Arhivele Cineamatorilor din Republica Socialistă România
https://www.ziarulmetropolis.ro/arhivele-cineamatorilor-din-republica-socialista-romania/

În data de 26 octombrie, de la ora 19:00, va avea loc lansarea platformei online www.cineama.ro, o colecţie unică de filme de scurtmetraj digitizate de pe suport peliculă de 16 mm în perioada 1957-1989, documentare (etnografice, agricole, reportaje sportive, de protecţia muncii), filme de ficţiune şi de animaţie, precum şi articole şi interviuri cu cei mai activi cineamatori ai vremii.

Un articol de Petre Ivan|23 octombrie 2017

Lansarea va fi însoțită de discuții și proiecții la sala Union din București, alături de antropologul Bogdan Iancu și directorul cineclubului Stud-Film timp de peste 30 de ani, Emilian Urse.

2017 marchează aniversarea a 60 de ani de la înființarea primului cineclub de amatori din țară, Stud-Film de pe lângă Casa de Cultură a Studenților din București. Cu această ocazie, Asociația Națională a Cinecluburilor și Realizatorilor Neprofesioniști din România pune la dispoziția publicului, în mediul online, arhiva Stud-Film și a altor cinecluburi din teritoriul țării.

Printre alte creații ale cineamatorilor, vor fi proiectate și discutate materiale inedite filmate în Coreea de Nord în anul 1989, cu ocazia participării Republicii Socialiste România la Festivalul Studențesc din Phenian. Din delegația țării au făcut parte atunci Adrian Năstase, Mugur Isărescu, Loredana Groza, Silvia Dumitrescu și formația Compact, întâmpinați de liderul Kim Ir-sen. În cadrul aceluiași eveniment va avea loc și vernisajul expoziției fotoAniversarea Stud-Film.

În data de 3 noiembrie 2017, orele 18:00, în sala Atrium a Institutului Francez, alături de criticul de film Andrei Rus, regizorul PéterForgácsva introducepublicul român în practica sa artistică ce constă în folosirea filmărilor cineamatorilor ca material brut în instalații media și filme documentare de reorchestrare postmodernă a istoriei.

În fostul bloc sovietic, mișcarea cineamatorilor a atras pături largi ale populației și a dus la dezvoltarea unei vaste comunități de entuziaști reuniți în cinecluburi. Aceste rețelele naționale de studiouri de film create în fiecare județ al țării au avut o amploare și grad de instituționalizare greu de imaginat astăzi.Inițiativa dorește să plaseze producția de film de amator a clasei muncitoare din Republica Socialistă România într-o gamă mai largă de contexte istorice, culturale și socio-economice, de a reabilita în conștiința publică materiale filmice marginalizate și de a oferi o platformă pentru diseminarea fenomenului cineclubist.

Acest proiect cultural este co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național și finanțat în cadrul Programului cultural „București – Oraș participativ” de către Primăria  Municipiului București prin Centrul Cultural al Municipiului Bucureşti ARCUB, cu sprijinul Institutului Balassi – Institutul Maghiar din București, al Institutului Francez, Cinematecii Române și Muzeului Cineastului Amator din Reșița. Intrarea este liberă.

Fragmente din filmele realizate la Stud-Film:

Cineclubiștii la mare (1964)

Cineclubiștii la munte (1966)

Ars vivere(1979)

Foto: Arhivele Cineamatorilor – facebook

16
/05
/14

Cea de-a 67-a ediţie a Festivalului de Film de la Cannes (14 - 25 mai) este una a exceselor, conform afirmă editorii de la AFP, care au publicat o serie de date şi de cifre, pentru a argumenta această afirmaţie.

15
/05
/14

CRONICĂ DE FILM Era inevitabil ca un monstru spectaculos vizual precum Godzilla să fie adaptat la 3D. Numai că, în aparenta dorinţă de a livra ceva memorabil, realizatorii par să fi pierdut simţul măsurii, oferind un Godzilla gigantesc pentru standardele modelului, însă umbrit de două creaturi nuclearofage cu apucături exterminatoare.

15
/05
/14

Ziarul Metropolis şi MediaPro Distribution te trimit la cinema! Participă la concurs şi poţi câştiga 3 invitaţii duble pentru filmul „#selfie”, la Cinema City Sun Plaza din Bucureşti.

15
/05
/14

Filmul "Grace of Monaco", cu Nicole Kidman, a fost proiectat în deschiderea Festivalului de la Cannes, în afara competiţiei oficiale, şi a fost primit cu râsete, ironii şi critici de jurnaliştii din presa de specialitate, prezenţi la proiecţia care a avut loc miercuri.

14
/05
/14

10 actori talentați din teatrele din România vor avea parte de expunere, de întâlniri cu publicul, presa și specialiștii din industria filmului la Festivalul Internaţional de Film Transilvania (30 mai – 8 iunie), în cea de-a treia ediție a programului 10 pentru FILM.

13
/05
/14

Cu ocazia celei de 67-a ediții a Festivalului Internațional de Film de la Cannes (14 – 25 mai 2014), TV5MONDE va avea un program special, pe toată durata prestigiosului eveniment cinematografic.

12
/05
/14

22 de povești românești, 14 lungmetraje și 8 scurtmetraje, unele prezentate în premieră absolută, se regăsesc în mult-așteptata secțiune Zilele Filmului Românesc, la cea de-a 13-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (30 mai – 8 iunie).

12
/05
/14

Borgman este un thriller horror cu tentă de umor negru, regizat de olandezul Alex van Warmerdam (The Northerners, The Dress), despre un vagabond care intră în viaţa unei familii din partea superioară a societăţii, transformând-o imediat într-un adevărat coşmar.

12
/05
/14

CRONICĂ DE FILM. Documentarul ”Bucureşti, unde eşti?”, al fotografului şi cineastului Vlad Petri, surprinde protestele din 2012 din Capitală, oferind nu doar o perspectivă empatică şi cu o certă valoare sociologică şi istorică, dar şi o încercare, mai subtilă, de chestionare a realităţii.

09
/05
/14

Ar fi putut concura cu marile actriţe de la Hollywood, dar a ales să uimească Parisul. A devenit o stea în cinematografia franceză a anilor ’30. „Cea mai aristocratică dintre actriţe“, „regina teatrului din Paris“, „unica“, „extraordinara“, „inimitabila Elvira“, aşa cum o alinta presa, Elvira Popescu a cucerit publicul francez, îmblânzindu-i pe cei mai exigenţi critici. Cei mai renumiţi dramaturgi ai vremii au scris pentru ea.

09
/05
/14

Ioana Flora a primit Premiul pentru interpretare feminină din partea Uniunii Cineaștilor din România, pentru rolul Tania din Déjà Vu (2013), producție independentă în regia lui Dan Chișu.

08
/05
/14

CRONICĂ DE FILM „#Selfie”, debutul în lungmetraj al Cristinei Iacob, este ca o postare stridentă pe Facebook care se vrea spiritual-amuzantă şi ţipă din toţi rărunchii după like-uri, deşi e superficială şi nepăsătoare că ar putea fi considerată pueril-banală.

07
/05
/14

Sâmbătă, 10 mai și duminică, 11 mai, la Noul Cinematograf Al Regizorului Român, sunteţi invitaţi la un eveniment de marcă: proiecția trilogiei "Paradise" - semnată de austriacul Ulrich Seidl -, deliciul criticii internaționale