de succes prin teatrele bucureştene şi în ţară. Actori din spectacolele sale au primit premiul UNITER; el a fost doar nominalizat. Prin cele două texte alese şi montate pe scena teatrului amintit demonstrează profesionalism şi rigoare regizorală, mai ales pentru că semnează și scenografia ambelor spectacole.

Pe la 1600, Madame de Staël publica un studiu despre Germania, din urma căruia s-a ales cu exilul, în Elveţia, pentru că l-a supărat pe Napoleon, care o acuza că scrisese prea frumos despre o ţară cu care Franţa era în conflict. Amintesc acest lucru deoarece această doamnă erudită a fost prima în istoria lumii, care a sesizat, apoi a scris în acel studiu că locul geografic şi clima amprentează psihicului omului. În clasificarea scriitoarei, oamenii din Nord sunt originali în tot ceea ce fac, au imaginație bogată, găsesc soluții de supraviețuire, dezvoltă emoții împotriva monotoniei. Cei din Sud trăiesc mai ușor, din cauza climei blânde, dar sunt superficiali, nu te poți baza pe ei, se răzgândesc ușor, iar tot ceea ce zămislesc ei se regăsește în viața obișnuită.

7Când este vorba despre dragoste, indiferent de „culoare locală” şi puncte cardinale, problematica relaţiilor umane şi sexuale adună un cazier sentimental bogat, ceea ce îi inspiră pe mulţi scriitori. Este şi cazul celor doi dramturgi ale căror piese au fost alese pentru a fi montate pe scena Teatrului Tineretului din Piatra Neamţ, unul este din Sudul Europei, iar celălalt din Nordul Americii.

Michele Santeramo este scriitorul italian care a scris  “Revanşa”,  unde dezvoltă  o poveste „despre un Sud locuit de oameni defavorizaţi care îşi revendică dreptul lor de a trăi”. Alege ca subiect viaţa de la ţară a doi fraţi căsătoriţi ce locuiau într-un sat din Sudul Italiei. O familie săracă, Vincenzio (Mircea Postelnico) şi Marta (Sabina Brînduşe), care abia îşi duce zilele, făcând-şi datorii şi una înstărită, formată din cuplul: Sabino (Rareş Pîrlog) şi Angela (Ecaterina Hâţu). Dramaturgul prezintă comedia cu toată atmosfera din viaţa lor şi din ogradă, exproprierea şi faptul că Marta îşi doreşte cu disperare un copil pe care îl face până la urmă cu cumnatul ei, în timp ce cumanta ei cheltuieşte bani în voie şi face mulţi copii.

John Cariani este actor şi dramaturg ce trăieşte în Nordul Statelor Unite. În 2004, pentru rolul Motel din “Scripcarul pe acoperiş”, de Shalom Alechim, interpretat pe Broadway, primeşte o nominalizare la Premiul „Tomy”, pentru cel mai bun actor şi un premiu acordat de The Outer Critics Circle Award. Scrie piese inspirându-se din atmosfera Nordului, despre “oameni care fac tot posilbilul să fie aproape unii de alţii şi despre clipa a ceea ce li se poate întâmpla oamenilor în fracţiunea de secundă dintre două bătăi ale inimii”.

Prezintă în „Aproape” opt poveşti cu un punct culminat ce are loc într-o seară, pe la nouă,  atunci când din  lumina nordului se naşte atmosfera magică a aurorei boreale, atmosfera propice comediei relaţiei de cuplu rezultată din coliziunea cu destinul care a parcat pe sens interzis.

Sabina Brânduşe, Mircea Postelnicu, Nora Covali, Florin Hriţcu, Corina Grigoraş, Dragoş Ionescu Alexandru Suciu, Daniel Beşleagă dau viaţă celor care stau faţă în faţă derulând blocaje de comunicare, plăcere şi exaltare, inhibiţii şi remuşcări, în toate scenele cu prolog şi epilog. Pentru că “Aproape” nu e numai singurătatea în doi, şi ci şi opt moduri de a spune “te iubesc”, celuilalt.

Excelent construiește Sabina Brânduşe personajul din „Revanşa” şi îmbogățește nuanțat profilul fiecărui personaj din “Aproape”. Bine jucată scena când ea vine în scenă cu cioburile inimii sparte ce zornăie în punga de hârtie prezentându-o lui East (Daniel Beseaga). O impresie bună privind interpretarea se întâmplă şi în scena dintre Chelneriţa (Corina Grigoraş) şi părăsitul Jimmy (Mircea Postelnicu).

O relaţie umană solicită energie, cere timp şi se învaţă. Se bazează pe încredere şi respect reciproc şi se consolidează în timp. „Aproape” şi „Revanşa” provoacă uimire, emoție şi râs printre lacrimi. Spectacolele sunt exemple potrivite despre cum se poate sau nu consolida o relaţie umană şi despre misterioasele feţe ale dragostei. Mergeţi să le vedeţi!



18
/08
/22

Volumul „Născut în URSS” de Vasile Ernu, publicat la Polirom în cinci ediții, a apărut în limba japoneză, la Gunzosha Publishing Co (traducere de Seiko Takesono). La aceeași editură, se află în pregătire și volumul „Sălbaticii copii dingo” (Polirom, 2021, două ediții).

18
/08
/22

Era anul 1998, la Costinești, când regizorul Cornel Todea, inițiatorul programului, definea Gala Tânărului Actor HOP ca „teritoriul oferit paradoxului de a te putea afirma pe tine prin și alături de ceilalți”, ca „teritoriul oferit îndrăznelii de a fi tu însuți”, „curajului de a experimenta”.