Arlechino moare, dar cum trăieşte un spectacol?
https://www.ziarulmetropolis.ro/arlechino-moare-dar-cum-traieste-un-spectacol/

ANTICRONICI Ziarul Metropolis vă propune un format de text jurnalistic care se detaşează de rigorile unei cronici de teatru convenţionale: anticronica. Reţeta este următoarea: un spectacol, doi jurnalişti şi un text spontan, scris la patru mâini.

Un articol de Adina Scorţescu / Dan Boicea|21 ianuarie 2014

ANTICRONICI (la patru mâini) * Dacă urci scările înguste de la Bulandra (sala Liviu Ciulei) – asta după ce ai străbătut holurile flancate de cabinele actorilor -, dai peste spaţiul Laborator (un fel de Teatrul Act strămutat de la subsol şi crescut în înălţime), locul în care tinerii actori joacă și, în plus, se joacă.

Aici se pune o singură întrebare: „Arlechino moare?“. Răspunsul nu încape într-o singură viaţă, e nevoie de mai multe. Şi de viaţa lui Arlechino însuşi, şi de viaţa lui Pierrot, prietenul lui, şi de viaţa Colombinei, femeia pe care o iubesc amândoi. Iar toate aceste vieţi trăite în acelaşi timp spun, la final, ceva despre moartea lui Arlechino.

Dar să nu uităm de viețile noastre, ale spectatorilor, care asistăm – în întunericul sălii – la bucuriile, anxietățile și îngrijorările care ni se par atât de familiare, chiar dacă nu le-am putut exprima niciodată cu atâta candoare ca Antoaneta Cojocaru (Pierrot) sau cu atât entuziasm atletic ca Adrian Ciobanu (Arlechino). Micile întâmplări ale vieții, cu iz de commedia dell’arte, merg mână în mână cu problemele „mari”, care devin palpabile, ba chiar capătă o față: Moartea are figura sopranei Raluca Oprea, care „produce” live una dintre cele mai emoționante coloane sonore pe care le-am auzit într-un spectacol de teatru.

„Arlechino moare?“ trăieşte ca spectacol din întrebările pe care şi le-au pus câţiva actori care caută altceva în arta lor, şi nu un cuvânt mare, precum „adevăr“, ci un cuvânt chiar şi mai mare: „simplitate“. O simplitate penetrantă a mijloacelor estetice, care să ducă mai departe tot felul de sentimente.

Tocmai emoția este atuul spectacolului – o emoție transmisă de jocul actorilor, de spațul scenic (la același nivel și doar la doi-trei metri depărtare de spectator), de recuzita aparent banală și foarte versatilă (o cadă/pat, câteva scaune și teancuri de cărți, un lighean, o umbrelă).

O emoţie amplificată de inteligenţa prin care actorii înţeleg să ambaleze sentimente comune, în gesturi care spun totul despre tristeţea lui Arlechino, despre nevoia de afecţiune a lui Pierrot şi despre pasiunea Colombinei. Gesturile mici, împletite firesc, şi apropierile înduioşătoare se transformă în rupturi brutale, pentru că Arlechino, antieroul altruist, decide să ia nefericirea pe cont propriu. Şi ce e cel mai interesant, în cadrul acestui minunat atelier de mişcare devenit spectacol, e modul în care actorii au ştiut cum să folosească un ingredient cu o mare putere de acoperire: speranţa.

Speranța care nu-ți dă aripi, ci doar o amărâtă de umbrelă, și care se transferă de la Arlechino, pacientul aflat pe patul de moarte, către doctorul său, care își dă seama că viața trebuie trăită, aici și acum. Dar ce înseamnă „acum”, când timpul poate fi dat înainte sau înapoi, printr-o simplă rotire a patului, în sensul acelor de ceasornic? Și unde este „aici” – acest spațiu ciudat în care Pierrot coboară pe o scară îngustă și bate la o ușă pe care doar el o vede?

„Arlechino moare?“ este un spectacol-bijuterie care nu ţipă să fie descoperit, ci se lasă căutat în cel mai elegant mod cu putinţă. E un spectacol care reconfirmă statutul Teatrului Bulandra – un spaţiu al experimentelor libere, în care creativitatea nu ţine cont de planuri de încasări. Un spectacol al unor actori care scormonesc cu adevărat în viaţa incredibilă a unor personaje.

* Ziarul Metropolis vă propune un format de text jurnalistic care se detaşează de rigorile unei cronici de teatru convenţionale: anticronica. Reţeta este următoarea: un spectacol, doi jurnalişti şi un text spontan, scris la patru mâini. Niciunul dintre ei nu ştie încotro o ia povestea; fiecare aşteaptă un paragraf de la celălalt, pentru a merge mai departe. Vocea întâi: Adina Scorţescu (text simplu). Vocea a doua: Dan Boicea (text italic).

Teatrul Bulandra (Sala Liviu Ciulei Laborator)

Arlechino moare?

de Nikolai Evreinov

Atelier condus de Antoaneta Cojocaru

Cu: Adrian Ciobanu, Antoaneta Cojocaru, Ela Ionescu/Raluca Botez, Raluca Oprea, Vlad Oancea/Marius Chivu

Scenografia: Mihai Păcurar

Foto: Mihaela Petre

29
/10
/12

Festivalul Naţional de Teatru (FNT) se aliniază, în premieră, altor întâlniri teatrale cu tradiţie din Europa şi îşi supune afişul “judecăţii” critice internaţionale, care va acorda la sfârşitul evenimentului un premiu care va purta denumirea Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru. La solicitarea Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru (AICT/IATC), în al cărei comitet executiv […]

29
/10
/12

Un preview pentru public al expoziţiei fotografice ‘Uniforme şi veşminte’, realizată de Bogdan Gîrbovan, va avea loc sâmbătă, 2 noiembrie, în Mica Galerie Institutului Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia. Expoziţia face parte din proiectul cu acelaşi titlu, care a fost selectat prin concurs naţional în cadrul strategiei în domeniul artelor vizuale […]

29
/10
/12

The Light Cinema prezinta National Theatre London Live HD la The Light Cinema Stagiunea 2012 – 2013  TRANSMISII LIVE DE LA TEATRUL NATIONAL DIN LONDRA Sezonul 4 care a inceput in data de 6 septembrie 2012 continua cu urmatoarele piese: TIMON DIN ATENA MAGISTRATUL       Teatrul National din Londra are placerea de a […]

29
/10
/12

Sala Micã a Teatrului Naṭional Bucureşti este în aceastã perioadã gazda spectacolului ‘’2 loturi’’ în regia lui Alexandru Dabija.  Beneficiind de o interpretare ineditã, în care dramatismul şi intensitatea emoṭiilor sunt speculate la maxim, piesa promite sã încânte pânã şi cei mai sceptici spectatori. Jucatã cu sala plinã şi uneori chiar şi cu mai mult […]

29
/10
/12

Festivalul Naţional de Teatru (FNT) 2012 s-a deschis vineri seară într-o notă optimistă, dată de spectacolul coregrafic “D’ale noastre”, dar şi de discursurile organizatorilor, care au invitat publicul să se bucure de eveniment, în ciuda faptului că acesta este influenţat de criza financiară. Festivalul Naţional de Teatru, cea mai importantă trecere în revistă a spectacolelor […]

29
/10
/12

1688 – A început domnia lui Constantin Brâncoveanu în Ţara Românească 1875 – S-a născut regina Maria, soţia regelui Ferdinand I al României (1914-1927) (m. 18 iulie 1938) 1882 – S-a născut prozatorul şi dramaturgul Jean Giraudoux , cunoscut pentru scrierile “Război cu Troia nu se face” – 1935 şi “Nebuna din Chaillot” – 1945 […]

29
/10
/12

Teatrul Naţional Bucureşti, Sala Mică: luni, ora 20.00 – “Două loturi”, de I. L. Caragiale; miercuri, ora 20.00 – “Fata din curcubeu”, de Lia Bugnar; joi, ora 18.00 – “Fata din curcubeu”, de Lia Bugnar; vineri, ora 19.30 – “Doi x Doi”; sâmbătă, ora 17.00 – “O noapte furtunoasă”, după I. L. Caragiale; duminică, ora 17.00 […]

29
/10
/12

Lungmetrajul “Despre oameni şi melci”, în regia lui Tudor Giurgiu, a primit premiul special al juriului la Festivalul Internaţional de Film de la Valladolid, care s-a desfăşurat între 20 şi 27 octombrie. “Despre oameni şi melci” a câştigat premiul secţiunii competiţionale Meeting Point la categoria lungmetraj, alături de pelicula belgiană “Time of my life” (regia: […]

26
/10
/12

Pianul la care compozitorul austriac Wolfgang Amadeus Mozart (1756 – 1791) şi-a compus toate operele, din a doua parte a carierei sale, este expus începând de joi, pentru două săptămâni, la Viena, în fosta casă a muzicianului, care a fost transformată în muzeu. Potrivit agenţiei de presă Reuters, pianul a revenit astfel “acasă”, pentru prima […]

26
/10
/12

Programul Teatrului Ţãndãricã pentru sãptãmâna urmãtoare este:  Joi 25 octombrie, ora 10.00 RAPUNZEL Textul şi regia: Gavriil Pinte Scenografia, costumele şi păpuşile: Roxana Ionescu Muzica: Dan Bălan Distribuţia: Angela Filipescu/ Florentina Tănase, Daniela Ruxandra Mihai/ Anamaria Bălescu, Cristina Roșiianu/ Grațiela Ștefan Ene, Paul Ionescu/ Olga Bela, Eugenia Barbu/ Andreea Ionescu, George Simian/ Alexandru Neculcea, Dan […]

26
/10
/12

Marele premiu pentru roman decernat de Academia Franceză, care deschide sezonul trofeelor literare în Franţa, a fost decernat joi tânărului scriitor elveţian Joël Dicker, în vârstă de 27 de ani, pentru volumul “La Vérité sur l’Affaire Harry Quebert” (editura Fallois). Aceasta este cea de-a doua carte scrisă de Joël Dicker şi reprezintă în aceeaşi măsură […]

26
/10
/12

Cea de-a cincea ediţie a Concertului regal caritabil s-a desfăşurat joi seară, la Ateneul Român din Bucureşti, în prezenţa Principesei Margareta şi a principilor Radu şi Nicolae ai României, suma strânsă în urma evenimentului fiind, potrivit datelor oficiale, de 70.000 de euro. Organizat de Fundaţia Principesa Margareta a României cu ocazia zilei de naştere a […]

26
/10
/12

În 2007, a murit Nicolae Dobrin, unul dintre cei mai mari fotbalişti români, maestru emerit al sportului; a cucerit de trei ori, în 1966, 1967 şi 1971, titlul de cel mai bun fotbalist al ţării (n. 26 august 1947)   1497 – Are loc bătălia de la Codrii Cosminului. Victoria este obţinută de armatele conduse […]

25
/10
/12

Piesa Îngeri în America, spectacol din deschiderea celui de-al 22-lea Festivalul Naṭional de Teatru (manifestaṭie organizatã de cãtre UNITER), a avut premiera în seara de 25 octombrie. importanṭa acestui eveniment rezidã şi din faptul cã este pentru prima oarã în Europa de Est când ambele pãrṭi se joacã pe scena aceluiaşi teatru, Metropolis, în regia […]

25
/10
/12

Cartea biografică “Alexandru Jula”, de Oana Georgescu, a fost lansată joi la Biblioteca Metropolitană Bucureşti, sediul central “Mihail Sadoveanu”. “O carte specială dedicată unui om şi unui artist special. Acest volum este povestea unei cariere de succes”, a declarat autoarea volumului, Oana Georgescu, la lansare, amintind că volumul biografic este însoţit de un CD cu […]

25
/10
/12

Cinefilii bucureşteni sunt invitaţi în perioada 2-10 noiembrie la cea de-a opta ediţie a Festivalul Filmului Polonez, la Cinema Studio şi la Studioul “Horia Bernea” din incinta Muzeului Naţional al Ţăranului Român.   Evenimentul este organizat de Institutul Polonez din Bucureşti în parteneriat cu Muzeul Naţional al Ţăranului Român şi cu sprijinul Institutului Polonez de […]

25
/10
/12

“Simfonia fantastică” de Hector Berlioz, “Turandot” de Giacomo Puccini, “Hansel şi Gretel” de Engelbert Humperdinck, ori “Giselle” de Adolphe Charles Adam sunt câteva dintre spectacolele programate de Opera Naţională Bucureşti (ONB), în perioada 24-28 octombrie. Potrivit Biroului de presă al primei scene lirice a ţării, miercuri, 24 octombrie, la Sala Mare este programat spectacolul de […]

25
/10
/12

Lucrarea “Car cu fân” semnată de Nicolae Grigorescu a fost adjudecată, marţi seara, la licitaţia casei Alis, la preţul de 135.000 de lei. Tabloul, identificat şi înregistrat de istoricul de artă Remus Niculescu, în anii ’70, în colecţia dr.Vasile Miceanu, a fost estimat la 190.000 de lei. La preţuri ridicate la această sesiune a casei […]

Pagina 923 din 940« Prima...102030...921922923924925...930940...Ultima »