Ard Bucureştii!
https://www.ziarulmetropolis.ro/ard-bucurestii/

BUCUREŞTIUL DE TOTDEAUNA Oraş de câmpie, cu mai toate casele făcute din chirpici, paiantă ori nuiele  – asta până la mijlocul secolului al XIX-lea – Bucureştiul a rămas expus tuturor calamităţilor: inundaţii, cutremure, incendii. Acestea din urmă pârjoleau o uliţă, o mahala, până în 1847, când au distrus aproape o treime din el.

Un articol de Georgeta Filitti|22 martie 2016

La 23 martie 1847, din joaca unui băietan Drugănescu (cu o puşcă umplută cu câlţi ori, după alţii, cu chibrituri suedeze) s-a aprins acoperişul casei din faţa bisericii Sf. Dumitru de Jurământ. Restul a făcut vântul. 40 de zile au ars, cu vâlvătăi sau mocnit, zece mahalale numai din Vopseaua Roşie, locuită majoritar de negustori, şi au pierit 15 oameni. 2000 de clădiri s-au făcut scrum (385 de prăvălii cu etaj, 1072 fără etaj, 85 de hanuri; dintre acestea amintim: hanul Roşu, Mustacov, Mărgărit, Sf. Gheorghe Nou).

S-au constituit rapid comisii de evaluare a pagubelor, formate mai ales din negustori (G. Opran, M. Califarov, I. Calenderoglu, N. Xantos, Anghel Hagi Pandeli, Apostol Braşoveanu, Ghiţă Muzică). Comisiile au avut vârtos de lucru: cum să dovedeşti că Fr. Zilnes, casierul teatrului, a pierdut 500 de galbeni sau „Marghioala, fată mare, cu două case de câte 400 de lei, fără părinţi, săracă, pierduse 7000 de lei”? Lui Nae Ogrădeanu, slujbaş, i-au ars lucrurile şi o casă de 3000 de lei dar „n-are trebuinţă” fiindcă are moşie şi un capital de 5000 de galbeni. Mai erau şi dovezi date la întâmplare: „Aducătoarea acestui înscris al meu este Catinca slujnica, căreia i s-au ars lucrurile la mine acasă cu focul întâmplat la 23 martie şi spre mărturie s-au dat aceasta”.

Cei mai eficienţi, e adevărat, aveau şi un număr redus de cazuri, au fost consulii francez şi englez. Aşa, era semnalată văduva Binoches cu fiica, proprietarele unui pension pentru copii evrei (pierduseră 300 de galbeni), văduva farmacistului Dresnand îşi văzuse casa arsă şi mobila distrusă (1100 galbeni), moaşa Clement din Hanul Papazoglu, venită de la Focşani, nu mai avea bagaj, pastorul luteran Czarnay şi fiica lui care conducea o şcoală particulară pierduseră 250 de galbeni. „Marşanda de mode” Schalar Pappe îşi văzuse irosită marfă de 880 de galbeni; Franz Gebauer, faimosul maestru de pian şi negustor de instrumente muzicale şi de note, cu soţia şi doi copii „au pierdut tot”, adică 400 de galbeni.

Oricum, din 2891 de persoane reclamante, au fost despăgubite, până la mijlocul lunii mai, 1559. Să observăm că cea mai mare stăruinţă au depus-o părinţii cu fete de măritat, şi de cele mai multe ori au avut câştig de cauză. Aşa, Ivancea Cavafu. Din mahalaua Lucaci, cu două case mici, a câte 250 de lei fiecare, îi arsese „tot calabalâcul” şi a rămas „cu două fete de măritat… se pregătise de zestre”.

Au mai fost despăgubiţi, cu sume variind între 100 şi 10 000 de lei, negustori ca Anastase Gheorghiu (mahalaua Sf. Nicolae), Athanase Cazoti (Sf. Gheorghe Vechi), Enache Şalvaragiul (Vergului); apoi Saie Ovreiu telalul, Ioanid tipograful, Bedros tutungiul ş.a.

E interesant de amintit că în mahalaua Sf. Dumitru, de unde pornise focul, s-au înregistrat şi cele mai multe contestaţii, prelungite ani de zile şi rămase nesoluţionate, de parcă funcţionarii îi socoteau vinovaţi în corpore pe locuitori. Nu-i mai puţin adevărat că unii făcuseră cereri repetate (o văduvă „a fost ajutată şi mai cere”), altora, la o cercetare mai atentă „li se cade oareşce” (Elena, văduva vornicului Bălăceanu).

Statul a obligat instituţiile şi particularii să contribuie la constituirea fondului de despăgubire, între care Mitropolia, funcţionarii publici şi militari (cu leafa pe o lună). Ofrandele benevole au fost numeroase, de la vodă Bibescu (cu 193 200 lei) la Uţa femeia (312 lei). S-au strâns astfel 3 123 295 de lei din care s-au distribuit 2 587 864. S-au trimis bani şi din Moldova (Costache Negruzzi, 1000 lei), din provincia munteană (epitropia oraşului Alexandria, 6482 lei, mânăstirea Mărgineni, 54 200 lei). Apoi dr. Ştefan Hepites a decis ca banii rezultaţi din vânzarea broşurii sale consacrate virtuţilor terapeutice ale apelor de la Balta Albă să ajungă la sinistraţi. La fel, Teatrul Naţional din Iaşi a dat un spectacol cu Femeile savante de Molière, în beneficiul aceloraşi nevoiaşi. Publicaţiile „Vestitorul românesc”, „Gazeta Transilvaniei”, „Albina românească”, „Bukarester Deutsche Zeitung” au deschis liste de subscripţie. Numai la Craiova s-au adunat în acest fel 2 500 de galbeni (un galben era cotat la 31 de lei).

Şi din afara hotarelor ţării au venit ajutoare: ţarul Rusiei, sultanul turc (cu 3000, respectiv 5000 de galbeni), bancherul Rotschild din Viena, negustorii braşoveni, administraţia vapoarelor austrice etc. Negustorii din Leipzig (Lipsca de altădată), constituiţi în comitet de ajutorare, au făcut mai mult: în afara unei sume consistente ca ajutor pentru sinistraţi, au acordat un împrumut pe trei ani tovarăşilor lor de afaceri bucureşteni pentru refacerea stocurilor de mărfuri în valoare de un milion de dolari.

Dincolo de solidaritatea exemplară, incendiul a obligat autorităţile şi la o sistematizare mai riguroasă (case de piatră aliniate, desfiinţarea şandramalelor, a coşarelor şi cocioabelor de tot felul) şi instituirea, nu doar pe hârtie, a unui sistem de pază împotriva incendiilor, monitorizat din ceea ce avea să devină, peste ani, un muzeu: Foişorul de foc.

29
/08
/16

Un proverb românesc apărut în sec. al XIX-lea susţinea că „scule avem, dar n-avem nemţi”. Cu alte cuvinte, erau omagiaţi pentru îndemânarea lor mecanicii de tot felul veniţi din ţările germane să lucreze la batozele, treierătoarele şi pompele de tot felul din gospodăriile noastre.

22
/08
/16

Viaţa publică, destul de firavă în sec. al XVII-lea, se desfăşura mai ales în cafenele. Cea dintâi atestată documentar a fost a lui Kara Hamie, în 1667, pe un loc învecinat cu biserica Doamnei de azi. În vremea lui Constantin Brâncoveanu, pe Calea Şerban Vodă (podul Beilicului) se înşirau destule cafenele, toate la dispoziţia mai cu seamă a turcilor.

16
/08
/16

Înainte de a fi un obiect uzual, automobilul a fost unul de lux. Primul exemplar a fost adus la Bucureşti în 1880 de Barbu Bellu, din familia care a donat terenul pentru cimitirul de mai târziu cu acelaşi nume. Era un Peugeot de 4 CP; „trăsură cu 4 locuri”, i-au spus amuzaţi şi neîncrezători ai noştri.

16
/07
/16

Călătorii străini care, încă din sec. XVI, lasă mărturii despre Bucureşti, sunt impresionaţi de bisericile sale. Construite de domnitori, de boieri, negustori sau oameni de rând acestea au împodobit oraşul fără să reziste prea mult în timp. Solul nisipos, pânza freatică aproape de suprafaţă, desele cutremure le-au şubrezit şi ruinat. De fiecare dată însă bucureştenii le-au refăcut, mărturisind o stăruinţă ce face parte din dinamica vieţii urbane.

15
/07
/16

Fiecare timp istoric îşi are instituţiile sale. În România regală au funcţionat Jockey Club, Country Club, Rotary Club, Lion's – societăţi de anvergură internaţională care racordau firesc, statornic, ţara noastră la sistemul de valori proprii Europei.

26
/06
/16

Bucureştiul, oraş de câmpie, dezvoltat haotic, fără socoteală, arareori şi-a marcat pentru veşnicie cimitirele. Morţii au fost îngropaţi în jurul bisericilor ori pe la margine, în mahalale; mulţi din ei au fost uitaţi şi meniţi să urmeze vorba biblică: „din pământ te-ai întrupat, în pământ ai să te întorci”.

06
/06
/16

Veniţi din Balcani, negustori prin vocaţie, umblând în mai toată Europa Centrală cu rosturi bine statornicite în marile târguri, cum a fost cel de la Lipsca, aromânii şi-au găsit foarte adesea temei în ţările române. La Bucureşti, una din familiile cele mai cunoscute a fost lui Dimitrie Capşa.

24
/05
/16

Dintre alogenii cu care românii convieţuiesc de sute de ani, ţiganii ocupă un loc aparte. Condiţia lor socială, de severă dependenţă, nu i-a împiedicat pe unii din ei să devină răsfăţaţii societăţii. E vorba de lăutari. La toate petrecerile, de la cele domneşti la cele din duminicile pline de animaţie în cârciuma de mahala, lăutarul,  neştiutor al „boabelor” (citeşte: notelor), i-a cucerit pe români.

11
/05
/16

Vreme de peste o sută de ani, locul unde se află restaurantul şi cofetăria Capşa a fost considerat printre „centrele nervoase” ale oraşului. La 1812, după ce Rusia ne-a răpit Basarabia iar pe tronul ţării era vodă Caragea, aici şi-a instalat un Mathias Brody o baracă uriaşă unde a montat mai multe diorame. Timp de 4 ani, bucureşteni curioşi, de la boierii cu caftan la „prostime”, s-au perindat prin faţa imaginilor încremenite, dar atât de expresive: alaiuri împărăteşti, oraşe minunate, vase surprinse de furtună pe mare.

27
/04
/16

Domnia Regelui Carol I a coincis cu o perioadă din istoria Europei cunoscută drept La belle époque. Atunci s-a construit masiv, s-au preluat modele, mai ales franţuzeşti, au fost invitaţi să lucreze în ţara noastră arhitecţi francezi, germani, cehi. Iniţiativa principală a aparţinut suveranului care a dispus (susţinând masiv din caseta particulară) ridicarea, refacerea sau modernizarea unor edificii rămase şi azi emblematice pentru Bucureşti.

25
/04
/16

Aşa a fost supranumit un domnitor în Ţara Românească din şirul fanarioţilor aflat pe tron între 1786 şi 1789. Nu făcea parte din familiile nobile din Fanar ci era, după spusa ambasadorului francez la Ţarigrad, „un ţărănoi din Arhipelag”.