Aristoteles Workshop 2013 : „Brick in the Wall”, cel mai bun documentar
https://www.ziarulmetropolis.ro/aristoteles-workshop-2013-brick-in-the-wall-cel-mai-bun-documentar/

Aristoteles Workshop 2013, aflat la cea de-a opta ediţie, s-a încheiat ieri, la capătul a 30 de zile de cursuri teoretice şi filmări pe zi, noapte, arşiţă sau ploaie pe dealurile Bucovinei.

Un articol de Andrada Văsii|24 septembrie 2013

Aflat la cea de-a opta ediție, Aristoteles Workshop 2013 s-a încheiat ieri, la capătul a 30 de zile de cursuri teoretice și filmări pe zi, noapte, arșiță sau ploaie pe dealurile Bucovinei.

Filmul „Brick in the Wall” a primit Premiul pentru cel mai bun documentar – o poveste  despre încercarea unei femei de a trăi o viață normală, în umbra visului neterminat al soțului său: o casă a cărei construcție a început acum 30 de ani și nu se știe când sau dacă va fi terminată vreodată.

Premiul de anul acesta, în valoare de 600 de euro, a fost acordat datorită suținerii Farmexim. În anii precedenți, premiul de la finalul workshopului a fost oferit de Institutul Cultural Român (ICR).

Citiţi şi: VIDEO Cineaştii Tania Rakhmanova şi Jeroen Berkvens sunt experţii de la Aristoteles Workshop 2013

Cu puțin înaintea premierei, cei 12 participanți de anul acesta, veniți la Casa Călin din câteva țări ale Europei de Est, migăleau ultimele corecții de culoare, emoționati de ideea că vor debuta în fața unor reprezentanți ai industriei filmului european, organizatori de festivaluri, regizori și critici de film.

Din juriul Aristoteles Workshop 2013 au făcut parte Véronique Rabuteau (Coordonatoarea Programelor de Film Documentar Unité Découverte et Connaissance al televiziunii ARTE France), alături de Emmanuel Chicon (selecționer al festivalului Visions du Réel, din Nyon), jurnalistul Nick Roddick (Split Screen, din Marea Britanie) și de regizorul Cristi Puiu. Sorin Botoșeneanu, Decanul facultății de Film din cadrul UNATC București s-a alăturat de asemenea invitaților Aristoteles Workshop sosiți pentru seara închiderii.

Locuri noi de filmare la Aristoteles Workshop 2013

Marea provocare pentru studenți a fost aceea de a realiza un film într-un loc de care erau complet străini. Dar tocmai această provocare s-a transformat într-un mare beneficiu, pentru că au descoperit un mod cu totul nou de a gândi și construi un film, conștienți că fiecare pas pe care îl fac și fiecare cadru pe care îl trag îi poate costa scump la sfârșit, atunci când vor fi jurizați exact de oamenii cu care speră să lucreze pe viitor.

„Brick in the Wall” urmărește „povestea unei case a cărei construcție a început acum 30 de ani și nu se știe când sau dacă va fi terminată vreodată”, spune Grzeg Brzozowski, regizor. Filmul redă o bucată din viața unui cuplu de oameni în vârstă și a fiului lor; ei caută să încheie construcția interminabilă a unei case. Încercarea unei femei de a trăi o viață normală, în umbra unui vis neterminat. Străduința dublată de neputința soțului ei de a nu termina clădirea, din teama că viața viața lui ar ajunge de asemenea la final odată cu împlinirea acestei lucrări/dorințe.

„Brick in the Wall” a fost realizat de Grzegorz Brzozowski (regizor, Polonia), alături de Ioana Turcan (imagine) și Iulia Matei (montaj).

Faptul că într-un timp atât de scurt ei s-au apropiat așa de mult de această familie, încât cei trei oameni și-au deschis sufletul în fața camerei, este uimitor.

Aristotels Workshops 2013

Making of „Brick in the Wall“ la Aristoteles Workshop 2013

Documentarul ,,Nicu” a fost de asemenea apreciat de juriul Aristoteles Workshop 2013. „Alergăm cu camera și cu zoom-ul după un om obișnuit din Vama, și toată lumea (inclusiv personajul nostru), se miră că îi dăm lui și nu altcuiva din sat atâta importanță”, spune regizorul Cristi Iftime. De fapt, prin el, sper să le dau importanță tuturor.”

Deși este unul dintre cei mai importanți membri ai clubului de fotbal F.C. Bradul Vama, domnul Nicu nu se poate implica total în pregătirea stadionului pentru meciul de duminică, pentru că a pierdut cheile de la căminul cultural.

Regia îi aparține lui Cristi Iftime (România), montajul, Alexandrei Roată, iar imaginea a fost realizată de Andrei Toth.

Un film inedit este și „Mohamed Tomescu”, realizat de Olesya Bortnyak (regizor, Ucraina), Norbert Fodor (imaginea) și Răzvan Ilinca (montajul).

„De mai bine de doi ani, conflicul din Siria continuă să crească în intensitate”, povestește Olesya. „Dorința lui Mohamed, un băiat sirian care trăiește în satul Vama, de a-și schimba numele va face ca relația, deja rece, pe care o are cu tatăl său, de origine siriană, să devină și mai fragilă.”

Documentarul realizat în vama este povestea lui Mohamed Tomescu, un tânăr passionat de muzică și care încearcă să-și răspundă la întrebări despre propria identitate. Tatăl lui este sirian, mama, româncă. Divorțați. Mohamed vrea să își schimbe numele și să uite de Siria, dar nu știe cum să-i spună asta tatălui său.

Pensionari americani la Vama, Texas

Cel de-al patrulea film realizat în numai patru săptămâni la Aristoteles Workshop 2013, „Vama, Texas”, decupează o zi din viața unui cuplu de pensionari americani, retras din tumultul unui oraș texan în bucolicul sat bucovinean, Vama.

„Imediat după ce i-am cunoscut, cei doi texani ne-au cucerit prin exuberanță și prin modul în care viața lor de cuplu se desfășoară într-un loc în care timpul are parcă alt ritm”, spune regizoarea Anca Păunescu.

Alături de Anca Păunescu (regizor, România), din echipa filmului „Vama, Texas” au făcut parte Cristina Haneș (imaginea) și Andrej Farba (montajul).

Regizoarea/tutorul Tania Rakhmanova, invitată la Aristoteles Workshop pentru al doilea an, consideră că premiera în sine este un prilej de destindere, în comparație cu provocările pe care studenții le-au depășit pe parcursul ultimelor 30 de zile: ,,În orice alt context, dacă ai cere unui realizator de film să facă un documentar în cinci săptămâni, pornind de la zero, ar râde de tine. Cred că în cazul Aristoteles Workshop contează mult și atmosfera: participanții mănâncă, dorm și lucrează sub același acoperiș, departe de casă, iar asta îi face să fie foarte motivați și să se concentreze doar pe filmul lor și pe modul în care îl pot face mai bun, fără să fie distrași de lumea de afară. Tinerii aceștia sunt la capătul unui adevărat «cantonament» de film. “

Atât tutorii, experții, cât și invitații Aristoteles Workshop sunt de părere că modul în care este structurat acest atelier este un privilegiu de care studenții nu vor avea parte la nicio facultate de film sau program de masterat din lume.

Dacă v-a plăcut articolul, urmăriți-ne și pe Facebook

INFO

Despre Aristoteles Workshop 2013 (AW)

Aristoteles Workshop (ediția a opta) este un atelier internațional de film documentar în care profesioniști ai industriei filmului european îndrumă 12 tineri din Europa Centrală și de Est în crearea propriului documentar. Aristoteles Workshop 2013 tocmai s-a încheiat. Atelierul a avut loc în perioada 22 august – 22 septembrie, însatul Vama din Bucovina (județul Suceava).

În acest an studenţii au fost ghidați de Jeroen Berkvens, Rafi Pitts, John Appel și Tania Rakhmanova.

În ultimii 7 ani, filmele produse de AW au fost selecționate și premiate la festivaluri de prestigiu: Cannes, Locarno, Leipzig, Nyon, IDFA Amsterdam, Namur, Montpellier, Sarajevo, Trieste etc.

Susținut de Canalul ARTE/France, alături de Centrul Național al Cinematografiei, programul oferă participanţilor un triplu beneficiu: 1) să înveţe, 2) să producă un film și 3) să fie promovaţi ca cineaști.

Foto credit: Aristoteles Workshop 2013 (Dan Nuţu la vizionarea filmelor de închidere de la Aristoteles Workshop 2013)

 

26
/08
/22

Asociația pentru cultură și arte Arbor vă invită la expoziția „Rememorarea copilăriei, mărturiile deportaților basarabeni”, care reînvie emoția unor destine tragice, mărturiile deportaților și ale victimelor regimului totalitar din stânga Prutului, în perioada sovietică. Proiectul a fost realizat în parteneriat cu Muzeul Național de Istorie a Moldovei, Centrul de Excelență Institutul Pro Memoria al Universității de Stat din Moldova și Ambasada Republicii Moldova în România.

25
/08
/22

În perioada 26 - 31 august 2022, în continuarea proiectului (burn)OUT, artistele Irina Marinescu, Andreea Novac, Eza (Alina Ușurelu), psihoterapeuta Mihaela Vechiu, sociologa Fidelie Kalambayi și artista portugheză Gabriela Conçalves invită publicul la prezentarea cercetării artistice pe tema recuperării pe care au inițiat-o în cadrul proiectului Recovery (Recuperare) și la o serie de trei ateliere de creaţie rezultate în urma acestei cercetări.

24
/08
/22

Cea de-a treia ediție Romanian Jewelry Week, organizată de Assamblage, va avea loc în perioada 5 - 9 octombrie 2022 la Biblioteca Națională a României și în alte cinci locații conexe din București. Evenimentul propune timp de cinci zile un format efervescent de târguri, expoziții, conferințe, tururi ghidate și multe alte evenimente surpriză dedicate iubitorilor de bijuterie.

24
/08
/22

Asociația CRIES-Centrul de Resurse pentru Inițiative Etice și Solidare invită bucătari din România să se alăture ediției din 2022 a proiectului „Gustul ca patrimoniu”, parte a programului LA PAS Timișoara, desfășurat sub egida Timișoara Capitală Europeană a Culturii 2023. Provocarea constă în reinterpretarea în cheie locală a borșului ucrainean, recent intrat pe lista patrimoniului cultural imaterial UNESCO aflat în pericol.

23
/08
/22

Cel mai nou proiect inițiat de compania de teatru independent Vanner Collective, „Cele care nu se văd” prezintă 10 personaje feminine din literatura română, întâmplător create de bărbați, care, reimaginate prin perspectiva a 10 fotografe, sparg stereotipurile în care au fost integrate inițial. Instalația fotografică mai poate fi văzută până pe 2 septembrie, de marți până duminică, între orele 10:00 – 18:00 la Sala Acvariu a Muzeului Național al Țăranului Român.

23
/08
/22

Sala Omnia așa cum nu a fost văzută niciodată! Concepută de colectivul artistic austriac mutual loop special pentru acest spațiu cu un trecut deloc liniștit, instalația imersivă și interactivă „Omission Possible” deschide în mod cu totul excepțional această clădire aproape uitată, într-un demers care chestionează percepția omului contemporan asupra efectelor trecerii timpului peste construcții și simboluri istorice.